Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Trainen op openbare weg met optische en geluidssignalen  (gelezen 47224 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Gepost op: 19 januari 2012, 22:26:15
Vandaag kwam er antwoord van de Minister op kamervragen over oefenen met optische- en geluidsignalen op de openbare weg.
Tot mijn grote verbazing geeft hij aan dat ze de brancherichtlijnen niet gaan aanpassen aan de Regeling O&G, maar andersom.

Dit betekent dat straks politie, brandweer en mogelijk ook ambulance officieel op de openbare weg mogen gaan oefenen.

Als weggebruiker heb ik hier toch een naar gevoel bij...

ANTWOORD
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Datum 17 januari 2012

Betreft Kamervragen over trainen op de openbare weg met optische en geluidsignalen

Hierbij bied ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Milieu, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen van het lid Van Raak (SP) over trainen op de openbare weg met optische en geluidsignalen. Deze vragen werden ingezonden op 7 november 2011met kenmerk 2011Z22108.

De Minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten


Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de ministers van Veiligheid en Justitie en van Infrastructuur en Milieu over trainen op de openbare weg met optische- en geluidssignalen (ingezonden 7 november 2011)

1 Bent u op de hoogte van het feit dat in de brancherichtlijn verkeer 1) de mogelijkheid wordt geboden te oefenen met het rijden met optische en geluidssignalen?

Antwoord 1:
Ja.

2 Hoe verhoudt zich dit tot de Regeling optische en geluidssignalen 2), waarin is vastgelegd dat dit alleen mag bij (het voorkomen van) een levensbedreigende situatie, ernstige verstoring van de openbare orde of rechtsorde?

Antwoord 2:
De Regeling optische- en geluidssignalen voorziet niet in een grondslag voor het trainen op de openbare weg met optische- en geluidssignalen.

3 Wie is nu aansprakelijk als tijdens een trainingssituatie een ongeluk gebeurt?

Antwoord 3:
De bestuurder van een voorrangsvoertuig blijft steeds strafrechtelijk verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen en rijgedrag. Het gebruik van de optische en geluidssignalen rechtvaardigt niet dat het overige verkeer in gevaar wordt of kan worden gebracht of onnodig wordt gehinderd (artikel 5 Wegenverkeerswet 1994). Conform de Wet Aansprakelijkheid Motorvoertuigen ligt de civielrechtelijke aansprakelijkheid bij de eigenaar van het motorvoertuig. Dit is het desbetreffende politiekorps of de Politieacademie.

4 Kent u alternatieve vormen van training, bijvoorbeeld het gebruik van simulators?

Antwoord 4:
Ja.

5 Bent u bereid te onderzoeken of deze dusdanig kunnen worden ingezet dat trainen op de openbare weg overbodig wordt?

Antwoord 5:
Hoewel het gebruik van simulators een zinvolle bijdrage kan leveren aan de rijopleidingen van de politie is het niet mogelijk om het trainen in het gebruik van optische- en geluidssignalen op de openbare weg hiermee in zijn geheel te vervangen. De complexiteit van het verkeer, het besturen en bedienen van het politie voertuig en de reacties van weggebruikers bij het rijden met optische- en geluidssignalen maken dat het trainen op de openbare weg nodig blijft. Om het risico op ongelukken hierbij zoveel mogelijk uit te sluiten dienen hierbij de voorschriften zoals opgenomen in de ”Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie” strikt te worden nageleefd. Ik zal bezien hoe de Regeling optische en geluidssignalen dient te worden aangepast zodat er een formele grondslag komt voor het trainen met optische- en geluidssignalen op de openbare weg voor politie en brandweer. Voor de diensten voor spoedeisende medische hulpverlening zal ik in contact treden met het ministerie van VWS. De voorschriften waaronder deze trainingen dan mogen plaatsvinden kunnen dan nader worden uitgewerkt in de desbetreffende brancherichtlijnen.

1) Landelijke Brancherichtlijn Verkeer Politie, 29 maart 2011, p. 9 en 10
2) Regeling optische en geluidssignalen 2009, artikel 2


Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2012, 22:39:49
Heel goed dat de regeling O&G word aangepast, met een simulator is heel veel te trainen, maar niet alles het is denk ik een nuttige aanvulling op de praktijk welke nu al gewoon is, alleen word het nu formeel geregeld en dat is juridisch de enige oplossing.
Net als dat autorijlessen eerst in een simulator worden getraind tot een bepaalde basisvaardigheid in het echt zijn situatie's vaak net even anders.
En nu word juridisch geregeld dat er ook b.v.officieel een een praktijkexamen kan worden gekoppeld aan een opleiding rijden met O&G signalen.
Theorie is leuk alleen de praktijk is vaak net effe anders.


Rossie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2012, 22:56:04
Zie ook niet in waarom JIJ als weggebruiker hiervan een naar gevoel moet krijgen..... feitelijk veranderd voor JOU niets: Voorrang verlenen als je lampjes en toeters hoort tesamen  ;D

Ik zeg DOEN! Net als de reddingsboten die om te oefenen hard varen op de diverse binnenwateren in ons land  :-\


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2012, 23:11:42
Ik zeg DOEN! Net als de reddingsboten die om te oefenen hard varen op de diverse binnenwateren in ons land  :-\

Reddingsboten (van erkende diensten) hebben vrijstelling van het BPR (m.u.v. artikel 1.04 en 1.05) volgens artikel 1.24 BPR. Dit indien het voor een goede vervulling van hun taak noodzakelijk is.

Dit geeft uiteraard geen vrijstellingen om te oefenen met hard varen, maar in veel gevallen zijn hier afspraken over met de lokale overheid c.q. politie. Deze trainingen zijn namelijk wel erg noodzakelijk, het kan namelijk erg veel gevaar opleveren voor bemanning en omstanders als de schipper niet weet wat hij aan het doen is. Je komt bij ons ook niet achter het roer van een snel vaartuig als je hier geen snelvaartraining voor gevolgd hebt.

Op zee wordt het weer een heel ander verhaal...


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2012, 23:18:47
Mijn excuses dat ik niet de tijd heb genomen om de regelgeving erbij te zoeken maar volgens mij moet iedere lesauto in Nederland voorzien zijn van de letter ‘L’. De ‘L’ moet wit zijn op een blauwe achtergrond en dit kan in de vorm van een bord of een sticker zijn. Zodra je dus op de weg een auto met een ‘L’ op het dak tegenkomt, dan weet je dat je er rekening mee moet houden dat deze auto bestuurd wordt door iemand die nog aan het leren is om goed te kunnen rijden.

Mijn vraag is: wanneer kan ik de eerste politieauto met optische- en geluidssignalen tegenkomen waarbij er een "L" op het dak staat of heeft de politie een ontheffing hiervoor?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2012, 23:23:14
Mijn excuses dat ik niet de tijd heb genomen om de regelgeving erbij te zoeken maar volgens mij moet iedere lesauto in Nederland voorzien zijn van de letter ‘L’. De ‘L’ moet wit zijn op een blauwe achtergrond en dit kan in de vorm van een bord of een sticker zijn. Zodra je dus op de weg een auto met een ‘L’ op het dak tegenkomt, dan weet je dat je er rekening mee moet houden dat deze auto bestuurd wordt door iemand die nog aan het leren is om goed te kunnen rijden.

Mijn vraag is: wanneer kan ik de eerste politieauto met optische- en geluidssignalen tegenkomen waarbij er een "L" op het dak staat of heeft de politie een ontheffing hiervoor?

In Haaglanden rijden regelmatig de Tourans (met wel een mooie lichtbalk, Whelen) van de Politieacacemie (Wegastraat, Den Haag) rond. Daarop staat een grote 'L'. Een ontheffing is hier niet altijd nodig, daar deze studenten ook wel met instructeur op meldingen meerijden - om zo te oefenen. Of dit in alle gevallen zo is - met alle auto's van de academie - weet ik niet.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2012, 23:24:48
Mijn excuses dat ik niet de tijd heb genomen om de regelgeving erbij te zoeken maar volgens mij moet iedere lesauto in Nederland voorzien zijn van de letter ‘L’. De ‘L’ moet wit zijn op een blauwe achtergrond en dit kan in de vorm van een bord of een sticker zijn. Zodra je dus op de weg een auto met een ‘L’ op het dak tegenkomt, dan weet je dat je er rekening mee moet houden dat deze auto bestuurd wordt door iemand die nog aan het leren is om goed te kunnen rijden.

Mijn vraag is: wanneer kan ik de eerste politieauto met optische- en geluidssignalen tegenkomen waarbij er een "L" op het dak staat of heeft de politie een ontheffing hiervoor?

Ergens wel een terechte vraag, maar hoe dan om te gaan met een ACH die al jaren op de dienst zit, maar voor zijn jaarlijkse praktijk nu dus de openbare weg opgaat? Hij is dus al bevoegd bestuurder incl. OGS.


Overigens vind ik dit een hele goede ontwikkeling. Voorzowel de bestuurders van OGS voertuigen, als de gewone verkeersdeelnemer om te wennen aan hoe te reageren. Heb in een ander topic (over alleen OG voeren) ook al soortgelijk gereageerd. Doordat er haast panisch word gedaan over het voeren van de GS, weten straks niemand meer wat te doen als een onverlaat bestuurder van OGS de GS aanzet  998765
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2012, 23:38:06
Mijn excuses dat ik niet de tijd heb genomen om de regelgeving erbij te zoeken maar volgens mij moet iedere lesauto in Nederland voorzien zijn van de letter ‘L’. De ‘L’ moet wit zijn op een blauwe achtergrond en dit kan in de vorm van een bord of een sticker zijn. Zodra je dus op de weg een auto met een ‘L’ op het dak tegenkomt, dan weet je dat je er rekening mee moet houden dat deze auto bestuurd wordt door iemand die nog aan het leren is om goed te kunnen rijden.

Mijn vraag is: wanneer kan ik de eerste politieauto met optische- en geluidssignalen tegenkomen waarbij er een "L" op het dak staat of heeft de politie een ontheffing hiervoor?

Die heb je al een hele tijd tegen kunnen komen, echter de ''L'' en de teksten gaan landelijk van de Politieacademie voertuigen af.
Men heeft namelijk al een rijbewijs en als zodandig is er dus ook geen sprake van rij-onderricht.

De rij-instructeurs van Politie en Defensie hebben ook (over het algemeen) geen instructeursbewijs zoals de normale rij-instructeurs dat wel hebben.


Overigens ben ik er wel voorstander van, het is natuurlijk van de zotte dat er wel verwacht wordt dat mensen met een voorrangsvoertuig mogen rijden, en dat er tijdens de diverse rij-opleidingen aandacht aan besteed wordt, maar dat men het niet op de openbare weg mag trainen ! Ik zie er veel voordelen van in ieder geval !
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2012, 01:12:27
Als mede-weggebruiker kan ik dit alleen maar toejuichen, oefenen in de praktijk is alleen maar beter voor het verkleinen van de risico's! Dit is echt iets waar er, in mijn ogen, geen andere manier is om het goed en efficiënt te oefenen.
Alleen kan ik me voorstellen dat, als er telkens in het zelfde gebied wordt geoefend, er de burgers in dat gebied onevenredige overlast van hebben en ze OGS minder serieus nemen (terecht of niet is een andere discussie). Dus hopelijk wordt het oefenen wel een beetje gespreid...
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2012, 05:52:18
Men heeft namelijk al een rijbewijs en als zodandig is er dus ook geen sprake van rij-onderricht.

Ik ben het oneens met deze stelling want er is namelijk sprake van onderricht in het rijden onder speciale omstandigheden. Ook ben ik van mening dat medeweggebruikers er bij een ongeval recht op hebben om te weten of zij te maken hebben met een opgeleide chauffeur of een "leerling". Dit i.v.m. De aansprakelijkheidsvraagstelling bij een ongeval.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever