Manschap-A opleiding voor jeugdbrandweer

Auteur Topic: Manschap-A opleiding voor jeugdbrandweer  (gelezen 6484 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

TS 7233

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Gepost op: 14 januari 2012, 00:01:53
Volgens stichting jeugdbrandweer Nederland komt er voor de jeugdbrandweer een verkorte manschap-A opleiding.

In de nieuwsbrief stond het volgende:


In de afgelopen periode zijn er weer kleine stapjes gezet in het traject voor de pilot ‘verkorte opleiding
manschap A voor jeugdbrandweerleden’. De expertgroep bestaat nu uit Theo van den Poll (BOGO en LOBO),
Jan Udo (VRU), Esther van den Heuvel (VRU en LOBO), Eveline de Rooij (VRU onderwijskundige), Annemarie de
Graaf (NBBE), Marcel de Vries (VRU en SJBN) en Marcel Jonkman (SJBN). Op dit moment wordt er gewerkt aan
een projectplan, werkt het NBBE aan de inrichting van de instaptoets en kijkt de VRU naar het vormgeven van
een opleidingsprogramma en of er kandidaten zijn. De planning is om in september 2012 met een eerste klas
te starten. Deze opleiding bevat dus geen zaken meer die tijdens de jeugdbrandweerperiode aan bod zijn
gekomen en waarvan via de instaptoets is bewezen dat de jeugdleden over de vaardigheden beschikken.
Wellicht overbodig maar aan de kwaliteit van de verkorte opleiding manschap A ten opzichte van de reguliere
opleiding manschap A wordt geen enkele concessie gedaan! Sterker nog: de VRU streeft ernaar deze te
verbeteren door voor de cursisten veel maatwerk in lesbehoeften te regelen. Naar verwachting zal deze
opleiding korter zijn, wat scheelt in te vergoeden lesuren. Ook verwachten we dat de cursuskosten lager zijn.
Te zijner tijd volgen de exacte details over de cursus en na de pilot komt er een uitgebreide evaluatie


Ik ben benieuwd als jeuglid naar jullie reacties hierop. Verder is het voor mij een vraag wat ik kan verwachten.