Aanrijding tijdens prio1 rit

Auteur Topic: Aanrijding tijdens prio1 rit  (gelezen 10827 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2012, 20:29:21
Misschien dat dit onderwerp nog eens apart besproken kan worden.  O0
Bij deze. O0


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2012, 20:36:20
Je hebt gelijk. Laten we maar gauw weer on-topic gaan. Misschien dat dit onderwerp nog eens apart besproken kan worden.  O0

Zo snel een nieuw topic had ik niet verwacht, maar in ieder geval bedankt, Peter.  O0

In principe is het inderdaad zo dat je een plaats ongeval niet mag verlaten. Maar dat het ook voor een Prio 1 rit geldt met alleen materiele schade dat had ik niet verwacht. Ik vind de genoemde opties respectabel, briefje of AC waarschuwen, kort woordje, allemaal okee. Maar een prio 1 afbreken voor een simpele aanrijding, spiegeltje, krasje, deukje... enz, vind ik eigenlijk weer te ver gaan. Het zal inderdaad maar een levensbedreigende Prio 1 rit zijn, dan verleng je de kans op misschien overleven niet door een andere TS of ander HV-voertuig te laten gaan.
Wie neemt zo'n beslissing, de bevelvoerder? Of is dat gewoon een regel?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2012, 20:45:48
Wie neemt zo'n beslissing, de bevelvoerder? Of is dat gewoon een regel?
De bevelvoerder en chauffeur nemen die beslissing, de chauffeur sowieso op voertuig technisch gebied. Hij moet het ook verantwoordt vinden om nog door te rijden.
Maar ik ben het met je eens, een afgereden spiegel zal in de praktijk af worden gedaan met een briefje. ;)
En na een materiele aanrijding mag je wel doorrijden, maar dan moet je toch wel iemand achterlaten voor het papierwerk.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2012, 21:14:51
De bevelvoerder en chauffeur nemen die beslissing, de chauffeur sowieso op voertuig technisch gebied. Hij moet het ook verantwoordt vinden om nog door te rijden.
Maar ik ben het met je eens, een afgereden spiegel zal in de praktijk af worden gedaan met een briefje. ;)
En na een materiele aanrijding mag je wel doorrijden, maar dan moet je toch wel iemand achterlaten voor het papierwerk.

Dat kan dus behoorlijk wat concequenties hebben voor je bezetting. Zijn er ook voorbeelden in den lande?

Bij de Politie is het geloof ik zo dat er een andere eenheid komt uit een andere regio.
Ik neem aan dat dit alleen geldt voor grote materiele schade en/of gewonden. Of geldt het hier ook voor elke andere schade tijdens een Prio 1 rit?

Wordt in alle diciplines (brw,  ambu en politie) op dezelfde manier gewerkt in dit soort gevallen tijdens Prio 1?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2012, 21:32:14
Binnen A-A is het zo dat als er een aanrijding heeft plaatsgevonden met een vtg van district 1 en een vtg uit een ander district terplaatse gaat om de aanrijding op te nemen. Afhankelijk van de aard van het ongeval komt er een VOA uit ZaWa of K'land.
Bij ongevallen/aanrijdingen met vtgn van de ringwegsurveillance, welke plaats hebben gevonden op de rijkswegen, komt het KLPD terplaatse voor de afhandeling.

Ik heb nu in bijna 20 jr 2 keer schade gereden tijdens een PRIO1 rit. Een keer de spiegels van mijn eigen dienstvtg eraf gereden incl die van de tegenpartij. Dit vtg stond geparkeerd zonder een bestuurder erbij. Ik ben toen door gereden, aangezien ik nog 100 mtr moest tot het incident(reanimatie). Ik heb het direct gemeld aan de meldkamer met de mededeling dat als de brw er was in terug zo lopen naar het geraakte vtg. Hier ging met mee accoord en ook de districtshovj van dienst. Ik heb keurig een brief onder het raam gedaan en door een collega vast een registratie laten aanmaken en dit nummer op het brief erbij gezet.

en de tweede keer kon ik domweg niet doorrijden.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2012, 22:50:09
Blijkbaar zijn de regels niet overal gelijk;

Hoogwerker brandweer Veendam krijgt ongeval bij uitruk
Nieuwe Pekela - De hoogwerker van brandweer Veendam is donderdagmiddag tijdens een spoedrit betrokken geraakt bij een aanrijding in Nieuwe Pekela. De brandweerauto was onderweg van Veendam naar Winschoten voor een dakbrand bij de Tramwerkplaats. Onderaan de afrit van de N366 naar de N367 bij Nieuwe Pekela ging het fout. De wagen had zwaailicht en sirene wel aan. Bij het oprijden van de weg werd de brandweerauto te laat opgemerkt door een oudere man die vanuit de richting van Winschoten kwam.

De schade viel gelukkig mee. De personenauto had zowel blik- als lakschade, de brandweerwagen kwam er beter vanaf met wat krassen op de lak. Er raakte niemand gewond. De hoogwerker mocht volgens de procedure niet doorrijden naar de brand in Winschoten. Deze viel overigens erg mee.

Bron: http://112groningen.nl/Groningen/nieuws/17145/hoogwerker-brandweer-veendam-krijgt-ongeval-bij-uitruk.html

Op bovenstaande link ook foto's met de schade aan de voertuig, persoonlijk vind ik de schade erg meevallen. Zeker redvoertuigen zijn zeldzamer, dus een volgend redvoertuig heeft een behoorlijke aanrijtijd... Na mijn inziens was snel controle van de voertuigen en inzittenden, bestuurder aangeven zich te melden bij de politie en door naar de melding.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2012, 23:51:26
Wat gewoon erg belangrijk si bij een ongeval waar je OGS gebruikte is dat goed in kaart gebracht wordt hoe dit is gegaan. Nu is dat bij een geparkeerde auto wat makkelijker achteraf te regelen, als je een kruising op rijdt door rood of zoals hierboven in Veendam, tegen de rijrichting in, zal dit goed genoteerd moeten worden etc. Dan is het dus einde prio 1 rit. Onlangs nog zelf hier met de TS een zeer klein ongevalletje meegemaakt waar beide partijen hadden kunnen door rijden, maar toch einde prio 1 omdat het gewoon goed afgehandeld moet worden. Nu is er bij ons nog vrij makkelijk een andere TS op te roepen, in wat landelijkere gebieden is dat al lastiger..
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2012, 11:10:31
Maar is het niet zo dat je plaats ongeval niet mag verlaten "zonder je bij de tegenpartij kenbaar te maken" oftewel, gegevens van het voertuig en contactgegevens te overhandigen? Uiteraard mag je bij eventueel persoonlijk letsel het SO niet alleen laten..
Maar dat krasje, of die deuk in de bumper... Daar hebben wij in het HAP-voertuig een mooie standaardbrief voor. Door deze even snel aan de "tegenpartij" te overhandigen met excuses kunnen wij onze weg weer vervolgen naar de dringende taak die wij tenslotte hadden. In de brief staat netjes vermeld om welk voertuig het gaat, dat deze onderweg was naar een spoedgeval en dat men contact op kan nemen met het bedrijf om alles keurig af te handelen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2012, 21:36:07

Hoogwerker brandweer Veendam krijgt ongeval bij uitruk
...
De hoogwerker mocht volgens de procedure niet doorrijden naar de brand in Winschoten. [/color] Deze viel overigens erg mee.
...

De procedure in de regio Groningen, waar Veendam dus onder valt, is als volgt:

Meld de aanrijding aan de AC en geef aan:
-of er sprake is van letsel, wat de aard van het letsel is en om wie het gaat (eigen personeel en/of andere betrokkenen);
-welke hulpdiensten ter plaatse nodig zijn;
-of men zelf verder kan rijden;
-of er een vervangende eenheid voor het oorspronkelijke incident moet worden gealarmeerd.

Indien er wel sprake is van letsel:
-blijf ter plaatse en verleen eerste hulp waar nodig.

Indien er geen sprake is van letsel:
-maak de volgende gegevens bekend aan de andere partij: kenteken, naam en contactadres;
-geef aan dat de politie wordt gewaarschuwd;
-alleen indien er sprake was van een prioriteit 1 melding kan de weg worden vervolgd. In alle andere gevallen dient men altijd ter plaatse te blijven.

Oftewel, in principe had de hoogwerker door mogen rijden. Maar goed, uiteindelijk beslist de bevelvoerder van het voertuig en is hij in geval toch ter plaatse gebleven.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2012, 15:51:34
Het verschilt wel degelijk per "geval" (aanrijding). Bij uitsluitend lichte materiele schade, wordt er soms gewoon doorgereden naar de melding. Zeker bij de ambulancedienst heb ik dit meerdere malen gemerkt. Het ging dan echt alleen om lichte materiele schade, even gauw de gegeven uitgewisselt met de andere betrokkene, en de ambu vervolgde zijn spoedrit verder.