Ja dat zou kunnen. Hoe kom je trouwens tot de afstand van 20 meter? Mij is altijd geleerd dat de P. toezicht moet kunnen houden op de pomp, vanaf 10 meter voor het voertuig kan dat niet, vanaf 30 meter achter het voertuig wel.
Mij is altijd geleerd dat een pompbediende 20 meter van het voertuig af mag, en dat doe ik in de praktijk ook wel hoor.
20 meter is allemaal natte vinger werk, in de praktijk komt het aan op "Gezond Boeren Verstand".
Maar goed, heeft de P. het niet ook veel te druk op het moment dat er naar binnen gegaan wordt? Druk geven vanuit de tank voor de eerste straal, klaar maken van de waterwinning, voorbereiden om over te schakelen van water uit de tank naar water van de waterwinning en vaak ook nog sleutelhouders of andere omstanders bij elkaar houden.
Laten we zeggen dat je het als pompbediende druk heb in de eerste paar minuten van een inzet maar dat was hier de vraag niet, de vraag was
Hoe zie je dat klaarleggen van die tweede HD-straal voor je? Je zegt zelf dat de nadruk van een HD-inzet ligt op de snelheid. Het lijkt me dan niet wenselijk om de aanvalsploeg tijd te laten nemen om de tweede straal klaar te leggen.De waterwinning wordt (indien dit nodig is) door 113+114 gereed gemaakt als deze meer dan 20 meter van het voertuig ligt, anders mag de chauffeur dit zelf doen.
Ongeveer gebruik je met twee stralen hogedruk 250 liter water per minuut, dus als je een tankinhoud hebt van 2000 liter kan je hier ongeveer 8 minuten mee doen.
In 8 minuten kan je veel doen, en het overschakelen van tank naar externe voeding is niet mega veel werk! Tegenwoordig is het knopje drukken of afsluiter openen.
Omstanders is werk van de politie, je kan een lint spannen en meer moet je er niet aan gaan doen.
Je moet een ander zijn probleem zeker niet jou probleem maken, daarom moet je als pompbediende ook durven aan te sturen.
Laat de politie dit opknappen en hou jij je bezig met je eigen taken.