C2000 als vervanging

Auteur Topic: C2000 als vervanging  (gelezen 23756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2005, 22:44:08
Citaat
wat ik bedoel is dat je in bijvoorbeeld in een VC een Analoge-VOIP gateway kan plaatsen die een koppeling kan maken over een ip infrastructuur(internet) die weer eenvoudig weet te koppelen is met gespreksgroepen in C2000..

Hoe mooi je VoIP gateway ook mag werken, uiteindelijk moet die uitkomen op een analoge mobilofoon met antenne. En wat is het bereik daarvan en wie beheert die?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2005, 00:43:59
Hoe mooi je VoIP gateway ook mag werken, uiteindelijk moet die uitkomen op een analoge mobilofoon met antenne. En wat is het bereik daarvan en wie beheert die?

Een beetje VC kan een mast van 15 m maken. Daarmee is het bereik zo'n 15 tot 20 km.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2005, 09:22:01
Dat klopt Henk..

Indien grotere bereik word gevraagd worden er meer gateways geplaatst..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2005, 00:35:28
Er ontgaat mij een en ander, wat is het nut van een VC in dit verband? Voor die ter plaatse is zijn we een half uur verder. En die VoIp verbinding, gaat die dan via C2000? Waarom dan niet gekoppeld in de meldkamer? En zoals zo vaak ligt het probleem niet in de techniek maar in de organisaties. Het KWC zal niet graag zien dat een willekeurige brandweercentralist via haar kanalen gaat werken.

De meerwaarde van alleen een VoIP gateway voor de brigades ontgaat me geheel. Er is dan ook een netwerk en een organisatie die het beheert nodig.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2005, 08:21:13
Beste Koen,

Er ontging je inderdaad iets..

De Analoge Netten kan je op verschillende manieren en voor verschillende toepassingen koppelen met C2000

Ik had globaal de techniek uitgelegd en een voorbeeld van een VC, bijvoorbeeld in rampen situaties, de rampenkanalen, mobilifoons etc kan koppelen aan een C2000 gespreksgroep.

Het zelfde kan je doen met een permanenten VOIP-gateway op een reddingspost of een permanente oplossingen voor de marifoon. (in principe alleen toegankelijk voor kustwacht) 3 gespreksgroepen 16/67/0)

De nut en noodzaak voor reddingsbrigade die al C2000 heeft weet ik niet. Maar er zijn eenvoudige technische oplossingen om analoge netten te koppelen aan een bepaalde gespreksgroep. (vertraging 2 seconden. geloof ik)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2005, 08:54:01
Maar als een ambu je strand naderd en deze heeft alleen C2000 en jij hebt alleen analoog dan is communicatie niet mogelijk. Alleen een permanente gateway geeft dan uitkomst. Een VC neerzetten tijdens een drukke stranddag lijkt me geen optie. Ik heb gehoord (maar anderen weerspreken dit) dat het analoge net afgebroken wordt. Dat daar sprake van is wordt ondermeer bewezen door het uitblijven van investeringen in nieuwe analoge apparatuur en serieus onderhoud ervan. Het is een kwestie van tijd of onze HC 52 ligt eruit, de aparatuur op de AC is zo gammel dat de laatste maanden regelmatig het ding een half uur of langer op zenden blijft hangen, waarbij alle gesprekken van de meldkamer de ether ingeslingerd worden. Kennelijk wordt daar niet naar gekeken. Bovendien blijft mijn scanner dan nodeloos op dit kanaal hangen, waardoor er kans is dat ik dat ik dingen op andere kanalen mis. Voor straf gaat bij mij de HC 52 dan ook na verloop van tijd uit! >:( .

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2005, 09:00:40
Voordat je me niet helemaal begrijpt,

Ik vind dat (strand)brigades voor hun operationele taken moeten beschikken over C2000, in het kader van hun opdracht van de gemeente.. De gemeente dient dit te financieren.

Er zijn toepassingen te bedenken waarom je eigen KNBRD/ analoge kanalen wil gebruiken. En daarvoor zou een VOIP gateway kunnen gebruiken om een koppeling met een meldkamer te maken. Die dit eventueel weer met zijn reguliere middelen kan koppelen met een gespreksgroep van C2000.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2005, 20:18:55
Voor het contact met ambu is c200 noodzakelijk maar de rest kan mooi op analoog netwerk. Niet alles hoeft contact te hebben met de ambu dat kan zelf verstorend werken. Een goede coordinator welke het contact regeld ben je een heel end.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2005, 11:07:52
9910001,

ik neem aan dat je met coördinator, een goede centralist bedoeld.

Een goede centralist is bijna van levensbelang. In mijn ogen heb je meer aan een goed opgeleide centralist dan aan een aangewezen post-commandant (of hoe je hem/ haar ook wilt noemen.)
Een centralist welke de juiste richtlijnen en protocollen kent is veel meer waard dan een commandant. Zeker tijdens grotere inzetten met meerdere reddingsbrigades en multi-disciplinair.
Op een ander forum staat een stukje over een centralist (beroepsmatig) welke zijn "visie" schetst over de vrijwillige reddingsbrigade centralisten. Er komen heel veel stukken mij bekend voor en blijkt dat zeker reddingsbrigade centralisten ondergewaardeerd, te laag opgeleid en te weinig kennis van zaken hebben.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2005, 14:45:45
9910001,

ik neem aan dat je met coördinator, een goede centralist bedoeld.

Een goede centralist is bijna van levensbelang. In mijn ogen heb je meer aan een goed opgeleide centralist dan aan een aangewezen post-commandant (of hoe je hem/ haar ook wilt noemen.)
Een centralist welke de juiste richtlijnen en protocollen kent is veel meer waard dan een commandant. Zeker tijdens grotere inzetten met meerdere reddingsbrigades en multi-disciplinair.
Op een ander forum staat een stukje over een centralist (beroepsmatig) welke zijn "visie" schetst over de vrijwillige reddingsbrigade centralisten. Er komen heel veel stukken mij bekend voor en blijkt dat zeker reddingsbrigade centralisten ondergewaardeerd, te laag opgeleid en te weinig kennis van zaken hebben.

Bij ons noemen we "centralist" "incident-manager". Omdat hij niet alleen een schakeltje is in de communicatie, maar ook een belangrijke coordinerende rol heeft om een incident snel onder controle te krijgen..
Hij plot incidenten op de kaart, (digitale kaart), zorg dat alle andere coordinatoren, managers etc, over alle informatie kan beschikken die op het incident en zijn omgeving van belang kunnen zijn. Dus een OPS-manager krijgt alle info direct gepresenteerd op z''n laptop of PDA of op z'n multi-media GSM.
Een incident-manager bewaakt natuurlijk ook of de infrastructuur blijft werken.

Hij is de spil, waarom een incident word gecoordineerd