Schietincidenten Politie 2012

Auteur Topic: Schietincidenten Politie 2012  (gelezen 68049 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #40 Gepost op: 5 april 2012, 01:41:32
Omdat ik wel eens wilde weten hoevaak en wanneer er waarschuwingsschoten gelost zouden worden in 2012 heb ik voor mezelf
een excelbestand gemaakt.
Mochten jullie aan het eind van elk kwartaal een overzicht willen zien dan is dat mogelijk en zal ik het plaatsen.
Dit is dus voor mij gelijk een test om te kijken of er behoefte aan is en of het makkelijk gevonden wordt door jullie.
Aan het eind van het jaar kan ik dan een jaaroverzicht plaatsen mocht die behoefte er zijn.

Het 1e kwartaal zit er weer op dus tijd voor een tussenstand die ik zo goed mogelijk heb bijgehouden.
Tussenstand van de periode 1 januari 2012 tot en met 31 maart 2012 van de zaken waar wij hier op het forum weet van hebben.

Er hebben 24 schietincidenten plaatsgevonden waarbij 4 VD gewond zijn geraakt en 1 agent licht gewond.
Als ik het goed geteld heb op dit late tijdstip zijn er 36 VD opgepakt.

In de volgende 12 regio's + 1 x KLPD is er door de politie geschoten ( Waarschuwingsschot dan wel gericht schot ).
2 x Amsterdam - Amstelland
4 x Braband - Noord
1 x Gelderland - Midden
4 x Haaglanden
2 x Hollands - Midden
1 x Kennemerland
1 x KLPD
2 x Limburg - Zuid
1 x Midden en West Brabant
2 x Rotterdam - Rijnmond
1 x Twente
1 x Zeeland
2 x Zuid-Holland-Zuid





In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


rrpd

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 5 april 2012, 11:53:39
Opzich leuk dat je hiervoor de moeite neemt! Zoals je zelf al aangeeft vermeld je alleen de zaken waarop we van het forum afweten.

Maar ik hoor toch echt veel vaker dat er geschoten is via de portofoon dan dat hier bekend is, en dat alleen in mijn regio. Het gebeurt zelden dat het hier terecht komt. Het gebeurt niet altijd dat schoten in de media komen (dus uiteindelijk ook niet op het forum).
Daarom is jouw tabel niet echt nauwkeurig met de echt gebeurde incidenten.... dat is dan wel weer jammer.

Maar nogmaals, leuk dat je de moeite neemt en ik vind het interessant om te lezen.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #42 Gepost op: 5 april 2012, 12:28:22
@ Enrico

Ten eerste top dat je er de moeite voor neemt. Vind het een leuk overzicht.

Maar ik sta nu eenmaal als een kritisch persoon en wil je zeker niet afbranden.
Ik heb je schema bekeken en je schrijft AT's gemaakt en soms als het AT geschoten hebt schrijf je verdachten gemaakt.
Dit kan tot verwarring bij de lezers zorgen. Ik neem aan dat je AT bedoeld arrestant. Maar mischien kan je het beter als VD of VE wegschrijven. Dit zijn namelijk de algemene afkortingen voor verdachte. Waarvan VD de meest gebruikte is binnen de politie zover ik weet.

Verder vind ik het een leuk en overzichtelijk schema. Maar zoals ik al zei ik sta bekend als een kritisch persoon en kon het niet laten om je een tip mee te geven. Verder is ie top!  O0
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #43 Gepost op: 5 april 2012, 12:53:25
@rrpd,
Dank voor je mening  O0 Omdat ik weet dat er meer gebeurd als wat de media haalt heb ik het ook expliciet vermeld dat
het n.a.v. de berichten is die openbaar gemaakt zijn en in dit onderp terug te vinden zijn juist om daar duidelijk over te zijn.

@Pully,
Ook jij dank voor je mening ik zie het ook als opbouwende kritiek en dus zeker niet als negatief  ;)
Liever kritisch en opbouwende kritiek geven dan iets doodzwijgen en je ergens aan storen is 1 van mijn motto's.
Het was mij in 1e aanleg nog niet eens opgevallen dat ik de ene keer AT en de andere keer VD gebruik en voor de meeste
hier zal het ook niet uitmaken omdat die weten wat er bedoeld wordt.
Maar ik zal trachten zoveel mogelijk VD te gebruiken mede voor hen die niet helemaal thuis zijn in de afkortingen binnen de politie. Dat is het nadeel als je te lang in het wereldje meedraaid dat je nog wel eens wisselt tussen die 2.

Goed om te lezen dat er i.i.g. al 2 mensen zijn die het op prijs stellen en zoveel werk is het niet voor mij hooguit een paar minuten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #44 Gepost op: 5 april 2012, 13:10:10
Ik zit nog eens te kijken, maar het zijn er toch al 24!! En dat in de eerste 3 maanden van dit jaar. Dat zijn er toch 8 per maand. Weliswaar zijn het landelijke cijfers, maar dat is toch een gemiddelde van 2 schietincidenten per week. Dat kan je niet eens meer zien als een incident aan de ene kant, want het is iets structureels. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook zeggen we hebben iets van 40.000 dienders?? in heel Nederland (correct me, if I'm wrong) en dan maar... 2 schietincidenten per week. Nu is het wel zo dat er bij dergelijke incindenten meerdere collega's betrokken zijn.

Wat ik me nu afvraag. Is het aantal inzetten van het daadwerkelijk gebruik (schieten) van het dienstwapen de laatste jaren gestegen is? Misschien wat voor Enrico om uit te zoeken en er zo'n mooi schema van de maken?  :P.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #45 Gepost op: 5 april 2012, 13:13:46
Het nadeel is natuurlijk dat lang niet elk "schiet incident" in dit topic staat...


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #46 Gepost op: 5 april 2012, 13:16:59
Het nadeel is natuurlijk dat lang niet elk "schiet incident" in dit topic staat...

Dat had Enrico al aangegeven. Hij moet het natuurlijk doen met de info die hij verstrekt krijgt. Of dat nu is via dit forum of via de media. Want niet ieder gebruik van het dienstwapen wordt gemeld in de media of krijgt dergelijke aandacht zoals de berichten op dit forum.

Maar dankzij het overzicht van Enrico heb je wel een indicatie.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #47 Gepost op: 5 april 2012, 13:32:25
Dat had Enrico al aangegeven. Hij moet het natuurlijk doen met de info die hij verstrekt krijgt. Of dat nu is via dit forum of via de media. Want niet ieder gebruik van het dienstwapen wordt gemeld in de media of krijgt dergelijke aandacht zoals de berichten op dit forum.

Maar dankzij het overzicht van Enrico heb je wel een indicatie.
Eens.

"men" moet dan dus wel in het achterhoofd houden dat de cijfers niet 100% zullen matchen met de werkelijkheid. :)


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #48 Gepost op: 5 april 2012, 13:50:25
Eens.

"men" moet dan dus wel in het achterhoofd houden dat de cijfers niet 100% zullen matchen met de werkelijkheid. :)
Dat is zeker waar. Daarom dacht ik, ik help Enrico een handje. En met een klein onderzoekje op het net. Ben ik tot nog 3 schietincidenten gekomen. Het zijn weliswaar wat ouderen. Maar ze staan nog niet op zijn lijstje.

Ik zal ze per stuk gaan posten om het overzichtelijk te houden voor een ieder.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #49 Gepost op: 5 april 2012, 13:52:13
Politie schiet na achtervolging autodief
18-01-2012  |  15:41
 
Een agent van het korps Zuid-Holland-Zuid heeft woensdagmiddag een waarschuwingsschot gelost na een achtervolging van een autodief over de A16 tussen Dordrecht en Breda.

De verdachte kon worden aangehouden toen hij bij Prinsenbeek de snelweg verliet en tegen het verkeer weer de A16 op dreigde te rijden.

De man weigerde zich over te geven toen hij zich op de afrit vast reed. De politie schoot één keer. Met hulp van een politiehond kon de autodief worden aangehouden.

De afrit is naar verwachting nog tot in de avondspits afgesloten. Het is nog niet bekend waar de achtervolging begon en waar de auto gestolen is.

Bron: RTV Rijnmond
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.