hulp bij zelfdoding

Auteur Topic: hulp bij zelfdoding  (gelezen 12255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2005, 13:35:57
Oh, hier uit het boek "Spoedeisende Geneeskunde":

Bij de suicideuiting is allereerst aandacht nodig ... Tijd winnen kan belangrijk zijn ... duidelijk moet worden gemaakt dat zelfmoord als probleemoplossing onjuist is ... Bij een suicidepoging heeft de somatische (lichamelijke) toestand voorrang. Een 'lichte' poging kan zeer ernstig bedoeld zijn. Men moet altijd navragen in hoeverre de patient nog suicidaal is. Hierbij geldt in geval van twijfel nooit: doe niets.
...
Ook na de acute fase blijft aandacht nodig. Afwijzing van de patient kan zeer schadelijk zijn. Veel suicidepogingen ontstaan vanuit een gevoel van wanhoop als reactie op een afwijzing...

*********
Lijkt me vrij duidelijk...
Arts  www.alphalog.nl


jurgeno

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2005, 21:59:28
Ik ben van mening dat je zeker iets moet doen wanneer iemand zelfmoord probeert te plegen. Het eerste wat van belang is, is de Eerste Hulp, het enige waar op dát moment het leven nog mee te redden zou kúnnen zijn. Met de nadruk op kunnen, want als mensen echt niet meer willen zullen ze er vroeg of laat toch een einde aan maken wanneer ze de kans krijgen. Als eerste hulpverlener heb je dan in ieder geval gedaan wat je kunt doen. Daarna is het belangrijk dat de persoon in kwestie de juiste hulp krijgt, om eventueel van gedachten te kunnen veranderen. Soms komen ze tot de conclusie dat ze eigenlijk helemaal niet dood hadden gewild, en dan hebben ze spijt achteraf. Maar houd er zeker rekening mee dat iemand die je als eerste hulpverlener het 'leven redt', zeker niet altijd daadwerkelijk in leven blijft.

Voor familie en bekenden van iemand die een zelfmoordpoging heeft overleefd: je eerste reactie is woede. "Waarom heb je dit gedaan!?" Probeer in deze gevallen nooit kwaad te worden op deze personen, dit werkt vaak in tegenovergestelde richting. Probeer de personen wél duidelijk te maken dat je geschrokken bent, en dat ze belangrijk voor je zijn. Hierdoor zullen ze zich eerder weer 'iets waard' voelen dan wanneer meteen iedereen boos reageert.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2005, 01:31:47


Die aanklacht komt er dus niet door bij justitie. Het moet niet gekker worden zeg, je bent er om levens te redden, als men dan echt dood wil doe t dan op een plek waar je niet gevonden wordt, degenen die een poging doen (tentamen suicide) door in armen/polsen snijden (doorsnijden doen ze nooit en meestal ook niet in de lengterichting maar dat terzijde) en pillen te slikken zijn vaak borderliners die veel aandacht en zorg vragen, veel overlast geven o.a. bij profesionele hulpverleners, maar meestal niet de poging daadwerkelijk doorzetten. Een geslaagde tentamen suicide bij die groep is vaak een ongeluk/ongewild effect door de poger. Dit in tegenstelling tot de personen die weloverwogen voor de trein springen/van flat afspringen of zich verhangen, die mensen hebben vaak weinig (herkenbare) suicide-signalen afgegeven maar nemen wel de definitieve stap, helaas.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2005, 15:34:53
Ik denk dat we de discussie hier wel mee hebben afgesloten.  ;)
Arts  www.alphalog.nl


Karim

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 29 januari 2005, 23:56:41


 ;D


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #25 Gepost op: 30 januari 2005, 00:21:06
Tja de NIKE reclame is soms wel aanstootgevend ........ :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 30 januari 2005, 13:38:23
Beetje wrang plaatje, niet helemaal op zijn plaats denk ik.

Ik denk dat een ehbo'er/hulpverlener alles moet doen wat in zijn macht is om iemand te helpen, om een poging te voorkomen en na een mislukte poging. Aangeklaagd worden omdat je iemand hebt weerhouden zichzelf te doden?
Zoals delta al zei, ik denk dat er geen rechter is die je daar voor zal veroordelen. En wordt je toch veroordeeld? Jij hebt gedaan wat je kon en hoeft niet met een schuldgevoel te lopen om dat je toch  maar niet ingegrepen hebt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #27 Gepost op: 30 januari 2005, 16:23:22
Beetje wrang plaatje, niet helemaal op zijn plaats denk ik.

Jij hebt gedaan wat je kon en hoeft niet met een schuldgevoel te lopen om dat je toch  maar niet ingegrepen hebt.

Je hebt gedaan wat je kon en loopt nu rond met een schuldgevoel omdat het slachtoffer het jouw verwijt dat hij door jouw ingrijpen ernstig gehandicapt verder moet "leven", terwijl je wist dat hij een diepgewortelde weloverwogen doodswens had.

Achteraf weet je pas of je de juiste keuze gemaakt hebt.  

Dan kan een rechter vertellen dat je juridisch niets te verwijten valt, maar schiet je daar zoveel mee op.

Zoals ik al eerder zei, ik durf nu niet te zeggen wat ik in een voorkomende situatie zal doen. Ik hoop van harte dat ik met de keuzes, die ik dan moet maken, zal kunnen leven.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 30 januari 2005, 16:40:06
Natuurlijk weet je achteraf pas of je een juiste beslissing hebt genomen, dat is altijd.
Maar niet ingrijpen bij een zwaargewond slachtoffer, dat is ook strafbaar. Ik weet niet hoe de rechter in dat geval omgaat met de doodswens van het slachtoffer. Ik ben niet helemaal zeker, maar is (letterlijk, dus door geen eerste hulp) hulp bij zelfdoding ook niet strafbaar?

Ik kan je nu ook niet vertellen hoe ik precies zou handelen als ik dit tegen zou komen. Je moet op dat moment een aantal afwegingen maken.

Iemand die de stap nog niet genomen heeft daarvan weerhouden is iets wat ik ten alle tijde zou proberen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 30 januari 2005, 19:00:42
Ik ook, maar niet koste wat kost.....