Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen

Auteur Topic: Commerciele hulpverleningsdiensten kunnen OGS bedrijfscertificering verkrijgen  (gelezen 30848 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Dat moet men ook niet doen (gekke fratsen uithalen) om voertuigen met blauwe lampjes (met lawaai) voor te laten gaan.

Is ook inderdaad niet de bedoeling, maar wat je natuurlijk wel ziet gebeuren is dat mensen voor een ambu / brandweer / politie wagen met toeters en bellen toch door een rood licht gaan / de berm in schieten /etc. dat soort "fratsen" bedoel ik.  
Wat voor kleur zwaailichten gaat convoi exceptional voeren in jouw gedachte spinsel?  

Zie de antwoorden van Pully83 en Haageneesch

Maar dat mag voor alle (nieuwe) regels wel worden ingevoerd.    
Al is alles nu ook al op internet te vinden: maar de mensen nemen geen moeite om hier tijd aan te besteden.
Persoonlijk denk ik ook dat het goed zou zijn om een keer alle rijbewijshouders eenmalig aan te schrijven en een foldertje mee te geven met de meest relevante wijzigingen. Daarbij een begeleidend schrijven waarin gewezen wordt op de eigen verantwoordelijkheid om op de hoogte te blijven van de wijzigingen in de verkeersregels met een verwijzing naar een duidelijke, goed toegankelijke website (met mogelijkheid om je in te schrijven voor een nieuwsbrief die uitgestuurd wordt bij wijzigingen) De groep mensen met rijbewijs maar zonder internet toegang wordt steeds kleiner en zal binnen nu en tien jaar nihil zijn. Daarnaast bij ieder rijbewijs dat wordt uitgegeven / verlengd nogmaals een flyer mee geven en je hebt een grote dekking.


Leuk idee, maar erg onoverzichtelijk voor verkeersdeelnemers, zelfs al doe je aan voorlichting en neem je het op in de theorie examens. Is het niet makkelijker als er één toetsende instantie is die bepaald of een aanvraag voor gebruik van OGS op de wagens terecht en/of noodzakelijk is en dit dan al dan niet goedkeurt en er vervolgens één algemene opleiding (met verplichte jaarlijkse herhaling) voor spoedrijden komt voor alle chauffeurs van voorrangsvoertuigen, waar je eventueel nog een paar optionele uitbreidingen aanhangt voor speciale handelingen (vrachtwagens, glijdend ambulancevervoer, achtervolgingen door politie, etcetera)? En dan dus ook één algemeen erkend basisdiploma met mogelijkheid tot aanvullende vaardigheden.

Ik denk persoonlijk dat het wel mee valt met de onoverzichtelijkheid, het enige wezenlijke verschil met de huidige situatie is dat er een kleur zwaailicht bij komt. Je zou ook kunnen zeggen dat je alles met blauw uitvoert maar dan zorg je juist weer voor een overkill aan blauwe lampjes waardoor het juist minder duidelijk wordt voor de gemiddelde verkeersdeelnemer. Als je er voor zou kiezen om alle voorrangsvoertuigen ook met rood uit te rusten naast het "blauw en bellen" voor secundaire taken (kat in boom, patienten vervoer, etc.) kan je zelfs een rustiger beeld krijgen. Natuurlijk is het niet iets wat binnen een jaar bij iedereen bekend is, maar een lange termijn oplossing voor een steeds verder dichtslibbend wegennet in Nederland waarmee je kan zorgen voor adequate hulpverlening op velerlei terreinen. Natuurlijk zal een en ander goed geregeld moeten worden als het gaat om opleiding / certificering / handhaving / voorlichting etc. Maar dat is nu ook al het geval.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
ik zal het voorstel van nachtbroeder eens gaan bestuderen...

nu even een andere duty call  ;D
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens