Snelle Geneeskundige Groep Maarssen

Auteur Topic: Snelle Geneeskundige Groep Maarssen  (gelezen 25053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Gepost op: 31 januari 2012, 20:42:03
In het laatste nummer van Incident staat een stuk over de Snelle Geneeskundige Groep Maarssen, een groep vrijwilligers vanuit de EHBO ondergebracht bij de brandweer. Volgens het stuk hebben ze de volgende taak:

Citaat
In 1998 werd de taak van de SGG uitgebreid en vanaf dat moment rukken kleine teams van de SGG volgens een piketregeling ’s avonds en in het weekend met de brandweer mee uit naar meldingen van ongeval met beknelling en waterincidenten.
Ook de AED-taak heeft inmiddels zijn intrede gedaan bij de SGG. Als gevolg van de verhoging van de paraatheid en de professionalisering van opleiding en uitrusting, hebben de EHBO’ers tegenwoordig de functie van first responder

Bron: Incident, 2012-01, Sdu Uitgevers

Vooral dat mee uitrukken met de brandweer heeft de gemoederen hier op het forum redelijk verhit als het eenlingen waren die dit op eigen houtje deden. Wat vinden jullie ervan als het zoals hier in georganiseerd verband gebeurt? Heeft het ook echt meerwaarde?




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 31 januari 2012, 21:04:02
Eigenlijk zijn het brandweermensen met alleen de taak gewondenverzorger.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 31 januari 2012, 21:13:11
Eigenlijk zijn het brandweermensen met alleen de taak gewondenverzorger.

Maar die heb je al binnen de bemanning van je TAS. Kijk bij echt grote zaken kan ik nog wel meerwaarde zien, echter bij kleinere ongevallen met één à twee slachtoffers ben ik alleen maar bang dat je teveel mensen in de werkcirkel krijgt en dat draag niet bij aan goede zorg.

Maar voor die echt grote incidenten wordt dit dan weer een dure constructie.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2012, 21:22:11
Het is dan wel of of.
Je kunt dan met minder brandweermensen uitrukken.
Er is ook een korps waar standaard een huisarts uitrukt. Ergens in Brabant uit mijn hoofd.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2012, 22:58:57
Klopt in Veghel word een huisarts meegealarmeerd met de brandweer


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2012, 07:36:26
Ja maar die gaat op eigen vervoer


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2012, 20:55:58
En huisarts die mee gaat met de brandweer ?


Hahahahahahahahahaha.

Even serieus: waarom in vredesnaam ?
Blussen heeft hij/zij niet geleerd en een huisarts bekwaam in de acute (trauma)zorg heb ik nog nooit ontmoet.
Of gaan ze ter plaatse een UWI uitsluiten ?

Sorry hoor, maar iedereen zijn of haar vak.
Straks gaan we de schoorsteenveger meesturen met de ambulance.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2012, 21:31:41
En huisarts die mee gaat met de brandweer ?


Hahahahahahahahahaha.

Even serieus: waarom in vredesnaam ?
Blussen heeft hij/zij niet geleerd en een huisarts bekwaam in de acute (trauma)zorg heb ik nog nooit ontmoet.
Of gaan ze ter plaatse een UWI uitsluiten ?

Sorry hoor, maar iedereen zijn of haar vak.
Straks gaan we de schoorsteenveger meesturen met de ambulance.

En met deze houding ga je die ook niet ontmoeten  :-X

Er zijn voldoende huisartsen die actief zijn binnen de EHBO, daarnaast zijn de meeste huisarten prima bekwaam in kleinere traumatologie. Verder is de algemene acute zorg gewoon een onderdeel van de huisartsenzorg en ook hierin zijn de meesten redelijk bekwaam. Tuurlijk zitten er ook rotte appels tussen maar die vind je ook op die gele taxi's...


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2012, 21:55:07
En met deze houding ga je die ook niet ontmoeten  :-X

Er zijn voldoende huisartsen die actief zijn binnen de EHBO, daarnaast zijn de meeste huisarten prima bekwaam in kleinere traumatologie. Verder is de algemene acute zorg gewoon een onderdeel van de huisartsenzorg en ook hierin zijn de meesten redelijk bekwaam. Tuurlijk zitten er ook rotte appels tussen maar die vind je ook op die gele taxi's...

Mijn vorige reactie was wat onprofessioneel, maar inhoudelijk wel juist.
Ambulanceverpleegkundigen (LPA7), traumatologen, spoedarts /poortarts SEH: als de huisartsen zo handig zijn op die werkterreinen kunnen hele andere beroepsgroepen dus naar huis. Helaas, die beroepsgroepen redden per dag meer levens dan een huisarts.
Kleinere traumatologie akkoord, maar daar stuur je toch geen huisarts naar toe ? Zijn er geen EHBO'ers of gelijkwaardig gekwalificeerde personen beschikbaar in die regio misschien ?

Er zitten inderdaad huisartsen tussen die helaas wat bijscholing missen, in tegenstelling tot de ambulancezorg.
Want in de ambulancezorg wordt je naast de jaarlijkse toetsen ook nog eens om de vijf jaar extra onder de loep genomen.
Dus de kans dat je een rotte appel treft zoals jij dat noemt is niet zo groot als onder de huisartsen.
Wel is het zo dat er binnen elke beroepsgroep mensen beter en minder beter presteren. Bedoelde je dat misschien ?

Er zijn maar heel heel heel erg weinig huisartsen die per jaar net zoveel acute zorg verlenen als een ambulancehulpverlener per pakweg 14 diensten. Bekwaam is een huisarts vast en zeker, maar wel in zijn of haar vakgebied. Net zoals die ambulancehulpverlener. Die is ook bekwaam in zijn of haar vakgebied.

En dat was eigenlijk wat ik wilde zeggen: een huisarts mee met de brandweer ? Onzin !
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2012, 22:11:50
Mijn vorige reactie was wat onprofessioneel, maar inhoudelijk wel juist.
Ambulanceverpleegkundigen (LPA7), traumatologen, spoedarts /poortarts SEH: als de huisartsen zo handig zijn op die werkterreinen kunnen hele andere beroepsgroepen dus naar huis. Helaas, die beroepsgroepen redden per dag meer levens dan een huisarts.

Wat een onzin, zullen we dan de ambuverpleegkundigen ook maar naar huis sturen, immers traumatologen kunnen dat ook? Verder durf ik die laatste opmerking wel te bestrijden, alleen redden huisartsen meestal levens op andere manieren (denk aan preventie, vroege diagnostiek van ziektes, etc.)

Kleinere traumatologie akkoord, maar daar stuur je toch geen huisarts naar toe ? Zijn er geen EHBO'ers of gelijkwaardig gekwalificeerde personen beschikbaar in die regio misschien ?

Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Betreffende huisarts is namelijk behoorlijk actief binnen de EHBO en vind dit blijkbaar een leuk onderdeel om actief op te zijn, persé noodzakelijk, nee. Af en toe handig, ja. Levens zal dit niet kosten, je mag en kan immers van een huisarts wel verwachten dat hij zijn beperkingen ook kent in tegenstelling tot sommige overactieve EHBO'ers die ook wel eens op dit forum ter sprake geweest zijn.

Er zitten inderdaad huisartsen tussen die helaas wat bijscholing missen, in tegenstelling tot de ambulancezorg.
Want in de ambulancezorg wordt je naast de jaarlijkse toetsen ook nog eens om de vijf jaar extra onder de loep genomen.
Dus de kans dat je een rotte appel treft zoals jij dat noemt is niet zo groot als onder de huisartsen.
Wel is het zo dat er binnen elke beroepsgroep mensen beter en minder beter presteren. Bedoelde je dat misschien ?

Ook deze opmerking slaat nergens op. Ook huisartsen zijn verplicht jaarlijks hun bijscholingspunten te halen, moeten verplicht zoveel uur per jaar werken in de normale praktijk en zijn verplicht een x aantal diensten te doen op de HAP... Jazeker bedoel ik dat er binnen elke beroepsgroep mensen beter of minder presteren en daar doet de ambulancezorg niet in onder t.o.v. de huisartsen.

Er zijn maar heel heel heel erg weinig huisartsen die per jaar net zoveel acute zorg verlenen als een ambulancehulpverlener per pakweg 14 diensten. Bekwaam is een huisarts vast en zeker, maar wel in zijn of haar vakgebied. Net zoals die ambulancehulpverlener. Die is ook bekwaam in zijn of haar vakgebied.

En onderdeel van het vakgebied van de huisarts is de acute zorg, weliswaar op een ander niveau en op een andere wijze als de ambulancehulpverlener maar belangrijk is hun rol zeker. Of overleggen jullie nooit met de huisarts als jullie iemand thuis laten (en dragen dan ook gelijk de verantwoordelijkheid over...)

En dat was eigenlijk wat ik wilde zeggen: een huisarts mee met de brandweer ? Onzin !

Verdiep je eerst in de achtergrond, natuurlijk is dit in het algemeen niet noodzakelijk nee, maar in dit geval zie ik er geen kwaad in.

Wat mij soms ontzettend stoort is de arrogante houding die ik regelmatig tegenkom bij ambulancehulpverleners naar huisartsen. Immers zijn ze niet zo goed als zij in de opvang van grote traumatologie en andere acute zaken. Dat klopt want het is ook niet een dusdanig groot onderdeel van hun werk als het voor de ambulancehulpverleners is, maar op heel veel andere gebieden zijn ze een stuk kundiger dan de gemiddelde ambulance-verpleegkundige,  traumatoloog, spoedarts /poortarts SEH.