Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 105671 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2004, 07:05:16
Is een leuk principe, maar tegenwoordig niet meer haalbaar: Als je goed zou overleggen met een aankomend vrijwilliger, welke in een omliggend dorp zou wonen, alleen mag uitrukken als hij of zij daadwerkelijk in het betreffende dorp werkt, zou het moeten kunnen.

Buiten het feit dat je bovenstaande zin redelijk wat aan duidelijkheid te wensen overlaat, denk ik dat een dergelijke eis (bijvoorbeeld wonen en werken binnen 5 minuten van de kazerne) die je aan vrijwilligers stelt erg plaatsgebonden is en van heel veel verschillende factoren afhankelijk kan zijn. 'Leuk principe, maar tegenwoordig niet meer haalbaar' is wat te kort door de bocht.

Gr
Erik


Thijs

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2004, 07:54:08
Vraagje; moeten leden van de vrijwillige brandweer op een bepaalde afstand van "hun" kazerne woonachtig zijn.

Lijkt mij wel, maar is het ook zo  ???
Citaat

Hier in Drachtenmoet de brandweer achter een bepaalde straat wonen. De 7 minuten regel geldt hier


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2004, 11:01:42
Zoetermeer:
Je moet in Zoetermeer wonen als vrijwilliger.
Afhankelijk van waar je woont in de stad ben je werkzaam op kazerne stadshart of kazerne Oosterheem.

Uitz: Chauffeurs  of Hbt/ bediener HW moeten binnen 5 minuten op kazerne stadshart (standplaats HW - HV)zijn ( 19:00 tot 07:00 uur, op werkdagen)

Dit omdat 6 man gekazeneerd zijn op beide kazernes (24 uur), hw- hv bemanning is vanaf vrijdagavond 19:00 tot zondagdagavond 19:00 gekazeneerd. Daarna zijn er 2 personen (chauf + HBT bev.) geconsigneerd.


Maar we wijken af van de discussie over Lelystad (waar ik in 1986 begonnen ben bij de brandweer)

Ik denk dat het te makkelijk is om te zeggen dat ze dan maar moeten overgaan naar een systeem van 24 uurs kazenering. Of dat dan beroeps of vrijwilligers zijn of (een combinatie van beiden) maakt dan niets uit.
Daar zal een heel ander kostenplaatje aan hangen dan wat ze nu hebben. Daar zal inderdaad eerst politiek (gem. raad) een beslissing over genomen moeten worden. Misschien dat de commandant door de media op te zoeken, steun zoekt bij gemeenteraadsleden.
Misschien niet de netste manier, maar vaak wel doeltreffend.

Maar helaas ontbreekt teveel informatie om hier verder een zinnige opmerking over te maken. :)
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Thijs

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2004, 19:13:52
Maar om altijd te laat te komen kan nog veel meer geld gaan kosten.
Nou vindt ik Lelystad ook niet logisch gebouwd met al die klein straatjes en hofjes.


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2004, 19:24:32
ik denk dat je over de bebouwing weinig te zegge heb!
Je kan dat nu toch niet meer veranderen!


Thijs

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2004, 20:51:06
aanvullende informatie:
Volgens de commandant moeten er meer beroepskrachten komen om de problemen op te lossen. Die kunnen dan buiten kantooruren worden ingezet. "We hebben een goed en gemotiveerd korps, maar geen parate bezetting buiten kantooruren", zei Hommes.

Het totale aantal van ongeveer 120 brandweerlieden is volgens hem wel voldoende. Maar het probleem is dat beroepskrachten duur zijn en de brandweer in Lelystad bovendien een bezuiniging wacht van 200.000 euro op de totale begroting van drie miljoen.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2004, 21:12:03
Maar om altijd te laat te komen kan nog veel meer geld gaan kosten.
Nou vindt ik Lelystad ook niet logisch gebouwd met al die klein straatjes en hofjes.

Je had in de jaren 70 stedebouwkundige moeten worden. Wellicht had je er dan wat aan kunnen doen :-)
Nee, Amsterdam is lekker gebouwd met die grachtjes! Om maar even te illustreren: die opmerking over 'hoe Lelystad gebouwd is' raakt kant noch wal. Je kunt een stad moeilijk gaan verbouwen omdat de brandweer een te lange opkomsttijd heeft.

Ik ben het met vuurvlieg eens: we kunnen hier weinig nuttigs zeggen omdat we gewoonweg niet genoeg informatie hebben over deze kwestie.

Gr
Erik


Thijs

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2004, 21:33:46
Heeft wel degelijk invloed op de aanrijd tijd naar en van de kazerne.


firemanr

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2004, 21:43:00
Terneuzen:

Hier hebben we een vrijwilligerskorps en een aantal beroepsmensen, die werken bij de gemeente, maar hun eigen kantoorgebouw hebben naast de kazerne. Dus in geval van nood (Westerscheldetunnel e.d.) bemannen die de siv en vertrekken. Verder wordt de 4 minutenregel toegepast: als de toeter gaat van de 4 minuten MOET er uitgerukt worden, dus met de mensen die er zijn. dienstdoende groep of niet!

Als je dus verder weg woont dan een aanrijtijd van 4 minuten heb je dus dikwijls pech..... :-\


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2004, 21:54:45
Die systematiek wordt bij sommige korpsen hier ook toegepast. Naast de uitrukdeur hangt dan een klok die begint te lopen vanaf het moment dat het alarm gaat. Binnen een bepaalde tijd welke de klok aangeeft dient er te worden uitgerukt.