Bouw van nieuwe Brandweerkazernes

Auteur Topic: Bouw van nieuwe Brandweerkazernes  (gelezen 5242 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Gepost op: 15 januari 2012, 18:36:20
Waarom gaan steeds meer korpsen van een simpel gebouwtje naar van die grote complexen? Hoeveel ruimte heb je nodig voor een vrijwillige kazerne.

De nieuwe vrijwillige kazerne voor Den Oever bijvoorbeeld is groter dan een aantal beroepskazernes in Amsterdam.

Maakt dit de brandweer niet alleen maar nog duurder.




Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 18:40:30
Waarom gaan steeds meer korpsen van een simpel gebouwtje naar van die grote complexen? Hoeveel ruimte heb je nodig voor een vrijwillige kazerne.

De nieuwe vrijwillige kazerne voor Den Oever bijvoorbeeld is groter dan een aantal beroepskazernes in Amsterdam.

Maakt dit de brandweer niet alleen maar nog duurder.
Of in Amsterdam kan het niet groter :)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 18:44:54
Waarom gaan steeds meer korpsen van een simpel gebouwtje naar van die grote complexen? Hoeveel ruimte heb je nodig voor een vrijwillige kazerne.


(Misschien) door de wettelijke eisen die gesteld worden door de wetgever (?) aan nieuwe gebouwen.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 18:54:30
Of in Amsterdam kan het niet groter :)

Dat is alleen voor kazerne Victor nog het geval. Kijkende naar de kazerne's Osdorp, IJsbrand en Zebra, deze 3 kazerne's zijn allen bijna even groot als de nieuwe kazerne van Den Oever. Kazerne Rudolf is zelfs kleiner.

En ik denk dat beroeps over het algemeen iets meer (leef)ruimte nodig hebben omdat zij er 24uur zitten. Dan vraag ik mij af waarom een vrijwillige kazerne, waarbij het personeel van huis komt, zoveel ruimte nodig heeft?


brinky-5034

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
  • www.brandweerwieringen.nl
    • www.brandweerwieringen.nl
Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 19:18:38
je verkijkt je nog best hoor op de grote van de kazerne, hij lijkt groter dan hij is  ;)
 Brandwacht 1e klas  Brandweer Wieringen  Blusgroep Den Oever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 19:26:26
Dat is alleen voor kazerne Victor nog het geval. Kijkende naar de kazerne's Osdorp, IJsbrand en Zebra, deze 3 kazerne's zijn allen bijna even groot als de nieuwe kazerne van Den Oever. Kazerne Rudolf is zelfs kleiner.

En ik denk dat beroeps over het algemeen iets meer (leef)ruimte nodig hebben omdat zij er 24uur zitten. Dan vraag ik mij af waarom een vrijwillige kazerne, waarbij het personeel van huis komt, zoveel ruimte nodig heeft?
Dit alles heeft te maken met de huidige arbo-eisen die aan een kazerne worden gesteld. 1 van de eisen is bv dat de uitrukpakken gescheiden van de voertuigen moeten hangen, met dien verstande dat er een duidelijke scheiding moet zijn. Waardoor iemand die zijn pak aan of uit staat te trekken niet meer kan worden geraakt door een voertuig die de stalling in komt rijden. Helaas een ongeval wat in het verleden nog wel eens is gebeurt.

Dan doordat we steeds meer dames bij de brandweer krijgen, dienen de sanitaire ruimtes daar ook op aangepast te worden. De dames moeten een eigen toilet, douce en kleedruimte hebben. En zo zijn er nog meer redenene waardoor de nieuwe kazernes wat groter worden. ;)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2012, 19:41:30
Dit alles heeft te maken met de huidige arbo-eisen die aan een kazerne worden gesteld. 1 van de eisen is bv dat de uitrukpakken gescheiden van de voertuigen moeten hangen, met dien verstande dat er een duidelijke scheiding moet zijn. Waardoor iemand die zijn pak aan of uit staat te trekken niet meer kan worden geraakt door een voertuig die de stalling in komt rijden. Helaas een ongeval wat in het verleden nog wel eens is gebeurt.

Dan doordat we steeds meer dames bij de brandweer krijgen, dienen de sanitaire ruimtes daar ook op aangepast te worden. De dames moeten een eigen toilet, douce en kleedruimte hebben. En zo zijn er nog meer redenene waardoor de nieuwe kazernes wat groter worden. ;)

Is deze regelgeving ergens online te lezen? En hoe ging dat vroeger met de dames?
Bijde voorbeelden die je geeft kan je nog steeds weg werken in een klein simpel gebouwtje.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2012, 19:46:56
Is deze regelgeving ergens online te lezen? En hoe ging dat vroeger met de dames?
Bijde voorbeelden die je geeft kan je nog steeds weg werken in een klein simpel gebouwtje.
Daar zal ik even naar moeten gaan zoeken. ;)

Maar ik ken kazernes waar je die aanpassingen echt niet kwijt gaat raken. ;D

Neem bv onze oude kazerne. Die stond op een plek waar nu een nieuw dorpshart wordt gebouwt. Plus het feit dat op arbotechnisch gebied een hoop aanpassingen moesten worden gedaan, is er bij ons voor een grotere nieuwbouw gekozen op een andere locatie. ;)


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2012, 20:31:48
regelgeving?

Veel nieuwbouw welke verwacht werden in 2012 te worden opgeleverd, zijn inmiddels gebouwd conform het Bouwbesluit 2012 (die valt online te lezen als je zin hebt in juridische taal ;) ) Hierin is ondermeer gesteld dat een (inpandige)garage niet de functie van kleedkamer mag hebben. Tevens dient een (inpandige) garage rondom te zijn voorzien brandwerende muren en deuren met doorslag tijd >30min.
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2012, 15:29:08
Hier een impressie hoe de nieuwe kazerne in Apeldoorn zuid er uit komt te zien. Dit is de vervanger voor post "Wilmersdorf". Het is een gebouw waar diverse onderdelen van de gemeente in komen.

http://www.courage.nl/nl/projecten/werken/gemeente_apeldoorn_post_zuid/#