Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?

Auteur Topic: Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?  (gelezen 26060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2012, 23:55:16
Derdewereld toestanden...  :-\
Arts  www.alphalog.nl


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2012, 00:56:36
:o onwaarschijnlijk dit  :-X

Diep, diep respect voor de mensen die in ieder geval nog uit een goed hart als vrijwilliger iets willen doen bij gebrek aan een goede regeling.

Bij ons heeft de dierenambulance het haast beter.......
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


112Rene

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 436
Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2012, 01:21:28
Zat vol verbazing naar het Belgische programma Panorama te kijken. (Oude uitzending) oordeel zelf.. Ik vind het schandalig. :-\

http://www.deredactie.be/permalink/1.1210906


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2012, 09:06:20
Ik heb veel respect voor de particuliere ambulancediensten maar ik ben bang dat zij ook hun eigen ongeluk organiseren.

Hiermee bedoel ik dat zij iets doen wat de overheid nalaat en daar wordt misbruik van gemaakt.
Ik neem aan dat ook in België de overheid verantwoordelijk is voor de volksgezondheid?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2012, 13:23:20
Welke overheid?

Nee, serieus: Als je beleid wordt gemaakt door mannen zoals in dit filmpje te zien is, die gezondheidszorg als commerciële instelling zien waar geen cent naar toe moet, dan ben je als natie gedoemd tot slechte gezondheidszorg.

En ja, daar zijn we in Nederland ook naar op weg...
Arts  www.alphalog.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2012, 18:07:10
VETE TUSSEN AMBULANCEDIENSTEN LOOPT UIT DE HAND

Ambulancier maakt ruzie terwijl vrouw sterft

WOENSDAG 08 FEBRUARI 2012, 03U00AUTEUR: PETER MALAISE

KLUISBERGEN - In plaats van te helpen bij de reanimatie van een stervende vrouw, begon een ambulancier van het Rode Kruis de buren uit te schelden omdat ze eerst een privé-ambulancedienst hadden opgeroepen. De vrouw uit Kluisbergen overleefde het niet. 'Vetes uitvechten terwijl mijn moeder doodgaat: dat hou je toch niet voor mogelijk?' zegt haar zoon.

Toen het licht bij Jolande Hollemaer (80) maandagavond verdacht lang bleef branden bij haar thuis in Kluisbergen (in het zuiden van Oost-Vlaanderen), begonnen haar overburen zich zorgen te maken. Ze houden al jaren een oogje in het zeil omdat de vrouw alleen leeft. 'We gingen een kijkje nemen en zagen dat ze onderaan de trap lag', vertellen Jenny Raepsaet en Rita Demeyer. 'We belden onmiddellijk naar een ambulancier die we kennen, en die kwam snel ter plaatse. Jolande was toen al buiten bewustzijn, zodat de ambulancier besloot de hulp in te roepen van de mugdienst via de noodcentrale van de 100.'

En daar liep het fout. Want nog voor de mug arriveerde, kwam een ziekenwagen van het Rode Kruis aangereden die door de noodcentrale mee was opgeroepen. 'In plaats van de vrouw te helpen, begon de ambulancier ons uit te kafferen en de les te spellen', zeggen de buren. 'Dat we onmiddellijk de 100 hadden moeten bellen en dat hij nu voor niets tot hier was gekomen. In plaats van ook te helpen, bleef hij maar zagen en klagen tegen ons. En dat terwijl tien meter verder een vrouw aan het sterven was. Hij zadelde ons constant met een schuldgevoel op en bekommerde zich geen moment om het slachtoffer. Toen de mug aankwam, is hij terug in zijn ziekenwagen gaan zitten. De mensen van de privé-ambulancedienst hebben samen met de dokter van de mug hard hun best gedaan om Jolande erdoor te krijgen, maar ze is jammer genoeg na een uur gestorven.'

(...)

De betrokken ambulancier, J.C., gaat niet akkoord met de beschuldigingen. Want alleen hij is bevoegd om in de regio noodritten te doen, zegt hij. 'Ze zoeken mij al jaren, maar het staat in de wet dat de 100-ziekenwagen het vervoer doet als de 100 opgeroepen wordt. En dus niet de privéziekenwagen. Ik heb de buren dan ook gezegd dat ze beter meteen de 100 hadden gebeld, omdat de mug dan automatisch meekomt. Nu is er veel kostbare tijd verloren gegaan. Die privé-ambulancedienst is er gewoon op uit om onze dienst over te nemen, maar hij is niet erkend met het 112-logo. Misschien wil hij dat er voor deze regio gewoon geen 100-dienst meer is?'

De nationale afdeling van het Rode Kruis kon gisteravond niet meer reageren.

(...)


Ambulanciers werken onder zware financiële druk

woensdag 08 februari 2012, 03u00Auteur: (kba)

De tirade van de ambulancier in Kluisbergen heeft mogelijk te maken met de financiële druk op het beroep. Vorige week nog vertelden enkele ambulanciers in het VRT-programma Panorama hoe zwaar ze het wel hebben.

Voor een rit van minder dan tien kilometer krijgt een ambulancier amper 59euro. Een ambulancedienst die 24 uur op 24 uur bereikbaar moet zijn en soms uren bezig is met één patiënt, draait dan sowieso op verlies. Zelfs ambulancediensten die met vrijwilligers werken, raken niet uit de kosten. Als bovendien een ambulancier uitrukt maar door een samenloop van omstandigheden de patiënt niet moet vervoeren – zoals het geval was in Kluisbergen – dan moet hij niet rekenen op een vergoeding.
Samen sterk in de hulpverlening!


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2012, 19:23:28
Echt niet te geloven dit verhaal. Echt heel heel erg triest.  :'(  :'(
Het is echt een ontwikkelingsland daar in België.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2012, 20:07:58
Echt niet te geloven dit verhaal. Echt heel heel erg triest.  :'(  :'(
Het is echt een ontwikkelingsland daar in België.

Wat de ambulancezorg betreft kan ik je nog enigszins volgen maar trek dat niet door naar de rest van de gezondheidszorg en dergelijke... Er lopen ook dingen goed.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2012, 12:05:24
En er is een vervolgje op het artikel uit het Nieuwsblad:

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GOT3LV5DC

Scheldende ambulancier mag geen 100-dienst meer rijden - 09/02/2012

KLUISBERGEN - De ambulancier die afgelopen maandag de buren van een stervende vrouw de les spelde omdat ze eerst naar een concurrerende ambulancedienst hadden gebeld, mag van het Rode Kruis geen noodinterventies meer doen. 'Hij is 72 jaar, wat in principe te oud is om voor de 100 te rijden', zegt Filip Rylant van het Rode Kruis. 'Dat zal in de toekomst ook niet meer gebeuren.' Van de FOD Volksgezondheid heeft J.C. in principe nog de toelating om tot het einde van het jaar te rijden, maar het Rode Kruis zet hem nu al op non-actief.

J.C. arriveerde maandag in Kluisbergen bij het huis van een 80-jarige vrouw die van de trap gevallen was. Maar in plaats van te helpen bij de reanimatie, sprak hij de buren aan omdat zij eerst naar een privé-ambulancedienst hadden gebeld (zie Het Nieuwsblad van gisteren). 'Volgens onze informatie deed hij dat niet op een agressieve manier', zegt het Rode Kruis. 'Hij heeft de vrouw ook niet aan haar lot overgelaten, want zijn jongere collega en de privé-ambulanciers waren al bezig met de reanimatie. Hij is er dus zeker niet de oorzaak van dat ze is overleden, maar het is wel degelijk ongepast om dat soort opmerkingen te maken terwijl er mensenlevens op het spel staan. Het mag dan wel goedbedoeld zijn, we gaan een interne procedure opstarten.'

J.C. mag voorlopig nog wel niet-dringende ambulancediensten uitvoeren.

kba