Wijze van berichtgeving medisch nieuws in reguliere pers

Auteur Topic: Wijze van berichtgeving medisch nieuws in reguliere pers  (gelezen 3034 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

complex

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
  • SEH/Anesthesie vpk
Gepost op: 11 januari 2012, 16:17:42
Ik weet niet of ik het hier op de goede plek plaats, maar toch had ik het idee bij het lezen van het volgende nieuwsitem, dat dit nieuws te maken heeft met de bemoeienis van mensen met de professionele hulpverlening.

http://www.nu.nl/gezondheid/2712642/extra-zuurstof-in-ambulance-schadelijk.html

In het volgende nieuwsitem staat dat het geven van extra zuurstof schadelijk is. Ik ga nu even niet in op de inhoud, maar het gaat meer over dat dit in de landelijke media komt.
Ik heb er moeite mee dat er in dit artikel verwezen wordt naar een onderzoek dat zojuist gepubliceerd is en dat het geven van extra zuurstof slecht zou zijn. Ik kan me namelijk voorstellen dat als je dit leest als leek en verder geen weet hebt van andere ziektebeelden, het zo maar zou kunnen voorkomen dat je de ambulancehulpverleners gaat aanspreken op hun handelingen. Dit is niet altijd een probleem, maar wanneer er een kritieke situatie ontstaat heeft de ambulanceverpleegkundige even geen zin en/of tijd om dit te kunnen uitleggen waarom hij of zij op een dergelijke manier handelt. Waarop vervolgens agressie kan ontstaan tegen de hulpverlener.

Misschien draaf ik door hoor, maar ik vind het kwalijk dat dit soort berichten zo snel in de media komen, zonder dat er aandacht is voor de mogelijke gevolgen hiervan. En dan misschien niet van dit ene artikel, maar als dit de nieuwe trend is, worden dan alle verschillende medische handelingen ter discussie gesteld wanneer er een onderzoek is geweest dat advies geeft voor een andere medische handeling?

Wat vinden jullie ervan dat dit soort berichten steeds vaker in de media komen? (En ja ik ben wel voor persvrijheid hoor ;-) )




Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2012, 19:50:38
Mensen hebben het recht om kennis te vergaren over alles, en ik denk dat gezondheid hier een belangrijk deel van is.

Echter is de medische wetenschap, of wetenschap in het algemeen ingewikkeld. Het gaat over kansen dat, statistisch 'geneuzel' 0098
en dit maakt de interpretatie ervan moeilijk. Regelmatig maken de media fouten bij het schrijven van een artikel, en dit kan heel snel een grote impact hebben.

Dus, ja het is goed dat mensen medische vooruitgang op een heldere en simpele manier kunnen volgen, de media en de wetenschappelijke wereld hebben de verantwoording om te zorgen dat de info die overgedragen wordt weloverwogen en juist is (op dat moment). O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2012, 19:58:14
Het slechte vindt ik dan dat er staat dat het schadelijk IS... Terwijl er de regel eronder staat dat het kan zijn. Het zou prettig zijn als ze hier de juiste en complete informatie zouden geven. Dan zou het ook geen kwaad kunnen om in het nieuws te verschijnen!

Zie ook: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=59151.0