www.portogewoon.nl - "Campagne Portogewoon: ‘Ken jij je porto?"

Auteur Topic: www.portogewoon.nl - "Campagne Portogewoon: ‘Ken jij je porto?"  (gelezen 15241 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2012, 15:10:14
Lancering Portogewoon campagne, met deelname van onder meer de Koninklijke Marechaussee (www.portogewoon.nl)

Op 15 februari is de informatieve landelijke campagne voor het gebruik van de portofoon (het verbindingsnetwerk C2000 en de verbindingsmiddelen) van start gegaan. Deze campagne werd gelanceerd op een drukbezochte bijeenkomst op de Prinses Juliana Kazerne.

Naast de KMar (en de EODD, bedrijfsbrandweer, DBBO en ICMS) doen ook de politie, ambulancezorg en brandweer mee met de campagne. Het was een interactieve sessie waarbij de KMar werd gecomplimenteerd over de kort en bondige etherdiscipline.

De kernboodschap van de campagne Portogewoon is dat het digitale radionet anders functioneert dan de netten die vroeger in gebruik waren. De KMar deelt samen met andere hulpverlenende instanties (politie, ambulancezorg en brandweer) één landelijk netwerk, waardoor –zeker bij grote of complexe incidenten- een goede gebruikersdiscipline nodig is om ‘opstoppingen’ in de verbindingen te voorkomen.

De campagne wordt ondersteund met de website www.portogewoon.nl. Op deze site kan de portogebruiker aan de hand van testvragen zijn basiskennis en- vaardigheden bepalen. Daarnaast is er informatiemateriaal te downloaden voor presentaties en briefings. Zo kan een brede groep leidinggevenden en instructeurs het materiaal gebruiken. Voor de campagne zijn vier korte films gemaakt waarin alle aspecten van het gebruik van de porto aan bod komen, deze zijn te zien op de website. Posters, flyers en ander materiaal wordt deze week verspreid op de districten. Later zal onder de naam Portogewoon ook een opleiding komen waarin de gebruiker de porto beter leert kennen door middel van oefeningen.




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2012, 00:43:28
Heb vanavond een tijdje op de site gegrasduint en ik moet zeggen dat er toch wel een aantal nieuwe dingen voor mij naar voren kwamen. Zoals van de dat de mast maar een beperkt aantal kanalen aan kan. Nu hoop ik niet dat dit het aantal is wat voor alle C2000 gebruikers geld want dan nemen wij als douane schiphol al bijna de helft van de kanalen in op een mast. Daarnaast is die wachtrij ook nieuw voor mij. Bij ons was de regel dat op het moment dat jij de ingesprektoon hoort je de spreeksleutel los laat wacht tot het kanaal vrij is en dan opnieuw spreekt.

En dan krijgen de mensen bij ons wel enige educatie over het gebruik van de porto, maar dat is lang niet zo duidelijk als zoals het hier is opgezet. Ik zeg goede campagne en ik denk dat er veel mensen wat aan hebben.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2012, 01:43:32
Indd, goede site en goed initiatief. En tip: het is gespreksgroep ipv kanaal ;)


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2012, 17:28:40
Daarnaast is die wachtrij ook nieuw voor mij. Bij ons was de regel dat op het moment dat jij de ingesprektoon hoort je de spreeksleutel los laat wacht tot het kanaal vrij is en dan opnieuw spreekt.

Als ik mijn spreeksleutel vast blijf houden hoor ik de ingesprektoon en als ik vervolgens blijf indrukken kan ik als het kanaal weer vrij is, direct spreken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2012, 18:27:32
Zoals van de dat de mast maar een beperkt aantal kanalen aan kan. Nu hoop ik niet dat dit het aantal is wat voor alle C2000 gebruikers geld want dan nemen wij als douane schiphol al bijna de helft van de kanalen in op een mast. Daarnaast is die wachtrij ook nieuw voor mij.

Het gaat dan ook om actieve gespreksgroepen, zolang er niet gesproken wordt kan je wel 1000 gespreksgroepen uitluisteren via een mast. Echter als er dan via 20 van die groepen tegelijkertijd gesproken wordt dan krijg je overbelasting omdat alle gesprekssloten al bezet zijn.

En over de wachtrij is ook nog wel eens verwarring... Het gaat hier om de wachtrij om te zenden op het netwerk (bij overbelasting), dit is dus puur technisch. Enkele mensen willen dit nog wel eens door de war halen met de wachrij waar je inkomt als je een aanvraag spraak doet bij de meldkamer. Dit is namelijk gewoon een lijstje in GMS die de centralist dan afwerkt, indien je een urgente aanvraag doet dan kom je uiteraard bovenaan het lijstje te staan.

Druk je je noodknop in dat wordt het een ander verhaal, dan krijg je ook voorrang op de mast... Als deze dus 'vol' zit wordt er een frequentie c.q. slot vrijgemaakt voor de noodoproep. Drukt dus 20 man tegelijkertijd de noodknop in dan staat je mast vol, en dan is er even geen capaciteit over voor "normale" gespreksgroepen.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #25 Gepost op: 16 februari 2012, 21:58:16
En over de wachtrij is ook nog wel eens verwarring... Het gaat hier om de wachtrij om te zenden op het netwerk (bij overbelasting), dit is dus puur technisch. Enkele mensen willen dit nog wel eens door de war halen met de wachrij waar je inkomt als je een aanvraag spraak doet bij de meldkamer. Dit is namelijk gewoon een lijstje in GMS die de centralist dan afwerkt, indien je een urgente aanvraag doet dan kom je uiteraard bovenaan het lijstje te staan.
Dat lijstje was mij bekend. Dat hebben we bij ons ook, daar geef je een status door waarbij ook een melding komt vanuit onze meldkamer en elke status heeft weer zijn eigen prio. Ik heb het echt over de wachtrij als jij de spreeksleutel indrukt op het moment dat er nog een gesprek bezig is op jou gespreksgroep.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 6 maart 2013, 08:44:21
Roger Weimar @Langebroeder
OvD-G RAV IJsselland - Projectleider verbeterproject C2000 AZN - http://t.co/IoLH12vS
Hier een 'stiekem' screenshot uit opleidingsfilm #Portogewoon Uitdagend #C2000 gebruik in complex incident! pic.twitter.com/Y00uRqy5FA
8:22am · 6 Mar 13



Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #27 Gepost op: 6 maart 2013, 10:17:44
Daarnaast is die wachtrij ook nieuw voor mij. Bij ons was de regel dat op het moment dat jij de ingesprektoon hoort je de spreeksleutel los laat wacht tot het kanaal vrij is en dan opnieuw spreekt.
En dat is dus juist niet wat er bedoelt wordt.
Die pieptoon is iedereen wel bekend als je met z'n 2en tegelijk in de zelfde gespreksgroep aan het zenden bent.
De wachtrij van C2000 waar in portogewoon over gepraat wordt is de wachtrij waar je in gezet wordt als jouw gespreksgroep vrij is maar de maximale capaciteit van de mast bereikt is.

Als een mast 20 gespreksgroepen aankan en jij wilt in op de paal de 21e gespreksgroep activeren (waar op dat moment nog niet in gezonden wordt) krijg je de wachtrij waar over gesproken wordt. Dan hou je je spreeksleutel ingedrukt tot er een gespreksgroep vrijkomt.
Ik heb het echt over de wachtrij als jij de spreeksleutel indrukt op het moment dat er nog een gesprek bezig is op jou gespreksgroep.


Ben je gewoon met zijn 2en in in gespreksgroep tegelijk aan het zenden (wat veel vaker voorkomt) dan laat je inderdaad de spreeksleutel los, wacht tot het kanaal vrij is en dan verstuur je alsnog je bericht.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #28 Gepost op: 6 maart 2013, 10:21:33
Roger Weimar @Langebroeder
OvD-G RAV IJsselland - Projectleider verbeterproject C2000 AZN - http://t.co/IoLH12vS
Hier een 'stiekem' screenshot uit opleidingsfilm #Portogewoon Uitdagend #C2000 gebruik in complex incident! pic.twitter.com/Y00uRqy5FA
8:22am · 6 Mar 13



foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende

Ah ... de nieuwe instructiefilm waar zo veel over te doen was.
Ik ben benieuwd.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #29 Gepost op: 10 november 2013, 07:44:02
Leuke melding om mee te nemen in het lesmateriaal:


p2kflex
23:21:09 09-11-13-ALPHA-Graag met spoed portofoon terugschakelen van incidentkanaal 2 naar inmeldkanaal.
0101304BRW Amsterdam - Amstelland (BrOn L+B) (Staffunctionaris)
p2kflex
23:18:05 09-11-13-ALPHA-Graag met spoed mobilifoon terugschakelen van incidentkanaal 2 naar het inmeldkanaal.
0101111BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1)
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever