Twijfel over vervolgopleiding na HBO-V

Auteur Topic: Twijfel over vervolgopleiding na HBO-V  (gelezen 15170 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Romeo Mike

  • Student Master Verpleegkunde (Universiteit Antwerpen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Gepost op: 12 november 2011, 17:52:50
Hoi allemaal,

Ik ben nu derdejaars HBO-V student en ik zit te twijfelen wat ik na mijn opleiding wil gaan doen. Eerst wilde ik de HBO master nurse practitioner, of liever nog, physician assistant gaan doen, maar ik ben er achter gekomen dat er ook twee universitaire opleidingen aansluiten op de studie HBO-V.
De eerste is de deeltijdmaster Verplegingswetenschappen. Deze valt al af want ik heb geen wiskunde op VWO niveau, wat wel een vereiste is.
De tweede is de voltijdbachelor Gezondheidswetenschappen. Daarbij is wiskunde niet verplicht en zou ik dus wel naartoe kunnen.
Wel is het zo dat gezondheidswetenschappen dus een voltijdopleiding is. Dat vind ik niet erg, maar ik moet me straks om de vijf jaar laten herregistreren in het BIG-register.
Daarvoor moet je of een scholingstraject volgen, of 2080 uur werken in de praktijk. Dit laatste wordt bemoeilijkt omdat ik dan een voltijd opleiding volg en daarnaast dus gemiddeld minimaal een dag in de week moet werken om na vijf jaar aan die urennorm te voldoen. Ik hoorde dat het wel te realiseren is omdat je bij die opleiding ongeveer 12 contacturen in de week hebt, buiten je projecten om. Ik weet niet of iemand daar ervaring mee heeft in hoeverre dit te regelen valt?

Al met al best een verhaal dus, maar ik twijfel op dit moment tussen de deeltijd HBO master physician assistant (die je kan volgen na minimaal twee jaar werkervaring) en de universitaire bachelor Gezondheidswetenschappen, met daarna een master (die ik gelijk na de HBO-V kan volgen). Zelf wil ik mijn opleidingen zo snel mogelijk achter elkaar aan laten sluiten (niet meer dan twee jaar), want ik ben bang dat van uitstel afstel komt en dat ik na een paar jaar in de praktijk niet meer terug de schoolbanken in wil voor een complete bachelor en/of masterstudie. Wellicht kunnen jullie ervaringen en/of meningen me een beter inzicht geven en daardoor mijn keuze beïnvloeden/vergemakkelijken. Alvast bedankt voor de reacties, ik zie ze graag tegemoet.

Groeten,
Romeo Mike




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2011, 18:52:19
RM,

Waar wil je uiteindelijk naar toe met deze opleidingen? Het lijkt mij niet dat je aan het bed blijft met deze studies, maar ik kan me natuurlijk natuurlijk altijd vergissen. Wel ben ik van mening dat ons vak vooral praktisch is, en als je je wilt bekwamen dan hoort het er ook bij.

Wij zouden pas antwoord kunnen geven als je zelf weet waar je naartoe wilt.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Romeo Mike

  • Student Master Verpleegkunde (Universiteit Antwerpen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2011, 19:06:29
Hoi CM,

Bedankt voor je reactie. Het is wel mijn bedoeling om met patiënten te blijven werken. In welke vorm ik dit ga gieten weet ik nog niet zeker. Wellicht blijf ik niet zozeer als pleeg aan het bed werken, maar wel met direct patiëntencontact. Een physician assistant wordt opgeleid tot een assistent van de arts die zelfstandig bepaalde taken van de arts kan overnemen. En na Gezondheidswetenschappen kun je de Master Arts-Klinisch Onderzoeker volgen via de universiteit van Maastricht, waarbij je opgeleid wordt tot basisarts en klinisch onderzoeker. Beide opleidingen bieden dus nog ruimte tot het direct met patiënten werken. De ene weg is een stuk langer dan de andere, maar beiden spreken ze me erg aan. Daarom heb ik de hulp ingeroepen van de mensen op dit forum, ik hoop via deze weg mijn twijfel weg te kunnen nemen en een keuze te kunnen maken.
Mochten er nog vragen bij je opkomen, stel ze dan gerust.

Groeten,
Romeo Mike


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2011, 21:28:39
Ik zou persoonlijk voor Gezondheidswetenschappen kiezen omdat het breder is. Maar dat is natuurlijk wel persoonlijk. Probeer anders GollyMGH te benaderen, zij heeft deze studie recent nog afgerond.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2011, 22:41:39
Dat klopt  :)

Ik heb gezondheidswetenschappen gestudeerd in Maastricht. Met GW kun je heel veel kanten op maar  echt veel patientencontact zit er niet bij, of je moet researchnurse willen worden, wat ook zonder kan. Ook kun je in Maastricht doorstromen naar de GZ psycholoog  opleiding met de richting  mental health,  verder wordt je opgeleid in de richting van onderzoek of beleid, en bedenk dat het geen beroepsopleiding is.

AKO is een zeer competatieve master welke zwaar is, en dan ben je best case nog 8 jaar aan de studie.

Ik denk dat er als PA of NP het meeste patientcontact te verkrijgen is, en je ook goed toekomstperspectief hebt.

Een andere zaak om over te nadenken is het financiële plaatje.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Romeo Mike

  • Student Master Verpleegkunde (Universiteit Antwerpen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2011, 12:40:14
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het gisteren nog met docenten van mijn school overlegd (het was gisteren open dag en ik hielp daar mee) en die vertelden mij dat ik sowieso het beste ineens door kan studeren "want van uitstel komt vaak afstel". Ook trekt het onderzoeksgedeelte van gezondheidswetenschappen mij erg aan, want tijdens mijn studie hebben we ook al evidence based practice en implementatie gehad, alsook adviesnota's moeten schrijven. Het doen van research vond ik al die keren leuk om te doen. Omdat de universiteit die mogelijkheden nog meer bied dan het HBO denk ik ook dat gezondheidswetenschappen de beste keuze is voor mij.
Nogmaals bedankt voor de reacties, het help me enorm.