C2000 als vervanging

Auteur Topic: C2000 als vervanging  (gelezen 23738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #50 Gepost op: 18 februari 2005, 13:16:56
Het is een ontwikkeling die je niet moet willen hebben in je regio. Voor mijn gevoel moet het net andersom de kustwacht stuurt aan en houdt de RAC op de hoogte. Nu komen er twee organisatie welke voor 1 ongeval de aansturing krijgen. Hiernaast zal de kustwacht een betere aansturing kunnen geven als de RAC omdat de kustwacht ook over de marifoon kan communiceren. Maar kan me voorstellen dat de brnadweer de aansturing via een eigen organisatie wil laten aansturen.  Maar dit voorkomt het moddergooien onderling niet, het gene wat ik nu tussen de organisatie onderling hoor in die regio de brandweer is niets, de brigades is niet en de hoge is niets en wij zijn goed??? Waar komt dit uit voort, of is samenwerken toch moeilijker als dat het klinkt en is eigen eerzucht belangrijker.

9910001

Helemaal mee eens..,


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #51 Gepost op: 18 februari 2005, 13:43:42
Henk er zit wel een kern van waarheid in de verhaal maar dan zouden de ambulance's ook niet op C2000 mogen werken want de kans dat er iemand eerder in de buurt is die ook hulp kan bieden is ook aanwezig. De brandweer in het gooi kiest er juist voor dat de reddingsbrigade's op C2000 werken ook omdat er andere een sport van maken om de reddingsbrigade's voor te wezen. En dan heeft de brandweer die de leidingheeft en de verantwoordelijk draagt voor deze inzetten een probleem als er "redeingboten" die niet onder hun vallen ook gaan uitvaren. Dat is ook een van de vele redenen dat ze in het gooi voor C2000 gekozen hebben op de boten en posten. De kustwacht word nu door de AC op de hoogte gehouden. Het blijft wel wennen ook voor ons maar ook voor de AC zo waren we pas op weg naar een aktie meld de AC dat de redding naarden ook aanrijdens is met een boot erg apart toch rijden met een boot  :D En als er nu een melding komt via 112 gaat die direct naar de AC en zit de kustwacht er niet meer tussen die word dan achteraf geinformeerd.

De Kustwacht achteraf informeren, vind ik een kwalijke zaak. De Kustwacht heeft namelijk de wettelijke taak om dit uit te voeren. Dat wil niet zeggen dat zij alle communicatie en organisatie uitvoeren. maar achter af informeren lijkt me wat gek.
En zolang de Meldkamers geen zich hebben waar alle reddingsboten zijn (actuele GPS positie) en geen marifoonverkeer hebben om omstanders in te roepen voor nadere informatie en assistentie dan heb je dus weldegelijk een probleem. En zolang de hulpverleningdiensten niet binnen 10 minuten ter plaatse kunnen zijn zullen ze van alle middelen gebruik moeten maken om de hulp aan de slachtoffers optimaal te maken..

Dat betekend dus niet dat je meldingen mag afschermen en voor je zelf houden maar dat je zo snel mogelijk proffesionele hulp laat in zetten.. En of die hulp nu van die arts op z'n jacht is, of van de KNRM of van brandweer, of welke hulpdienst of berger dan ook.  dat maakt niet uit..
En juist de kustwacht is er op ingericht dat zo goed mogelijk te doen. En de meldkamers van de brandweer, nog LANG niet..

Ik denk wel dat er technische oplossingen aankomen die alle meldkamer dus inclusief de kustwacht en GMK die de hulpverlening nog effectiever kunnen maken. en dat is dat een actuele GPS positie word uitgezonden (via welke infrastructuur dan ook, ) die geplot word op de digitale kaarten van meldkamers.
Deze functionaliteit biedt namelijk direct inzicht welke hulpverleningseenheden actueel in de buurt zijn.

De Koos van Messel van de KNRM is uitgerust met AIS, er zijn nog andere middelen die hier voor geschikt zijn..
En laat elke hulpverleningdienst die techniek adopteren en zo snel een indicatie kan geven welke eenheden het best voor dat bepaalde incident kan worden ingezet.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #52 Gepost op: 18 februari 2005, 13:49:11
Kunnen we het gooimeer niet gewoon inpolderen??..kan er ook niemand meer in de problemen raken! ;D

even serieus...ik snap de problemen nog steeds niet helemaal. Wij werken al jaren zonder marifoon (aan de kust) en zonder c2000 (komt misschien in de auto voor snellere samenwerking ambulance, maar verder niet). Hebben goede relatie met KNRM (die op ons kanaal kunnen) en werken dan ook regelmatig samen. Als er iets onder de kust is bv een zoekactie naar surfer, dan worden wij gewoon netjes door de KNRM gealarmeerd (en andersom) Als er iets verdachts is waar de kustwacht niet zeker weet of er een redboot gealarmeerd moet worden dan bellen ze naar 1 van de strandposten voor een visuele observatie etc etc..
m.a.w.: het kan dus wel. :D
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 18 februari 2005, 14:05:45
Kunnen we het gooimeer niet gewoon inpolderen??..kan er ook niemand meer in de problemen raken! ;D

even serieus...ik snap de problemen nog steeds niet helemaal. Wij werken al jaren zonder marifoon (aan de kust) en zonder c2000 (komt misschien in de auto voor snellere samenwerking ambulance, maar verder niet). Hebben goede relatie met KNRM (die op ons kanaal kunnen) en werken dan ook regelmatig samen. Als er iets onder de kust is bv een zoekactie naar surfer, dan worden wij gewoon netjes door de KNRM gealarmeerd (en andersom) Als er iets verdachts is waar de kustwacht niet zeker weet of er een redboot gealarmeerd moet worden dan bellen ze naar 1 van de strandposten voor een visuele observatie etc etc..
m.a.w.: het kan dus wel. :D



Erney, je verhaal onderstreept precies wat we bedoelen, alleen laten jullie het "grote water werk" en het daarbij horende (marifoon) radioverkeer over aan de KNRM.  Dus het gebeurt wel, maar niet door de kust brigade. Hier zijn geen kustbrigades, maar meer op de knrm gelijkende brigades, maar dan zonder het bijbehorende radio verkeer.  De KNRM zelf is hier niet aktief.
Zodra je als reddingsbrigade wel het grote water opgaat om je met de scheepsvaart te bemoeien en er is geen KNRM in de buurt zal je zelf een marifoon moeten gebruiken.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #54 Gepost op: 18 februari 2005, 16:41:01
Als je inderdaad met groter scheepvaart verkeer te maken hebt dan moet je marifoon hebben als hulpverlener om zo contact er mee te houden. Voor een kustbrigade niet van toepassing eigenlijk deze zullen alleen contact zoeken met een redingsboot.

9910001
9910001


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #55 Gepost op: 19 februari 2005, 22:31:25
Henk en Peter ik ben het helemaal met jullie eens.

Gelukkig hebben wij met deze problemen niet te maken, hier gaat het allemaal in goede banen.

Groetjes Mark.

Zulke uitspraken van de tegenpartij zijn om te  :'(.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #56 Gepost op: 20 februari 2005, 14:38:17
elke reddingsboot en een vlet dus ook moet gewoon een marifoon hebben. Op het strand zal je hem weinig gebruiken als je bij de kust blijft. Hier kunnen we niet zonder marifoon, we melden ons of krijgen meldingen van de RVC op VHF 40, we melden ons als we opgeroepen zijn bij de KW op VHF 16, je luisterd naar de bewegingen van de overige scheepvaart op VHF 10, of het sector kanaal, en je hoort nood oproepen op de marifoon.
Het zal maar gebeuren dat je lekker aan het varen bent in de branding en 3 mijl verop is een jacht in nood, deze doet melding op 16, dan komt de KNRM je voorbij stuiven terwijl je er binnen een minuut tp had kunnen zijn. Dan wil jij ook een marifoon in je boot.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #57 Gepost op: 20 februari 2005, 15:43:08
Citaat
Het zal maar gebeuren dat je lekker aan het varen bent in de branding en 3 mijl verop is een jacht in nood, deze doet melding op 16, dan komt de KNRM je voorbij stuiven terwijl je er binnen een minuut tp had kunnen zijn.

Dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor. Wat wel voorkomt is dat de politie voorbij komt stuiven of dat de ambu met draaiende zwaailichten op de oprit staat. En wij van niets weten.

Met de toename van het 112 gebruik en de invoering van GMS/C2000 zal dit vaker voor gaan komen. Tenzij de brigades deel uit gaan maken van de de gestructureerde hulpverlening en dus ook van C2000.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


hoge

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 20 februari 2005, 17:11:01
Dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor. Wat wel voorkomt is dat de politie voorbij komt stuiven of dat de ambu met draaiende zwaailichten op de oprit staat. En wij van niets weten.

Met de toename van het 112 gebruik en de invoering van GMS/C2000 zal dit vaker voor gaan komen. Tenzij de brigades deel uit gaan maken van de de gestructureerde hulpverlening en dus ook van C2000.

Dat ligt er maar aan in welk gebied je bent en hoe de hulpverlening en de alarmering ingericht is. Bij een kustbrigade zou het zo kunnen zijn dat de ambu meer weet dan jij. Op het wat grotere water is het meestal andersom. En om nu alle scheepvaart uit te rusten met c2000...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #59 Gepost op: 20 februari 2005, 17:27:21
Dat komt in de praktijk eigenlijk niet voor.

Dat komt bij jou eigenlijk niet voor. Ik geef je de verzekering dat als je op het Markermeer/IJsselmeer het IJ of de Randmeren rond gaat varen in een reddingsboot zonder marifoon dat dagelijkse kost voor je zal zijn. En Ambu's kom je daar veel weinig tegen. Neemt niet weg dat ik me voor kan stellen dat een dergelijke situatie zich aan de kust wel voor zou kunnen doen. Mede dankzij het forum heb ik alle begrip gekregen voor de totaal andere taakstelling en manier van werken aan de kust, ik heb mijn beeld geheel bij moeten stellen.  C2000 is daar een must en een mari wellicht overbodig. Nu rust op ons de taak om dit verschil op net zo'n duidelijke wijze aan de "kustredders" te schetsen als dat in de afgelopen jaren aan ons gebeurd is. Misschien dat wat radio verkeer zoals dat hier op 16, 00 en 67 plaats vindt wat licht in de duisternis zou kunnen brengen. Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden en on-line kan zetten.

Henk

PS ik ben niet tegen het gebruik van C2000. Ik ben tegen het gebruik van c2000 in plaats van de Marifoon. C2000 kan de Mari niet vervangen omdat het -zoals Peter al zei- een besloten net is. Als je aanvarend bent, wil je toch met het schip in nood, Den Helder Rescue en de andere schepen in de buurt overleggen? Je zal beide netten naast elkaar moeten kunnen gebruiken, waarbij de nadruk aan de kust op C2000 zou kunnen liggen en wat verder uit de kant de Marifoon gebruikt zou moeten worden.
De intentie om C2000 te gebruiken als middel om te zorgen dat je als enige en dus als eerste bij een boot in nood arriveert is uiterst verwerpelijk, ja zelfs misdadig.