Salduz-wetgeving in België: bijstand advocaat bij ondervraging

Auteur Topic: Salduz-wetgeving in België: bijstand advocaat bij ondervraging  (gelezen 9395 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2012, 20:02:33
Kusje het gaat hierbij om het politieverhoor. Dit is het initiele verhoor dat word afgenomen en waarvan een transcritpie in het
dossier/verbaal word gezet welke naar het OM gaat. Bij de verhoren hierna daar is de advocaat wel aanwezig. Je moet het politieverhoor
zien als de verhoren die ook worden afgenomen bij mulder feiten alleen dan voor strafrecht zaken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2012, 23:52:08
Volgens mij lopen hier een paar dingen door elkaar. :)

De voorbeelden die Kusje aangeeft zijn allemaal zware misdrijven, waar het onderzoek een lange tijd in beslag nam.
Geen enkele politieambtenaar die in dit topic heeft gereageerd, heeft het over zulke zaken of zegt dat in zulke zaken verdachten niet goed vertegenwoordigd hoeven te worden door hun advocaat.
Ik besef dat ik het als kritisch burger niet altijd eens ben met de zienswijze van vertegenwoordigers van de Politie (en soms ook zo reageer op onderwerpen in op dit forum), maar in dit geval begrijp ik wel waar de frustratie vandaan komt.

De klachten, zo als ik ze ken, gaan dan ook vooral over de extra tijd die dit in beslag neemt en niet over het recht op bijstand op zich.
Juist dat door de verplichting er procedures zijn ontstaan waardoor "simpele" misdrijven (zoals winkeldiefstal) weer erg veel tijd innemen om te behandelen. Dat is extra tijd voor de politieambtenaar maar ook voor de verdachte zelf, waardoor beiden slechter af zijn dan voorheen.
En dit zonder dat er (in het algemeen) iets wezenlijks veranderd aan de uiteindelijk uitkomst voor de verdachte.

Dit soort klachten zijn al door Politie Utrecht aangegeven toen daar een soort pilot liep in 2009, en nogmaals herhaald toen het als procedure werd in gevoerd in 2010.

Overigens, in mijn ogen is het Salduz arrest op zich niet alleen hier debet aan, maar ook de (latere) toelichting van de Hoge Raad dat als er niet wordt voldaan aan het Salduz arrest, opvolgende verklaringen van verdachten op het moment dat er wel een advocaat aanwezig is, ook (in het algemeen) niet ontvankelijk zijn.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2012, 23:53:43
Dus je zegt eigenlijk dat er ook nog met het bewijs is geknoeid?   >:D   Om de afgedwongen bekentenis(sen)  te ondersteunen....omdat deze niet voldoende zijn om iemand te veroordelen................  Het wordt steeds "fraaier".  

Volgens mij zijn er in de eerder genoemde zaken nieuwe rechtzaken geweest omdat er met nieuwe technieken toch onlastend bewijs is verkregen? Of heb ik iets gemist ?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #33 Gepost op: 16 januari 2012, 06:58:59
Volgens mij zijn er in de eerder genoemde zaken nieuwe rechtzaken geweest omdat er met nieuwe technieken toch onlastend bewijs is verkregen? Of heb ik iets gemist ?

Ik denk dat je iets gemist hebt kijk het maar eens na.
In de Puttense moordzaak werd zelfs ontlastend bewijs genegeerd (DNA)   er werd als excuus gebruikt dat het door vrijwillige sex met een ander was geweest. (sleeptheorie) .....  en ze zijn op "getuigen verklaringen" (verteld aan twee vrienden door agenten) veroordeeld......en mensen hebben melding gemaakt dat zij rondreden in die omgeving.

En dankzij Peter R de Vries is het eea "goed"gekomen...

Juist dit soort verhoren en/of "getuigenverklaringen"  kan dus worden verkomen als er een advocaat bij zit.  

Maar wat is er erg om te zeggen dat er in die zaken op de verkeerde manier is verhoord?     Dat is ook gewoon bewezen............ of is dat heiligschennis op dit forum?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2012, 07:43:03
Maar wat is er erg om te zeggen dat er in die zaken op de verkeerde manier is verhoord?     Dat is ook gewoon bewezen............ of is dat heiligschennis op dit forum?

Het is absoluut niet erg om te zeggen dat er bepaalde dingen verkeerd zijn gegaan in bepaalde zaken. Het zijn nu eenmaal feiten dat men in bepaalde zaken verkeerd heeft gehandeld.

Is dat heiligschennis. Nee, absoluut niet. Echter vind niemand het echt leuk om met zijn neus op feiten te worden gedrukt. Alleen wat er vaak gebeurd is dat niet het betreffende onderzoeksteam maar de gehele politie als "foute" politie wordt aangewezen.


Wat een hoop straatcollega's tegen de borst stuit is dat door de komst van het Salduz-arrest erbij de simpele zaken er veel meer werk is bijgekomen.
Als jezelf alles moet afhandelen, en de VD wil een advocaat zit je veel langer binnen als voorheen.

In A-A hebben we er over het algemeen vrij weinig last van als straatdienders, aangezien bijna elke zaak die wij binnen brengen wordt afgehandeld door de wijkteamrecherche of bij zwaardere zaken de districtsrecherche. Dus het enige wat wij moeten doen is de VD afleveren in het cellencomplex, voorgeleiden bij een hovj en daarna je aanhoudingsverbaal maken, eventueel een proces-verbaal van bevindingen en proces-verbaal van inbeslagneming.
Dus door de beugel is er voor de straatdiender in A-A weinig veranderd.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2012, 08:16:49
Ach dat valt wel mee. Het merendeel van de Verdachten wil niet eens gebruik maken van de bijstand. Misschien dat er veel is veranderd bij de TGO'S of andere boven regionale onderzoeken.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #36 Gepost op: 29 november 2013, 20:10:39
Advies: advocaat tijdens verhoor

Verdachten moeten ook tijdens hun politieverhoor recht hebben op een advocaat. Tot nu toe hebben ze dat recht alleen voorafgaand aan het verhoor.

Dat adviseert advocaat-generaal Spronken de Hoge Raad. Een advies van de advocaat-generaal wordt meestal door de Hoge Raad overgenomen.
Meer bij de bron.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.