11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012

Auteur Topic: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012  (gelezen 52190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Niet in eigen land, maar toen ik het artikel las met de foto's was het toch heftiger dan ik dacht, toen ik eerder hoorde van het vastlopen van een cruiseschip.

Minstens drie doden op zinkend Italiaans cruiseschip
•   zaterdag 14 januari 2012, 10u33

Een cruiseschip met meer dan 4.000 opvarenden is in de nacht van vrijdag op zaterdag vastgelopen op een zandbank voor de kust van Toscane. Er vielen drie doden en momenteel zijn nog vier mensen vermist. Aan boord waren ook zes Belgen, allen ongedeerd.

De passagiers van de Costa Concordia, die op cruise was in de Middellandse Zee, waren net aan het avondeten toen er een luide knal klonk en het licht uitviel. Er brak paniek uit toen bleek dat iedereen moest worden geëvacueerd in reddingssloepen.
De omstandigheden zijn nog onduidelijk, maar getuigen zeggen dat verschillende passagiers bij de evacuatie in het ijskoude water vielen. Een van hen, een zeventiger, verdronk.
Titanic
Een van de passagiers, journaliste Mara Parmegiani, vertelt hoe het er aan toe ging. 'Paniekscènes de Titanic waardig. Passagiers liepen elkaar overhoop, schreeuwden en weenden.'Ik weet niet wat er precies gebeurd is, maar we waren allemaal erg bang en hadden het koud omdat we enkel onze avondkledij aanhadden. We hebben niet de tijd gehad om onze andere bezittingen te halen. We kregen enkel dekens en dat was onvoldoende.'
De lokale prefect Giuseppe Linardi geeft zaterdag een nieuwe balans van het ongeluk: drie doden en veertien gewonden. Er zijn nog vier mensen vermist. Eerder was nog sprake van zes doden.
Duikers onderzoeken momenteel het deel van de boot dat onder water ligt om na te gaan of er daar nog slachtoffers zijn. Reddingshelikopters hebben de hele nacht meegezocht.
Reder Costa Crociere laat in een mededeling weten dat 3.200 passagiers en een duizendtal bemanningsleden aan boord waren. De cruise zou onder meer halt houden in Civitavecchia, Palermo, Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
Zes Belgen
Bij de passagiers zijn een duizendtal Italianen, ongeveer 500 Duitsers en 150 Fransen. De nationaliteit van de andere opvarenden is nog niet duidelijk. Buitenlandse zaken bevestigt dat er zes Belgen aan boord waren, maar allen bleven ongedeerd.
De geëvacueerde passagiers zijn ondergebracht in de zeldzame hotelkamers op het kleine eiland Giglio, in sportcentra en zelfs in de kerk. Ze worden zaterdag met honderden overgebracht met boten naar de haven Santo Stefano op het Italiaanse vasteland.
Familieleden van slachtoffers kunnen terecht op dit (Italiaanse) nummer: 0039 848 50 50 50.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120114_005


de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Doden door ongeluk cruiseschip Italië GROSSETO -  
Een reusachtig cruiseschip is vrijdagavond tegen 22.00 uur aan de grond gelopen bij het Italiaanse eiland Giglio bij Toscane, waardoor minstens zes mensen zijn omgekomen. Circa 13 van de 4200 mensen aan boord raakten gewond. Nog vier opvarenden zijn vermist.
Sommige gasten waren bij het ongeluk in paniek geraakt en sprongen in het koude water, zei prefect Guiseppe Linardi van de regio Grosseto. Een van deze personen zou daarop zijn gestorven aan een hartaanval. De doodsoorzaak van de anderen is onbekend.
De 290 meter lange Costa Concordia had een rif geraakt bij het eilandje Giglio, maakte slagzij en strandde uiteindelijk bij een strekdam. Daar ligt het nu met 20 graden slagzij. Er is water binnengestroomd. Volgens de kustwacht is er geen gevaar dat het schip zinkt.
De meeste opvarenden werden in veiligheid gebracht met behulp van reddingsboten en helikopters en andere schepen, wat tot zaterdagochtend duurde.„Het was net een scène uit de film Titanic”, zei Mara Parmegiani, een van de passagiers op het cruiseschip. De opvarenden hoorden vrijdagavond omstreeks acht uur een harde knal. „We zaten te eten toen de lichten plotseling uit gingen en we een knal hoorden en een krakend geluid. Alles viel van tafel”, zei de Duitser Peter Honvehlmann. De redding verliep volgens hem chaotisch. „Het was de eerste cruise in mijn leven en zeker ook de laatste”.
Aan boord waren circa 500 Duitsers en veel Fransen en Italianen. Ze zijn voorlopig ondergebracht in scholen, huizen en kerken. Het is op dit moment niet bekend of er Nederlanders aan boord waren.
De Costa Concordia was vrijdag vertrokken vanuit de haven van Civitavecchia, ongeveer 80 kilometer ten noorden van de hoofdstad Rome. Het luxe schip was bezig aan een rondreis door het westelijke deel van de Middellandse Zee en zou onder meer stops maken in Cagliari, Palma de Mallorca, Barcelona en Marseille.
Enkele uren na het vertrek uit Civitavecchia meldde het personeel aan de havenautoriteiten dat er technische problemen waren, aldus het Italiaanse persbureau Ansa.
Het is niet het eerste incident met de Costa Concordia, gebouwd in 2006. In 2008 had het schip al eens een havenhoofd geramd in de haven van Palermo. Het schip raakte toen licht beschadigd.

 :o :o  www.telegraaf.nl


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Aan boord waren zeker 26 Nederlanders. Het luxe schip, de Costa Concordia, liep gisteravond vast op rotsen. Dat gebeurde bij het eilandje Giglio in de Tyrreense Zee, voor de kust van Toscane. In de romp ontstond een scheur van tientallen meters.

http://nos.nl/artikel/330586-drie-doden-na-vastlopen-cruiseschip.html
Harlingen, wereldstad! <3


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Harlingen, wereldstad! <3


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Harlingen, wereldstad! <3


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Inmiddels is het bekend dat er 42 Nederlanders betrokken zijn bij de cruiseramp, vrijdagavond.

@112_hv via Twitter
Harlingen, wereldstad! <3


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Als ik zo de foto's zie ben ik bang dat dit een van de laatste reizen van het schip is geweest.


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Harlingen, wereldstad! <3


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Als ik zo de foto's zie ben ik bang dat dit een van de laatste reizen van het schip is geweest.

Het is niet alleen de laatste reis geweest van dit schip                   En dat vind ik erger, een schip is maar materiaal


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Nog 50 vermisten na ongeluk cruiseschip

ROME -  Na het ongeluk met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia zijn nog ruim 50 mensen vermist. Dat meldde de hulpverleners zaterdag.

De hulpverleners hebben 4179 personen geteld. Volgens officiële lijst waren er 4229 mensen aan boord, van wie 3216 passagiers en 1013 bemanningsleden.
Het reusachtige schip strandde vrijdagavond voor de kust van een Italiaans eilandje. Tot dusver zijn drie dode opvarenden gevonden.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11304619/__Nog_50_vermisten__.html