Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?

Auteur Topic: Wil de Belgische overheid geen kwalitatieve ambulancedienst zoals in NL?  (gelezen 26033 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Opel Vivaro's zouden me verbazen, dat rijdt niet bij ons  ;)

Het was de Renault variant ervan, gister weer eens in gezeten. En in een VW Transporter...

Met 2 patienten, 1 op de brancard achterin met een verpleger en ik voorin op de bijrijdersplaats naast de chauffeur. Renault brandde het service lampje van en de VW brandde het oranje rem-lichtje op het dashboard :-X

Zonder indiscreet te willen zijn over je medische toestand, wat had er dan volgens jou nog bij gemoeten om jouw pathologie zo goed mogelijk te kunnen verzorgen?  

Eigenlijk geldt hier dezelfde vraag.

Helemaal niets, maar het was ter indicatie dat het echt basis-basis voertuigen zijn en er echt niets anders mee gedaan kan worden als vervoer van A naar B met een stabiele patient...
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Het was de Renault variant ervan ....
Renault Trafic  ;) ..  de Opel Vivaro en Nissan Primastar zijn ontstaan uit een samenwerking met Renault en nagenoeg identiek aan de Trafic, bij de Opel staat er zelfs groot ''Renault'' op de motor, en blij dat de Opel rijders zijn dat ze niet in een Renault rijden  0098


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Helemaal niets, maar het was ter indicatie dat het echt basis-basis voertuigen zijn en er echt niets anders mee gedaan kan worden als vervoer van A naar B met een stabiele patient...

Ja maar dat niet-dringende secundaire vervoer (taxi-vervoer, eigenlijk) is een heuse 'business' op zich. Daarvoor dienen die voertuigen net. Voor kritieke patiënten of eerste hulp worden er andere voertuigen met ander personeel en ander materiaal in een ander circuit ingezet. Ik begrijp dus eerlijk gezegd niet goed van waar die negatieve ondertoon komt? Omdat er een lampje op een dashboard brandt?  ::)


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Ja maar dat niet-dringende secundaire vervoer (taxi-vervoer, eigenlijk) is een heuse 'business' op zich. Daarvoor dienen die voertuigen net. Voor kritieke patiënten of eerste hulp worden er andere voertuigen met ander personeel en ander materiaal in een ander circuit ingezet. Ik begrijp dus eerlijk gezegd niet goed van waar die negatieve ondertoon komt? Omdat er een lampje op een dashboard brandt?  ::)

Ahum,

Ik heb een aantal jaren voor Ambuce gereden en moest regelmatig meerdere ambulances pakken voordat ik een goede had zonder brandende lampjes. En verder deed ik met de ambulance zowel dringend als niet-dringend secundair vervoer...

Ik snap dus wel waar de negatieve ondertoon vandaan komt  ;)

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Ik begrijp dus eerlijk gezegd niet goed van waar die negatieve ondertoon komt? Omdat er een lampje op een dashboard brandt?  ::)

Mja, toch wel. Als jij een taxi belt bij een erkend bedrijf verwacht je ook dat er met goed functionerend materiaal gereden wordt.

En het feit dat je als patient op de bijrijdersplaats wordt neergezet voor vervoer van ziekenhuis naar ziekenhuis, met je knieën tegen een dashboard aangeklemd, infuus dat via het schuifraampje achter in de bus wordt opgehangen waar verder niemand naar omkijkt, met als gevolg dat ze bij aankomst in het andere ziekenhuis een nieuw infuus moeten prikken... :-X
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Ik heb een aantal jaren voor Ambuce gereden en moest regelmatig meerdere ambulances pakken voordat ik een goede had zonder brandende lampjes. En verder deed ik met de ambulance zowel dringend als niet-dringend secundair vervoer...

Beste vrienden, waarover gaat deze discussie nou eigenlijk? Dat er al eens lampjes in een wagen gaan oplichten?

Het dringende secundaire vervoer wordt trouwens in de regel door het ziekenhuis georganiseerd dat hiervoor aanspraak kan maken op 112-wagens en - zo nodig - het eigen medisch geschoold personeel uit het ziekenhuis.

Ik betreur echter wél het verhaal van Scaniafan, dat is uiteraard niet zo een leuke ervaring en zou niet mogen.

Begrijp me niet verkeerd, er kan zeker nog één-en-ander véél beter in de sector maar ik heb het wat moeilijk met sommige van onze buren (uit verschillende landen, trouwens) die massaal naar België komen voor onze toegankelijke, goedkope én goede ziekenzorg (mét relatief goedkoop transport incluis!) om dan bij het huiswaarts keren maar eens beginnen af te geven op die Belgen met hun lamentabele werkwijzen en manke ziekenwagens. Ik vind dat tamelijk unfair.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse


Begrijp me niet verkeerd, er kan zeker nog één-en-ander véél beter in de sector maar ik heb het wat moeilijk met sommige van onze buren (uit verschillende landen, trouwens) die massaal naar België komen voor onze toegankelijke, goedkope én goede ziekenzorg (mét relatief goedkoop transport incluis!) om dan bij het huiswaarts keren maar eens beginnen af te geven op die Belgen met hun lamentabele werkwijzen en manke ziekenwagens. Ik vind dat tamelijk unfair.

Ben ik helemaal met je eens, dus ik zal niet zo snel aanspraak maken op de zorg in België. Kan ik hier tenminste blijven zeuren ^-^

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Begrijp me niet verkeerd, er kan zeker nog één-en-ander véél beter in de sector maar ik heb het wat moeilijk met sommige van onze buren (uit verschillende landen, trouwens) die massaal naar België komen voor onze toegankelijke, goedkope én goede ziekenzorg (mét relatief goedkoop transport incluis!) om dan bij het huiswaarts keren maar eens beginnen af te geven op die Belgen met hun lamentabele werkwijzen en manke ziekenwagens. Ik vind dat tamelijk unfair.

Ow, ik geef ook absoluut niet af op de zorg in het ziekenhuis hier. Ik ben donderdag / vrijdag in het ziekenhuis geweest, binnengekomen via de spoed en zondag weer via de spoed tot nu toe. De zorg in het ziekenhuis is echt vele malen beter dan wat ik in Nederland gewend ben. Veel meer gericht op de patient en niet zo verzand in procedures etc. Het enige wat me echt opviel, en wat ik hier wilde delen, was de slechte voorzieningen voor B-vervoer. Oud materieel wat van binnen met tape aan elkaar hangt en onderhoud nodig heeft, met personeel wat op zich wel vriendelijk is, maar geen oog voor de patient heeft. ABC instabiel of perfect in staat om zelf te lopen (alleen niet in staat om zelf van A naar B te gaan), zorg voor / contact met een patient is ook voor de patient prettig.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Zolang onze (Belgische) overheid hun (zogezegde) wil voor verbetering niet hard maakt en er geen goede reglementering over opsteld wordt, zal dit zeker verder duren. Ze willen wel betere service, maar het mag voor hun niets meer kosten. tegenstrijdigheden dus.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: Het Nieuwsblad
Ambulancediensten vechten tegen faillissement

De Belgische ambulancediensten staan er financieel bijzonder slecht voor. Dat schrijft Het Laatste Nieuws maandag. Om toch te overleven, zijn ambulanciers genoodzaakt te sjoemelen, zelfs met reanimaties.

Al enkele jaren valt te horen dat het niet goed gaat in de ambulancesector. ‘Een interventie kost tussen de 500 en 1.200 euro, maar wij mogen slechts 60,50 euro factureren aan de patiënt, kilometervergoeding niet inbegrepen’, zegt secretaris van de Unie van Belgische Ambulancediensten (UBA) Jonathan Gijbels. Steeds meer diensten geven er de brui aan.

‘Volgens een door de overheid bestelde studie maakte de best werkende dienst vorig jaar ‘slechts’ 150.000 euro verlies. Bij andere organisaties liep dat op tot 550.000 euro’, aldus Gijbels.

Ziekenhuizen en brandweerdiensten die in de rode cijfers zitten, krijgen nog hulp van de gemeentes. ‘De zowat 50 privédiensten in Vlaanderen hebben die back-up niet en die kunnen dus niet anders dan te sjoemelen tegen de sterren op’, zegt de secretaris nog. Zo worden onverzekerde en ongekeurde oude ambulances bijvoorbeeld toch nog gebruikt, worden vrijwilligers in het zwart betaald en wordt er gesjoemeld met reanimaties.

‘Voor iemand die je levend in het ziekenhuis krijgt, krijg je een kilometervergoeding van enkele tientallen euro’s. Als de patiënt dood is, krijg je 4 euro’, legt Gijbels uit. Ambulanciers doen er dan ook soms alles aan om de patiënt nog even in leven te houden. ‘Het is schandalig, maar onze Unie kan het niemand kwalijk nemen.’

De UBA vraagt al langer dat de regering over de brug komt met geld of dat de wetgeving verandert. De Unie zal via de Raad van State proberen de tarieven die de ambulanciers mogen aanrekenen, te verhogen.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet welke redenering er schuilt achter die uitspraak over de reanimaties. Bij elke reanimatie komt een MUG ter plaatse en het is dan de arts die dan bepaalt of het nog zin heeft om verder te reanimeren en af te voeren naar een ziekenhuis.