Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 47418 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #90 Gepost op: 7 maart 2012, 23:01:32
Ongeacht wie deze oefening doet, brandweer, politie, reddingsbrigade, ik vind 'm volkomen zinloos, lijkt meer op spelen dan op oefenen. Wat is hier de uitdaging, "volg die politieauto!"

Zonder OGS was het precies dezelfde oefening geweest. Zet willekeurig welke 18 jarige die net afgereden heeft in een auto en hij kan dit met één hand. Wat heb je nu geleerd? uuuhhhh....  :-X

Is goed Henk, jij bent uiteindelijk de "ervaringsdeskundige"...............


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #91 Gepost op: 7 maart 2012, 23:42:32
Ik breng slechts vast naar voren dat ik colonne gereden heb in het verleden omdat het standaard weerwoord van voorstanders van dit soort tijdsverdrijf is "wat weet jij daar nou van" en dan gaat het ineens niet meer over de "oefening" maar verlegt de discussie zich naar of ik er wel of niet verstand van heb.

Maar blij dat er mensen zijn die het nut van dergelijke overlast inzien en er nog wat van op kunnen steken.  0098  O0

Volgende week maar weer?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #92 Gepost op: 8 maart 2012, 12:23:32
Ik snap dat het oefenen om in colonne te rijden belangrijk is, ik snap ook dat dit juist onder stress en bijzondere omstandigheden (rood licht, druk kruispunt etc.) geoefend moet worden, en vind het daarom nuttig om te doen.
Wel denk ik dat dit voor omwonenden en het verkeer onwenselijk is als dit regelmatig op deze manier gebeurt. Zo nu en dan moet het zeker kunnen, maar niet maandelijks oid. Zoals één van mijn instructeurs van de rijopleiding ook zei.. ik hoop niet dat we met OGS gaan oefenen, want op een gegeven moment gaan de weggebruikers zoiets hebben van... daar heb je ze weer. Er komt irritatie, mensen gaan niet meer aan de kant of treuzelen. Zal je net gebeuren als je WEL serieus haast hebt en naar een reanimatie moet....

Dus goede training, maar wel met mate denk ik.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #93 Gepost op: 8 maart 2012, 15:16:23
Okee, Henk kan het heel goed en heeft er gelukkig ook heel veel verstand van. Dan is dat in elk geval duidelijk. Bedankt voor de gewaardeerde bijdrage ;)

Ik ben ME chauffeur (enkele jaren, bij de politie, -niet militair- dus wij moeten wel goed oefenen) en wij trainen dus 2 keer per jaar een aantal dagen waarbij wij ook in een kolonne rijden van 5 a 10 voertuigen. Toch hebben wij geen enkele kolonne status zoals een militaire kolonne dat soms wel heeft.
Doel is om op elkaar te anticiperen, de "kolonne" zoveel mogelijk bijeen te houden, geen vreemde voertuigen erttussen e.d., formaties vormen, gezamelijk keren, vlot en dwingend rijden, met bepakking rijden incl gasmasker, achteruit kolonne etc. En dat alles oefenen wij overal zonder OGS. ook de spoedritten oefenen wij zonder OGS omdat daar geen mogelijk wettechnisch voor is.
Dus als wij de spoedopdracht krijgen, rijden we heel krap op elkaar, gebruikmakend van onze ontheffingen. Dat levert wel eens boze reacties op omdat wij door rood rijden en op rotondes voorrang claimen. Nu zie ik dus in dat filmpje ME met OGS rijden, vandaar de vraag of iemand hier wettechnisch wat van heeft gehoord. Het is namelijk wel een welkome aanvulling om ook in kolonne met OGS te rijden!


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #94 Gepost op: 9 maart 2012, 13:58:11
<DUMMY MODUS AAN>
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van rijden in een kolonne? Volgens mij loop je alleen maar veel meer risico op ongelukken? Als je een beetje lekker verspreid rijdt, of nog beter: ieder een andere route pakt, heb je volgens mij veel meer kans om allemaal snel en heelhuids aan te komen?!
<DUMMY MODUS UIT>

Volgens mij is er in een brandweertopic ook al eens over gediscussieerd. Toen gingen en er vanuit het hele land groepen brandweerwagens naar een of andere grote bosbrand. Die gingen dan ook in kolonne en dat leverde minstens 1 ongeluk met totall-loss op, omdat ze gewoon op elkaar klapten...

Persoonlijk heb ik er echt een hekel aan om in 'groepjes' te rijden, laat mij maar lekker zelf bewegen in het verkeer, anders was ik wel met de trein gegaan  :D
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #95 Gepost op: 9 maart 2012, 15:33:51
<DUMMY MODUS AAN>
Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van rijden in een kolonne? Volgens mij loop je alleen maar veel meer risico op ongelukken? Als je een beetje lekker verspreid rijdt, of nog beter: ieder een andere route pakt, heb je volgens mij veel meer kans om allemaal snel en heelhuids aan te komen?!
<DUMMY MODUS UIT>

Volgens mij is er in een brandweertopic ook al eens over gediscussieerd. Toen gingen en er vanuit het hele land groepen brandweerwagens naar een of andere grote bosbrand. Die gingen dan ook in kolonne en dat leverde minstens 1 ongeluk met totall-loss op, omdat ze gewoon op elkaar klapten...

Persoonlijk heb ik er echt een hekel aan om in 'groepjes' te rijden, laat mij maar lekker zelf bewegen in het verkeer, anders was ik wel met de trein gegaan  :D

Afschaffen colonne rijden?
Ja en nee, ik denk dat je onderscheid moeten maken tussen twee verschillende soorten colonne rijden;

1. Het rijden van een verzamelplaats (bijv. Maastricht) naar een verzamelplaats bij het inzetgebied (bijv. Harlingen). Vaak bij aankomst op een verzamelplaats is er nog tijd en gelegenheid om te gaan hergroeperen te voorbereiding van de uit te voeren opdracht. Dit zie je bijv. vaak bij de brandweer zoals de duinbranden in NHN. Naar mijn idee kan deze afgeschaft worden, want daar is het nog niet erg dat de voertuigen met enkele minuten verschil arriveren op de verzamelplaats.

2. Het rijden van een verzamelplaats naar het daadwerkelijke inzetgebied, hier kan en is het vaak van belang dat je gelijktijding aankomt (zie belang van colonne rijden). Naar mijn oordeel zal deze wijze van colonne rijden ook gehandhaaft moeten blijven, vanwege de operationele noodzakelijkheid.

Het belang van colonne rijden?
Voor een goede uitvoering van een opdracht kan het juist erg belangrijk zijn dat bepaalde eenheden gelijktijdig in het inzetgebied aankomen.

Bijv.: de opdracht is om een groep mensen op een kruising in te sluiten daar zij allen worden aangehouden voor enig strafbaar feit. De kruising heeft 4 toegangswegen. De eenheden die ervoor ingezet worden bevinden zich op dat moment ergens op een willekeurige centrale plaats.

De pelotonscommandant zal er dan waarschijnlijk voor kiezen om als colonne richting de kruising te vertrekken. Het risico is namelijk dat als er maar 3 toegangswegen worden afgesloten dat de groep zich gaat verplaatsen via de "vrije" toegangsweg, doorgaans zijn er na een kruising weer voldoende zijwegen of andere kruisingen. Dus je verliest dan de controle over de groep en krijgt geen kans meer om ze in te sluiten.

Dit kun je voorkomen door gelijktijdig gaat te vertrekken van je centrale plaats en samen aan te komen op de plaats van inzet. Als dan de eenheden als "losse" voertuigen gaan rijden, lukt het je nooit om gelijktijdig aan te komen dus komt de goede uitvoering e.d. van de opdracht in gevaar. Kortom het kan van belang zijn bij de uitvoering om colonne te rijden.

Trainen van colonne rijden?
Zoals ik al aangaf kan het van belang zijn om in colonne te gaan rijden. Het op een goede en veilige wijze van een colonne te verplaatsen vraagt wel enige inzicht van de chauffeurs. Want juist als het fout gaat, dan kan het ook verschrikkelijk fout gaan. Daarom is training juist erg belangrijk om het inzicht van de chauffeurs te verbreden en te trainen. Hierdoor voorkomen juist dat bij een inzet ongelukken gaan gebeuren.

Om met lege manschapsvoertuigen te gaan trainen is alleen maar verstanding, want mocht het fout gaan dan vallen er op deze wijze minder slachtoffers daar alleen de chauffeur in het voertuig zit. Daarbij is het voor chauffeur ook wenselijk is dat hij een extra moment heeft van gewenning van het voertuig. Want als je de rest van het jaar spoedritjes hebt in een Touran dan is het ritje in een Mercedes bus niet met elkaar te vergelijken. Want een goede chauffeur in een Touran maakt je nog niet gelijk een goede ME-chauffeur.

Daarbij heb je binnen de ME diverse formaties met voertuigen die ook getraind dienen te worden, want die ME-bus is niet alleen een vervoersmiddel van A naar B.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #96 Gepost op: 30 maart 2012, 17:32:51
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=19243

Wat een tenenkrommende reacties weer na een oefening van het ROG (VAG) van korps Zeeland. Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal niet beseffen dat we:

- ook ZONDER zwaailichten gebruik mogen maken van onze vrijstellingen (en dat dat soms echt nodig/beter is)
- echt niet als een kip zonder kop over een kruispunt vliegen, veiligheid staat ALTIJD voorop
- we hiervoor nou eenmaal moeten trainen; op de openbare weg en zowel opvallend als onopvallend!

Een goede campagne om de burger duidelijk te maken dat we niet altijd ons zwaailicht hoeven te gebruiken, om maar eens mee te beginnen. Ik zie zovaak boze reacties als een politieauto door het rood licht rijdt.......
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #97 Gepost op: 30 maart 2012, 19:25:56
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=19243

Wat een tenenkrommende reacties weer na een oefening van het ROG (VAG) van korps Zeeland. Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal niet beseffen dat we:

- ook ZONDER zwaailichten gebruik mogen maken van onze vrijstellingen (en dat dat soms echt nodig/beter is)
- echt niet als een kip zonder kop over een kruispunt vliegen, veiligheid staat ALTIJD voorop
- we hiervoor nou eenmaal moeten trainen; op de openbare weg en zowel opvallend als onopvallend!

Een goede campagne om de burger duidelijk te maken dat we niet altijd ons zwaailicht hoeven te gebruiken, om maar eens mee te beginnen. Ik zie zovaak boze reacties als een politieauto door het rood licht rijdt.......

Reacties zoals je ze altijd krijgt na aanleiding van zo'n artikel. Persoonlijk vind ik het een gemiste kans van de krant om bij te dragen aan een veiliger NL. Zo'n artikel is een perfecte kans om juist eens over die vrijstellingen te berichten, met het wel bekende voorbeeld van de heterdaad.

Maar gewoon een goede oefening en vooral doorgaan met oefenen  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #98 Gepost op: 30 maart 2012, 19:31:51
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=19243

Wat een tenenkrommende reacties weer na een oefening van het ROG (VAG) van korps Zeeland. Ik krijg steeds meer het idee dat mensen totaal niet beseffen dat we:

- ook ZONDER zwaailichten gebruik mogen maken van onze vrijstellingen (en dat dat soms echt nodig/beter is)
- echt niet als een kip zonder kop over een kruispunt vliegen, veiligheid staat ALTIJD voorop
- we hiervoor nou eenmaal moeten trainen; op de openbare weg en zowel opvallend als onopvallend!

Een goede campagne om de burger duidelijk te maken dat we niet altijd ons zwaailicht hoeven te gebruiken, om maar eens mee te beginnen. Ik zie zovaak boze reacties als een politieauto door het rood licht rijdt.......
Toch kan ik me wel voorstellen dat de burger nijdig is over deze oefening, zeker gezien de tweets van HVzeeland, waaruit blijkt dat zelfs de politie niets zou weten over de oefening.

Citaat
hvzeeland Politie bevestigd dat het ROG aan het oefenen is. Volgens politie horen hoge snelheid en het negeren van verkeersregels bij een oefening.
7 hours ago · reply · retweet · favorite

hvzeeland ROG nu vertrokken vanaf politiebureau richting Middelburg. Rijden zonder spoed door rood. Politie weet nog steeds niks over een inzet.
7 hours ago · reply · retweet · favorite

hvzeeland ROG politie Zeeland rijdt met meerdere auto's met spoed over A58. Volgens de politie is er niks bekend van een inzet. Wie weet meer?
7 hours ago · reply · retweet · favorite

Kun je de reacties wel tenenkrommend vinden, de politie had ook een persbericht uit kunnen doen over deze oefening en de route die gebruikt zou gaan worden. Zodat men weet wat er gaande is, het zou in ieder geval wellicht voor meer symphatie gezorgt kunnen hebben. ::)


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #99 Gepost op: 30 maart 2012, 19:55:47
Toch kan ik me wel voorstellen dat de burger nijdig is over deze oefening, zeker gezien de tweets van HVzeeland, waaruit blijkt dat zelfs de politie niets zou weten over de oefening.

Kun je de reacties wel tenenkrommend vinden, de politie had ook een persbericht uit kunnen doen over deze oefening en de route die gebruikt zou gaan worden. Zodat men weet wat er gaande is, het zou in ieder geval wellicht voor meer symphatie gezorgt kunnen hebben. ::)

[flauwe modus aan]als de boefjes dan ook even gaan twitteren wanneer ze ergens gaan inbreken, wordt de wereld een stuk prettiger om in te leven[flauwe modus uit]

Het doel van zo'n oefening lijkt mij zo realistisch mogelijk oefenen, met aanvaardbare risico's. Ik ga er voor het gemak dan maar van uit dat er bij een oefening eerder zal worden besloten te stoppen als bij een echte inzet ivm de algemene veiligheid
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV