GRIP 4 Hoge waterstanden o.a. evacuatie Woltersum - regio Groningen januari 2012

Auteur Topic: GRIP 4 Hoge waterstanden o.a. evacuatie Woltersum - regio Groningen januari 2012  (gelezen 47578 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
33 foto's zijn te zien op 112groningen.nl
o.a.




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Groninger Museum gaat over tot ontruiming

GRONINGEN - Het Groninger Museum is donderdagavond rond 20:30 overgegaan tot ontruiming. De exposities van Azzedine Alaďa en Jan Altink worden verplaatst naar de Gouden Toren.

Eerder meldde het museum nog nachtwachten in te zetten om het waterpeil rond het museum in de gaten te houden. Uit een gesprek van het museum met waterschap Hunze en Aa's bleek echter dat er een waterstand wordt verwacht van 1.30m. boven NAP. Dat ligt 20 cm boven het peil dat het Groninger Museum hanteert om tot ontruiming over te gaan.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=106457


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Militairen werken aan nooddijk Lauwersoog

LAUWERSOOG - Zo'n vijftig militairen zijn ingezet bij Lauwersoog om waterschap Noorderzijlvest te helpen met het uitbreiden van de nooddijk.

De nooddijk moet de kazerne Marnewaard beschermen tegen het hoge water van het Lauwersmeer. De dijk ligt gedeeltelijk op de Saksenroute en Strandweg. Hij is enkele honderden meters lang. De militairen helpen vrijwillig mee.

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=106458


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gevaar Groningen geweken, dijkdoorbraak in Friesland
AMSTERDAM - Bij de Tolberter Pettenpolder lijkt het gevaar van een dijkdoorbraak geweken.
Volgens de Groningse burgemeester Peter Rehwinkel, ook voorzitter van de veiligheidsregio Groningen, blijft de situatie wel kritiek.
Het advies om te evacueren, dat donderdagochtend aan de 85 bewoners van de polder werd gedaan, is daarom nog steeds van kracht, aldus Rehwinkel.

Stijgen
Het water bij Tobert blijft nog wel stijgen, maar de situatie is onder controle, zegt een woordvoerder van de Groningse brandweer.
De hoogste waterstand bij Tolbert wordt een uur na middernacht verwacht. Het water komt dan net niet over de dijk heen.

Onvoorspelbaar
"Al weet je het maar nooit. Het weer blijft onvoorspelbaar", aldus de woordvoerder. Het evacuatieadvies blijft nog wel van kracht. In de gemeenten Marum, Leek en Grootegast is een noodverordening afgekondigd.
Volgens de brandweer is niet iedereen vertrokken. Wel is het leeuwendeel van het vee naar andere plaatsen gebracht. Bij Leek staan vijftig militairen klaar om te helpen bij de problemen met het hoge water. Een compagnie uit Havelte is met vrachtwagens en boten aanwezig.

Noodpompen
Rijkswaterstaat heeft vier noodpompen naar Leek gebracht om in Groningen en Friesland het overtollige water weg te pompen. Het waterschap Noorderzijlvest had om de extra hulp gevraagd.
Staatssecretaris Joop Atsma (Water) zegt te verwachten dat de pompen donderdag of vrijdag al in werking zullen zijn. ''Ik ben ook blij met de alertheid en daadkracht die de waterschappen aan de dag leggen'', aldus Atsma.
''De wateroverlast die er is, is uitermate vervelend, maar zij doen er echt alles aan om grote problemen te voorkomen. De waterschappen kunnen dat als geen ander.''

Groninger Museum
Het Groninger Museum gaat donderdagavond de benedenzalen ontruimen vanwege de verwachte hoge waterstand. Dat heeft een woordvoerster van het museum gemeld.
De verwachting is dat de waterstand om het museum, dat in een kanaal is gebouwd, rond middernacht stijgt tot 1,30 meter boven NAP. Bij die hoge waterstand kan water via de ramen naar binnen sijpelen.
http://www.nu.nl/binnenland/2708273/gevaar-groningen-geweken-dijkdoorbraak-in-friesland.html


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Hobbyboer Tolbert: Ik was even de weg kwijt

TOLBERT – Toen Vincent van Zal, hobbyboer in Tolbert, donderdagmorgen in het holst van de nacht hoorde dat de nabijgelegen dijk het mogelijk zou begeven, greep hem dat aan. „Op zo’n moment ben je even de weg kwijt.”

Bedrijvig plakt een dochter van Van Zal donerdagmiddag rond twee uur in zijn woning aan de Noorderweg bij Tolbert een kartonnen doos dicht. De grote doos is bedoeld voor kleren. Ze worden op een hoge, droge plaats opgeborgen. Voor het geval de dijk breekt en het water de Tolberter Petten binnenstroomt, de polder waar Van Zal op uitkijkt. In dat geval zal het water zijn huis ook binnenstromen.

Op steenworp afstand van Van Zals woning staan voertuigen van hulpdiensten geparkeerd. Mensen van de mobiele eenheid houden een oogje in het zeil. Een harde wind jaagt over het polderland. Hagel striemt de straten.

Rond half vijf donderdagmorgen belde een buurman naar Van Zal, die alleen thuis sliep. De hobbyboer schrok van diens boodschap. „Hij zei dat de dijk op barsten stond. Even later zag ik de lampen van de brandweerwagen door het gordijn schijnen en werd me geadviseerd om mijn dieren te evacueren.”

De moed zakte Van Zon in de schoenen, zeker ook omdat hij recent emotionele gebeurtenissen meemaakte. „Mijn vrouw is een jaar geleden overleden. Ik voelde me donderdagmorgen zo alleen. Ik voelde spanning en emotie. Ik dacht alles weer een beetje op orde te hebben. Ik ben net aan nieuwe baan begonnen. En dan hoor je dat de dijk kan doorbreken. Ik was even de weg kwijt.”

Van Zal besloot zijn twee ezels en acht schapen te evacueren, met behulp van anderen. „Ik ben daar liever te vroeg dan te laat mee. Ik kan mezelf wel redden, de dieren kunnen dat niet. Schapen kunnen het eventueel nog wel een dag in enkele tientallen centimeters water uithouden, maar dat wil ik ze niet aandoen. Bij ezels ligt het anders. Die raken gestresst, ze hechten sterk aan hun eigen wereldje. Die kun je niet in water laten lopen.” De twee honden van de Groninger gaan tijdelijk naar Almere.

Van Zal lichtte zijn vriendin in Almere en zijn elders wonende dochter en zoon in. „Ze zijn alle drie gekomen.”

Met vereende krachten zijn ze begonnen om in de woning tal van spullen hogerop te zetten. „Dat betekent dozen sjouwen. Het is net een verhuizing.” Onder meer een hoge antieke klok, „een erfstuk” gaat naar boven.

Van Zal vermoedt dat de spullen uit voorzorg nog wel tot midden volgende week hogerop moeten blijven. Mocht de dijk breken, dan heeft de Groninger onderdak in het nabijgelegen Leek.
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/hobbyboer_tolbert_ik_was_even_de_weg_kwijt_1_613979

Boer bij Tolbert: Dit is dreigend


TOLBERT – Boeren en burgers in de polder bij het Groningse Tolbert worstelen vandaag met het overvloedige water. De dijk langs de Matsloot dreigde door te breken. „Dit is wel dreigend.”

Donderdagmorgen, 8.00 uur, de duistere polder bij Tolbert. Schrikkerig loopt een van de paarden op het winderige erf van Jannes Boonstra aan de Mensuma­weg bij het Groningse Tolbert een paardentrailer 
in. „Geen flitslicht!” krijgen 
fotografen te horen. „Daar schrikt het paard van.” Het dier moet hier weg. Het water kan komen.

„Een voorzorgsmaatregel”, zegt de vutter, die een paar paarden houdt. „Vanmorgen om 5.00 uur stond de politie hier op de stoep”, zegt Boonstra, terwijl hij een pakje shag tevoorschijn haalt. „Dit is overmacht. Niks aan te doen.” Het paard in de trailer gaat uit voorzorg naar kennissen in het nabijgelegen Oostwold.

Boonstra zal zijn huis niet zomaar verlaten. „Maar als het gas en de elektriciteit worden afgesloten, moet ik wel.”

Vandaag dreigde de dijk langs de Matsloot, een vaart van zo’n 7 meter breed, te breken. Daardoor dreigde de Tolberter Petten, een polder van zo’n 200 hectare, onder water te lopen. In de polder staan tientallen woningen en boerderijen.

Hobbyboer Vincent van Zal heeft net twee ezels in een trailer gezet. Ook deze dieren moeten worden geëvacueerd. Het valt Van Zal zwaar. Geëmotioneerd: „Dit valt me rauw op mijn dak. Kortgeleden is mijn vrouw overleden en waren er andere problemen. Dan komt dit er nog bij. Maar je moet verder.”

In de stal van de boerderij aan de Noorderweg schuift Djimmer Dijkstra (31) voer naar de koeien. Het is een spannende dag voor de boer. Vanmorgen kreeg hij het advies om de 180 koeien te evacueren. Maar zo rond 8.30 uur begon hij daar nog niet aan. „Wij liggen een paar meter hoger dan de boerderij net achter de dijk. Ik gok erop dat het in de stal droog blijft. Mijn vader vertelde dat de polder in de oorlog ook onderliep en dat de stal toen droog bleef.”

Evacuatie van de veestapel betekent een „enorme schade­post”, legt Dijkstra uit. „Je kunt levende have niet zomaar verplaatsen. Koeien zijn gebaat bij regelmaat. Door evacuatie raken ze gestrest en kunnen ze ziek worden.”

Het boerenbedrijf nam wel verschillende maatregelen in de strijd tegen het wassende water. Zo werd er op het erf een wal gelegd om het voer voor de koeien te beschermen. Knecht Marvin Gritter (16) moest vanmorgen in alle vroegte drie hooibouwmachines wegrijden naar een veilige plek een paar kilometer verderop. Nauwlettend houdt boer Dijkstra het weer in de gaten. „Dit is wel dreigend.”

Tientallen ME’ers houden aan de rand van de bedreigde polder een oogje in het zeil. In de lucht cirkelt een politiehelikopter. Een handvol busjes van het energiebedrijf staat klaar om in te grijpen. Als de dijk breekt, worden gas en elektriciteit afgesloten.

Een ME-busje rijdt journalisten het afgesloten gebied in. Een straffe wind zweept het water van de vaart op. Landerijen staan blank. Een ME’er herinnert aan de watersnood in 1995. „Ik was in Tiel. We moesten uitkijken dat door het trillen van onze wagens de dijk niet door zou breken.”

Voor Herman Pander, woonachtig in het evacuatiegebied, zijn het spannende uren. Hij heeft vanmorgen uit voorzorg spullen op zolder gezet. „De pc, de tv, video en magnetron”, zegt Pander, terwijl de kille wind over de polder jaagt.

Vooralsnog is hij niet van plan zijn huis te verlaten. „Maar als het te gek wordt, ben ik weg. Water kun je nu eenmaal niet tegenhouden.”
http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/boer_bij_tolbert_dit_is_dreigend_1_613924


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
De ME (Mobiele Eenheid) van Politie Kennemerland is gealarmeerd voor bijstand ivm (eventuele) wateroverlast in Groningen

Vanavond rond 18:30 is een groep ME-bussen uit NHN en Kennemerland op de A7 bij Drachten gesignalleerd. Dit is de aflossing/versterking voor het gebied in het Groninger Westerkwartier.

Ruwe schatting is dat het rond de 8-10 ME voertuigen waren. Op de bussen stonden duidelijk herkenbaar NHN en KEN.

Bron: eigen waarneming.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Water stijgt sneller dan verwacht
05-01-2012 Het waterpeil in ons gebied stijgt sneller dan verwacht. Hunze en Aa’s is genoodzaakt extra maatregelen te treffen volgens het stappenplan in het calamiteitenplan.

Extra gat in dijken polders
Het water stroomt minder snel in de vanmiddag opgezette bergingspolders Westerbroekstermadepolder en Kropswolderbuitenpolder dan verwacht. In de dijken van beide polders maakt Hunze en Aa’s een extra gat om het water sneller te bergen. Zodat het waterpeil zakt in het hele gebied.

Noodberging Hamdijk inzetten
Daarnaast gaan we de dijk van het noodbergingsgebied Hamdijk onder Oude Zijl bij Nieuweschans vanavond doorsteken om het onder water te zetten. Hamdijk kan 800.000 kuub water bergen. Het peil zakt zo in de Westerwoldse Aa en dat is ook gunstig voor de inwoners van Oude Zijl.

Kadeverhoging en nooddijken op verschillende plaatsen
Op verschillende plaatsen is het nodig om kades te versterken met zandzakken. Dit is aan de orde in Hoogezand, langs de Werfkade, de Industrieweg en de W.A. Scholtenstraat en langs het Noord Willemskanaal. In Groningen langs de Bornholmstraat wordt een nooddijk aangelegd.
Medewerkers van Hunze en Aa’s werken met man en macht door om bovenstaande maatregelen uit te kunnen voeren.
http://www.hunzeenaas.nl/actueel/nieuws,2011/Hoogwater-update7_Extra-maatregelen.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Militairen bewaken droge voeten Groningers
5 januari 2012, 20.16 uur

In de strijd tegen het hoge water zijn vandaag op verschillende locaties in Groningen militairen ingezet. Ze brachten onder meer dijkverstevigingen aan bij de kanalen Wolddiep, Lettelberterdiep en Leeksterhoofddiep en bij de plaats De Jammer.

De bijna 50 mannen en vrouwen van 43 Gemechaniseerde Brigade uit Havelte sloegen de handen ineen met het waterschap Noorderzijlvest in Leek. Met vrachtwagens, ziekenauto’s, terreinwagens en opblaasboten springen de militairen, op verzoek van de veiligheidsregio Groningen, bij waar nodig.




..Zandzakken
Zo brachten ze in overleg met civiele instanties zandzakken naar verschillende locaties. Bedreigde dijken worden met de zandzakken en plastic zeil opgehoogd en verstevigd. “Het is een lapmiddel”, vertelt teamleider waterschap Pieter Reitsma tegen de avond. “De komende uren worden kritiek.” Hoewel grote overstromingen nog niet plaatsvonden, blijft de dreiging op een dijkdoorbraak in Groningen of Friesland bestaan.



Paraat
Vooralsnog is de situatie onder controle. Ook het meest kritieke punt, de dijk bij het dorp Tolbert, lijkt het te gaan houden. Toch is waakzaamheid geboden. De hoogste schaal van Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure (GRIP 4) is nog steeds van toepassing. “Het gevaar is nog niet geweken”, licht kapitein Sip toe. “Tot dat het geval is blijven wij paraat om hand-en-spandiensten te verrichten en ‘brandjes’ te blussen.”

Storm
De voorspelde storm die vannacht over het noorden van Nederland zal trekken, moet uitwijzen of de getroffen maatregelen voldoende zijn. Later deze avond wordt ook duidelijk of het noodzakelijk is bepaalde gebieden te evacueren.




http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2012/01/05/46192263/Militairen_bewaken_droge_voeten_Groningers


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
p2kflex
22:06:20 05-01-12-ALPHA-Centralisten opkomen voor aflos
0400057BRW Veiligheidsregio Groningen (WVD Centralisten)


BdeJ112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Live life, now.
    • 112 Dokkum
Vandaag in het gebied Tolberter Petten omgestruind, erg interessant. Ook naar Lauwersoog en dergelijke geweest, zelfs moeten helpen met sjouwen van zandzakken op 2 locaties!




Veel overlast door hoog water in Noord-Nederland

DOKKUM, LAUWERSOOG, TOLBERT, GROOTEGAST, SIDDEBUREN, GROU-
Beperkte overlast hoogwater in Dokkum
Op enkele plekken in Dokkum is sprake van wateroverlast door de hoge waterstanden van de Friese boezem. De overlast blijft tot nu toe beperkt tot flinke waterplassen in verschillende straten. Er bestaat op dit moment geen gevaar voor woningen langs het water. Wel is de gemeente Dongeradeel uit voorzorg begonnen met het vullen van zandzakken die gebruikt kunnen worden om kaden te verstevigen. Volgens Wetterskip Fryslân is donderdagochtend 5 januari de hoogste waterstand in Dongeradeel bereikt. De situatie is stabiel en zal licht verbeteren.
Vanuit de dorpen in Dongeradeel zijn geen berichten bekend van knelpunten. De gemeente heeft besloten de weg in de Ezumakeeg, een laaggelegen polder grenzend aan het Lauwersmeer, uit voorzorg af te sluiten voor verkeer. Langs deze weg staan geen huizen. De fietstunnel in het Damwâldsterreedje tussen Dokkum en Damwâld staat vol water en is daarom afgesloten voor fietsers en voetgangers. Dongeradeel inspecteert continu de potentiële knelpunten en staat paraat om maatregelen te nemen als die nodig blijken.
Wanneer u vragen heeft over het hoge water, kunt u contact opnemen met het Wetterskip Fryslân, telefoon (058) 292 22 22. Voor specifieke problemen in de gemeente Dongeradeel kunt u bellen met het Meldpunt Wijkbeheer: (0519) 298 777.
 
Lauwersmeer nog steeds ernstig knelpunt
Op dit moment is het water uit het Lauwersmeer een ernstig knelpunt voor de waterschappen. Er kan niet gespuid worden door de spuisluizen bij Lauwersoog dus men moet afwachten wanneer het water in de Waddenzee weer gaat zakken tot een pijl wanneer er weer gespuid kan worden. Er wordt nu door de waterschappen in samenwerking met het leger gezorgd voor een kleine waterdam zodat het water niet de bunkers van het kazerneterrein op Lauwersoog kan bereiken. Hier staan namelijk zeer waardevolle en technische spullen onder de grond opgeslagen.
Mogelijke dijkdoorbraak voorlopig van de baan in Tolbert
In Tolbert is men de hele dag al bezig met een dijk, die wanneer deze doorbreekt de Tolberter Petten zal laten onderlopen. Er is een gezin vertrokken uit het gebied, de rest verblijft allemaal nog gewoon thuis. De politie heeft het gebied nog steeds hermetisch afgesloten, zelfs voor de pers is het onmogelijk om bij de betreffende dijk te bereiken. Alles wordt nauwlettend in de gaten gehouden door de waterschappen.
Zandzakken zijn nodig om damwanden te verstevigen
In Grootegast en Siddeburen is Waterschap Noorderzijlvest de hele middag bezig geweest met het plaatsen van zandzakken op damwanden zodat er zo weinig mogelijk water uit de betreffende vaarten de weilanden in loopt. Het NOS-Journaal was hierbij met een verslag en om beelden te maken. Tractoren reden hier af en aan om zandzakken te brengen.
200 meter dijk breekt door in Grou
Een dijk op het eiland De Burd bij Grou is donderdagavond rond 18.15 uur over een lengte van200 meterweggespoeld. Het Wetterskip Fryslân verwacht dat het water maximaal anderhalve meter hoog komt te staan op het eiland. Gelukkig voor de bewoners, staat de huizen bijna allemaal hoger. De gemeente Boarnsterhim heeft iedere inwoner en recreant op het eiland vriendelijk verzocht om het eiland te verlaten.

© Tekst: Ben de Jager





meer foto's:  http://www.112fotografienof.nl/?p=2005
Ben de Jager |Nieuwsfreak| Freelancer| Eigenaar www.112-dokkum.nl| Fotografie|Video|Conceptontwikkeling|Social media