Discussie over inzet: Middelbrand (Woning) Dwingel - De Goorn 05-01-2012

Auteur Topic: Discussie over inzet: Middelbrand (Woning) Dwingel - De Goorn 05-01-2012  (gelezen 10183 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #20 Gepost op: 27 januari 2012, 10:10:05
Mij vallen voornamelijk wat kleine dingetjes op, namelijk:

- Inderdaad lijkt het alsof er twee bevelvoerenden rondlopen door de ''rode schouders'',
- Brandweerman zonder rode schouders is bevelen aan het geven, maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij een bevel doorgeeft (van de bevelvoerder).
- De nummer twee, aan het begin bij de voordeur als die met de sleutel open gaat, draagt volgens mij THV handschoenen, en de deur wordt zonder  ademlucht geopend (in dit geval geen rook te zien, maar je weet maar nooit....)

Verder natuurlijk zoals gezegd is het makkelijk om een inzet te gaan bekritiseren, maar nuttig om de leermomenten eruit te halen.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2012, 11:42:44
Leermomenten zijn er zeker maar ik hoor ze liever van de ploeg zelf.
Want ze kunnen ergens een hele goede reden voor gehad hebben.
Bijvoorbeeld wat was de informatie vanuit de meldkamer? Dat kan beslissend zijn geweest in het aantal omgehangen mensen.
Met politie al t.p. weet je al dat er in elk geval rook uit de woning komt , en dat zal ook gemeld zijn door de melder anders ga je niet uit voor een binnenbrand maar voor brandgerucht.  ;)

Bevelen door geven van de bevelvoerder is niet echt zoals het moet gaan naar mijn mening er is 1 leider en dat is de Bev, die moet ook vooral niet mee willen sjouwen met slangen etc want dan is hij er niet meer 100% bij om zijn inzet te overzien.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2012, 11:59:24
Wat ik niet begrijp is de kleding die onduidelijk maakt wie Bev. is. De ploeg weet dat echter zelf wel, maar toch zou het voor mij als 2e bev. lastig zijn om te weten bij wie ik moet zijn.
Wat ik vooral niet begrijp is waarom er nog mensen staan te stuntelen op straat om hun perslucht om te hangen. Je hebt (zo neem ik aan) geconfirmeerde binnenbrand met mogelijk een slachtoffer, dan weet je dat je binnen no time binnen moet zijn inclusief je water.

Gezien de alarmering van de ambu (zo'n 9 minuten na alarmering brandweer) is het maar de vraag of bekend was dat er een slachtoffer was. In dat opzicht valt het wel te begrijpen dat er maar 2 man zijn omgehangen ;)

Voor de rest zou ik er voor kiezen om 3 en 4 in ieder geval meteen de HD klaar te laten leggen voor de voordeur terwijl 1 en 2 zich voorbereiden om naar binnen te gaan. Dat scheelt een hoop tijd en onduidelijkheid, want nu vliegen ze gelijk naar achter. Maar toch, als we niet weten wat de situatie ter plaatse was vind ik het niet netjes om te oordelen. Er zitten af en toe wat schoonheidsfoutjes in, maar er is geen brandweerkorps die dat niet heeft (ik noem maar even de zeer grote brand op de Westvlietweg in Den Haag/Leidschendam).... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2012, 12:44:16
Op basis van televisiebeelden had ook half Nederland een mening over de brand bij Chemiepak.
Na een uitleg van de BV en OVD die daar als eerste TP waren zag je ook dat mensen die mening moesten bijstellen.
Beelden zeggen niet zoveel, behalve dat er wat schoonheidsfoutjes inzitten maar dat zie je wel vaker bij een snelle inzet.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2012, 16:41:19
Als je rustig dit videofilmpje bekijkt vallen mij wel een aantal zaken op. Kijkt u even mee:
- Bij aankomst van de TS, wie zit er rechst voor op de BVD plaats en heeft dus de leiding? (EM, zonder ademlucht)
- Wie krijgt de informatie en sleutel van de informant, man met rode flap, maar blijkbaar 1 of 2.
- Welke functie heeft de derde BVD, die schijnbaar doelloos rond rent?
- Wie is de CH/P en waarom zit iemand met ademlucht aan afsluiters van de pomp?
- hoeveel man zaten er eigenlijk op deze TS?
- Wie geeft er nou de opdrachten, en waarom staat hij buiten om zich heen te kijken?
- waarom open water, en dan gooi je eerst de zuigslang in het water, zonder drijver of korf en daarna ga je aankoppelen en de lijn en drijver aan de  zuigbuis maken. Waar komt die BM in kazernekleding vandaan?
- Als je al op open water wilt gaan staan (bij deze brand :'() zul je de TS gelijk goed moeten opstellen.
- Later blijkt dat toch een brandkraan is gebruikt, zie slangleiding als de 2e TS aankomt
- BVD van 2e TS, heeft een bijzonder optie, kan zijn masker aan zijn gezicht klemmen zonder helm
- inzettactiek, zullen we dat even buiten beschouwing laten.

Mijn conclusie, voor een vrijwillig korps dat meestal zijn geoefendheid en teamwork op peilt houdt met brandweerwedstrijden een slecht jury rapport.
Chaos en een lichte vorm van paniek overheersen, en teveel kapiteins op één TS. 0098
Positief afsluitend, bewoner is naar buiten gebracht, en er zijn voor zover wij kunnen zien geen gewonden onder de collega's gevallen.  O0
Tip voor de volgende keer, evalueer dit filmpje, want deze chaotische inzet kan in de toekomst bij andere intensere incidenten leiden tot ernstige gevolgen, met slechte resultaten, en droevig nieuws. :'(
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2012, 16:57:54
Mijn conclusie, voor een vrijwillig korps dat meestal zijn geoefendheid en teamwork op peilt houdt met brandweerwedstrijden een slecht jury rapport.

Ik had al verwacht dat er commentaar van jouw zijde zou komen. Overigens grotendeels terecht, maar bovenstaand zinnetje is weer zo jammer. Uiteraard zullen deze brandweerlieden wat minder ervaring hebben dan de meeste beroepsbrandweerlieden, maar waar ik me zo aan erger is dat dat wordt geweten aan de "vrijwilligheid" en het volgende:

Positief afsluitend, bewoner is naar buiten gebracht, en er zijn voor zover wij kunnen zien geen gewonden onder de collega's gevallen.  O0

Nou is er toevallig een filmpje waarbij wordt bewezen dat ervaring niet altijd goed hoeft te zijn. Want jij en ik weten dat best: vertrouwen op routine is minstens net zo gevaarlijk als deze wellicht wat onbeholpen uitziende acties.

Het filmpje waar ik op doelde staat hieronder. Mag je vertellen wat er nou mis gaat. In het kader van: dit hebben we toch al honderden keren gedaan, dus nu heb ik ff geen zin meer om extra moeite te doen...

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/8-branden/11209-veel-rook-bij-kelderbrand-neherkade

Overigens geen aanval tegen beroepsmedewerkers, begrijp me niet verkeerd. Ik word er alleen zo ziek van dat er door een aantal forumleden constant wordt afgegeven op vrijwilligers, terwijl er werkelijk waar geen één korps is dat altijd foutloos optreedt. ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2012, 17:03:57
Het filmpje waar ik op doelde staat hieronder. Mag je vertellen wat er nou mis gaat. In het kader van: dit hebben we toch al honderden keren gedaan, dus nu heb ik ff geen zin meer om extra moeite te doen...

http://www.regio15.nl/actueel/lijst-weergave/8-branden/11209-veel-rook-bij-kelderbrand-neherkade

Tja, er zitten niet voor niets beugels aan het masker, om vast te zetten aan de helm. En ik mis trouwens de handschoenen. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2012, 17:12:03
Citaat
Ik had al verwacht dat er commentaar van jouw zijde zou komen
.Oh we gaan persoonlijk worden, graag motiveren ;)
Filmpje van Den Haag ken ik, en de KO's zie je zo voorbij komen, maar zo kunnen we door blijven gaan. Het ging hier om de Goorn, en niet St. Biggenklooster.
Dus even bij dit videofragment blijven. Brandweerwedstrijden zijn bedoeld, 112 klasse, om bevelstructuur, aflegsysteem etc. geoefend  te houden, waardoor juist korpsen met weinig ervaring toch als een team kunnen opereren bij een brand. En dat team work, in het inzetsysteem kan ik bij deze NHN collega's niet ontdekken. En juist dat is voor hun heel eenvoudig te oefenen.
En dan jouw voorbeeld, een collega die schijbaar onbrandbare schouders heeft, (geen blusjas, geen helm,) vermoedelijk bemanning HW. De BVD die zijn maskerbeugels niet gebruikt, en wat andere zaken.
Voordeel/nadeel is wel van dit filmpje dat het ook door de hogere leiding gezien wordt, en de direkt betrokkenen gecorrigeerd worden en de overige dit als waarschuwing te zie krijgen.
Dus wij doen er iets mee, maar als de forum leden vinden dat in de Goorn alles goed ging  sluit ik me daar graag bij aan.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2012, 17:47:31
.Oh we gaan persoonlijk worden, graag motiveren ;)

Omdat je altijd een mening hebt over incidenten. En heel vaak terecht en leerzaam, daarom zeg ik ook in die zin daarna: "overigens grotendeels terecht" ;). Dus het was niet negatief bedoeld, alleen gaf ik wel aan dat ik het jammer vond dat het 'vrijwillige' erbij betrokken wordt.

Maar gelukkig zijn we het grotendeels eens: het gebeurt dat er fouten gemaakt worden en er zal vast over nabesproken worden!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2012, 18:49:41
Maar gelukkig zijn we het grotendeels eens: het gebeurt dat er fouten gemaakt worden en er zal vast over nabesproken worden!
Tower-ladder en ook jij pakken het probleem bij de hoorns aan. Er worden tijdens de respressieve inzet fouten gemaakt, en dat zal dan veelal in het heetst van de strijd gebeurt zijn. Reden temeer om dit bespreekbaar te maken, met voorbeelden waar Snyper mee is gekomen.
Daar moet ook ruimte voor zijn, zeker als daar op een juiste wijze over gesproken wordt. En dat is hier gelukkig het geval. O0