C2000 als vervanging

Auteur Topic: C2000 als vervanging  (gelezen 24017 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gepost op: 19 januari 2005, 12:09:06
Uit de nieuwsbrief van redned:

Voor zover bij ons bekend is is er alleen bij de reddingsbrigade (brandweer) van Den Haag mogelijk sprake van een (vrijwel) complete vervanging van het analoge systeem door het C2000-systeem.

Dit lijkt mij een vreemde ontwikkeling voor het onderlinge contact. DIt lijkt mij alleen voor de hand liggen als je alle brigades lhun huidige systeem laat vervangen door c2000, maar dit zal wel te veel in de papieren gaan lopen.

9910001


9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2005, 12:47:36
Op zich is dit niet vreemd, alleen zullen ze in den Haag voor andere activiteiten een paar analoge porto's er bij moeten houden om te communiceren met andere brigades. (zover van toepassing natuurlijk..)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2005, 13:10:15
Uit de nieuwsbrief van redned:

Voor zover bij ons bekend is is er alleen bij de reddingsbrigade (brandweer) van Den Haag mogelijk sprake van een (vrijwel) complete vervanging van het analoge systeem door het C2000-systeem.

Dit lijkt mij een vreemde ontwikkeling voor het onderlinge contact. DIt lijkt mij alleen voor de hand liggen als je alle brigades lhun huidige systeem laat vervangen door c2000, maar dit zal wel te veel in de papieren gaan lopen.

9910001

Rednet weet kennlijk niet alles. De Huizer RB gaat ook helemaal over op c2000, doet daar ook het brigadeverkeer post-boot enzo over. De bedoeling was dat dat ook voor de andere brigades zou gaan gelden, maar door het exclusief naar zich toetrekken door Huizen van de c2000 vaste post voor alle brigades blijven de andere brigades (ook) op het analoge net, omdat de boten anders niet met hun eigen post zouden kunnen communiceren en dat maakt het baantje van "centralist analoog net" wel erg saai.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2005, 19:56:35
Nou waar ik eigenlijk veel nieuwsgieriger naar ben is de USAR.NL constructie. Hoe vaak worden die ingezet, 1 keer en toen hebben ze helemaal niks uitgevoerd. Nee en als er iets gebeurt, Azie 26 december 2004, dan zijn ze er niet voor uitgerust of is het tever weg. Dus ik ben heeeeel nieuwsgierig naar die constructie.

Overigens is bijvoorbeeld nu al niet meer mogelijk om analoog met ambulance <=> reddingsbrigade te praten, omdat de analoge microfoons uit de ambu's zijn gehaald, ondanks de toezegging dat reddingsbrigades analoog konden blijven communiceren. Met de CPA lukt nog wel.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2005, 20:31:24
Nou waar ik eigenlijk veel nieuwsgieriger naar ben is de USAR.NL constructie. Hoe vaak worden die ingezet, 1 keer en toen hebben ze helemaal niks uitgevoerd. Nee en als er iets gebeurt, Azie 26 december 2004, dan zijn ze er niet voor uitgerust of is het tever weg. Dus ik ben heeeeel nieuwsgierig naar die constructie.

Overigens is bijvoorbeeld nu al niet meer mogelijk om analoog met ambulance <=> reddingsbrigade te praten, omdat de analoge microfoons uit de ambu's zijn gehaald, ondanks de toezegging dat reddingsbrigades analoog konden blijven communiceren. Met de CPA lukt nog wel.

Vandaar dat ik blij ben met mijn voorraadje porto's. (zie partyboot in problemen. Ik kan in ieder geval zo'n 10 eenheden met elkaar laten communiceren plus nog wat mobi's in auto's.

Dit (C2000) is nu een voorbeeld van een verandering die snel het oude doet vergeten...


Henk


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2005, 21:01:58
de USAR verwacht twee inzetten in de drie jaar.  Om de kennis hoog te houden hebben ze maar 150 man multidisciplinair. Misschien zit daar wel wat in, dat je per eenheid of flotielje een medisch persoon of groep maakt.
En dus de vloot in krimpen zodat de rampenvletten alleen worden bemand ddor mensen die gewoon het hele jaar door varen, en dus geen mensen die een keer per jaar varen tijdens een rampen oefening.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2005, 22:53:03
Elke meldkamer heeft als het goed is de mogelijkheid om C2000 gespreksgroepen te koppelen met diverse VOIP toepassingen.

Er zijn diverse analoge gateways die gekoppeld kunnen worden met een VOIP applicatie-server.

Dus net als nu voor de bestaande analoge netten, er via deze methode koppelingen voor gesprekgroepen kunnen zijn.  Theoretische kunnen ze dat voor elke analoog systeem bouwen. Er is zelfs een C2000 koppeling met marifonie.
Ik heb zelfs een complete VOIP server toepassing en applicatie gezien, dat je via je laptop compleet op het marifoonnet komt. The gateway en de applicatieserver is slechts toegankelijk voor beperke doelgroepen :-(

Theoretisch kunnen ze zelfs een PMR446 gateway koppelen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2005, 22:59:51
Dus Peter,

als ik het goed begrijp, maken ze een link tussen de analoge frequenties en het digitale netwerk C2000, waardoor de mogelikheid van communicatie toch kan ontstaan. Ben zeer nieuwsgierig hoe dat uit gaat pakken, omdat wij dan zo uitsluitend via de oude analoge netwerken communiceren, die eerdaags niet meer operationeel zijn. Alle repaeters gaan eruit en er wordt geen onderhoud meer aan gepleegd.

Dus . . . . . . . . . . . . wederom een tijdelijke oplossing voor het koppelen van analoog met C2000. Waarschijnlijk net zo kortdurend als de inzet van USAR.NL. Die overigens fantasties materiaal klaar hebben staan in de magazijnen van BZK in Zoetermeer.
Elke hulpverlening start met communicatie.


richard

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2005, 13:54:49
Ga maar vanuit dat als c2000 over het hele land is uitgerold het annaloge netwerk plat gaat. Dus koppelen kan wel maar het bereik is 0,0.
Voor wat betreft Den haag. Zij zullen er alleen voor staan de komende zomer als er niet iets annaloog blijft daar buurtbrigades van den haag gaan voor alsnog nioet over op c2000 dus weinig communicatie met de haagsche brigade.
Ook is de dekking langs de Ned kust niet gegarandeerd.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2005, 17:58:52
wat ik bedoel is dat je in bijvoorbeeld in een VC een Analoge-VOIP gateway kan plaatsen die een koppeling kan maken over een ip infrastructuur(internet) die weer eenvoudig weet te koppelen is met gespreksgroepen in C2000..