Aanrijding tijdens prio1 rit

Auteur Topic: Aanrijding tijdens prio1 rit  (gelezen 10840 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012, 21:15:12
Ik heb laatst een aanrijding tijdens een prio 1 rit meegemaakt. Ik moest tussen 2 rijstroken door manoeuvreren en de achterkant van m'n bus was iets langer dan ik verwachtte.
Ik was onderweg naar een reanimatie en raakte de tegenpartij aan de zijkant.
Ter plaatse heb ik de locatie, de kenmerken van het busje en mijn wagenparknummer doorgegeven aan de meldkamer.
Ook even de omliggende bureau's gebeld en een mutatie gemaakt. 's avonds nog even de meldkamer gebeld om het e.e.a. door te spreken en dit in GMS te vermelden.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #21 Gepost op: 7 februari 2012, 12:22:29
De regels zijn overal duidelijk bij een aanrijding dient men zich kenbaar te maken aan de tegenpartij. Hoe je het daarna doet met het uitwisselt van gegevens is je eigen verantwoording.

Even over het verhaal motormuisje, in RR komt na overleg met de chef van dienst de VP bij een aanrijding met een dienstvoertuig


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #22 Gepost op: 7 februari 2012, 12:43:25
Wat ik in dit topic mis, is dat er wel gekeken moet worden naar artikel 5.

Als men met prio een aanrijding veroorzaakt al dan niet met letsel, kan het nog altijd artikel 5 zijn. Op het moment dat men de plaats van ongeval verlaat, kan daar geen onderzoek meer naar gedaan worden. Wat ik weet van A-A is bij een prio 1 rit waarbij een aanrijding ontstaat dat er dan altijd een technisch onderzoek gedaan wordt. Dit in verband met de schuldvraag en de eventuele artikel 5.

Ik begrijp dat je doorrijd, nadat je de gegevens van je voertuig, jezelf (bestuurder en hoe men contact met je kan opnemen hebt doorgegeven, bij een lichte schade. Zeker als je onderweg bent naar een reanimatie. Maar als dingen niet goed op papier staat en de verzekering moeilijk gaat doen, over een mogelijke artikel 5 situatie. Denk aan dat je met OGS door rood rijd en je rijd daarbij iemand aan die groen had.

Ik zeg niet dat het dan meteen einde prio1 rit moet zijn, maar hou het in ieder geval in je achterhoofd.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #23 Gepost op: 7 februari 2012, 14:05:37
IK kan je uit eigen ervaring zeggen en schijven dat je je daar niet over druk hoeft te maken.

Voor RR, als er een aanrijding heeft plaats gevonden en er is geringe schade en de CVD besluit dat de zaak moet worden opgenomen door de VP.  Dat het hele verhaal de zelfde week nog mee wordt genomen in het overleg.

Met wel of geen gevolg voor de bestuurder. Leund het tegen een 6 aan, dan wordt de zaak opgenomen door de naast gelegen regio.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 9 februari 2012, 00:48:52
Nog een voorbeeld.

Even een apart topic van gemaakt

JvO

Dit is het filmpje waar de vraag over gaat:

Brandweer Ermelo - TAS 225 komt ter plaatse bij een schuurbrand + aanrijding


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #25 Gepost op: 9 februari 2012, 13:05:25
Hier in Leeuwarden is gister ook weer een aanrijding geweest tijdens een prio1 rit dit liep echter wat minder goed af..

http://www.flitsnieuws.nl/index.php?p=37657/rapid-responder-betrokken-bij-ongeval-leeuwarden/


sylvester1986

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 9 februari 2012, 17:25:21


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #27 Gepost op: 15 december 2012, 18:45:18
Wat is het beleid voor wat betreft een aanrijding tijdens een prio-1 rit. Dan heb ik het over een aanrijding met alleen blikschade, zoals spiegels, geparkeerde auto of wat dan ook, in ieder geval zonder letsel. Moet er worden doorgereden of moet er worden gestopt en een schadeformulier worden ingevuld. Is dat afhankelijk van de melding etc. Iemand die mij hier meer informatie over kan geven?
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 15 december 2012, 21:58:42
Wat is het beleid voor wat betreft een aanrijding tijdens een prio-1 rit. Dan heb ik het over een aanrijding met alleen blikschade, zoals spiegels, geparkeerde auto of wat dan ook, in ieder geval zonder letsel. Moet er worden doorgereden of moet er worden gestopt en een schadeformulier worden ingevuld. Is dat afhankelijk van de melding etc. Iemand die mij hier meer informatie over kan geven?

Officieel is het volgens mij stoppen en een schadeformulier invullen -dus je voertuig staat buiten dienst en een ander voertuig zal de inzet over moeten nemen. Onofficieel worden er echt wel eens spiegeltjes afgereden en andere lichte blikschade gemaakt zonder dat er meteen een schadeformulier wordt ingevuld. Je hebt natuurlijk ook prio 1 en prio 1 ritten; bij een automatische melding zal er zeer vermoedelijk eerder gestopt worden dan bij een reanimatie. Maar buiten alles: bij aanrijdingen waarbij letsel is ontstaan moet men ten alle tijden stoppen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 16 december 2012, 09:34:32
Officieel is het volgens mij stoppen en een schadeformulier invullen -dus je voertuig staat buiten dienst en een ander voertuig zal de inzet over moeten nemen. Onofficieel worden er echt wel eens spiegeltjes afgereden en andere lichte blikschade gemaakt zonder dat er meteen een schadeformulier wordt ingevuld. Je hebt natuurlijk ook prio 1 en prio 1 ritten; bij een automatische melding zal er zeer vermoedelijk eerder gestopt worden dan bij een reanimatie. Maar buiten alles: bij aanrijdingen waarbij letsel is ontstaan moet men ten alle tijden stoppen.
Nee, wordt er tijdens een prio1 rit schade gereden zal er iemand achter gelaten worden met alle papieren van de TS. Of zal aan de tegenpartij kenbaar worden gemaakt waar hij zich kan melden om de schade afhandeling in gang te zetten.
Dit alles ter beoordeling van de bevelvoerder.
Ongeval letsel zal einde prio1 rit zijn, dit om slachtoffers hulp te verlenen en zal de uitruk worden overgenomen door een ander voertuig. ;)