Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 105699 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2004, 18:22:52
En zal dat helpen?

Niets doen helpt waarschijnlijk helemaal niet...

Peter.


Thijs

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2004, 18:35:51
Is het niet een oplossing om dan maar 24 uur per dag een beroepskorps te hebben en aanvullen met vrijwilligers bij grote incidenten. Het personeel is er in Lelystad. Of is dit te kort door de bocht?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2004, 19:47:11
niet elke plaats is geschikt om een beroepsbezetting neer te zetten,dit ivm de aantal uitrukken op jaarbasis.
Lelystad zal best een groot aantal uitrukken hebben,en daar is een beroepsbezetting overdag wel te doen en dan in de avonduren kazernebezetting door eigen vrijwilligers.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2004, 20:46:50
Bij de meeste vrijewillige korpsen speelt dit probleem meer overdag af...

Maar uit het bericht begrijp ik dat de Lelystadse brandweer overdag is bemand met beroepskrachten en dat er voor 's avonds en 's nachts vrijwilligers zijn... Dan zou er feitelijk maar een oplossing zijn: verplaatsing van de kazerne. Die staat immers aan de rand van de stad voor zover ik mij kan herinneren.

Kazerne Lelystad ligt centraal tussen de.... euh.... de uitgestrekte pittoreske nieuwbouwwijken :-)
In grote delen van Zeeland speelt de problematiek zich precies andersom af: daar is het juist moeilijk om tijdens kantooruren genoeg personeel op de been te krijgen. Buiten kantooruren geen problemen.

24-uurs dienst is uiteraard stukken duurder dan alleen een dagbezetting. Als ik het zo lees lijkt mij het probleem dat het te lang duurt voordat vrijwilligers op de kazerne zijn bij een alarm. Wellicht dat er nagedacht moet worden over één of twee posten in de buitenwijken waar men dan één TS stationeert en bemand met vrijwilligers?

De Stadsgewestelijke Brandweer Vlissingen-Middelburg heeft/bouwt (momenteel letterlijk) ook aan een dergelijke constructie. Op de centrale hoofdpost Stromenweg zit tijdens kantooruren een beroepsploeg, daarnaast zijn er vanaf 5 posten (eveneens Stromenweg, Olympiaweg, Souburg, Arnemuiden en Torenweg) van waaruit vrijwilligers uitrukken.

Overdag rukt de beroepsploeg op alle meldingen in het gehele Stadsgewest uit en worden de vrijwilligers bij prio-1-meldingen (of grotere calamiteiten) meegealarmeerd. Zowel beroeps als vrijwilligers rukken uit en de ploeg die als eerste ter plaatse is klaart doorgaans de klus.
In de avonduren zijn er alleen vrijwilligers paraat die uitrukken van de 5 posten. Doordat die posten verspreid liggen in het Stadsgewest zijn er (voor zover ik weet) nauwelijks problemen met opkomsttijden.

Gr
Erik


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2004, 21:18:53
Buiten kantooruren komt de brandweer in Lelystad negen van de tien keer te laat bij een brand of ongeval. De brandweerlieden halen niet de opkomsttijd van acht minuten, omdat er 's avonds en in het weekeinde geen beroepskrachten paraat zijn op de kazerne.

Ook wordt het door het steeds drukkere verkeer in Lelystad voor de vrijwilligers steeds lastiger om de brandweerkazerne of de brand op tijd te bereiken. Dit meldde de plaatselijke brandweercommandant R. Hommes zaterdagavond tijdens de nieuwjaarsreceptie van de brandweer Lelystad

Wat gaat men hier aan doen? Of wat kan men hier aan doen? Speelt dit probleem bij meer korpsen?

Thijs,

De brandweer in Venlo (beroeps) is altijd binnen de gestelde marge TP. Althans ik heb als politieagent nog nooit bij een incident gestaan en waarbij ik dacht waar blijft dat #%$@*) rode Autootje toch... (politiejargon  ;) )

Tevens valt mij op dat de vrijwilligers van Belfeld (wijk van Venlo) echt altijd super snel is...  Zowel overdag als de nachtelijke uren. (complimenten)

Vraagje; moeten leden van de vrijwillige brandweer op een bepaalde afstand van "hun" kazerne woonachtig zijn.

Lijkt mij wel, maar is het ook zo  ???


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 18 januari 2004, 21:21:50
ik geloof dat alleen in grote steden de vrijwilligers binnen een straal van zoveel??? moeten wonen.Maar in dorpen gelden die regels niet,althans niet bij ons ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 18 januari 2004, 21:41:50
Er wonen vind ik niet zo belangrijk voor overdag.......ik heb liever dat ze in betreffend dorp werken......

Als je veel vrijwilligers hebt die overdag elders werken, kun je problemen krijgen met je bezetting....dus draai ik t liever om.


Dutch_Police

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 18 januari 2004, 21:55:45
Er wonen vind ik niet zo belangrijk voor overdag.......ik heb liever dat ze in betreffend dorp werken......

Als je veel vrijwilligers hebt die overdag elders werken, kun je problemen krijgen met je bezetting....dus draai ik t liever om.

Zit wat in  :-\  ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #18 Gepost op: 18 januari 2004, 21:58:36
ik geloof dat alleen in grote steden de vrijwilligers binnen een straal van zoveel??? moeten wonen.Maar in dorpen gelden die regels niet,althans niet bij ons ;)

Hier geldt in principe: binnen vijf (auto)minuten van de kazerne wonen en werken of in ploegendienst werken (en dus ook overdag regelmatig vrij zijn).

Gr
Erik


Gast48368

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 18 januari 2004, 22:03:09
Is een leuk principe, maar tegenwoordig niet meer haalbaar: Als je goed zou overleggen met een aankomend vrijwilliger, welke in een omliggend dorp zou wonen, alleen mag uitrukken als hij of zij daadwerkelijk in het betreffende dorp werkt, zou het moeten kunnen.

In  de avonduren zijn er meestal (te veel?) genoeg mensen beschikbaar.