C2000 als vervanging

Auteur Topic: C2000 als vervanging  (gelezen 23827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

blaricum

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 18 februari 2005, 12:19:35
Beste Henk,

Het getuigt niet erg van kennis van de hulpverlening in Nederland als je twijfels zet bij het gebruik van C2000 door reddingsbrigade. Formeel valt de inzet van de reddingsbrigade onder het operationeel commando van de brandweer. Bij grote calamiteiten en hoogwater ook.

Communicatie via C2000 is dus prima. In onze regio (GZ) communiceren wij bij inzetten voor de brandweer (waterongevallen, kleine hulpverleningen te water en logistiek) ook via C2000.

Het onderling verkeer geschiedt via onze eigen kanalen. Overigens.......ter plaatse vindt de communicatie door de brandweer ook nog op de gewone analoge kanalen plaats.

Niks mis mee...........dus.



Henk reageert zo omdat hij straks als we helemaal over zijn op C2000 dus ook met de piepers. Ons niet meer kan afluisteren dus dat hij met zijn eigen bood (geen officele hulpdienst) niet meer naar die inzetten kan varen. Dus helaas voor hem hij weet dan niet meer vooral in de nachten wat er aan de hand is op het water want hij hoord niks meer


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 18 februari 2005, 12:23:03
Natuurlijk is er niks mis met de communicatie over c2000 voor de reddingsbrigades. Met veel kennis van zaken bericht je over de voordelen van C2000 Rob voor de hulpdiensten. Maar ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Ik zie de voordelen zeker wel voor de reddingsbrigades. Een gesloten verbinding met de Alarmcentrale direkte verbinding met brandweeer, allemaal niet mee te luisteren.  Misschien verduidelijkt dit stukje van een van je collega's wat ik bedoel:

Citaat
De redding van Blaricum werk al op C2000 bij een aktie en ook nog op het oude netwerk
let wel op nog de redding van zowel huizen al blaricum werken nu nog dubbel maar gaan helemaal over op C2000 en de cordinatie is dan via de AC52. Dus binnen kort gaat alles via C2000 en niet meer via hun oude kanalen


Als er een aktie is meldde de reddingsbrigade zich in het verleden in op kanaal 16 en meldde ook waar hij voor uitvoer, daarbij andere vaaruigen die op 16 staan  in de gelegenheid stellend  eerder hulp te verlenen dan zij simpel omdat die wellicht dichterbij zijn, dat is de zg "omstanderhulp".  Toen nog vrijwel ale meldingen over de marifoon binnen kwamen zou het geen probleem zijn geweest dat het verdere verlooop geheim gehouden werd, maar nu veel meldingen per GSM op de AC binnen komen en de rest via c2000 afgewikkeld wordt is de omstandershulp volledig buitengesloten. Natuurlijk Rob, is dat een voordeel voor de reddingsbrigade als die graag de "winnaar"van de hulpverlening wilt zijn en is er als je slechts oog hebt voor de belangen van de PR van je reddingsbrigade is daar niks mis mee.

Tot de dag dat er in de Telegraaf een stuk verschijnt dat een in het geniep uitvarende reddingsboot na een kwartier te laat bij een reanimatie arriveert en de watersporter/dokter die ook op het eiland lag op 16 niets gehoord had en zo niet in de gelegenheid was het leven van het SO te redden.

Precies de reden van de KNRM om wél het noodverkeer op 16/67 en 00 af te wikkelen. De knrm juigt omstander hulp toe. De gevleugelde woorden "het geeft niet wie hem er uithaalt, als het maar gebeurt"zijn van hun direkteur: Sip Wiebenga.

Aan het strand kan het geen kwaad versleuteld met elkaar te communiceren, maar op het grote water graven de in het geheim opererende reddingsbrigades hun eigen graf, met wellicht nog dat van een medemens erbij. Let op mijn woorden: het is slechts een kwestie van tijd of zoiets doet zich voor.  >:(

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2005, 12:32:05
Henk reageert zo omdat hij straks als we helemaal over zijn op C2000 dus ook met de piepers. Ons niet meer kan afluisteren dus dat hij met zijn eigen bood (geen officele hulpdienst) niet meer naar die inzetten kan varen. Dus helaas voor hem hij weet dan niet meer vooral in de nachten wat er aan de hand is op het water want hij hoord niks meer 

Helaas  voor de reddingsbrigades uit op het exclusieve recht van redden is P2000 niet versleuteld dus wij weten wél dat "er wat aan de hand is". Een telefoonje naar de kustwacht is voldoende. Het gaat mij om de overige scheepvaart die buitengesloten wordt.

Trouwens het met zoveel voldoening hebben over het vermindering van het hulpverleningspotentieel zegt geloof ik genoeg over in welke catogorie deze "hulpverlening" moet worden geplaatst, en dat is niet in de van onbaatzuchtige op de medemens gerichte.  :(

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2005, 12:35:36
Het beleid van de knrm zal inderdaad gelijk blijven met het huidige gebruik van de contacten met de AC. In melden via c2000 naar de RAC, inmelden op 16 bij de kustwacht, het contact tussen boten onderling over 16/67/00 en het contact met ambu, brandweer of andere hulpverleners via c2000. Dat alarmering via c2000 gaat en het inmelden is een goede zaak maar de rest via marifoon. Voor het afluisteren van de piepers is het gewoon een programeerbare pieper aanschaffen en je kan ook alle melidingen lezen, dus dat is gewoon weer mogelijk.

9910001
9910001


blaricum

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2005, 12:36:10
Natuurlijk is er niks mis met de communicatie over c2000 voor de reddingsbrigades. Met veel kennis van zaken bericht je over de voordelen van C2000 Rob voor de hulpdiensten. Maar ik ben bang dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest. Ik zie de voordelen zeker wel voor de reddingsbrigades. Een gesloten verbinding met de Alarmcentrale direkte verbinding met brandweeer, allemaal niet mee te luisteren.  Misschien verduidelijkt dit stukje van een van je collega's wat ik bedoel:
 

Als er een aktie is meldde de reddingsbrigade zich in het verleden in op kanaal 16 en meldde ook waar hij voor uitvoer, daarbij andere vaaruigen die op 16 staan  in de gelegenheid stellend  eerder hulp te verlenen dan zij simpel omdat die wellicht dichterbij zijn, dat is de zg "omstanderhulp".  Toen nog vrijwel ale meldingen over de marifoon binnen kwamen zou het geen probleem zijn geweest dat het verdere verlooop geheim gehouden werd, maar nu veel meldingen per GSM op de AC binnen komen en de rest via c2000 afgewikkeld wordt is de omstandershulp volledig buitengesloten. Natuurlijk Rob, is dat een voordeel voor de reddingsbrigade als die graag de "winnaar"van de hulpverlening wile zijn en is er als je slechts oog hebt voor de belangen van de PR van je reddingsbrigade niks mis mee.

Tot de dag dat er in de Telegraaf een stuk verschijnt dat een in het geniep uitvarende reddingsboot na een kwartier te laat bij een reanimatie arriveert en de watersporter/dokter die ook op het eiland lag op 16 niets gehoord had en zo niet in de gelegenheid was het leven van het SO te redden.

Precies de reden van de KNRM om wél het noodverkeer op 16/67 en 00 af te wikkelen. De knrm juigt omstander hulp toe. De gevleugelde woorden "het geeft niet wie hem er uithaalt, als het maar gebeurt"zijn van hun direkteur: Sip Wiebenga.

Aan het strand kan het geen kwaad versleuteld met elkaar te communiceren, maar op het grote water graven de in het geheim opererende reddingsbrigades hun eifen graf. Let op mijn woorden: het is slechts een kwestie van tijd.

Henk

Henk er zit wel een kern van waarheid in de verhaal maar dan zouden de ambulance's ook niet op C2000 mogen werken want de kans dat er iemand eerder in de buurt is die ook hulp kan bieden is ook aanwezig. De brandweer in het gooi kiest er juist voor dat de reddingsbrigade's op C2000 werken ook omdat er andere een sport van maken om de reddingsbrigade's voor te wezen. En dan heeft de brandweer die de leidingheeft en de verantwoordelijk draagt voor deze inzetten een probleem als er "redeingboten" die niet onder hun vallen ook gaan uitvaren. Dat is ook een van de vele redenen dat ze in het gooi voor C2000 gekozen hebben op de boten en posten. De kustwacht word nu door de AC op de hoogte gehouden. Het blijft wel wennen ook voor ons maar ook voor de AC zo waren we pas op weg naar een aktie meld de AC dat de redding naarden ook aanrijdens is met een boot erg apart toch rijden met een boot  :D En als er nu een melding komt via 112 gaat die direct naar de AC en zit de kustwacht er niet meer tussen die word dan achteraf geinformeerd.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 18 februari 2005, 12:40:40
Als hulpverlener kan ik me schamen voor het moddergooien wat er op het goomeer gebeurt tussen de hulpverleners. Ben erg benieuwd waarneer er overheden gaan ingrijpen op dit moddergevecht tussen de hulpverleners op het water.

9910001
9910001


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 18 februari 2005, 12:46:09
Ik als brandweer man verbaas me ook steeds over het gezeur op het gooi/eemmeer. Ik snap wel dat de brandweer top nu alleen nog maar met de herkende brigades wil werken. Maar als iemand wil helpen dan moet dat kunnen vind ik. Lees wel goed HELPEN dus niet op zomaar hulp gaan biede onder de noemer ik ben een redding boot want de burger ziet dat verschil niet. Het zou ook te gek worden als er iemand een brandweerwagen koopt en dan ineens ook gaat uitrukken naar meldingen waar de gemeente brandweer ook voor gealarmeerd is. Zo ziet de brandweer die prive redding boot ook een beetje.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #47 Gepost op: 18 februari 2005, 13:01:31
Ik als brandweer man verbaas me ook steeds over het gezeur op het gooi/eemmeer. Ik snap wel dat de brandweer top nu alleen nog maar met de herkende brigades wil werken. Maar als iemand wil helpen dan moet dat kunnen vind ik. Lees wel goed HELPEN dus niet op zomaar hulp gaan biede onder de noemer ik ben een redding boot want de burger ziet dat verschil niet. Het zou ook te gek worden als er iemand een brandweerwagen koopt en dan ineens ook gaat uitrukken naar meldingen waar de gemeente brandweer ook voor gealarmeerd is. Zo ziet de brandweer die prive redding boot ook een beetje.

Precies. De brandweer snapt dan ook niet (en nu ineens ook veel mensen van de reddingsbrigades niet meer) dat er verschil is in de hulpverlening op het land en op het water. Honderden jaren is de omstandershulp de éérste hulp op het water. Allerlei middelen werden in het verleden aangewend om aan te geven dat een schip in nood was, emmer in de mast, knoop in het zeil enz. Het enige bestaansrecht van de later onwikkelde marifoon is het afwikkelen van het noodverkeer. Scheveningen Radio werd belast met het noodverkeer, juist omdat die officiële instanties de watersnoodramp in 1953 niet aan konden. Op het water is alle hulp welkom, je wil nl in veel gevallen het water uit. Weleens gehoord van de drenkeling die liever op de officiele reddingsboot wacht? Het proberen de waterhulpverlening zó in te richten als op het land, waarbij de marifoon niet langer een sleutelrol speelt, en je beweert wel alle hulpverlening eventjes op je schouders te nemen getuigt van weinig voeling met wat er zo al op het water gebeurt en gebruikelijk is, zelfs wettelijk geregeld. Een brandweerman die een zinkend schip geheim houdt omdat hij denkt de enige te zijn die de mensen van boord mag halen zit niet op het goede spoor: stel je voor dat iemand ze zonder zijn deskundige leiding van boord haalt voor de "officiele reddingsboot" arriveert.., daar zou hij op aangesproken kunnen worden!

Let wel, dit gaat echt niet over HOGE. En je maakt me ook niet wijs dat HOGE zo belangrijk is dat er c2000 voor moest worden ingevoerd bij de reddingsbrigades

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 18 februari 2005, 13:11:54
Zullen we het bij de topic houden, zonder de problemathiek van het gooi en eemmeer er bij te betrekken.. en zonder modder naar elkaar te gooien..

Ik vind het een kwalijke zaak, dat de marifoon op het water niet gebruikt zou worden voor de afhandeling van het noodverkeer..  Het zou een kwalijke zaak zijn en een groot gemis als hulpdiensten zich uitsluitend op C2000 zou concentreren.

Er is een esssentieel verschil tussen C2000 en Marifonie:
Het C2000 net is een besloten net
Het Marifonie-net is een open net.

Op het water kunnen de hulpdiensten nooit binnen 15 minuten op de plaats incident zijn. Dus zijn de watersporters maar ook de proffesionele vaart erg afhankelijk van de marifoon voor het inroepen van hulp. En de snelste hulp die hij kan krijgen is van omstanders en niet van de hulpdiensten..

Volgens internationationale verdragen en nationale regelgeving dienen ook de redders op het water gebruik te maken van marifoon..

Het is dus niet zo, dat je op het water een rood/wit lint kan spannen en alle omstanders daar buiten kan houden zoals de brandweer gewoon is te doen op het land.. Je hebt juist de hulp nodig van Omstanders en doormiddel van goede communicatie kan je de omstanders ook gebruiken..

Dus een reddingsbrigade (of je nu onder de verantwoordelijkheid valt van de brandweer of niet) zal dus beide netten moeten gebruiken.
En je moet dus ook blijven samenwerken met de kustwacht...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 18 februari 2005, 13:13:53
Het is een ontwikkeling die je niet moet willen hebben in je regio. Voor mijn gevoel moet het net andersom de kustwacht stuurt aan en houdt de RAC op de hoogte. Nu komen er twee organisatie welke voor 1 ongeval de aansturing krijgen. Hiernaast zal de kustwacht een betere aansturing kunnen geven als de RAC omdat de kustwacht ook over de marifoon kan communiceren. Maar kan me voorstellen dat de brnadweer de aansturing via een eigen organisatie wil laten aansturen.  Maar dit voorkomt het moddergooien onderling niet, het gene wat ik nu tussen de organisatie onderling hoor in die regio de brandweer is niets, de brigades is niet en de hoge is niets en wij zijn goed??? Waar komt dit uit voort, of is samenwerken toch moeilijker als dat het klinkt en is eigen eerzucht belangrijker.

9910001
9910001