Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 47425 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #100 Gepost op: 30 maart 2012, 22:32:35
Toch kan ik me wel voorstellen dat de burger nijdig is over deze oefening, zeker gezien de tweets van HVzeeland, waaruit blijkt dat zelfs de politie niets zou weten over de oefening.

Kun je de reacties wel tenenkrommend vinden, de politie had ook een persbericht uit kunnen doen over deze oefening en de route die gebruikt zou gaan worden. Zodat men weet wat er gaande is, het zou in ieder geval wellicht voor meer symphatie gezorgt kunnen hebben. ::)

Onzin! Die trainingen vinden 24 uur per dag, 7 dagen per week plaats door het gehele land, dan blijf je bezig. Normaal wordt er niet eens rugbaarheid aan gegeven dmv een nieuwsbericht, daarom vind ik dit ook een gemiste kans.

Bovendien, wat denk je dat het voor effect heeft als jij bekend maakt dat er geoefend gaat worden? Dat merk je nu bij ons in de regio ook, mensen weten/denken dat het een oefening is en gaan niet meer zo snel aan de kant, of er nog even snel voor. Het is toch maar trainen........ totdat het team echt naar een inzet moet!
Het is ongeloofelijk, maar helaas wel waar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #101 Gepost op: 31 maart 2012, 09:12:24
Onzin! Die trainingen vinden 24 uur per dag, 7 dagen per week plaats door het gehele land, dan blijf je bezig. Normaal wordt er niet eens rugbaarheid aan gegeven dmv een nieuwsbericht, daarom vind ik dit ook een gemiste kans.

Bovendien, wat denk je dat het voor effect heeft als jij bekend maakt dat er geoefend gaat worden? Dat merk je nu bij ons in de regio ook, mensen weten/denken dat het een oefening is en gaan niet meer zo snel aan de kant, of er nog even snel voor. Het is toch maar trainen........ totdat het team echt naar een inzet moet!
Het is ongeloofelijk, maar helaas wel waar.
Dus, zolang de politie geen persberichten uit doen over dat oefenen kun je dus negatieve reacties verwachten van de burger, zoals die tenenkrommende reacties, in zekere zin vraag je daar dan om.
En verwacht van de burger geen begrip als er een voor hun burger auto door rood licht jaagt, dat begrip zou je van mij ook niet krijgen. Want ik ga echt geen stap op zij voor een burgerauto zonder optische en geluidssignalen. ::)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #102 Gepost op: 31 maart 2012, 13:11:46
Peter,
Ik snap de samenhang van je reactie niet. Zo nu en dan een bericht uitsturen is goed, maar niet bij elke oefening; dan zou je namelijk elke dag wel een bericht kunnen gaan sturen en bovendien brengt dat negatieve acties (niet aan de kant gaan....) met zich mee. Het is toch maar een oefening, toch?
Ik heb het hier over rijden met blauw.

Voor een burgervoertuig dat geen blauw/geluid voert HOEF je ook niet aan de kant, het zijn pas voorrangsvoertuigen als ze gebruik maken van o&g signalen (ongeacht of het een herkenbaar of onherkenbaar voertuig is). Als het goed is, is de bestuurder zo getrained dat hij ook geen voorrang afdwingt, maar neemt als hij een gaatje ziet. Ook ik heb dat zo geleerd.
Nu kan ik me voorstellen dat een VAG groep wat uitdagender rijdt (hebben ook een zware rij opleiding achter de rug) maar ook zij dwingen geen voorrang af zonder blauw/geluid, wel overtreden ze de verkeersregels indien nodig.

Dat jij geen begrip hebt voor het feit dat een (ogenschijnlijk) burger voertuig door rood rijdt snap ik want dat heb ik ook niet, maar daar gaat mijn bericht niet over. Ik heb het over mensen die achteraf weten dat dit politie is, en dan lopen te klagen over het feit dat de politie dat helemaal niet mag.
Het feit dat de burger niet op de hoogte is van wat de politie wel en niet mag, en waarom sommige dingen gedaan moeten worden. Of het nou om training op de openbare weg gaat (heel erg belangrijk) of een daadwerkelijke melding.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #103 Gepost op: 3 april 2012, 21:56:36
Klopt... maar bij sommige ritten (ook) zonder og wordt er wel degelijk voorrang afgedwongen... dat heet "offensief rijden". Bijvoorbeeld in een VAG of ME kolonne. Als je een verplaatsing hebt wordt bv bij rotondes of smalle wegen zo gereden dat de gehele colonne er in een keer door kan.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #104 Gepost op: 4 april 2012, 20:40:52
ja, maar daarom ben je nog niet verplicht om voorrang te geven. Of het nou een VAG team, noodhulp auto of de koningin is... zolang ze geen O&G voeren hoef je geen voorrang te verlenen. Dat ze wel voorrang afdwingen is alleen maar respect voor hun rijstijl!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #105 Gepost op: 7 april 2012, 15:43:30
Ja dat zei ik ook nie he? voorrang nemen mag ook niet. maar als het mis gaat dan ben je als politieambtenaar wel fout. Dat wordt ook meegegeven.. broodnodig onderdeel van de training...want tegenwoordig zijn er zoveel burgers die op hun strepen gaan staan en op hun beurt "omdat ze voorrang hebben" voorrang claimen in de vorm van ertussen rammen bijvoorbeeld. Daar wordt op geanticipeerd. Dus voorrang wordt niet koste wat het kost genomen.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #106 Gepost op: 7 april 2012, 21:13:08
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=19243

Wat een tenenkrommende reacties weer na een oefening van het ROG (VAG) van korps Zeeland. Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal niet beseffen dat we:

- ook ZONDER zwaailichten gebruik mogen maken van onze vrijstellingen (en dat dat soms echt nodig/beter is)
- echt niet als een kip zonder kop over een kruispunt vliegen, veiligheid staat ALTIJD voorop
- we hiervoor nou eenmaal moeten trainen; op de openbare weg en zowel opvallend als onopvallend!

Een goede campagne om de burger duidelijk te maken dat we niet altijd ons zwaailicht hoeven te gebruiken, om maar eens mee te beginnen. Ik zie zovaak boze reacties als een politieauto door het rood licht rijdt.......

Heb alle reacties nog eens terug gelezen, maar als topicstarter ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat realistisch oefenen op de openbare weg echt noodzaak is. De brandweer zet toch ook geen willekeurig huis in de fik, met de bewoners er nog in, om realistisch te kunnen oefenen? En als Reddingsbrigade gooi ik toch ook niet iemand zonder zwemdiploma in een rivier om realistisch te kunnen oefenen in het redden?

Uit alle theorieen over opleiden en oefenen blijkt dat je prima op andere manieren voldoende kennis en ervaring kunt opbouwen. Door eerst het opleiden in de losse elementen (rijvaardigheid, voertuigbeheersing, communicatie etc.), vervolgens deze in combinatie oefenen, daarna ervaring opdoen in een gesimuleerde setting en uiteindelijk met coaching de praktijk in. En die gesimuleerde setting kan van alles zijn: een oefenterrein met figuranten, een rijsimulator of een oefening met eigen mensen. Als je daar voldoende tijd in steekt, heb je echt voldoende kennis en ervaring om in de praktijk meteen aan de slag te gaan en je leert verder door het te doen als het echt nodig is. Dan hoef je dus niet te gaan oefenen op de openbare weg zonder echte melding!

Ik geef ook zeilles en als wij de kinderen voorrangsregels willen aanleren, gaan we met alle boten op een kluitje zeilen en zorgen we ervoor dat ze elkaar zo vaak mogelijk tegenkomen en dus steeds de regels moeten toepassen. Zo leren ze het in de praktijk zonder dat wij kans hebben op schade aan de boot van een ander. Lijkt me een goede oefening voor de hulpdiensten: afgesloten terrein, de helft krijgt prio 1, de andere helft niet: rijden maar!!! (wel halverwege wisselen ;))
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #107 Gepost op: 7 april 2012, 21:23:39
Heb alle reacties nog eens terug gelezen, maar als topicstarter ben ik er nog steeds niet van overtuigd dat realistisch oefenen op de openbare weg echt noodzaak is. De brandweer zet toch ook geen willekeurig huis in de fik, met de bewoners er nog in, om realistisch te kunnen oefenen? En als Reddingsbrigade gooi ik toch ook niet iemand zonder zwemdiploma in een rivier om realistisch te kunnen oefenen in het redden?

Uit alle theorieen over opleiden en oefenen blijkt dat je prima op andere manieren voldoende kennis en ervaring kunt opbouwen. Door eerst het opleiden in de losse elementen (rijvaardigheid, voertuigbeheersing, communicatie etc.), vervolgens deze in combinatie oefenen, daarna ervaring opdoen in een gesimuleerde setting en uiteindelijk met coaching de praktijk in. En die gesimuleerde setting kan van alles zijn: een oefenterrein met figuranten, een rijsimulator of een oefening met eigen mensen. Als je daar voldoende tijd in steekt, heb je echt voldoende kennis en ervaring om in de praktijk meteen aan de slag te gaan en je leert verder door het te doen als het echt nodig is. Dan hoef je dus niet te gaan oefenen op de openbare weg zonder echte melding!

Ik geef ook zeilles en als wij de kinderen voorrangsregels willen aanleren, gaan we met alle boten op een kluitje zeilen en zorgen we ervoor dat ze elkaar zo vaak mogelijk tegenkomen en dus steeds de regels moeten toepassen. Zo leren ze het in de praktijk zonder dat wij kans hebben op schade aan de boot van een ander. Lijkt me een goede oefening voor de hulpdiensten: afgesloten terrein, de helft krijgt prio 1, de andere helft niet: rijden maar!!! (wel halverwege wisselen ;))

Heel leuk idee. Maar heel simpel. Daar is geen geld voor! Als je dat met figuranten wilt gaan dan op een afgesloten terrein. Zijn de kosten te hoog. Eigen personeel?? Is er niet. Er is nu al een personeels te kort. Verder zoals je het zelf al zegt praktijk ervaring. Wij als hulpverleners weten hoe we moeten reageren en reageren dus ook over het algemeen anders op een voorrangsvoertuig dan de gemiddelde burger. Dus dat zal totaal niet realistisch zijn. Ik heb de simulator gezien van de politie rijopleidingen en die is wel grappig. Je ervaart alleen niet hoe het is om echt in het verkeer deel te nemen. Daarnaast mis je gewoon bepaalde factoren die je in het echt wel hebt. Oefen met spoedritten kan m.i. maar op 1 manier en dat is de openbare weg.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #108 Gepost op: 7 april 2012, 21:54:23
Het is allemaal leuk om op een afgesloten terrein te oefenen maar daar haal je never nooit de praktijk mee. Ik ben motorrijder geweest bij de KMar en nu motorrijder verkeersdienst in A-A. Toen en nu weer doe ik de begeleiding van oa ambulances als men dat nodig acht. Dit is iets wat je regelmatig moet oefen om de kwaliteit te behouden. Hiervoor krijgen wij een jaarlijks terugkerende training om de kwaliteit te behouden. Dit is niet te beoefenen op een afgesloten terrein. Op een afgesloten terrein kan je nooit het centrum van Amsterdam nabootsen om maar iets te noemen. Dus zal dit gewoon op de openbare weg moeten plaatsvinden.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #109 Gepost op: 7 april 2012, 23:13:14
Het is allemaal leuk om op een afgesloten terrein te oefenen maar daar haal je never nooit de praktijk mee. Ik ben motorrijder geweest bij de KMar en nu motorrijder verkeersdienst in A-A. Toen en nu weer doe ik de begeleiding van oa ambulances als men dat nodig acht. Dit is iets wat je regelmatig moet oefen om de kwaliteit te behouden. Hiervoor krijgen wij een jaarlijks terugkerende training om de kwaliteit te behouden. Dit is niet te beoefenen op een afgesloten terrein. Op een afgesloten terrein kan je nooit het centrum van Amsterdam nabootsen om maar iets te noemen. Dus zal dit gewoon op de openbare weg moeten plaatsvinden.

Ik deel je mening. Ook al ben ik geen motorrijder.  ;)
Dit geld overigens voor alle spoedritten. Maar het begeleiden van een Ambu in het bijzonder!
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.