Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 105673 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap Goos

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 22 januari 2004, 19:36:43
Helemaal mee eens, materiaal kan verdeeld worden over meerdere posten, kortom je hoeft niet nog eens een extra voertuig aan te schaffen.
Wat mij verbaast in deze discussie is dat we het maar steeds hebben over een tweede kazerne of post. Wat verwachten jullie van die post, toch zeker geen inrichting als op elke willekeurige kazerne?
Je zou bij wijze van spreken kunnen beginnen met een simpele romney loods, groot genoeg voor een tas, wat reserveslangen en een plaats voor de kleding.....toch?
Na de brand ga je naar de hoofdpost om eventueel perslucht te vullen/ schoonmaken, stuk spul te laten vervangen, een natje en een droogje, enfin noem maar op.
En dan hoeven volgens mij de kosten niet zo vreselijk hoog te zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #51 Gepost op: 22 januari 2004, 19:37:06
ik houdt nog 1 TAS over,want er was nog geen eerste uitruk ;)
En ik weet niet hoe jouw kennis van de brandweer is,maar daar gaat het hier niet over.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 22 januari 2004, 19:40:29
Helemaal mee eens, materiaal kan verdeeld worden over meerdere posten, kortom je hoeft niet nog eens een extra voertuig aan te schaffen.
Wat mij verbaast in deze discussie is dat we het maar steeds hebben over een tweede kazerne of post. Wat verwachten jullie van die post, toch zeker geen inrichting als op elke willekeurige kazerne?
Je zou bij wijze van spreken kunnen beginnen met een simpele romney loods, groot genoeg voor een tas, wat reserveslangen en een plaats voor de kleding.....toch?
Na de brand ga je naar de hoofdpost om eventueel perslucht te vullen/ schoonmaken, stuk spul te laten vervangen, een natje en een droogje, enfin noem maar op.
En dan hoeven volgens mij de kosten niet zo vreselijk hoog te zijn.
lijkt mij het handiger om die 2e post wel zoveel mogelijk zelfsupportet te laten zijn ;)


Thijs

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 22 januari 2004, 19:59:48
er moet 200000 euro bezuinigd worden, weet je nog


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 22 januari 2004, 20:01:17
Daar kan je later nog eens over nadenken, het gaat er nu om dat Lelystad op kort termijn uit de zorgen is.
Neem van mij aan dat er al vele korpsen deze methodiek gevolgd hebben. Nadien is er op een plek in de buurt, toen het economisch gezien allemaal wat beter ging een definitieve post geplaatst.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #55 Gepost op: 22 januari 2004, 20:07:48
de ellende is dat je goed moet nadenken voor je een kazerne bouwt,ik denk Jaap dat jij ook wel weet dat je een kazerne snel te klein bouwt.

Met andere woorden je moet niet bouwen voor nu,maar voor de toekomst.Komen er nog meer voertuigen?wat wil je nog meer met een nieuwe kazerne.
Je zult een post neer moeten zetten waar je de eerste tig jaar goed in kan wonen,en op zo,n plek dat iedere plek in de stad binnen de gestelde norm kan worden bereikt.

Wij zijn nu bezig met de plannen voor een nieuwe kazerne,je wilt niet weten wat voor onderzoeken daar al op los gelaten zijn :-X :-\


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 22 januari 2004, 20:24:27
Eigenlijk wil ik dat best wel weten :D, wij hebben namelijk de zelfde problemen als Lelystad. Wat Lelystad echter niet heeft enwij wel zijn buren met een 24 uurs bezetting. Die gaan ons tijdelijk uit de nood helpen, door op ons grondgebied uit te rukken.
In de toekomst, over een jaar of 3, zijn wij ook 24 uurs, echter daar moet wel een nieuwe kazerne voor komen. enfin je begrijpt het wel.
Wat ik echter niet begrijp is dat Lelystad echt een schitterende kazerne heeft, in principe uitgelegd voor een 24 uurs bezetting, en er tot op de dag van vandaag nooit wat mee gedaan heeft. ??? Hebben ze al die jaren boter op hun hoofd gehad, ging het toen wel goed, is er misschien iets tijdens een uitruk gebeurd waarbij men de pen op de neus heeft gehad? Je kan mij niet wijsmaken dat deze problemen pas sinds kort de kop op steken.


GertvdK

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 22 januari 2004, 20:30:40
Ik ben het geheel met Jaap Goos eens. Gewoon op korte termijn een kleine kazerne neerzetten of een al bestaande garage kopen of huren. Een groot onderzoek kan altijd nog. In Lelystad werken meer dan genoeg officieren die er best wel uit komen wat op korte termijn de meest ideale plek is. Daar heb je echt geen jaren onderzoek voor nodig van Delloitte/Touche.
De vrijwilligers die nu ver weg wonen en altijd te laat zijn krijgen hun eigen kazerne wat ze zeer zal motiveren. Een van de Tas-sen uit de hoofdpost komt daar te staan.
Ik denk dat als de Cdt van Lelystad daar een berekeningetje op lost laat en de oplossing voorschoteld aan de gemeenteraad dat hij daar absoluut geld voor krijgt. Toch logisch dat hij geen geld krijgt voor een 24-uurs dienst. Dat is niet te betalen voor een gemeente als Lelystad


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #58 Gepost op: 22 januari 2004, 20:36:38
toen ik de berichten hoorde uit Lelystad,was ikzelf ook verbaasd.Want je hoorde eigenlijk nooit dat soort dingen van hun.

De onderzoeken die bij ons zijn gebeurt hebben alles met de plaats van de nieuwe kazerne te maken.We zijn een dorp met een groot grondgebied,met nu al plaatsen waar we pas na een minuut of 10 terplaatsen kunnen zijn.Een buurkorps mee alarmeren is geen optie,want de delen van het grondgebied waar het om gaat grenzen aan water.
Nu is dat gebied "gelukkig"landbouwgebied waar een aantal boerderijen staan,maar ook die kunnen in brand vliegen en daar kunnen ook ongevallen gebeuren.

De onderzoeken zijn gedaan door het beroemde onderzoeksbureau,en er is nu een locatie gevonden.Maar nu ligt de gemeente dwars,omdat het eerste aanzicht van het dorp vanaf de A27 wordt beschadigt :-\


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 22 januari 2004, 20:41:49
Het kan nog veel erger, de beste locatie voor ons is aan een weg die nog neergelegd moet worden, dus ik begrijp wat je bedoeld, bureaucratie viert hoogtij >:(