11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012

Auteur Topic: 11 Doden en 24 vermisten na ongeluk cruiseschip Costa Concordia - Giglio (Italië) 13-01-2012  (gelezen 52182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
(foto)webcam van haven Giglo met het gestrande cruiseschip:
http://www.giglionews.com/isoladelgiglio_porto.jpg
zelf refreshen (F5)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Vijf doden gevonden in cruiseschip

http://nos.nl/artikel/331472-vijf-doden-gevonden-in-cruiseschip.html
Toegevoegd: dinsdag 17 jan 2012, 15:28

Reddingswerkers hebben vijf lichamen aangetroffen in de gekapseisde Costa Concordia bij Italië. Dat brengt het dodental op 11. Het is nog niet bekend wat de identiteit is van de mensen die vandaag gevonden zijn.

Er worden nu nog 24 passagiers en bemanningsleden van het cruiseschip vermist. Onder hen zijn Duitsers, Fransen en Italianen.

De kapitein wordt als de schuldige van het ongeluk gezien. In een opgedoken audiofragment is te horen dat hij het schip niet als laatste heeft verlaten. In het fragment wijst hij een verzoek van de kustwacht om terug te gaan af.
Samen sterk in de hulpverlening!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
@pablograve  -  Pablo Gutiérrez-Ravé
These Pictures Show The Incredible Rescue Effort For The Italian Cruise Ship Disaster http://goo.gl/fb/7KelV
Link met indukwekkende foto's ( ook onderwater ) en (infrarood) filmpjes.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
In een opgedoken audiofragment is te horen dat hij het schip niet als laatste heeft verlaten. In het fragment wijst hij een verzoek van de kustwacht om terug te gaan af.
Klopt - de kapitein zat al in een sloep; het "verzoek" was echter meer het uitdrukkelijke bevel van de voor de regio verantwoordelijke havencommandant (ik meen dat die bij zeerampen binnen zijn gebied automatisch bevelvoerder wordt) om de evacuatie aan boord te coördineren, dat de kapitein afwees "omdat er een andere sloep in de weg lag". Bron: www.corriere.it (audiofiles met fragmenten van twee telefoongesprekken tussen de havencommandant en de kapitein, helaas alleen in het Italiaans). Het commentaar hierop dat de havencommandant tijdens een interview heeft afgegeven liegt er niet om.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Voor diegenen die het Duits (een beetje) machtig zijn hier een vertaling in het Duits van fragmenten van de audiofiles met de telefoongesprekken tussen de havencommandant en kapitein Schettino: http://www.focus.de/panorama/welt/costa-concordia/das-telefonat-von-kapitaen-schettino-im-wortlaut-sie-gehen-an-bord-das-ist-ein-befehl_aid_703353.html
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Kapitein cruiseschip uit gevangenis

ROME -  De kapitein van het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia heeft in de nacht van dinsdag op woensdag de gevangenis verlaten. Hij is onder huisarrest geplaatst in zijn huis in Meta di Sorrento, meldde het persbureau ANSA.
 
Francesco Schettino werd onder begeleiding van de politie naar huis gebracht. De rechter had dinsdagavond besloten dat hij de gevangenis mocht verlaten. De kapitein zat sinds zaterdag vast. Hij wordt beschuldigd van doodslag en het verlaten van zijn schip, voordat de evacuatie van de opvarenden was afgerond.

Door het ongeval met het cruiseschip kwamen 11 mensen om. Meer dan 20 mensen worden nog vermist.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/11321873/__Kapitein_cruiseschip_uit_cel__.html?sn=binnenland,buitenland


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Zoekactie cruiseschip weer stilgelegd

ROME -  Reddingswerkers zijn woensdag tijdelijk gestopt met het zoeken naar de vermisten in het gekapseisde Italiaanse cruiseschip Costa Concordia. Omdat het schip bewoog, kan de veiligheid van de duikers in het wrak in gevaar komen. Dat meldde het Italiaanse persbureau ANSA.
 
De reddingsoperatie werd maandag ook al stilgelegd. Door de wilde zee was het schip toen enkele centimeters verschoven. Na enkele uren werd de zoekactie hervat. Meer dan 20 opvarenden worden nog vermist.

De Costa Concordia ligt op zijn kant op de zeebodem bij het eiland Isola del Giglio, vlak bij een afgrond. Er bestaat een risico dat het schip wegglijdt en in de diepte verdwijnt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/11322586/__Zoekactie_schip_gestopt__.html?sn=buitenland


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Italiaanse reddingboten van Nederlands KNRM-ontwerp

Na de scheepsramp met het Italiaanse cruiseschip Costa Concordia schoten tientallen boten te hulp. Daaronder veel reddingboten van Nederlands KNRM-ontwerp.
De Italiaanse Kustwacht kocht in 1992 van de KNRM en ontwerpbureau De Vries Lentsch het ontwerp van de reddingboot Valentijn. Deze bijna tien meter lange reddingboot wordt door de KNRM sinds 1990 gebruikt op de Noordzee en het IJsselmeer. Toen de KNRM in 1999 ook een 19 meter lange reddingboot – de Arie Visser - van vergelijkbaar ontwerp liet bouwen, toonden de Italianen opnieuw belangstelling.

Beide reddingboottypen zijn voor het werk van de kustwacht in het Italiaans zeegebied op verschillende punten aangepast. Zo kregen veel Valentijn-type reddingboten in Italië een gesloten stuurhuis, voor beter personeelscomfort tijdens de dagenlange patrouillevaarten die de kustwacht uitvoert. De 19 meter lange reddingboten van het KNRM type Arie Visser kreeg een groter stuurhuis, waarin meer faciliteiten voor de bemanning zijn gecreëerd, speciaal voor patrouilledoeleinden. Inmiddels varen er tientallen van beide Nederlandse scheepsontwerpen in Italiaanse wateren.

In Nederland varen 17 reddingboten van het Valentijntype en 10 van de Arie Visserklasse. De reddingboten hebben een opnamecapaciteit voor geredden van respectievelijk 50 en 120 personen. Deze aantallen geredden tellen mee in rampscenario’s waarin geëvacueerd moet worden.

Zo is de totale gereddencapaciteit van de KNRM-reddingboten langs de Noordzee ruim 2.000 personen. Dat is niet toereikend voor een cruiseschip zoals de Costa Concordia. Daarom wordt in alle rampenplannen van Kustwacht en KNRM rekening gehouden met de eigen reddingcapaciteit van passagiersschepen in de eerste uren na een ramp.

Ook de Costa Concordia gebruikte vrijwel alle eigen reddingboten en diverse reddingvlotten om de passagiers te evacueren. De ramp gebeurde pal voor de haven, waardoor ook gependeld kon worden. Wanneer een ramp zich op volle zee voltrekt, moeten ook omringende schepen hulp bieden. In 2009 werd een dergelijk rampscenario met een passagiersschip getest voor de kust van IJmuiden. Tijdens deze Livex Search and Rescue oefening werden 500 passagiers geëvacueerd met reddingboten en helikopters. Deze tijdrovende operatie leverde waardevolle informatie op, waarmee rampenplannen kunnen worden verbeterd.

De KNRM en haar zusterorganisaties in het buitenland delen technologische kennis en reddingbootontwerpen altijd met elkaar. Zo kunnen de nieuwste ontwikkelingen overal ter wereld worden toegepast. Ook het nieuwste reddingbootontwerp van de KNRM, het project 1816, wordt al met belangstelling gevolgd. Deze reddingboot zal in 2013 gaan varen.

www.knrm.nl


cornevdijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,777
Twaalfde dode in Costa Concordia
 

Het gekapseisde cruiseschip vlak voor de kust van Giglio AFP

Toegevoegd: zaterdag 21 jan 2012, 16:05

 
In het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia is het lichaam van een vrouw gevonden, waarmee het dodental van de ramp op twaalf komt. Twintig opvarenden worden nog vermist. Duikers zijn op zoek naar hun lichamen.

De Amerikaanse rederij die eigenaar van het schip is, kan een enorme schadeclaim tegemoet zien. Volgens de BBC eist een Italiaanse consumentenorganisatie een vergoeding van minimaal 124.000 euro per passagier. Het proces wordt in de Verenigde Staten gevoerd omdat de reder Amerikaans is.

Het schip had 4200 passagiers aan boord. Daarmee kan de totale claim oplopen tot zeker 520 miljoen euro.

Bron NOS.nl
 [URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?i


PingPong

  • Reanimatie / AED Bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,920
  • Burgerhulpverlener Harlingen e.o.
    • Scannernet
Mogelijk verstekeling op cruiseschip

ROME -  Een van de 12 lijken die zijn gevonden in het gekapseisde cruiseschip Costa Concordia, was mogelijk een verstekeling. Het gaat om een Hongaarse vrouw die op geen enkele lijst van passagiers of bemanningsleden voorkomt. Mogelijk zijn er meer niet-geregistreerde opvarenden. Dat heeft de leider van de hulpdiensten zondag gezegd tegen Italiaanse media.


De Costa Concordia liep op vrijdag 13 januari op de rotsen bij een eiland ten westen van Italië. De autoriteiten gingen aanvankelijk uit van 15 vermisten, maar verhoogden dat afgelopen maandag tot 29. Het is niet bekend waarom het aantal vermisten werd verhoogd. Momenteel zijn ongeveer 20 opvarenden nog niet opgespoord.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/11353894/__Mogelijk_verstekeling__.html?sn=binnenland,buitenland
Harlingen, wereldstad! <3