Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?

Auteur Topic: Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?  (gelezen 26032 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
@Loekie

Dat schijnt wel een ander licht op het onderwerp. Maar dat neemt niet weg dat het echt tijd wordt dat er heel snel en heel veel veranderd gaat worden. Ook bij secundair vervoer kan je dit eigenlijk niet maken. Dan verwacht je in een land als Belgie toch eigenlijk ook wel meer.

Hopelijk wordt de politiek bij jullie wakker geschud. Maar ik denk dat dit ijdele hoop is. Net als hier in Nederland.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
...Hopelijk wordt de politiek bij jullie wakker geschud. Maar ik denk dat dit ijdele hoop is. Net als hier in Nederland.

Volgens mij kunnen we het in zowel België als Nederland tegenwoordig beter hebben over PoliZiek.... :'(
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
CPR Hands Saving Lives INTRO + MOVIE 16' on Vimeo


Toch niet zo 3de wereld land achtig als jullie dachten? Als ik dan lees dat in Nederland in 4 op de 5 gevallen de ambu de voorgeschreven tijd ook niet haalt... Tja. Of het zo veel beter is dat er 3 ambu's ter plaatse komen bij een rea?

Er zijn zeker verbeterpunten, maar dat is overal zo. De media moet ook niet dramatiseren. Hier in de stad vertrekt de ambulance standaard met ambulanciers en 1 spoedverpleegkundige aan boord, en is er ook een MUG dienst.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Men werkt er bovendien wel aan. Zo is men van plan de opleiding ambulancier op te trekken naar 360u theorie en 120u stage, eventueel aangevuld met nog een jaar extra opleiding.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #44 Gepost op: 20 augustus 2012, 10:07:03
CPR Hands Saving Lives INTRO + MOVIE 16' on Vimeo


Toch niet zo 3de wereld land achtig als jullie dachten? Als ik dan lees dat in Nederland in 4 op de 5 gevallen de ambu de voorgeschreven tijd ook niet haalt... Tja. Of het zo veel beter is dat er 3 ambu's ter plaatse komen bij een rea?

Er zijn zeker verbeterpunten, maar dat is overal zo. De media moet ook niet dramatiseren. Hier in de stad vertrekt de ambulance standaard met ambulanciers en 1 spoedverpleegkundige aan boord, en is er ook een MUG dienst.

Mooi promo filmpje.  O0

Maar welke verbetering geeft dit mbt de toestanden rond de ambulance diensten in België?


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Ik weet het, ik geef een oud topic een schop omhoog.
In 1997 is door hetzelfde programma, Panorama, ook een reportage gemaakt over de Belgische ambulancezorg. Iemand heeft die reportage op YouTube gegooid dus ik wil het met jullie delen.
Feitelijk is er sinds 1997 niet zo bijzonder veel veranderd qua opleiding/financiering. Sommige dingen behoeven misschien uitleg maar shoot en ik probeer het uit te leggen.
Voor de post-euro-invoering-reaguurders: 1 Belgische Frank is ongeveer 0,025€ (1€ = 40.3399 BEF). 2000 Frank is dus iets van een 50€.

Deel 1: PANORAMA EERSTE DEEL 1/5 (sos ambulance BRT 1997 )
Deel 2: PANORAMA DEEL 2.5
Deel 3: PANORAMA DEEL 3.5
Deel 4: PANORAMA DEEL 4.5
Deel 5: PANORAMA EINDE DEEL 5.5


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Goed, tijd om mijn eigen ervaringen hier eens te delen. Heb het mindere genoegen gehad om de afgelopen paar dagen meermaals in een Belgische ambulance van Falck Ambuce te mogen vertoeven...

De eerste verhuizing was met een nieuwe MB Sprinter, een hele kale bus met een rail systeem om brancards op te vergrendelen, en twee stoelen aan één kant, met een rolstoellift. Beetje basis rode-kruis voertuig...

De tweede en derde keer was in een Opel Vivaro met een ambulance inrichting maar eigenlijk alleen maar een nekbrace, handschoenen en spuugbakjes in de kastjes. Wel een brancard maar verder helemaal niets, en het grootste deel van de inrichting hing met tape aan elkaar inmiddels. Morgen weer 2x met de ambulance mee, eens zien wat het nu gaat worden...

Personeel is absoluut niet patiëntgericht bezig geweest tot nu toe, de eerste keer met z'n tweeën voor in de bus en ik achterin op een stoel, de laatste keer zat de bijrijder wel achterin maar 0,0 communicatie, gesprek starten geen mogelijkheid etc. :-\ Denk dat B-vervoer in Nederland toch wat beter geregeld is...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


De Prins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
Goed, tijd om mijn eigen ervaringen hier eens te delen. Heb het mindere genoegen gehad om de afgelopen paar dagen meermaals in een Belgische ambulance van Falck Ambuce te mogen vertoeven...

De eerste verhuizing was met een nieuwe MB Sprinter, een hele kale bus met een rail systeem om brancards op te vergrendelen, en twee stoelen aan één kant, met een rolstoellift. Beetje basis rode-kruis voertuig...

De tweede en derde keer was in een Opel Vivaro met een ambulance inrichting maar eigenlijk alleen maar een nekbrace, handschoenen en spuugbakjes in de kastjes. Wel een brancard maar verder helemaal niets, en het grootste deel van de inrichting hing met tape aan elkaar inmiddels. Morgen weer 2x met de ambulance mee, eens zien wat het nu gaat worden...

Personeel is absoluut niet patiëntgericht bezig geweest tot nu toe, de eerste keer met z'n tweeën voor in de bus en ik achterin op een stoel, de laatste keer zat de bijrijder wel achterin maar 0,0 communicatie, gesprek starten geen mogelijkheid etc. :-\ Denk dat B-vervoer in Nederland toch wat beter geregeld is...

Je kan het inderdaad ook van geen kanten vergelijken. In België zijn deze wagens echt enkel ingericht voor het transport op zich. Wanneer er toch een medisch risico is, komen er normaal andere wagens. De eerste bus waar je hebt ingelegen is waarschijnlijk een pendelwagen, die instaat voor vervoer tussen 2 ziekenhuizen van dezelfde "keten".

Dat ze met 2 vooraan zitten mag niet (dat zijn niet onze richtlijnen!), zou je eigenlijk moeten melden.
Het kan bij sommige types inderdaad veel beter en daar erger ik me als collega op dezelfde dienst wel eens meer aan.

Opel Vivaro's zouden me verbazen, dat rijdt niet bij ons  ;)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
De eerste verhuizing was met een nieuwe MB Sprinter, een hele kale bus met een rail systeem om brancards op te vergrendelen, en twee stoelen aan één kant, met een rolstoellift. Beetje basis rode-kruis voertuig...

Zonder indiscreet te willen zijn over je medische toestand, wat had er dan volgens jou nog bij gemoeten om jouw pathologie zo goed mogelijk te kunnen verzorgen?  

De tweede en derde keer was in een Opel Vivaro met een ambulance inrichting maar eigenlijk alleen maar een nekbrace, handschoenen en spuugbakjes in de kastjes. Wel een brancard maar verder helemaal niets, en het grootste deel van de inrichting hing met tape aan elkaar inmiddels.

Eigenlijk geldt hier dezelfde vraag.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Goed, tijd om mijn eigen ervaringen hier eens te delen. Heb het mindere genoegen gehad om de afgelopen paar dagen meermaals in een Belgische ambulance van Falck Ambuce te mogen vertoeven...

De eerste verhuizing was met een nieuwe MB Sprinter, een hele kale bus met een rail systeem om brancards op te vergrendelen, en twee stoelen aan één kant, met een rolstoellift. Beetje basis rode-kruis voertuig...

De tweede en derde keer was in een Opel Vivaro met een ambulance inrichting maar eigenlijk alleen maar een nekbrace, handschoenen en spuugbakjes in de kastjes. Wel een brancard maar verder helemaal niets, en het grootste deel van de inrichting hing met tape aan elkaar inmiddels. Morgen weer 2x met de ambulance mee, eens zien wat het nu gaat worden...

Personeel is absoluut niet patiëntgericht bezig geweest tot nu toe, de eerste keer met z'n tweeën voor in de bus en ik achterin op een stoel, de laatste keer zat de bijrijder wel achterin maar 0,0 communicatie, gesprek starten geen mogelijkheid etc. :-\ Denk dat B-vervoer in Nederland toch wat beter geregeld is...
Is gekend, maar wordt door overheid of samenwerkende ziekenhuizen en ziekenfondsen niets aan gedaan. De goedkoopste mag het uitvoeren.
Ik moet wel zeggen, het is niet alleen zo bij deze dienst, maar ook bij andere diensten zo. Dat komt door de slechte (lees geen) wetgeving hierrond in België.