weerspiegelende helmen goed of niet?

Auteur Topic: weerspiegelende helmen goed of niet?  (gelezen 7348 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2012, 17:08:11
.
En dan als laatste duit. Stel dat de helm de hitte beter weer kaatst, wanneer merk ik dan dat het te heet is, als de warmte door mijn helm slaat en ik de blaren op mijn kop heb ! >:(
Ik vindt dit nog de aller balangrijkste reden om lekker de vertrouwde witte of zwarte helm te dragen. ;)


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2012, 00:31:11
Ik heb het puur over de meetresultaten uit de testen van EN443.

De meetresultaten:
Nickel version (Shell ABS + PC Polymer)
Ex : for EN443 radiant heat test (3 min @ 14 kW/m2), T° on the headform
rises by 2-3 °C
This is attenuated when the shell is dirty, and then the result is very
similar to the painted shell.

Painted version (except photolum) (Shell Polyamide)
Paint provides extra protection, but T° rises a little faster under the
shell.
Ex : for EN443 radiant heat test (3 min @ 14 kW/m2), T° on the headform
rises by 4-5°C

Painted Photoluminescent version (Shell Polyamide)
Photolum paint has specific properties that absorb energy (light) to
release it as light when there is no external light
As a result, the T° will rise a little faster than on a painted version
No precise measurements available at the moment, but expect + 7-9 °C after
the 3 mins of the EN443 test


Zo zie je dat er wel degelijk een verschil in temperatuur opbouw zit tussen de helmen met verschillende coatings. HEt valt me nu trouwens wel op dat de helmschaal van de nickel helm van een ander materiaal is. Waarom dat is, weet ik ook niet. Maar wellicht dat dit wel een invloed heeft op de temperatuur opbouw.

Ik ben geen natuurkundige, maar ik kan me iets indenken bij de opmerkingen over geleiding, zoals hierboven genoemd. Maar of geleiding nog steeds een belangrijk issue is bij een dusdanig dunne coating betwijfel ik. Omdat deze zo dun is, kan hij niet veel opnemen en geleiden en is hij zijn temperatuur ook zo weer kwijt als de warmtebron wordt weggenomen. Daarom is het volgens mij niet te vergelijken met een ademluchtbeugel.

En inderdaad: Ook de nickelen helmen worden heet, heel heet. Net als de bekende witten en zwarte helmen. De opmerking dat "ik heb nog nooit problemen gehad met mijn witten helm"  is mooi, maar betekent niet dat er geen alternatieven te krijgen zijn met andere eigenschappen die wellicht beter presteren.

Omdat deze zgn Nikkelhelmen bij een goede binnenbrand heel snel kapot gaan. Ik heb deze helmen op de Interschutz gezien bij demo´s en na één demo was de helmlaag helemaal bruin en gebladderd. Ik denk dat het een chromen verflaagje is, en geen helm zoals de BSPP (Brw. Parijs) al jaren draagt. Dus meer een mode gril als dat het zinvol zo zijn.

Hier raak je een heel heel belangrijk punt. Het klopt dat bij een extreme belasting (niet een binnenbrandje, maar herhaalde flashover trainingen) ontstaan er blazen tussen de helmschaal en de coating.
Deze blaasjes ontstaan doordat uit de helmschaal gassen vrijkomen bij grote hitte. Door de coating kunnen deze gassen niet weg en ontstaan er blaasjes of luchtbellen.

Bij een witte helm vergast de helmschaal net zo goed bij grote hitte. Maar dit zie je niet. Dit komt doordat de structuur van verf het mogelijk maakt dat de gassen door de verf heen vergassen.

Na meerdere blootstellingen aan hoge temperaturen is er dan wat veranderd in de samenstelling van de helmschaal. Deze wordt broser.
Je zou kunnen stellen dat de nickelen helm eerder kapot gaat, maar je zou ook kunnen stellen dat de witte helmen te lang gedragen worden zonder dat de drager weet of de structuur nog wel goed is.
Tis maar hoe je het bekijkt.

En dan als laatste duit. Stel dat de helm de hitte beter weer kaatst, wanneer merk ik dan dat het te heet is, als de warmte door mijn helm slaat en ik de blaren op mijn kop heb ! >:(

Die opmerking heb ik inmiddels al zo vaak gehoord dat ik er niet goed van wordt. Die hoorde ik toen de wollen duffels eruit gingen, toen er grote nekflappen op de helmen kwamen en de kragen op de pakken hoger werden. "We voelen niet meer wat er gebeurt", maar nu iedereen eenmaal gewend is willen ze nooit meer terug.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2012, 13:35:03
Ik heb het puur over de meetresultaten uit de testen van EN443.
(...)
Waarbij het dus inderdaad puur en alleen om "radiant heat" = aanstraling gaat. Ik weet natuurlijk niet om wat voor straling het in dit geval gaat, maar het lijkt me inderdaad logisch dat bij een weerkaatsende tussenlaag, de onderlaag (= het hoofd, in feite) minder aan de aanstraling wordt blootgesteld. Waar ik dan wel benieuwd naar ben is hoe de warmteopbouw bij een brand tot stand komt en aan welke vorm van warmtetransport de brandweerlieden dan worden blootsteld. Ter vergelijking: op het moment dat een brand alleen straling afgeeft, heeft de helm dus een positief effect. Maar de helm helpt dus niets op het moment dat je met de helm in de hete luchtstroom terecht komt...

Ik ben zelf geen brandweerman, dus ik heb zelf geen idee. Wie weet het wel?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2012, 16:52:32
Waarbij het dus inderdaad puur en alleen om "radiant heat" = aanstraling gaat. Ik weet natuurlijk niet om wat voor straling het in dit geval gaat, maar het lijkt me inderdaad logisch dat bij een weerkaatsende tussenlaag, de onderlaag (= het hoofd, in feite) minder aan de aanstraling wordt blootgesteld. Waar ik dan wel benieuwd naar ben is hoe de warmteopbouw bij een brand tot stand komt en aan welke vorm van warmtetransport de brandweerlieden dan worden blootsteld. Ter vergelijking: op het moment dat een brand alleen straling afgeeft, heeft de helm dus een positief effect. Maar de helm helpt dus niets op het moment dat je met de helm in de hete luchtstroom terecht komt...

Ik ben zelf geen brandweerman, dus ik heb zelf geen idee. Wie weet het wel?
Bij brand heb je een 2-tal mogelijkheden. Je hebt de directe stralingshitte van de vlammen, de vlammen stralen hun hitte uit en naar gelang de brandstof kan die stralingshitte zeer intens zijn. Als voorbeeld, er is een palletbrand geweest, en op meer dan 50mtr afstand van die brand smolten regenpijpen van omliggende woningen en liepen brandweervoertuigen schade op.

En je hebt de hitteopbouw tijdens een binnenbrand, en die vult de gehele ruimte met hitte, beginnend aan het plafond en dan langzaamaan naar beneden zakkend. En die hitte warmt alles op, dus ook de brandweerman die daar aan het werk is. ;)


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2012, 21:39:15
Brandweerlieden hebben de meeste last van condensatie. De heet vochtige lucht( door het blussen) slaat neer op een kouder voorwerp(lichaam). Water gaat over in stoom bij 100 gr, maar je moet nog veel meer energie toevoeren omdat proces op gang te houden. En omgekeerd komt deze energie weer vrij als deze heet vochtige lucht op je koude lichaam(hoofd) afkoelt. Dat is het doorslaan van de hitte in je pak als er te wilt met water gewerkt wordt bij een binnenbrand. De hete vochtige lucht trekt door je pak(gemaakt of vochtige transpiratie af te voeren) en koelt af op je koude huid. En dat is een heel onprettig gevoel.
En hier helpt de Nikkelen Nelis helm dus niet tegen. Eigenlijk dus alleen tegen de stralings hitte, maar als die hitte zou hoog is dat je helm je er tegen moet beschermen door zijn reflectie heb je op je schouders(die niet reflecteren) al een uiterst onprettig gevoel. En ik kan het weten want ik heb nooit last van de hitte onder mijn helm maar wel op mijn schouders (stralingswarmte van de brandhaard) of andere delen van je lichaam waar je bluspak strak zit(Knieen/bovenbenen)
Citaat
Die opmerking heb ik inmiddels al zo vaak gehoord dat ik er niet goed van wordt.
Sorry dat je niet je niet lekker voelt, maar ik als brandweerman word ziek van de verkooppraatjes van gladde verkopers en commerciele brandweerlieden die aantoonbaar onzin argumenten aandragen  >:(
Citaat
HEt valt me nu trouwens wel op dat de helmschaal van de nickel helm van een ander materiaal is. Waarom dat is, weet ik ook niet. Maar wellicht dat dit wel een invloed heeft op de temperatuur opbouw.
Dus als de nikkelen laag alleen de stralingswarmte weerkaatst, en een geschilderde laag ( Paint provides extra protection, but T° rises a little faster under the shell.) zelfs extra bescherming biedt zou het dus kunnen zijn dat de lagere waarde van 2-3 gr veroorzaakt wordt door de materiaalsoort en niet door de reflectie.
Op een ander forum was een andere collega die dit altijd de aan de deur verkoperspraatjes noemde van het rondreizende circus. o.i.d.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2012, 21:46:56
Tja, ik denk dat we wel kunnen concluderen dat die nikkelkleurige helmen voornamelijk cosmetisch wel leuk staan, maar dat ze niet veel bijdragen aan een prettiger werkcomfort van de brandweerman/vrouw die hem draagt.
Ookal omdat er maar 1 of 2 regio,s zijn die die nikkelhelmen in gebruik hebben. Zouden die helmen daadwerkelijk nut hebben zouden meer regio,s ermee werken en zou het in ieder geval bekent zijn dat de nikkelhelmen een betere bescherming bieden Ik denk dan ook dat die "betere bescherming" het vooral leuk doet tijdens het verkooppraatje, om die dingen te kunnen slijten.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2012, 09:56:59
Het verkooppraatje an sich is niet onjuist: er is aangetoond dat een weerkaatsende laag op de helm de temperatuur onder de helm als gevolg van straling vermindert. Het betekent echter niet dat daardoor meer bescherming of comfort ontstaat, omdat straling niet de enige vorm van warmtetransport is.

Een vergelijkbaar voorbeeld zijn kogel-/scherfwerende vesten. Verkopers proberen dan dikkere platen of een duurder materiaal te verkopen, wat aantoonbaar beter kogels of scherven tegenhoudt, waarbij dan even subtiel wordt vergeten dat dit alleen geldt als ze recht op de platen terecht komen. Ben je alsnog de sigaar als de kogels of scherven van links komen...  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill