Aanrijding tijdens prio1 rit

Auteur Topic: Aanrijding tijdens prio1 rit  (gelezen 10793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Gepost op: 23 januari 2012, 06:36:29
Ongelukken gebeuren. En al helemaal in de blauwe tak, waar men moet straatje keren, tussen paaltjes moet manoeuvreren, stoepjes in de gaten moet houden, drempels, verkeersbelemmerende maatregelen, overig verkeer, etc etc...en dat alles terwijl men mobilofoonverkeer uitluistert en zelf moet communiceren, plan van aanpak moet bedenken, aanrijroute(s), achtervolgingen, bijzonderheden, communicatie onderling, foutieve info, haperende navigatie, en dat alles onder een prio 1. Gek he, dat er dan wat vaker een krasje of deukje wordt gereden...net als bij een ambu, die ook veel tegelijkertijd doet. Ik begrijp je argument denk ik niet goed. Wil je zeggen dat onze hulpdiensten schadevrij moeten gaan rijden?

Want je aangehaalde citaat zegt niets over herrie en licht, en zeker niet over herrie en licht in de nacht.

Mocht je als prio1 chauffeur een aanrijding krijgen of wat dan ook, zal inderdaad mee tellen of je wel of geen toeters voerde. Maar dat is bijzaak. Als ik met een prio1 rit 50 rijd waar ik wel 60 mag en ik maak een aanrijding...? Tal van voorbeelden...of een politievoertuig met blauw, is zoekende in smalle straatjes, naar het juiste adres...heeft de toeters eraf gehaald, want is zoekende, maar rijdt onder de max....vul maar in. Het is niet zo zwart wit. In specifieke gevallen moet je wel alle feiten meenemen, en dat doet een rechter ook.

Betekent schade rijden tijdens een Prio 1 ook meteen einde rit of wordt dit later afgehandeld?
Ik ga ervanuit dat een schrammetje niet telt.


Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2012, 16:12:57
Betekent schade rijden tijdens een Prio 1 ook meteen einde rit of wordt dit later afgehandeld?
Ik ga ervanuit dat een schrammetje niet telt.
Bij elk ongeval (hoe groot ook) behoor je te stoppen, doe je dit niet ben je strafbaar: "verlaten van ongeval".
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2012, 16:16:20
Bij elk ongeval (hoe groot ook) behoor je te stoppen, doe je dit niet ben je strafbaar: "verlaten van ongeval".

Het is bij mij afhankelijk van de melding en de schade.... Ben ik onderweg naar een levensbedreigende prio 1 en ik rijd met mijn spiegel tegen een andere spiegel aan  (of een andere vorm van zeer lichte schade) dan noteer ik snel het kenteken, geef het door aan de meldkamer en vervolg mijn weg. Misschien even in twee zinnen aan de bestuurder uitleggen dat ik contact met hem opneem of dat hij zich kan melden op het plaatselijke politiebureau.... Bij grotere schades zal je uiteraard voor de veiligheid moeten stoppen. Rijd je een lichte schade tijdens een normale melding dan stoppen we uiteraard om alles goed af te handelen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2012, 18:57:56
Het is bij mij afhankelijk van de melding en de schade.... Ben ik onderweg naar een levensbedreigende prio 1 en ik rijd met mijn spiegel tegen een andere spiegel aan  (of een andere vorm van zeer lichte schade) dan noteer ik snel het kenteken, geef het door aan de meldkamer en vervolg mijn weg. Misschien even in twee zinnen aan de bestuurder uitleggen dat ik contact met hem opneem of dat hij zich kan melden op het plaatselijke politiebureau.... Bij grotere schades zal je uiteraard voor de veiligheid moeten stoppen. Rijd je een lichte schade tijdens een normale melding dan stoppen we uiteraard om alles goed af te handelen.

Duidelijk verhaal en het lijkt me ook het meest logische.

Bij elk ongeval (hoe groot ook) behoor je te stoppen, doe je dit niet ben je strafbaar: "verlaten van ongeval".

Ik kan me voorstellen dat er uitzonderingen zijn. Zie de reactie van Red.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2012, 19:48:59
Betekent schade rijden tijdens een Prio 1 ook meteen einde rit of wordt dit later afgehandeld?
Ik ga ervanuit dat een schrammetje niet telt.
Bij de brandweer wordt een aanrijding met alleen lichte schade afgehandeld door iemand achter te laten met de papieren en kenteken van het voertuig waarmee de aanrijding heeft plaats gevonden. Grote schade is einde prio1 rit, aanrijding met letsel of erger is ook einde prio1 rit. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2012, 19:53:51
Bij de brandweer wordt een aanrijding met alleen lichte schade afgehandeld door iemand achter te laten met de papieren en kenteken van het voertuig waarmee de aanrijding heeft plaats gevonden. Grote schade is einde prio1 rit, aanrijding met letsel of erger is ook einde prio1 rit. ;)

Oei Peter, dat wordt dan helemaal oppassen als ze het doorvoeren om minder personeel op een auto te zetten!  ;)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2012, 19:55:19
Oei Peter, dat wordt dan helemaal oppassen als ze het doorvoeren om minder personeel op een auto te zetten!  ;)
Nee hoor, gewoon einde prio1 rit, en laat die volgende TS maar gaan rijden. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2012, 19:57:34
Nee hoor, gewoon einde prio1 rit, en laat die volgende TS maar gaan rijden. ;)

Ik hoop dat je laatste opmerking werkelijk met een knipoog is.  :)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2012, 20:04:47
Ik hoop dat je laatste opmerking werkelijk met een knipoog is.  :)
Nou nee niet helemaal. Het verlaten van een plaats ongeval is nog steeds strafbaar, dus je hebt best wel even een dilemma. Nu zou je alleen schade hebben gereden, dan zou je nog even snel een briefje achter de ruitenwisser kunnen doen van het aangereden voertuig. Je kan zelfs nog de optie doen door de aanrijding bij de RAC te melden, met eventueel het verzoek erbij een bevelvoerder of een OVD naar de plaats ongeval te sturen, en dan later terug te keren naar plaats ongeval. Maar het geeft even wat problemen.
Maar we gaan zo wel erg offtopic. ;)


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2012, 20:25:26
Nou nee niet helemaal. Het verlaten van een plaats ongeval is nog steeds strafbaar, dus je hebt best wel even een dilemma. Nu zou je alleen schade hebben gereden, dan zou je nog even snel een briefje achter de ruitenwisser kunnen doen van het aangereden voertuig. Je kan zelfs nog de optie doen door de aanrijding bij de RAC te melden, met eventueel het verzoek erbij een bevelvoerder of een OVD naar de plaats ongeval te sturen, en dan later terug te keren naar plaats ongeval. Maar het geeft even wat problemen.
Maar we gaan zo wel erg offtopic. ;)

Je hebt gelijk. Laten we maar gauw weer on-topic gaan. Misschien dat dit onderwerp nog eens apart besproken kan worden.  O0
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.