Kustwacht vreest kapseizend cruiseschip

Auteur Topic: Kustwacht vreest kapseizend cruiseschip  (gelezen 8336 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012, 20:09:11
Hieronder de Costa Europa, 2 jaar geleden in Egypte. Minder scheef, maar wel 3 doden te betreuren. :-\

Het gaat wel vaker mis bij Costa Cruises, zo blijkt.

Costa Europa Accident 26 Feb 2010


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2012, 21:29:40
(...)
Vier hele verhalen dus met als vragen:
- wanneer weet je of het nou echt ernst is?
- hoe voorkom je dat je een held bent als het uiteindelijk echt mis gaat, maar een asociale klootzak wanneer het (door een wonder?) toch nog goed ging?
- hoe lang blijf je al bemanningslid "professioneel", wanneer kies je voor jezelf?
- (nog los van het feit of je zelf nog wel in staat bent iets logisch te doen of te denken, of gewoon ook versteend, in paniek,etc., raakt...)
Lijken me terechte vragen, maar dit geldt volgens mij ook voor allerlei andere (bijna-)rampen zoals tunnelbranden, gebouwbranden, vliegtuigcrashes, etc. En dat los van eventuele antwoorden, want volgens mij is dit nauwelijks te beantwoorden...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 29 januari 2012, 16:49:06


Vier hele verhalen dus met als vragen:
1 wanneer weet je of het nou echt ernst is?
2 hoe voorkom je dat je een held bent als het uiteindelijk echt mis gaat, maar een asociale klootzak wanneer het (door een wonder?) toch nog goed ging?
3 hoe lang blijf je al bemanningslid "professioneel", wanneer kies je voor jezelf?
4 (nog los van het feit of je zelf nog wel in staat bent iets logisch te doen of te denken, of gewoon ook versteend, in paniek,etc., raakt...)

1- Ik neem altijd een handmarifoon mee...
2- TVB liggen niet bij jou, je helpt waar het kan en mag. Zoveel mogelijk ondersteuning bieden. Mensen zijn eigenwijs en niet te overtuigen, met een hoog "ze weten heus wel wat ze doen" gehalte.
3- Als bemanningsdlid voel je je verantwoordelijk voor jouw passagiers, je durft en doet meer dan als je niet in dienst bent (uit ervaring). Toch geldt hier ook "eigen veiligheid eerst".
4 - Het belangrijkst zijn hierin de leidinggevenden, de officieren. Als die het dekpersoneel niet het gevoel kunnen geven de zaak in de hand te hebben loopt alles toch mis. Iemand een duidelijke taak en verantwoordelijkheid geven voorkomt dat hij versteend, in paniek,etc., raakt...


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2012, 17:20:41
Cruise ship sinking

Mooi voorbeeld dat je van de bemanning niet altijd veel hoeft te verwachten :o


117mc

  • Jeugdbrandweer(Westland)(gepensioneerd)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Brandweer Westland
Reactie #24 Gepost op: 7 februari 2012, 20:25:37
De crew kan alle noodsituaties aan, maar als het erop aan komt zijn ze er niet meer.
Alleen professionels kunnen rustig blijven.

Beter een brandweerman aan de wal dan tien in nood.

www.brandweerwestland.nl
Wat je niet ben kan je worden behalve brandweerman!!! [img width=329 height=256]http://i358.photobucket.com/albums/oo30/stan117mc/pa5_zpsblv7m5j1.gif[


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2012, 11:20:41
Hier nog een aardige scriptie over de problematiek van massa evacuatie.
Met name het beschreven scenario is aardig realistisch:

http://www.infopuntveiligheid.nl/Publicatie/DossierItem/73/1561/gered-door-toeval-de-relatie-tussen-planvorming-en-improvisatie-bij-mass-rescue-operations.html