Kosten inzet particuliere AED

Auteur Topic: Kosten inzet particuliere AED  (gelezen 10974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2012, 17:57:55
Het verhaaltje ff scherper stellen, het betreft een AED die niet van een bedrijf is (immers kunnen die al een deel van hun kosten aftrekken te beginnen bij de BTW) maar de AED van mijzelf (heb er geen een maar wat niet is kan komen hij hoort in elk geval in ons brwvoertuig)
- Ik mag geen BTW verrekenen
- Ik heb geen "hollywood"salaris
- Ik wordt niet gesponsord door een gemeente of bedrijf (ook niet helemaal waar)

Dan begin je met de aanschaf een defibtech waar ik mee geleerd heb kost bijna € 1600
Onderhoud gemiddeld (afhankelijk bij welke aanbieder) € 70 per jaar
Elke 3 jaar nieuwe electrodes € 150 per 3 jaar
Batterij € 200 per 7 jaar
Afschrijven in 5 jaar (= garantie termijn dacht ik)
Kosten AED € 490 per jaar ex eventuele inzet

Mag je dan verwachten dat je de kosten van een inzet mag declareren bij bijv. de zorgverzekering (van je zelf of het SO maakt ff niet uit) Dit zou toch al een kleine stimulans zijn om een "eigen" AED aan te schaffen.

Kortom gooi alles wat gesteld is tav bedrijfs AED's ff overboord en we beginnen weer opnieuw  ;)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2012, 21:03:25
Ik pm je even.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 27 januari 2012, 10:43:45
Het verhaaltje ff scherper stellen, het betreft een AED die niet van een bedrijf is (immers kunnen die al een deel van hun kosten aftrekken te beginnen bij de BTW) maar de AED van mijzelf (heb er geen een maar wat niet is kan komen hij hoort in elk geval in ons brwvoertuig)
- Ik mag geen BTW verrekenen
- Ik heb geen "hollywood"salaris
- Ik wordt niet gesponsord door een gemeente of bedrijf (ook niet helemaal waar)

Dan begin je met de aanschaf een defibtech waar ik mee geleerd heb kost bijna € 1600
Onderhoud gemiddeld (afhankelijk bij welke aanbieder) € 70 per jaar
Elke 3 jaar nieuwe electrodes € 150 per 3 jaar
Batterij € 200 per 7 jaar
Afschrijven in 5 jaar (= garantie termijn dacht ik)
Kosten AED € 490 per jaar ex eventuele inzet

Mag je dan verwachten dat je de kosten van een inzet mag declareren bij bijv. de zorgverzekering (van je zelf of het SO maakt ff niet uit) Dit zou toch al een kleine stimulans zijn om een "eigen" AED aan te schaffen.

Kortom gooi alles wat gesteld is tav bedrijfs AED's ff overboord en we beginnen weer opnieuw  ;)

Als je voor particuliere AED aanschaft dat zou ik toch voor een alternatief model nemen, simpel, nauwelijks onderhoud. cassette systeem en klaar..  HeartSine PAD 300 / PAD 500.  
Zie de aankoophulp van AED winkel. http://www.aedwinkel.nl/shop/aankoophulp.php.  
Daar staat een goede kosten vergelijking. ook Cost of Ownership over 10 jaar.  Bij inzet heb gewoon een cassette € 120 te vervangen, en alles is weer inzet gereed.
Anders eens in de drie jaar € 120 accu en elecrodes gelijk te vervangen, verder geen onderhoud.  Simpel..


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #23 Gepost op: 27 januari 2012, 12:37:41
Ik denk ook dat je je niet blind moet staren op de AED waar je toevallig mee geoefend hebt, er zijn zo veel alternatieven en de verschillen in gebruik zijn minimaal. Gewoon zodra je er een gekocht hebt eens een avond met de handleiding stoeien, eens kijken hoe alles verpakt zit, waar je aan moet trekken om de elektrode uit de verpakking te krijgen etc.

Alleen de Zoll zou ik niet kopen als je niet met dat model geoefend hebt. De meningen daarover zijn verdeeld, maar persoonlijk vind ik het een mooi ding. Juist omdat hij zo makkelijk werkt als je weet hoe je hem goed gebruikt (in eerste instantie niet op de plaats van de stickers letten maar alleen dat plastic blokje goed op het borstbeen leggen, dan zitten de stickers al bijna goed.)
Maar daar zou ik wel eens mee oefenen als je die wilt aanschaffen, voor je straks ergens staat en denkt "wtf is dit?"


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Reactie #24 Gepost op: 27 januari 2012, 12:42:32
Ik denk ook dat je je niet blind moet staren op de AED waar je toevallig mee geoefend hebt, er zijn zo veel alternatieven en de verschillen in gebruik zijn minimaal. Gewoon zodra je er een gekocht hebt eens een avond met de handleiding stoeien, eens kijken hoe alles verpakt zit, waar je aan moet trekken om de elektrode uit de verpakking te krijgen etc.

Alleen de Zoll zou ik niet kopen als je niet met dat model geoefend hebt. De meningen daarover zijn verdeeld, maar persoonlijk vind ik het een mooi ding. Juist omdat hij zo makkelijk werkt als je weet hoe je hem goed gebruikt (in eerste instantie niet op de plaats van de stickers letten maar alleen dat plastic blokje goed op het borstbeen leggen, dan zitten de stickers al bijna goed.)
Maar daar zou ik wel eens mee oefenen als je die wilt aanschaffen, voor je straks ergens staat en denkt "wtf is dit?"

Ik weet niet of ik het zo fijn zou vinden. Je kan de stickers niet naar eigen inzicht plakken... Lastig met de verschillende formaten mensen of zelfs kinderen. En het plakken op borst/rug wordt hierdoor niet mogelijk gemaakt. Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb, maar ook zo'n blokje in het midden weet ik niet of dat fijn is... Voor de echte 'leken' is het misschien een uitkomst. Als je het er nou tussen uit zou kunnen halen ;)
Maarja, dat is weer een hele andere discussie dan de bedoeling is ::)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #25 Gepost op: 27 januari 2012, 12:48:54
De linkerelektrode van de Zoll is wel 'verstelbaar'. Handig voor de wat bredere medemens.  998765
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 27 januari 2012, 12:50:04
Volgens mij waren zelfs beide stickers los te halen van het middenstuk. (en met een beetje geweld lukt dat zeker   >:D)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #27 Gepost op: 27 januari 2012, 16:50:47
De eventuele keuze voor een defibtech ligt niet alleen in het feit dat dit een bekende AED is maar ook in het feit dat ze hier in Enkhuizen gebruikt worden bij de burger AED. Aangezien het voertuig waarvoor de AED eventueel bedoeld is nagenoeg altijd thuis is (heb voor het werk een bus van de baas) zou de AED ook gewoon voor het burger AED gebruikt kunnen worden met die verstande, en daar zit dan direct het manco, dat tussen pasen en eind september de bus ongeveer elke 2 á 3 weekenden op evenementen aanwezig is. Omdat de AED in eerste instantie aangeschaft zal worden als onderdeel van de inhoud van het voertuig zal de AED dus tijdens de evenementen met het voertuig mee "reizen" en dus niet gebruikt kunnen worden door burger AED.

Ach, misschien moeten de plannen wat langer in de kast en moeten we opzoek naar een of meerdere sponsors.

Maar dat was niet de vraagstelling uit de openingspost.
Ik heb de zelfde vraag bij de zorgverzekeraar neer gelegt en daaruit blijkt dat de kosten voor het gebruik van de AED niet kunnen worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraars, iets wat ik overigens niet helemaal terecht vind maar dat is een heel andere discussie
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2012, 18:01:33
Wel te begrijpen dat zorgverzekeraars zo reageren.

Stel er is iemand bewusteloos maar heeft gewoon een goede circulatie of iemand heeft geen circulatie maar ook geen boezemfibrilleren.
Nu komt er iemand langs doe nog nooit met een AED gewerkt heeft maar er wel eens over gehoord heeft, die pakt een toevallig in de buurt hangende AED en plakt de stickers volgens het plaatje.

Wat heel goed te begrijpen is, immers iedereen mag een AED gebruiken, maar tja niet iedereen kan het, helemaal in dat tweede geval waarom er geen fibrillatie was. Dat kunnen wij immers ook niet beoordelen. Gelukkig zal de AED in dat geval niet schokken, maar de stickers zijn wel gebruikt.... wie betaald ze dan? AED was immers niet nodig en de stickers zijn "verspilt" moet het slachtoffer dan toch betalen?
Alleen artsen/verpleegkundige met de goede spullen hadden immers die diagnose kunnen stellen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2012, 18:21:54
Als een "leek" een AED inzet / stickers plakt dan zijn de stickers versplild maar.... als een EHBO-er met reanimatie dezelfde stickers plakt en deflibratie blijkt volgens de AED niet nodig dan zouden ze niet verspild zijn ?? In mijn optoek zijn geplakte stickers / electroden nooit verspild.
Ik zeg ook niet dat het SO de stickers zou moeten betalen (al of niet verspild) ik vind het echter wel wat raar dat je ze niet kan declareren bij de zorgverzekering. Niet omdat ik ze graag vergoed zou zien, na drie jaar heb ik ze tochwel voor eigen rekening, maar meer uit het oogpunt van een soort promotie (weet ff niet hoe te omschrijven) voor het gebruik / aanschaf van een eigen AED door gecertificeerd bediener.

Een bedrijf kan de kosten bijvoorbeeld deels aftrekken van de belasting als inverstering een particulier kan dat niet terwijl ook de koop van een eigen AED een maatschappelijke investering is / kan zijn.

Bekijk het eens puur financieel, de kosten van het gebruik vergoeden afgezet van de besparing aan maatschappelijke kosten van eventueel een langere revalidatie van een SO wanneer de AED niet gebruikt zou worden. (kosten arbiedsongeschikte periode) kosten langer verblijf in een revalidatiecentrum en zo verder ... ik begrijp de zorgverzekeraar en overheid dus niet helemaal in dat licht gezien.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend