Opkomsttijden en dekkingsplannen

Auteur Topic: Opkomsttijden en dekkingsplannen  (gelezen 107961 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #90 Gepost op: 2 januari 2007, 19:50:13
Het enige waar de gemeente nog minimaal een 1/2 jaar invloed op heeft is de bouwverordening. Zou dit kunnen dat de gemeente extra eisen gaat stellen bij bouwvergunningen??




http://www.gelderlander.nl/achterhoek/article970369.ece

Doetinchemse brandweer komt vaak te laat
Door onze verslaggever

Dinsdag, 2 januari 2007 - DOETINCHEM - De Doetinchemse brandweer komt overdag vaak te laat bij een spoedeisende klus. Daarom wil de brandweer de paraatheid overdag fors opvoeren.
Volgens landelijke richtlijnen behoort een brandweer in de regel binnen acht minuten na een melding op de plek des onheils aanwezig te zijn. In Doetinchem werd die tijd in de eerste tien maanden van 2006 in 37 procent van de gevallen overschreden. In een kwart van die gevallen kwam de brandweer zelfs pas na meer dan twaalf minuten ter plaatse.

Voor een snelle uitruk moeten brandweerlieden binnen drie minuten in de kazerne aan de C. Missetstraat paraat staan. De hulpverleners hebben dan nog vijf minuten om binnen de gestelde norm naar de plaats van de melding te rijden.

De Doetinchemse brandweer telt 72 vrijwilligers. Slechts zeventien van hen werken binnen de ‘drie-minuten-cirkel’. Daarvan zijn er tien personen werkzaam bij de gemeente Doetinchem. Negen van hen werken bij de brandweer. De werkdruk van deze groep wordt steeds hoger, meent het gemeentebestuur.

Omdat de overschrijdingen zich al eerder voordeden tijdens de avond, nacht en weekeinden is sinds 2001 een ploegje van zes vrijwilligers permanent op die tijden op de kazerne. In de avond, nacht en weekeinden is de paraatheid dan ook op peil.

Als de gemeente Doetinchem niets onderneemt kan een forse overschrijding van de uitruktijd schadeclaims opleveren. Elders in Nederland hebben schadeverzekeraars al rechtszaken aangespannen.

De gemeente kan een overschrijding voor lief nemen, maar dan zullen onder meer de bouwvergunningen aanzienlijk moeten worden aangescherpt. Eigenaren van panden zullen dan dure maatregelen moeten nemen zodat een brand zich minder snel verspreidt.

De gemeente Doetinchem gaat binnenkort beslissen hoe ze de brandveiligheid wil verbeteren. Vrijwel zeker zal de gemeente bedrijven in de binnenstad gaan benaderen om nieuwe vrijwilligers te rekruteren. Er moeten meer brandweerlieden komen die binnen drie minuten op de kazerne zijn. Dat kan overdag alleen als de vrijwillige brandweerlieden dicht in de buurt van de kazerne werken. Maar werkgevers zijn de laatste jaren minder geneigd om hun werknemers verlof te geven.


Gast48368

  • Gast
Reactie #91 Gepost op: 12 december 2007, 10:56:10
Brandweer moet binnen 8 minuten arriveren
Uitgegeven: 12 december 2007 10:23

DEN HAAG - De brandweer moet voortaan meestal binnen 8 minuten aankomen bij een incident. Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) heeft woensdag aangekondigd dat ze die verplichting wettelijk wil vastleggen.
 
Ter Horst reageert met haar voorstel op een inspectierapport waaruit blijkt dat de opkomsttijd van de brandweer fors is toegenomen.

De brandweer had vorig jaar vaak tussen de 12 en 15 minuten nodig om te arriveren. Bij 70 procent van de branden duurde het 8 minuten of langer voordat de hulpdienst ter plaatse was.  

In 2000 werden de 8 minuten in minder dan de helft van de gevallen overschreden.

Vuistregel

Momenteel staat nergens in de wet voorgeschreven hoe snel de brandweer bij een incident moet zijn. Als vuistregel geldt al wel dat de brandweer binnen 8 minuten na de melding ter plaatse arriveert. Voor woningbranden in de historische binnenstad geldt een opkomsttijd van maximaal 6 minuten.

Rotondes

De brandweer heeft de laatste jaren meer moeite om snel uit te rukken, omdat vrijwilligers verder van de kazerne zijn gaan werken. Daarnaast hinderen verkeersmaatregelen zoals rotondes, drempels en paaltjes een snelle opkomsttijd.

Dat concludeert de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (IOOV) in een woensdag gepubliceerd onderzoek.

Files

De inspectiedienst heeft tips gegeven om de opkomsttijd te verkorten. Brandweervrijwilligers zouden files op weg naar de kazerne kunnen vermijden door met de brommer te komen.

Ook kunnen vrijwilligers overdag worden ingedeeld bij een kazerne in de buurt van hun werk, terwijl ze in de avonduren opgeroepen kunnen worden voor een brand in de omgeving van hun woonhuis.

Slimme locaties

Daarnaast moeten kazernes overwegen om een deel van hun blusvoertuigen paraat te houden op slimme locaties in hun regio, met bemanning in de buurt.

Op die manier kan de rijtijd naar een incident worden verkort. Met datzelfde doel zou de brandweer moeten meepraten over verkeersbelemmerende maatregelen in een gemeente.

Beton

Minister Ter Horst wil de verplichte opkomsttijd van 8 minuten overigens niet in beton gieten. Het kan nodig zijn om voor sommige gebouwen een kortere tijd voor te schrijven. In andere gevallen zou de brandweer juist een langere opkomsttijd kunnen aanhouden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Makkelijk praten voor de minister, terwijl er steeds meer brandweerkorpsen opgeheven worden, en de vrijwilliger zich aan de verkeersregels moeten houden.  :-X


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #92 Gepost op: 12 december 2007, 11:19:19
Gaat het om 8 minuten nadat de melding op de pager is verschenen? Dat lijkt me in veel situaties onder de huidige omstandigheden onmogelijk. Met name in middelgrote plaatsen met 1 brandweerkazerne kan je soms al 8 minuten onderweg zijn van de kazerne naar het incident. De 8-minutennorm is misschien alleen haalbaar als er veel brandweerkazernes bijkomen. Dan krijgt een plaats als Assen niet 1, niet 2, maar bijvoorbeeld 4 kazernes. Probleem zal dan echter zijn om voor elke kazerne een duur voertuig paraat te hebben, om over een bemanning maar niet te spreken. Ja, wat een oplossing kan zijn is dat elke brandweerman op de momenten dat hij/zij oproepbaar moet zijn, de beschikking krijgt over een personenauto die is uitgerust als brandweervoertuig, met daarin een brandweerpak, blusmiddelen en andere belangrijke middelen. Uiteraard in het rood, met striping, en zwaailichten enzo. Via de satelliet kan dan worden gezien welk voertuig het dichtst bij het incident is. Dat voertuig rijdt er rechtstreeks heen (om de 8-minutennorm te halen), terwijl de andere leden van de blusgroep naar de kazerne gaan om het grotere materieel op te halen.

Het bovenstaande is natuurlijk een beetje vergezocht, maar dat is de 8-minutennorm in sommige gevallen ook. Ik zou dan eerder met het voorstel komen dat de 8-minutennorm in (bijvoorbeeld) 80% van de gevallen moet worden gehaald. En dat voor bepaalde gebouwen/situaties niet een norm van 8, maar van (bijvoorbeeld) 12 minuten geldt - zoals nieuwbouwwoningen (die vaak behoorlijk brandveilig zijn).


Firework07

  • Gast
Reactie #93 Gepost op: 12 december 2007, 13:46:59
Hier dan de brief die op de site van BZK staat

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Onderwerp
Operationele Prestaties Brandweer
"Opkomsttijden"

Hierbij bied ik u het rapport “Operationele Prestaties Brandweer ‘Opkomsttijden’”
van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) aan. Het rapport
is als bijlage bij deze brief opgenomen.


In deze brief zal ik eerst een samenvatting geven van het onderzoek van de Inspectie OOV. Daarna zal ik aangeven wat mijn reactie is op de onderzoeksuitkomsten en welke maatregelen ik op basis van het onderzoek naar de opkomsttijden van de brandweer zal nemen.

Samenvatting rapport Operationele Prestaties Brandweer “Opkomsttijden”
De opkomsttijd is de optelsom van de verwerkingstijd van de melding, de
uitruktijd en de aanrijdtijd. De uitruktijd is daarbij de tijd tussen het alarmeren van de brandweer door de meldkamer en het tijdstip dat het eerste voertuig de
kazerne verlaat. De aanrijdtijd is de tijd die het eerste voertuig nodig heeft om van de kazerne naar het plaats incident te gaan De opkomsttijd van de brandweer
wordt als een belangrijk kwaliteitskenmerk van de brandweer beschouwd. Daarnaast is de opkomsttijd voor de burger van groot belang.

De Inspectie OOV heeft in 2006 de bestuurlijke aansturing van de brandweer onderzocht.1  Daaruit bleek dat 60% van de gemeenten geen informatie kon verschaffen over de operationele prestaties in de vorm van opkomsttijden. Van
de gemeenten die wel informatie over de opkomsttijden konden leveren, bleek de
meerderheid hun eigen vastgestelde normen te overschrijden.

1  Kamerstuk 2006-2007, 29517, nr. 22, Tweede Kamer

Op basis van verschillende gegevens (onder andere afkomstig uit de Brandweerstatistiek van het CBS) is door de Inspectie OOV nu onderzoek gedaan naar de opkomsttijden bij de verschillende gemeenten en de
verschillende bouwstenen van de opkomsttijd, namelijk de verwerkingstijd van de meldkamer, de uitruktijd en de rijtijd. Het doel van het onderzoek was het
signaleren van knelpunten met betrekking tot opkomsttijden en het stimuleren
van het verbeteren van de opkomsttijden. In veel gemeenten blijkt met name in de dagsituatie de opkomsttijd fors te zijn toegenomen ten opzichte van 15 jaar geleden. Oorzaken zijn vooral te vinden in verkeersbelemmerende maatregelen
en de toegenomen mobiliteit van vrijwilligers.


De Inspectie OOV wil niet alleen een beeld schetsen van de problematiek rondom de opkomsttijden, maar ook een bijdrage leveren aan de vermindering ervan. De oplossingsrichtingen liggen vooral op het terrein van preparatie en
proactie/preventie. Immers, de gemeenten kunnen gemotiveerd afwijken van de
8-minuten, maar het ophogen van de opkomsttijd kent een kritieke grens wil de brandweer nog een succesvolle redding kunnen uitvoeren. De winst is daarom vooral te behalen aan de voorkant door preventieve maatregelen om branden te voorkomen, het eerder ontdekken van branden en het sneller naar de kazerne kunnen komen van brandweermensen.

Naast het onderzoeksrapport van de Inspectie OOV ontvangt elke regio een regiorapport, waarin met behulp van kaarten zichtbaar is gemaakt waar voor de desbetreffende regiogemeenten knelpunten geďdentificeerd zijn in het halen van opkomsttijden.

Reactie
Aanbevelingen uit rapport Operationele Prestaties Brandweer “Opkomsttijden” Allereerst neem ik met zorg kennis van de conclusies die de Inspectie OOV in haar onderzoeksrapport verwoordt.

De Inspectie OOV presenteert in het onderzoeksrapport verschillende oplossingen die zijn aangedragen door deskundigen uit het brandweerveld. Voorgesteld wordt onder andere het aantal protocollen en procedures in meldkamers te verminderen en te uniformeren. Daarnaast kan een gericht personeelsbeleid en een betere afstemming met werkgevers leiden tot een betere beschikbaarheid van vrijwilligers en zo bijdragen aan een vermindering van de opkomsttijd. Ook de ligging van een brandweerkazerne kan geoptimaliseerd worden en het in een vroeg stadium betrekken van de brandweer bij verkeersmaatregelen kan een gunstige uitwerking hebben op de opkomsttijd. Rookmelders in woningen bieden een perspectief om de brandveiligheid te vergroten.

Deze door de Inspectie OOV gepresenteerde oplossingsrichtingen onderschrijf ik en ik zal ook in de toekomst de uitvoering van deze aanbevelingen verder stimuleren en/of faciliteren. In dit kader verwijs ik u door naar de brief2   die ik op
9 november 2007 aan de Tweede Kamer heb verzonden, waarin ik onder andere heb aangegeven voornemens te zijn een eenmalige startsubsidie toe te kennen aan van de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers.

Opnemen (norm)tijd in het besluit Veiligheidsregio
Om een vergelijkbaar kwaliteitsniveau van brandweerzorg in elke regio te krijgen zal ik bandbreedten voor opkomsttijden voor de brandweer vastleggen in het bij de Wet Veiligheidsregio’s behorende Besluit Veiligheidsregio’s. Ik zal mij daarbij
baseren op het stelsel van normtijden uit de Leidraad Repressieve Basisbrandweerzorg welke in samenwerking met diverse partners in het veld ontwikkeld is. In de leidraad wordt uitgegaan van de 8 minuten norm voor een groot deel van de objecten. Maar er zijn ook objecten en incidenten denkbaar
waarvoor een snellere opkomsttijd noodzakelijk is of een langzamere opkomsttijd mogelijk is. En met het treffen van de juiste brandpreventieve maatregelen kan
een regio ook een langere opkomsttijd aanhouden. Ik wil deze differentiatie opnemen in de regelgeving, omdat een opkomsttijd niet een rigide doelstelling mag zijn. De kwaliteit van de brandweerzorg dient immers centraal te staan.

Preventieve maatregelen: Actieprogramma Brandveiligheid
De bandbreedte voor de opkomsttijd kan worden verruimd door het treffen van preventieve maatregelen. Ten aanzien van het treffen van dit soort maatregelen heb ik op 30 januari 2007, mede namens de minister van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM), het Actieprogramma Brandveiligheid aan de Tweede Kamer aangeboden. Doel van het actieprogramma is een daadwerkelijke verhoging van de brandveiligheid door de kans op en de gevolgen van een brandincident zoveel mogelijk te beperken, onder andere door een verhoging van het brandveiligheidsbewustzijn. Binnen het actieprogramma
worden instrumenten ontwikkeld die de verantwoordelijken in alle fasen van het bouw- en gebuiksproces (ontwerpers, bouwers en gebruikers) kunnen ondersteunen bij borgen van brandveiligheid. Zo wordt bijvoorbeeld binnen het actieprogramma een veiligheidsmanagementsysteem ontwikkeld, dat partijen dwingt vooraf goed na te denken over brandveiligheid, toegespitst op het specifieke gebruik van het desbetreffende gebouw.

De eerste voortgangsrapportage van het Actieprogramma Brandveiligheid wordt
in december 2007 aan de Tweede Kamer aangeboden.

De vermindering van de opkomsttijden is van groot belang om de brandveiligheid
in Nederland zo hoog mogelijk te houden. Daarbij heeft het lokale bevoegd gezag de primaire verantwoordelijkheid. Lokaal dienen maatregelen genomen te worden om de opkomsttijd te verminderen. Ik zal het lokale bevoegd gezag hier dan ook
op blijven aanspreken.




DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES,


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #94 Gepost op: 12 december 2007, 14:02:17
In bovenstaande gaat het natuurlijk om de aankomst van de eerste voertuigen. Wat ik een beetje mis (als ik het verkeerd heb, mag je het zeggen), is dat ook in de tweede uitruk de opkomsttijden steeds langer worden. Wat ik bij ons in de gemeente en omliggene gemeenten zie, is dat men voertuigen vanwege de financiën buiten dienst heefst gesteld (en niet zo zeer omdat men geen mensen kon krijgen), en voor aanvullende eenheden zich afhankelijk maakt van andere gemeenten. Dit komt de opkomsttijd van aanvullend materieel natuurlijk niet ten goede.  :-\


ACKevin

  • Gast
Reactie #95 Gepost op: 12 december 2007, 14:14:30
Nou wordt leuk.. wettelijk verplicht.. lijkt mij eerder onmogelijk, de burgers gaan al tellen wanneer je aan de telefoon hangt, dan moet het nog verwerkt worden in de meldkamer, vrijwillgers piepen, op laten komen, als je mazzel hebt lukt dit alles al binnen 4 á 5 minuten , en dan nog binnen 3 minuten naar het incident.. veel succes?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #96 Gepost op: 12 december 2007, 15:19:54
De 8 minutenregeling is een godspe.

In vroeger tijden toen er nog geen verkeersdrempels bestonden, de vrijwilliger gewoon nog werkte in zijn eigen woonplaats en de afstand tussen woon/werk/kazerne nog op de fiets te doen was, zou zoiets haalbaar zijn.

Tegenwoordig is het gewoon utopisch om overal op elke gewenste locatie de opkomsttijd van 8 minuten te halen.

Het prijskaartje is gewoon te hoog. Verplaatsen van kazernes, meer personeel (wat er in veel gevallen gewoon niet is), ik zie het niet gebeuren dat de minister naast de wettelijke verplichting ook nog eens in staat is om het budget ervoor vrij te maken om de brandweer in staat te stellen om aan de nieuwe wet te voldoen.

Utopisch, dus.


plato

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #97 Gepost op: 12 december 2007, 15:54:26
Biedt zo'n wet juist geen aanknopingspunten voor meer budget voor de brandweer? korpsen moeten nu aan de wet voldoen, dus kunnen zij om meer geld vragen. (of ze het vervolgens krijgen is nog maar de vraag natuurlijk)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #98 Gepost op: 12 december 2007, 20:21:42
Dat geeft wel te denken dat een burgemeester dit niet wil... Wil hij geen veiligheid voor zijn inwoners?? ???  :-X

http://www.haarlemsdagblad.nl/article2839505.ece

'Norm voor brandweer niet in wet'

Gepubliceerd op 12 december 2007, 18:18
Laatst bijgewerkt op 12 december 2007, 18:47
Foto: United Photos haarlemmermeer -

Voor Haarlemmermeer zal er weinig veranderen, maar burgemeester Theo Weterings is desondanks niet erg gelukkig met het besluit van minister van binnenlandse zaken Guusje ter Horst om in de wet vast te leggen dat de brandweer binnen acht minuten in de meeste gevallen ter plekken moet zijn bij een brand of ander incident. Hij ziet meer in 'lokaal maatwerk' dan in landelijke regelgeving, zegt Weterings.

Haarlemmermeer voldoet op dit moment aan de eisen die de minister wil gaan stellen. Overdag is de brandweer volgens de meest recente cijfers in 90,7 procent van de meldingen binnen acht minuten ter plekke. 's Avonds en in het weekeinde is dat zelfs 92,7 procent omdat er dan sneller kan worden doorgereden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #99 Gepost op: 12 december 2007, 20:34:00
Hier het orginele rapport (onderaan bericht)

http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=109842

Operationele prestaties brandweer 'Opkomsttijden'
12 december 2007
http://www.minbzk.nl/contents/pages/91007/voorkant-rapport-brandweer.jpg
Uit het inspectierapport "Operationele prestaties brandweer 'Opkomsttijden" van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Iinspectie OOV) blijkt dat de brandweer nu veel meer tijd nodig heeft om bij een brand of ongeluk te komen dan vijftien jaar geleden. Brandweerkorpsen doen er in 70 procent van de gevallen langer dan 8 minuten (de huidige professionele norm) over, steeds vaker duurt het 12 tot 15 minuten. Oorzaak is vooral dat brandweervrijwilligers in hun reguliere baan steeds verder van de kazerne werken. Ook spelen verkeersmaatregelen als rotondes, drempels en paaltjes een rol.

De opkomsttijd van de brandweer bestaat uit drie onderdelen:
- het verwerken van de melding in de meldkamer;
- het opkomen van de vrijwilligers naar de kazerne, omkleden en wegrijden (uitruktijd); bij beroepsbrandweer zijn de brandweermensen al op de kazerne, en is de uitruktijd dus korter;
- de rijtijd naar de brand.

De Inspectie OOV geeft in het rapport een aantal tips om de opkomsttijd te verkorten. Een greep daaruit:

    * Het verwerken van de melding in de meldkamer kan eenvoudiger en daardoor sneller;
    * Het aantal beschikbare vrijwilligers in de buurt van de kazerne kan omhoog door een bredere werving, maar ook door vrijwilligers overdag bij een andere brandweer in te delen (vlak bij hun werk) dan buiten werktijd (in hun woonplaats);
    * Files op weg naar de kazerne zijn te omzeilen met brommer of scooter;
    * De rijtijd naar een brand kan beperkt worden als brandweerwagens niet in een kazerne maar op strategische locaties paraat staan, met bemanning in de buurt;
    * Verder moet de brandweer in de gemeenten meepraten over verkeersbelemmerende maatregelen en de aanleg van wegen en viaducten naar nieuwbouwwijken.

Bestanden

    * Rapport operationele prestaties brandweer opkomsttijden (1446 Kb) |
http://www.minbzk.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/91007/rapportoperationeleprestatiesbrandweeropkomsttijden.pdf