Cursus verkeersregelaar

Auteur Topic: Cursus verkeersregelaar  (gelezen 60157 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #40 Gepost op: 9 maart 2012, 11:06:27
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het zit als je bij 2 of 3 of 4 bedrijven als oproepkracht werkt.
Krijg je dan 2 of 3 of 4 verschillende passen ? In de beveiliging namelijk wel.

Is er toevallig een VKR hier op het forum die hier ervaring mee heeft ?

Hier ben ik toch ook wel benieuwd naar, want dan zou ik ook een pas kunnen vragen bij de organisatie van de festivals, kan ik daar ook officieel op straat, buiten de evenementenvergunning om.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #41 Gepost op: 9 maart 2012, 11:19:06
@Enrico: onmogelijk, tenzij...  0098

Je kunt per "bevoegd gezag" maar één aanstellingspas per werkgever hebben, waarbij alle burgemeesters en de minister ieder een "bevoegd gezag" vormen. Ofwel: de minister (vertegenwoordigd door VCNL) kan per persoon één landelijke aanstelling afgeven voor één werkgever. Iedere burgemeester kan vervolgens hetzelfde doen, maar alleen voor zijn/haar gemeente. Je kunt dus voor werkgever A een landelijke aanstelling hebben, en voor werkgever B één of meerdere gemeentelijke aanstellingen. In de praktijk is dit natuurlijk niet werkbaar op het moment dat je voor de grotere werkgevers in meerdere gemeenten gaat werken. Het kan wel een oplossing zijn voor mensen die naast hun werk bij een verkeersregelaarsbedrijf bijvoorbeeld parttime bij een gemeente-gebonden bedrijf werken.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om als ZZP'er een aanstellingspas aan te vragen. Daarmee krijg je de aanstelling op eigen naam (je bent je eigen werkgever) en kun je je verhuren aan iedereen. Het heeft wel behoorlijke consequenties ten aanzien van verzekeringen en inkomensgarantie overigens.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #42 Gepost op: 9 maart 2012, 11:23:36
@Enrico: onmogelijk, tenzij...  0098

Je kunt per "bevoegd gezag" maar één aanstellingspas per werkgever hebben, waarbij alle burgemeesters en de minister ieder een "bevoegd gezag" vormen. Ofwel: de minister (vertegenwoordigd door VCNL) kan per persoon één landelijke aanstelling afgeven voor één werkgever. Iedere burgemeester kan vervolgens hetzelfde doen, maar alleen voor zijn/haar gemeente. Je kunt dus voor werkgever A een landelijke aanstelling hebben, en voor werkgever B één of meerdere gemeentelijke aanstellingen. In de praktijk is dit natuurlijk niet werkbaar op het moment dat je voor de grotere werkgevers in meerdere gemeenten gaat werken. Het kan wel een oplossing zijn voor mensen die naast hun werk bij een verkeersregelaarsbedrijf bijvoorbeeld parttime bij een gemeente-gebonden bedrijf werken.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om als ZZP'er een aanstellingspas aan te vragen. Daarmee krijg je de aanstelling op eigen naam (je bent je eigen werkgever) en kun je je verhuren aan iedereen. Het heeft wel behoorlijke consequenties ten aanzien van verzekeringen en inkomensgarantie overigens.

Toch wel jammer dat dit voor verkeersregelaars niet mogelijk is. Mijn broertje werkt in de beveiliging en heeft meerdere passen voor meerdere bedrijven, die natuurlijk ook landelijk gelden.

Kan ik mijn certificaat wel gebruiken om voor de evenementen in de vergunning opgenomen te worden en zo het evenementencursus(je) te ontduiken?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #43 Gepost op: 9 maart 2012, 11:27:03
@Mattijs: de beveiligingsbranche is voor wat betreft de papierwinkel al een heel stuk verder dan de verkeersregelaarsbranche, en bestaat natuurlijk ook al heel veel langer. Ik denk dat er een redelijke kans is dat ook de verkeersregelaarsbranche na verloop van tijd eenzelfde soort richting op gaat als de beveiligingsbranche. Maar wanneer...  98uiye

Voor wat betreft je vraag over evenementen:
Dit is veelal een verzekeringskwestie. Strikt genomen hoef je die instructie niet te doen (je kunt immers aantonen beroeps te zijn), maar de kans is groot dat je werkgever niet wil dat jij op eigen gelegenheid vrijwillig verkeersregelaar bent bij een evenement - ofwel, je bent niet verzekerd. Om wel verzekerd te zijn moet je weer onder de evenementenverzekering en dus evenementenvergunning vallen. En over het algemeen betekent dat vermelding op de eenmalige groslijst voor het evenement, en om op die lijst te komen moet je bij die instructie aanwezig zijn. Mijn advies: als je met de verantwoordelijke gemeente-ambtenaar niet expliciet kunt afspreken om op basis van aanstelling op die lijst te komen, ga dan naar de instructie. Je bent dan in elk geval verzekerd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #44 Gepost op: 9 maart 2012, 11:43:10
@Mattijs: de beveiligingsbranche is voor wat betreft de papierwinkel al een heel stuk verder dan de verkeersregelaarsbranche, en bestaat natuurlijk ook al heel veel langer. Ik denk dat er een redelijke kans is dat ook de verkeersregelaarsbranche na verloop van tijd eenzelfde soort richting op gaat als de beveiligingsbranche. Maar wanneer...  98uiye

Voor wat betreft je vraag over evenementen:
Dit is veelal een verzekeringskwestie. Strikt genomen hoef je die instructie niet te doen (je kunt immers aantonen beroeps te zijn), maar de kans is groot dat je werkgever niet wil dat jij op eigen gelegenheid vrijwillig verkeersregelaar bent bij een evenement - ofwel, je bent niet verzekerd. Om wel verzekerd te zijn moet je weer onder de evenementenverzekering en dus evenementenvergunning vallen. En over het algemeen betekent dat vermelding op de eenmalige groslijst voor het evenement, en om op die lijst te komen moet je bij die instructie aanwezig zijn. Mijn advies: als je met de verantwoordelijke gemeente-ambtenaar niet expliciet kunt afspreken om op basis van aanstelling op die lijst te komen, ga dan naar de instructie. Je bent dan in elk geval verzekerd.

Uiteraard gaat het bij de evementen om het stukje verzekering. Ik zal bijvoorbeeld ook niet met de VKR-kleding van mijn werkgever op straat gaan staan, maar in mijn privé VKR-kleding. Ik zal inderdaad met de betrokken gemeente eens contact opnemen en vragen of een kopie van mijn aanstellingspas bijvoorbeeld genoeg is. Zo niet ga ik natuurlijk braaf bij de instructie zitten, zo is het ook niet. Echter meestal heb ik het wel zo druk met andere zaken in de opbouwfase dat ik me die tijd graag bespaar.

Zou het niet veel makkelijker zijn als je een landelijke pas op eigen naam krijgt en voor de verzekering een aparte pas bij (per) werkgever? Zomaar een stomme gedachte. Ik heb verder ook helemaal geen idee hoeveel VKR's er graag bij meerdere bedrijven zouden willen werken hoor. Ik moet nog eens zien hoeveel uren ik bij mijn nieuwe werkgever kan gaan maken in de nabije toekomst. Alles is nog even koffiedik kijken momenteel.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #45 Gepost op: 9 maart 2012, 13:02:31
Voor wat betreft je vraag over evenementen:
Dit is veelal een verzekeringskwestie. Strikt genomen hoef je die instructie niet te doen (je kunt immers aantonen beroeps te zijn), maar de kans is groot dat je werkgever niet wil dat jij op eigen gelegenheid vrijwillig verkeersregelaar bent bij een evenement - ofwel, je bent niet verzekerd. Om wel verzekerd te zijn moet je weer onder de evenementenverzekering en dus evenementenvergunning vallen. En over het algemeen betekent dat vermelding op de eenmalige groslijst voor het evenement, en om op die lijst te komen moet je bij die instructie aanwezig zijn. Mijn advies: als je met de verantwoordelijke gemeente-ambtenaar niet expliciet kunt afspreken om op basis van aanstelling op die lijst te komen, ga dan naar de instructie. Je bent dan in elk geval verzekerd.

Toen ik nog bij Heracles Almelo als stewars/evenementenregelaar was hoefde ik de jaarlijkse instructie niet te volgen omdat ik reeds beroeps was.
Maar ik stond wel gewoon vermeld op de grip-lijst zodat ik dus wel daar als evenementenregelaar stond en dus volledig buiten mijn werkgever daar was (dus ook geen problemen met verzekering enzo)
uiteraard was mijn werkgever hier van op de hoogte dat ik daar stond als evenementenregelaar buiten hun verantwoordingen om
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #46 Gepost op: 9 maart 2012, 22:04:23
@Mattijs: de beveiligingsbranche is voor wat betreft de papierwinkel al een heel stuk verder dan de verkeersregelaarsbranche, en bestaat natuurlijk ook al heel veel langer. Ik denk dat er een redelijke kans is dat ook de verkeersregelaarsbranche na verloop van tijd eenzelfde soort richting op gaat als de beveiligingsbranche. Maar wanneer...  98uiye
Ik hoop ook snel. In elk geval wordt er van een CAO vast werk gemaakt op deze site.
http://verkeersregelaars.startpagina.nl/prikbord/12719289/cao-verkeersregelaars#msg-12719289


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #47 Gepost op: 12 maart 2012, 17:32:32
Zou het niet veel makkelijker zijn als je een landelijke pas op eigen naam krijgt en voor de verzekering een aparte pas bij (per) werkgever? Zomaar een stomme gedachte.
Zo een stom idee is dat nog niet. Dan zou je wat moeten veranderen in de regel-wetgeving. Dat zou inhouden dat je VKR functioneel juridisch\verzekerd ingedekt bent, ook buiten je effectieve diensturen. Dus kom je privé bij een incident uit kun je helpen en toch verzekerd zijn. Je zou die melding dan via 8844 kunnen doorgeven of als de politie zelf TP komt. Er zou dan een landelijke lijst van alle VKR's moeten bestaan met hun pasnr. enz..
Nu moet ik eerst de baas bellen en is het akkoord (meestal wel, zoals laatst in Maastricht) dan ben ik pas juridisch gedekt. Zou de baas geen akkoord geven dan doe ik ook niks.
Hoe zou dat bij politie zijn? Zijn die prive ook als flik verzekerd als ze iets doen doen?


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #48 Gepost op: 12 maart 2012, 20:41:38
Zo een stom idee is dat nog niet. Dan zou je wat moeten veranderen in de regel-wetgeving. Dat zou inhouden dat je VKR functioneel juridisch\verzekerd ingedekt bent, ook buiten je effectieve diensturen. Dus kom je privé bij een incident uit kun je helpen en toch verzekerd zijn. Je zou die melding dan via 8844 kunnen doorgeven of als de politie zelf TP komt. Er zou dan een landelijke lijst van alle VKR's moeten bestaan met hun pasnr. enz..
Nu moet ik eerst de baas bellen en is het akkoord (meestal wel, zoals laatst in Maastricht) dan ben ik pas juridisch gedekt. Zou de baas geen akkoord geven dan doe ik ook niks.
Hoe zou dat bij politie zijn? Zijn die prive ook als flik verzekerd als ze iets doen doen?

Of de politie ten alle tijde verzekerd is, weet ik niet. Er wordt volgens mij wel verwacht dat ze altijd handelend optreden, ook in hun vrije tijd. Ik weet eigenlijk niet of een politieman/vrouw in vrije tijd ook zijn politie ID bij zich heeft om zich kenbaar te kunnen maken. Ik heb mijn aanstellingspas verleden weer mogen ontvangen en gelijk in mijn portemonnee gedaan. Heb ik dus nu altijd bij me.

Mijn baas is er niet direct voorstander van om bij ieder incident te gaan stoppen en helpen. Als ik dus stop en besluit te helpen, doe ik dat op eigen verantwoording. Zal dus ook niet snel mijn VKR hesje aantrekken, maar wel gewoon veiligheidsvest. Kan bij aankomst van politie altijd mijn hulp als VKR aanbieden en op zijn verantwoording dus dan optreden.
Veel liever zie ik dat wij als proffesionele VKR's gewoon kunnen starten met hulpverlenen/verkeerregelen, zonder risico van geen dekking door een verzekering.
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #49 Gepost op: 13 maart 2012, 11:02:44
We zien wel hoe het gaat lopen en wat er nog gaat veranderen in 'onze' wereld  998765
Hopelijk gaat het snel lopen wat de CAO betreft dan. Heb soms de indruk dat ik in een vogelvrije sector beland ben waar ieder zijn eigen regels doet.
In ieder geval hoop ik nooits een lift van jouw te krijgen in die mooie "gele auto"..  ;)