Koolmonoxide incident (2 kinderen omgekomen) Nieuwe Bussumerweg - Huizen 05-01-2012

Auteur Topic: Koolmonoxide incident (2 kinderen omgekomen) Nieuwe Bussumerweg - Huizen 05-01-2012  (gelezen 27898 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Dit is een bijzonder uitzonderlijke situatie, waarbij de kans dat het op een soortgelijke manier nog een keer gebeurt kleiner is dan 5 keer achter elkaar de hoofdprijs in de loterij winnen. Veel lering valt er wat dat betreft niet uit te halen. Sommige dingen kunnen niet voorkomen worden, dit incident was één van die dingen. Op een openbaar forum wil ik liever geen details vinden over zo'n ongelooflijk triest ongeval. Wil je voor eigen lering vanuit professioneel vlak meer weten over dit incident, dan stel ik voor dat je contact opneemt met de brandweer of forensische opsporing Huizen.

Ik vind dat je er een geheimzinnig iets van maakt Wout.
Als we de privacy van de familie respecteren kunnen de betreffende verantwoordelijke instanties m.i open kaart spelen hoe e.e.a. ontstaan is.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
'Forensisch rapport over koolmonoxide-incident klopt niet'
Techniek
| Laatst gewijzigd:10-01-2012 00:24 | Frans van Velden |

Huizen - De gasgeiser in de woning in Huizen kan niet haar behoren gefunctioneerd hebben, zoals de forensische politie rapporteert. Een goed werkend apparaat produceert namelijk geen koolmonoxide.
Dat bevestigt Hella Rijpkema, manager van de afdeling Veiligheid Gasinstallaties van Kiwa Gas Technology uit Apeldoorn. Donderdagavond raakten drie kinderen in een badkamer van een woning aan de Nieuwe Bussummerweg in Huizen buiten bewustzijn. Het koolmonoxide-alarm had gewaarschuwd, maar de ouders konden de deur van de badkamer niet open krijgen. Politieagenten hebben de deur geforceerd. Twee van de kinderen zijn overleden. "De afvoer van koolmonoxide vanuit de geiser liep via de normale weg naar buiten, maar werd door de harde wind afgesloten", staat in het persbericht van de politie Gooi- en Vechtstreek. "De gasgeiser functioneerde naar behoren. De conclusie is dat er sprake is van een noodlottig ongeval door samenloop van natuurlijke factoren."
Bouwkundige aspecten
Technisch gesproken is het onmogelijk. De gasgeiser heeft uiteraard niet naar behoren gefunctioneerd, want hij produceerde koolmonoxide (dat is altijd het gevolg van onvolledige verbranding door een tekort aan zuurstof). Bovendien: "Het kan niet alleen door de wind zijn, het is altijd een combinatie van factoren", stelt Rijpkema in antwoord op vragen van Dagblad Cobouw. "In beginsel moeten gastoestellen schoon verbranden. Ze hebben beveiligingen voor als dat niet zo is. Daarnaast spelen bouwkundige aspecten een rol." Rijpkema vindt de informatie via de media gebrekkig en de uitspraak van de politie wel heel gauw gedaan. "Wij doen bij dit soort incidenten altijd onderzoek ter plekke en mogelijk daarna in het laboratorium."
Schuldvraag
Volgens een voorlichter van de politie Gooi- en Vechtstreek klopt het persbericht wel. "Jawel, het kan wel. Onze eigen forensische rechercheurs en experts hebben ernaar gekeken." Nadere informatie over de situatie ter plekke (bijvoorbeeld waar de geiser hing, waarom hij onvoldoende verbrandde, hoe de afvoeren liepen) geeft de voorlichter niet. Het openbaar ministerie doet geen onderzoek naar mogelijke schuld. "Maar misschien komt er nog ander onderzoek", aldus Rijpkema. "Bijvoorbeeld in opdracht van de rechter bij een privaatrechtelijke aansprakelijkheidsstelling. Ook Bouw- en Woningtoezicht kan een onderzoek laten doen, de gemeente moet toezicht houden op de veiligheid."
Publicatie datum: 10-01-2012 00:24
Bron: http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/2012/01/09/forensisch-rapport-over-koolmonoxide-incident-klopt-niet

PS als je dit artikel leest lijkt er een (schuld) vraag mogelijk, waarvan ik me voor kan stellen dat dit verder "not-done" is.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Word vervolgt .wat ik al verwachte en zei
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Word vervolgt .wat ik al verwachte en zei

Jij had het over TTB, als ik dat opzoek zie ik een beveiliging bij sommige toestellen die ook wel veroorzaakt dat een geiser steeds uitvalt. Er zijn dan (gevaarlijke) oplossingen mogelijk.
Op diverse forums *) zie ik meer meldingen (en gevaarlijke oplossingen ) waarbij korte schoorstenen of 2 maal 45 graden bochten in een korte afvoer. Ik zie deze materie vaker op internet dan mensen die 5 keer achterelkaar de hoofdprijs van de loterij winnen.
( Ik haal misschien wat opmerkingen uit het forum doorelkaar, maar als ik niet alles precies weet , ga ik gissen.)
Ofwel: is de materie wel zo uitzonderlijk ( of de kans dat zoiets zich herhaalt )

*) bron: http://www.ochgtd.nl/TTB.htm
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Idd word veel doorverbonden, kom het regelmatig tegen ,als een van mijn monteurs dat doet vliegt tie er gelijk uit,als de waakvlam steeds uitgaat heeft dat een oorzaak ,rookgas afvoer niet goed, te weinig beluchting, of de TTB is stuk of slecht.Blijf gewoon erg nieuwschierig wat er nu precies is gebeurd ,niet voor schuld of zoiets ,meer vanuit mijn vakgebied.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En toch zijn er meer die vraagtekens hebben bij dit drama

Experts zetten vraagtekens bij koolmonoxidedrama in Huizen

HUIZEN - Kiwa Gas Technology vindt dat de politie wel heel snel tot de conclusie komt dat het drama vorige week waarbij twee meisjes door koolmonoxidevergiftiging om het leven kwamen, het gevolg was van een noodlottige samenloop van omstandigheden.

,,Bij een normale gasgeiser, mits goed onderhouden en goed afgesteld, komt geen koolmonoxide vrij, " aldus woordvoerder Ben Oudman van de instelling die al jaren koolmonoxide ongevallen onderzoekt. Volgens hem is er vaak sprake van een opeenstapeling van factoren. ,,Te weinig ventilatie, een verkeerde afstelling bijvoorbeeld."

Voor de politie is de kous af. Er komt geen nader onderzoek. ,,Alle experts die nu aan het woord komen, zijn niet ter plaatse geweest, " aldus een woordvoerster
http://www.gooieneemlander.nl/nieuws/regionaal/gooivechtstreek/article13387913.ece/Experts-zetten-vraagtekens-bij-koolmonoxidedrama-in-Huizen

Maakt de politie zich er nu niet wel erg makkelijk van af om maar te zeggen dat de kous wat hun betreft af is? Zeker als een instantie als het KIWA vraagtekens zet bij dit drama


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Tja snap het ook niet helemaal meer ,laat het toch nader onderzoeken zodat er een leer uitgetrokken kan worden.
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Tja snap het ook niet helemaal meer ,laat het toch nader onderzoeken zodat er een leer uitgetrokken kan worden.

Niet alleen lering  (dat is ook wat ik had aangegeven)

Maar bekijk het eens aan de kant van de ouders van de overleden kinderen.   Ik kan me indenken dat zij echt willen weten wat er gebeurt is.
Het lijkt me niet dat je als ouder(s) hiermee kan leven.    

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af waarom de politie (in mijn optiek) zo voor de mensen op komt waar het plaats heeft gevonden.
- Er wordt gezegd dat deze mensen er alles aan gedaan heeft om de deur op te krijgen, dat zou blijken uit forenisch onderzoek
- En uit forenisch onderzoek blijkt dat het een samenloop van omstandigheden is.

Ik dacht altijd dat het forenisch onderzoek was om "de rechtspraak ten dienst staand"    
(sporenonderzoek dat gedaan wordt ten behoeve van het strafrechtelijk onderzoek)

Daarnaast dacht ik altijd dat de rechter uitspraken doet of iemand schuldig is of niet    en niet de politie            
En dat het OM besliste of iets voor de rechter komt en niet de politie....                         maar ik kan het mis hebben

Het is niet om de politie "af te zeiken" maar het verbaast me hoe het eaa is / wordt afgehandeld.


Collin1974

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
Niet alleen lering  (dat is ook wat ik had aangegeven)

Maar bekijk het eens aan de kant van de ouders van de overleden kinderen.   Ik kan me indenken dat zij echt willen weten wat er gebeurt is.
Het lijkt me niet dat je als ouder(s) hiermee kan leven.    

Als ik heel eerlijk ben vraag ik me af waarom de politie (in mijn optiek) zo voor de mensen op komt waar het plaats heeft gevonden.
- Er wordt gezegd dat deze mensen er alles aan gedaan heeft om de deur op te krijgen, dat zou blijken uit forenisch onderzoek
- En uit forenisch onderzoek blijkt dat het een samenloop van omstandigheden is.

Ik dacht altijd dat het forenisch onderzoek was om "de rechtspraak ten dienst staand"    
(sporenonderzoek dat gedaan wordt ten behoeve van het strafrechtelijk onderzoek)

Daarnaast dacht ik altijd dat de rechter uitspraken doet of iemand schuldig is of niet    en niet de politie            
En dat het OM besliste of iets voor de rechter komt en niet de politie....                         maar ik kan het mis hebben

Het is niet om de politie "af te zeiken" maar het verbaast me hoe het eaa is / wordt afgehandeld.  
  

      

Natuurlijk kun je er niet mee leven als ouders als er zo iets plaats vind! En je praat over het opnemen (van de politie) voor de mensen waar het heeft plaats gevonden?!( je bent er vast bij geweest in het hele proces)
Spijt me dat ik dit moet zeggen maar zullen we het aan de deskundigen overlaten?


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Het is toch de bedoeling van een co2 melder dat deze begint te piepen voordat je buitenwesten raakt, zodat je actie kan ondernemen.

Zoals ik dit verhaal begrijp is deze gaan piepen toen de meisjes al bewusteloos waren.      Ik kan het mis hebben.

Dat vind ik op zich vreemd.

Vreemd is het op zich niet. Het is gebeurd in de badkamer bij afgesloten deur. De meeste CO melders hangen in de gang/overloop/trap. Dus voordat het gas door een kier langs de deur is geglipt waren de meisjes al buiten westen.