Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 47311 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012, 03:16:12
Natuurlijk wil ik dat! .....
Tja, dan kunnen we er eerst weer eens een onderzoekje voor een niet onaanzienlijk bedrag en tijdsduur tegenaan gooien, of we kunnen even vanuit het gezonde verstand redeneren (waarmee ik overigens absoluut niet zeg dat jij niet uit je gezonde verstand redeneert, voor er misverstanden ontstaan).

In de huidige situatie worden 'OGS-rijders' op het verkeer losgelaten zonder ooit echt in de praktijk te hebben kunnen oefenen/leren rijden. Kortom, i.p.v. met een rij-instructeur en extra aandacht voor het rijden op zich, gaat men gelijk het diepe in tijdens een echte melding, waarbij de aandacht op veel meer zaken tegelijk gelegd moet worden. Het kan niet anders dan dat dit invloed heeft op de ongevallenstatistieken. Daarbij is een deel van de ongevallen ook debet aan de reactie van de overige verkeersdeelnemers. Komt er meer/vaker OGS langs, dan bestaat er ee kans dat ook zij door de vaker terugkerende praktijk beter leren te reageren.

Laten we een parralel trekken naar je eigen vakgebied. Stel dat je de reddingswerkers alleen traint in de simulator voor de besturing van de boot en in het zwembad voor het redden van drenkelingen. Pas als ze in actieve dienst komen gaan ze voor het eerst 'voor het echie' met een boot de ruige zee op en moeten zij in die ruige zee de drenkelingen redden. Wat zal het effect zijn op het reddingspercentage en de eigen veiligheid van de redders ?  98uiye

Ergo, ik ben persoonlijk niet overtuigd van je relaas e blijf voorstander van dit voorstel.
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2012, 09:32:21
(...)
Laten we een parralel trekken naar je eigen vakgebied. Stel dat je de reddingswerkers alleen traint in de simulator voor de besturing van de boot en in het zwembad voor het redden van drenkelingen. Pas als ze in actieve dienst komen gaan ze voor het eerst 'voor het echie' met een boot de ruige zee op en moeten zij in die ruige zee de drenkelingen redden. Wat zal het effect zijn op het reddingspercentage en de eigen veiligheid van de redders ?  98uiye
(...)
Het verschil met OGS hier is dat de reddingsactie op het water niet of nauwelijks maatschappelijke impact heeft: de situatie wordt niet of nauwelijks onveiliger voor de overige schepen op het water. Dat in tegenstelling tot de openbare weg, waar tientallen of misschien wel honderden weggebruikers met het voorrangsvoertuig én met elkaar worden geconfronteerd. (Denk aan mensen die opeens rare manoeuvres gaan maken om doorgang te verlenen.) Hierdoor levert iedere OGS-rit een grotere onveiligheid voor velen in het verkeerssysteem. Een groter aantal OGS-ritten betekent dus meer onveiligheid voor "de rest". Bij de reddingsbrigade levert iedere uitruk met name onveiligheid op voor de schipper en inzittenden van de reddingsboot.

De afweging van Joost is dus: kunnen wij meer praktijktrainingen doen zonder de veiligheid van "de rest" verder in gevaar te brengen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2012, 10:22:29
Ik ben het hier helemaal eens met de bewoordingen van Boogje. Een standpunt wat ik al jaren heb. Er wordt te weinig met OG&S gereden, waardoor het overige verkeer ook niet kan leren anticiperen. Wat mij betreft zit daar dan dus óók een (groot) deel van het risico op ongevallen.

Ik hoop dus van harte dat dit nu inderdaad goed geregeld wordt, voor alle instanties die met OG&S mogen rijden.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2012, 11:50:33
Overigens is er nog een goede ontwikkeling gaande. Er zijn namelijk een aantal politiekorpsen bezig met de pilot 'rijden in de noodhulp'. Wanneer een student de BROA (standaard rijopleiding van de academie) met succes heeft afgerond gaat de student een week lang noodhulp rijden in het korps. Dit doet hij samen met een ervaren collega die is opgeleid tot rij-instructeur.

De student zal heel de week rijden en in die periode ook een aantal pitritten krijgen; het gaat hier om echte meldingen waarbij er dus ook echt noodzaak is voor o&g. Het enige verschil zit hem erin dat hij deze alsnog 'onder begeleiding' van een rij-instructeur doet, en gecoached kan worden onderweg.
TP gaat de student gewoon handelen samen met de instructeur.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2012, 12:00:00
Op alles moet geoefend worden zo ook op rijden met OGS.
Dan kan met wel in een simulator stappen maar dat is altijd anders dan op de weg zelf.

Stukje theorie tegenover de praktijk.

Ik heb zelf liever dat er met OGS aan wordt geoefend dan dat er opeens een voertuig van de rijopleiding zonder OGS opeens een kruising oversteekt door een rood verkeerslicht.
Al is het alleen maar met enkel flitsers aan zodat men kan zien dat er een hulpverleningsvoertuig een situatie aan het creeren is in het verkeer.
Groetjes, Marco


Gast

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2012, 12:05:21
Een nadeel aan het trainen met OGS op de openbare weg zou kunnen zijn dat de hoeveelheid blauw en teetuu op de weg zovéél wordt dat de andere weggebruiker er nog minder voor aan de kant gaat of het nog minder gaat opvallen dan nu. New Yorkse toestanden, om even te overdrijven "ow weer één, nou die wacht maar even, ik sta ook vast".
Ook hoe het publiek tegenover het gebruik van OGS staat zou kunnen veranderen door veelvuldig trainen met OGS op de weg "ach je hoort ze tegenwoordig de hele dag, zullen wel een patatje gaan halen"


Marcel

  • Directiechauffeur
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2012, 13:41:42
Ik ben publiek en ik zeg doen!
Daar leert iedereen van.


Marcel


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2012, 15:36:45
Daar leert iedereen van.
Voor een heleboel weggebruikers is het nog maar de vraag of zij er daadwerkelijk iets van leren. Een belangrijk kenmerk van leren is namelijk dat de docent, instructeur, trainer, begeleider (welke naam het beestje heeft) aan de leerling vertelt hoe hij of zij het er vanaf gebracht heeft. Een gewone weggebruiker heeft geen begeleider bij zich: die gaat doen wat hij denkt dat op dat moment het beste is en als dat op dat moment heeft gewerkt, gaat hij dat de volgende keer weer doen. Dat wil dus NIET zeggen dat dit een goede manier is. Fictief voorbeeld: stel dat er een politieauto met OGS mij achterop komt op een provinciale weg, en ik stuur naar de andere weghelft om stil te gaan staan. Politieauto passeert rechts, is lekker snel voorbij en ik ga met een tevreden gevoel weer verder. Is dit een juiste manier? Lijkt me niet, hiermee wordt het tegemoetkomende verkeer ernstig in gevaar gebracht. Maar als niemand mij vertelt dat dit levensgevaarlijk is, doe ik dat gewoon de volgende keer zo weer, totdat het een keer misgaat.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #28 Gepost op: 26 januari 2012, 16:03:17
Sorry, maar dat is wel erg gechargeerd...je hebt rijles gehad en aldaar, én in diverse Postbus 51 spotjes, geleerd hoe je wel dient te reageren. Dat je dit niet vaak moet doen (lees te weinig) en daarom in paniek raakt als bestuurder met een OGS voertuig in je binnenspiegel, is geen argument om de OGS chauffeur een fatsoenlijke voorbereiding op zijn werk te onthouden!!
Mij lijkt wel dat er eerst een publieks campagne zal moeten worden gehouden.

Ruud


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #29 Gepost op: 26 januari 2012, 16:21:01
Wat ik in deze discussie wel een interessant vraagstuk vind: Zijn "beginnende OGS-chauffeurs" (Dus chauffeurs die zonder praktijktrainingen bezig zijn aan een van hun eerste Prio1/A1 ritten) daadwerkelijk vaker betrokken bij een verkeersongeval tijdens een Prio1/A1 rit?

Vanuit mijn gevoel (en dat is natuurlijk alles behalve een objectieve maatstaf) zeg ik ook: Tuurlijk, je moet het rijden met OGS in de praktijk oefenen voordat je losgelaten wordt op je eerste eigen spoedrit. Ik ben ook voorstander van de mogelijkheid om met OGS in de praktijksituatie te kunnen en mogen oefenen.
Maar als ik de discussie zo volg, komt bij mij die vraag wel boven. En het antwoord op die vraag lijkt mij wel een verdomd goed argument om WEL of NIET OGS toe te staan voor trainingsdoeleinden.
(En daarnaast ben ik er ook wel gewoon in geïnteresseerd om mijn eigen subjectieve gevoel eventueel aan te passen..)

Iemand een antwoord?
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)