C2000 als vervanging

Auteur Topic: C2000 als vervanging  (gelezen 23821 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2005, 23:26:35
Het is jammer dat de opleidingen niet goed van de grond komen. Want daarmee kan je zorgen voor meer uniformiteit en meteen ook tot verbetering van de eigen inzetten.

Vroeger was de RFC centralistenopleiding vooral gericht op grote inzetten en ik heb er destijds veel van geleerd.

En er is ook het nodige aan lesstof, alleen het ontbreekt aan het moderniseren en stroomlijnen van wat er is. Overigens denk ik dat het vooral gaat om rampeninzetten.

Ook voor de normale brigadepraktijk valt er met een korte cursus centralist een hoop te bereiken, vooral op het vlak van de uniformiteit. Het zou handig zijn als daarvoor vanuit de bond op basis van wat erover in de Handleiding Strandwacht staat een cursusmap zou zijn.
Het ziet er echter helaas naar uit dat die er voorlopig niet komt.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2005, 23:39:41
Een korte cusus zal niet genoeg zijn vrees ik. Voorbeeld van de belangrijkheid van een centralist is de gewezen ruggegraat van de RB Huizen, Adrie Bunschoten. Na een langdurige slopende ziekte is hij onlangs overleden. Als het begon te waaien of als het druk was op het water was hij altijd de pieper al vóór en op de post. Paniek en verkeerde beslissingen van "zijn" bemanning wist hij al in de kiem te smoren.
Citaat
"Melden jullie je wel even in bij de kustwacht?"


Ik betwijfel of deze reddingsbrigade ooit weer dezelfde hoogte berijkt als ten tijde van "A3".

Centralist is geen opleiding, je bent het of wordt het nooit.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2005, 19:39:46
Een korte cusus zal niet genoeg zijn vrees ik.

Centralist is geen opleiding, je bent het of wordt het nooit.

Henk

Henk,

gedeeltelijk met je eens, de basis vaardigheden moeten er zijn, zoals kunnen uitluisteren, kunnen combineren en kunnen overbrengen. Dat moet je in je vingers hebben, maar richtlijnen, inzetplanning, die zal je lokaal en regionaal wel moeten kennen.
Dat kan geleerd worden, net als autorijden. Alleen rijd de eene ontspannen auto en zal de andere het altijd een ramp vinden.

Verder denk ik dat centralist geen korte opleiding behoeft te zijn. De taken van een centralist is immers meer dan af en toe wat in een microfoon te blaten. Onze reddingsposten maken gebruik van data communicatie met alle openstaande en afgewerkte hulpverleningen, gevarieerde post-, boot- en auto bemensing zonder strikt aflosroulatie, veel inzetten voor Politie en CPA en ga zo maar door. Enige kennis van zaken zou geen overbodige luxe zijn.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2005, 20:49:28
Toch hangt naast de theorie ook een groot deel af van de 'training on the job'..binnen een vereniging zijn er van nature personen die beter in bv centralisten werk zijn dan anderen. Het is de uitdaging voor ploegleiders etc om deze personen te stimuleren en ze de kans te geven (onder begeleiding van een ervaren persoon) verder te groeien. Dit kan je niet allemaal uit een boekje leren..
[img]/img]


blaricum

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2005, 21:45:26
mmm, naar mijn informatie komt er bij blaricum géén c2000 mobi op de post.  En om nu altijd onder Huizen te varen met de reddingsboot van Blaricum... Bij akties is dat wel logisch om één centrale post te hebben. Maar als er op een gewone bewakingsdag bemanning in Blaricum gewisseld moet worden om dat dan via Huizen te moeten spelen... Zal de Huizer centralist op zondag ook wat eerder op moeten staan om het radioverkeer van Blaricum te kunnen doen... ???

Henk

De redding van Blaricum werk al op C2000 bij een aktie en ook nog op het oude netwerk
let wel op nog de redding van zowel huizen al blaricum werken nu nog dubbel maar gaan helemaal over op C2000 en de cordinatie is dan via de AC52. Dus binnen kort gaat alles via C2000 en niet meer via hun oude kanalen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2005, 11:51:34
Beste Blaricum,

Laten jullie het marifoon verkeer dan helemaal vallen en doen jullie dan alles via C2000.
Hoe informeren jullie de kustwacht dan ?


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2005, 23:33:58
Het KWC heeft of krijgt ook C2000.

Ik ben overigens wel erg benieuwd of de kopppeling als brandweer gelieerde met het KWC als KMAR gelieerde mogelijk is.

Ik heb begrepen dat daar knelpunten liggen. Het kan best zijn dat daar nog lange tijd de marifoon voor nodig blijft.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 18 februari 2005, 09:38:01
Het KWC heeft of krijgt ook C2000.

Ik ben overigens wel erg benieuwd of de kopppeling als brandweer gelieerde met het KWC als KMAR gelieerde mogelijk is.

Ik heb begrepen dat daar knelpunten liggen. Het kan best zijn dat daarvoor nog lange tijd de marifoon voor nodig blijft.

Hoe hulpverleners op het water c2000 als oplossing voor het water kunnen zien blijft mij een raadsel. Ik twijfel ten zeerste aan de motieven van zulke "hulpverleners". Als je je berichten op het land versleutelt om de burger buiten spel te zetten daar valt nog wat voor te zeggen, maar op het water is 90% van alle hulp nog afhankelijk van "omstanderhulp". Als je het zo graag als enige weet dat er iets aan de hand is op het water dat je zelfs bereid bent daar mensenlevens aan op te offeren, doe je je hulpverlening dan voor de medemens of tot meerdere eer en glorie van jezelf vraag ik mij dan af.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 18 februari 2005, 11:10:51
Mijn verwachting is dat de kustwacht c2000 gaat gebruiken voor alarmering (p200 als onderdeel dan) en voor de contacten met andere hulpverleners (op de kant dan) dus niet voor de contacten met de reddingsboten.

9910001
9910001


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #39 Gepost op: 18 februari 2005, 11:44:20
Beste Henk,

Het getuigt niet erg van kennis van de hulpverlening in Nederland als je twijfels zet bij het gebruik van C2000 door reddingsbrigade. Formeel valt de inzet van de reddingsbrigade onder het operationeel commando van de brandweer. Bij grote calamiteiten en hoogwater ook.

Communicatie via C2000 is dus prima. In onze regio (GZ) communiceren wij bij inzetten voor de brandweer (waterongevallen, kleine hulpverleningen te water en logistiek) ook via C2000.

Het onderling verkeer geschiedt via onze eigen kanalen. Overigens.......ter plaatse vindt de communicatie door de brandweer ook nog op de gewone analoge kanalen plaats.

Niks mis mee...........dus.