Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 47421 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #110 Gepost op: 7 april 2012, 23:19:48
Maar het begeleiden van een Ambu in het bijzonder!

Met het begeleiden van ambu's heb je diverse soorten van begeleiden, dus dat vergt training.
Zo kan het gewoon "volgas" naar een SEH zijn maar het kan ook een rustig geleidend transport zijn. ook een combi van beide is mogelijk.

en dan heb je nog de optie dat je een MICU moet begeleiden die dik over de 100 km/u kan, vergt ook weer een andere aanpak.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #111 Gepost op: 7 april 2012, 23:26:05
Met het begeleiden van ambu's heb je diverse soorten van begeleiden, dus dat vergt training.
Zo kan het gewoon "volgas" naar een SEH zijn maar het kan ook een rustig geleidend transport zijn. ook een combi van beide is mogelijk.

en dan heb je nog de optie dat je een MICU moet begeleiden die dik over de 100 km/u kan, vergt ook weer een andere aanpak.

Ik heb weleens een oude uitzending van Blik op de Weg gezien. Daar lieten ze toen de opleiding zien van regio Haaglanden. Dus het begeleiden van Ambu's, maar ook van VIP's. Maar dat is echt een serieuze job. Dat is gewoon topsport! Ik heb echt heel veel respect voor jullie motorrijders. En het is toch ook wel stiekem een droom van mij, om zulk mooi werk te mogen doen.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #112 Gepost op: 8 april 2012, 22:24:57
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=19243

Wat een tenenkrommende reacties weer na een oefening van het ROG (VAG) van korps Zeeland. Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal niet beseffen dat we:

- ook ZONDER zwaailichten gebruik mogen maken van onze vrijstellingen (en dat dat soms echt nodig/beter is)
- echt niet als een kip zonder kop over een kruispunt vliegen, veiligheid staat ALTIJD voorop
- we hiervoor nou eenmaal moeten trainen; op de openbare weg en zowel opvallend als onopvallend!

Een goede campagne om de burger duidelijk te maken dat we niet altijd ons zwaailicht hoeven te gebruiken, om maar eens mee te beginnen. Ik zie zovaak boze reacties als een politieauto door het rood licht rijdt.......
Idd het zou wel handig zijn dat ook bekend werd gemaakt in de rijopleiding van burgers, in dat licht is de reactie van gewone burgers zeer begrijplijk.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #113 Gepost op: 9 april 2012, 00:10:11
Idd het zou wel handig zijn dat ook bekend werd gemaakt in de rijopleiding van burgers, in dat licht is de reactie van gewone burgers zeer begrijplijk.

Maar hoelang blijft dat hangen? Zeker met de ikke, ikke, ikke cultuur die we hebben in Nederland.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #114 Gepost op: 11 april 2012, 14:21:23
Een week of drie geleden drie ritten door het Amsterdamse gemaakt met een dikke rode Atego met ingeschakelde OGS. Zeer nuttig, leerzaam en educatief. Goede instructie vooraf, opfris-moment vwb de wetgeving en richtlijn en hupsakee, de praktijk in. Alles op een professionele wijze vorm gegeven en alle ritten worden opgenomen zodat eea na afloop nabesproken kan worden. Erg nuttig, en wat mij betreft zeker vatbaar voor een jaarlijkse herhaling.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #115 Gepost op: 12 april 2012, 15:36:26
Het is allemaal leuk om op een afgesloten terrein te oefenen maar daar haal je never nooit de praktijk mee. Ik ben motorrijder geweest bij de KMar en nu motorrijder verkeersdienst in A-A. Toen en nu weer doe ik de begeleiding van oa ambulances als men dat nodig acht. Dit is iets wat je regelmatig moet oefen om de kwaliteit te behouden. Hiervoor krijgen wij een jaarlijks terugkerende training om de kwaliteit te behouden. Dit is niet te beoefenen op een afgesloten terrein. Op een afgesloten terrein kan je nooit het centrum van Amsterdam nabootsen om maar iets te noemen. Dus zal dit gewoon op de openbare weg moeten plaatsvinden.
Ik dacht dat je bij het RPVV zat?


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #116 Gepost op: 12 april 2012, 16:02:01
Het is allemaal leuk om op een afgesloten terrein te oefenen maar daar haal je never nooit de praktijk mee. Ik ben motorrijder geweest bij de KMar en nu motorrijder verkeersdienst in A-A. Toen en nu weer doe ik de begeleiding van oa ambulances als men dat nodig acht. Dit is iets wat je regelmatig moet oefen om de kwaliteit te behouden. Hiervoor krijgen wij een jaarlijks terugkerende training om de kwaliteit te behouden. Dit is niet te beoefenen op een afgesloten terrein. Op een afgesloten terrein kan je nooit het centrum van Amsterdam nabootsen om maar iets te noemen. Dus zal dit gewoon op de openbare weg moeten plaatsvinden.
Idd en trouwens de weggebruikers zien toch ook niet of het echt of oefenrit is.
Blauw-tatuut is plaats maken, zo simple is dat.  ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #117 Gepost op: 12 april 2012, 20:54:07
Ik dacht dat je bij het RPVV zat?

Ja, zijn daar dan geen motorrijders DCIV???? Na mijn laatste blik op de lijst(vanmiddag om 1600 uur) van de motorrijders DCIV stonden wij er toch echt op met 5 collega's.


en officieel heet het geen RPVV meer maar VHT.


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #118 Gepost op: 13 april 2012, 13:13:09
Ja, zijn daar dan geen motorrijders DCIV???? Na mijn laatste blik op de lijst(vanmiddag om 1600 uur) van de motorrijders DCIV stonden wij er toch echt op met 5 collega's.


en officieel heet het geen RPVV meer maar VHT.
Ja, give it a name.
Ik vind de taakstelling van de motorrijder THW toch iets (lees: best wat) anders dan die van het VHT


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #119 Gepost op: 13 april 2012, 13:30:33
Ik vind de taakstelling van de motorrijder THW toch iets (lees: best wat) anders dan die van het VHT

Het gaat in deze niet of we de zelfde taakstelling hebben. Het gaat hier om de training en die is excact hetzelfde. Ook wij zijn gewoon op luisteren voor het HB voor het geval er een begeleiding moet worden gedaan. Als er evenementen of een SGBO is en er zijn motorrijders nodig dan rijden THW en VHT gewoon naast en door elkaar als een groep motorrijders DCIV.