IJsduiken Brandweerduikers

Auteur Topic: IJsduiken Brandweerduikers  (gelezen 48091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 30 december 2008, 15:17:45
Brandweer oefent in ijsduiken
Nederhorst den Berg - De brandweer van Nederhorst den Berg heeft maandag geoefend in het ijsduiken. De duikers oefenen geregeld in de meren rond het dorp. Volgens de bevelvoerder is het een unieke kans om realistisch te oefenen voor de duikers met echt ijs. Het wordt in Nederland steeds warmer en neemt de kans op ijs wel af, maar zolang het nog vriest blijft de brandweer oefenen in het ijsduiken.

Het doel van de oefening is om te ervaren hoe het is om onder een ijslaag te zwemmen. Het is door de ijslaag een stuk donkerder onder water. De duiker moet op de tast onder water zwemmen. Als de brandweer bijvoorbeeld een melding krijgt van een persoon onder het ijs weten de duikers hoe het onder water is. De brandweer zal komende dagen nog meer oefenen.

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/89456




Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #1 Gepost op: 30 december 2008, 21:59:56
Duiken bij de brandweer is helaas dit jaar een hot item geworden....  :-X

Weet iemand hoe het geregeld is bij duiken onder het ijs met een noodopstijging / signaallijnvast....  ???

Een ijsduik maakt onderdeel uit van de Leidraad duiken.
Vaak een combinatie oefening met de TS bemanning. Wanneer je in je duiklogboek kijkt, dient voorin in een lijst te staan aangegegeven welke duiken/oefenmomenten je moet maken.

Ijsduiken houdt in dat je naast de normale communicatielijn, vastgezet m.b.v. musketon aan je  oppervlakte redvest ook nog een extra lijn om je "middel"  vastmaakt.
Procedure blijft ongewijzigd voor een duiker in nood, ook onder het ijs.
Maar....maakt e.e.a. wel complexer.
In de leidraad staat de noodopstijging wel vemeldt, afleggen loodgordel en dmv uittrimmen of evt activeren oppervlakte redvest en opstijgen. Manco in deze is echter dat er geen uniforme apparatuur is in Nederland qua duikuitrusting. Het korps X duikt met loodzakjes Korps Y met gordels. Trimvesten of inflaters.
Korpsen met verzwaring aan het toestel en ga zo maar door.
Hetgeen het dus lastig maakt hoe je gaat opstijgen, e.e.a. verschilt per korps.
Wanneer je problemen hebt onder het ijs, zoek contact met de DPL, probeer de seinlijn te lossen, lukt dit niet dan start "de noodprocedure". Hiervoor verwijs ik graag naar de Leidraad, is een lang verhaal. Je kunt als duiker omdat je aan een 2e lijn zit, in een uiterste poging, de seinlijn doorsnijden.....
Vervolgens opstijgen en onder het ijs je zo breed mogelijk maken.
Wanneer je dit niet traint zowel in theorie als praktijk, bestaat de mogelijheid dat de lijnvoerder je als een dolle ophaalt waarbij je diverse barotrauma's kunt oplopen.

Max


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2009, 23:06:32
Mijn mening is: zo vaak als je kunt beoefenen! immers, oefening baart kunst O0
Om een goede noodopstijging onder het ijs te maken/oefenen even de belangrijkste vragen: waarom moet de duiker een noodopstijging maken? wat is er aan de hand? probleem met de luchtvoorziening? gezondheid? communicatie lijn/redlijn vast? met wat voor pak, loodsysteem,redvest, wordt gedoken, gebruikt men een wing? :D
Belangrijkst is dat ten alle tijde een gecontroleerde noodopstijging gemaakt wordt  (voorkoming van barotrauma) daarom ben ik geen voorstander van al het lood afwerpen; dan zul je ook niet zogauw tegen het ijs vastgedrukt raken. Als dit namelijk gebeurt kun je moeilijk naar het wak/gat vervoerd worden, en is de situatie minder onder controle.

Succes en trainze,
Willem
DM


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2009, 20:49:20
Klein filmpje van oefening ijsduiken Hilversum



Max4711

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2009, 21:07:33
Klein filmpje van oefening ijsduiken Hilversum



Youtube tags verwijderd uit citaat.
Maarten.


Aan de luchtbellen onder of in het ijs te zien niet de 1e ijsduik  :) O0
Maar eh... wel het lijntje strak blijven houden he?


Max


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2009, 15:54:01
Bij IJsduiken, behoord je duikset uitgerust te worden met koud-water kit, en eventueel dubbel uitgevoerd te worden..  ter voorkoming dat je automaat gaat blazen, je eerste trap of je kraan bevriest..

Toch zie ik dat in de leidraad en uitrusting van korpsen hier geen rekening mee gehouden word.

Verder is de tweede (sein, safety) lijn met de paalsteek om de middel, wel erg old-skool, en staat ook niet in de leidraad..  In tegenstelling het word afgeraden om een tweede lijn te gebruiken..   De Seinlijn moet wel aan het trimvest, of oppervlakte vest worden vastgemaakt..  (Maar dat doen brandweerduikers hopelijk altijd al..


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2009, 21:33:16
Beste Resque,
Een koud water kit is vlgs. mij achterhaald omdat het probleem van bevriezen meestal al begint bij het ademen boven water (temp. onder nul) en dan komen de membranen/kleppen niet in contact met water.

De meeste automaat fabrikanten voorzien de automaten af fabriek alvan een zgn. vuil water kit, zodat de membranen/kleppen niet in contact kunnen komen met bijv. gecontamineerd water of andere giftige stoffen, zodat de eerste trap alleen via een gel vulling en siliconen membraan of tweede klep in contact met de buitenlucht/water komt hierdoor is bevriezen zo goed als onmogelijk.
Mijn automaat is enige jaren geleden, ondanks gebruik met vuil waterkit door bevriezen wel eens in free flow gegaan, en daar kon ik onder water dan ook niets meer mee dit was een combinatie van zeer lage watertemp (3/4 graden) en hoge luchtconsumptie door grote diepte.
Het veiligst is in dit geval de DIR configuratie, een Y kraan op je flessenset, twee eerste trappen, de ene op je volgelaatsmasker (kraan open) en de andere op een spare automaat (kraan dicht) als er een luchtprobleem onstaat, de 2e kraan open, 1e dicht en je volgelaatsmasker af en mondstuk in (los maskertje meenemen)
Dit kan niet gebruikt worden bij de brandweer, maar het is wel de meest veilige manier. De leidraad zoals nu is nog lang niet alles, maar beter als niets! liever ook alleen de communicatielijn, en dan wel aan de achterzijde van de duiker bevestigd ivm. (helemaal niet volgens de leidraad)maar wel gemakkelijker binnenhalen en evt. aanpikken door de stand-by duiker.
Is het niet veiliger om een bijt te zagen in de vorm van een driehoek?? dan kun je gemakkelijker uit de bijt klimmen omdat je meer houvast hebt.

Verder weet je het he? Divers do it deeper and longer O0


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2009, 15:19:59
Op deze http://bploegbrwleiden.web-log.nl/bploeg_brandweer_leiden/oefeningen/index.html website zijn een hoop mooie foto's te zien van brandweerduikers van de brandweer Leiden tijdens oefenen op ijsduiken. Ook staan er een paar filmpjes op.



Bron foto: P. Termorshuizen


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2009, 15:53:55
Beste Resque,
Een koud water kit is vlgs. mij achterhaald omdat het probleem van bevriezen meestal al begint bij het ademen boven water (temp. onder nul) en dan komen de membranen/kleppen niet in contact met water.

De meeste automaat fabrikanten voorzien de automaten af fabriek alvan een zgn. vuil water kit, zodat de membranen/kleppen niet in contact kunnen komen met bijv. gecontamineerd water of andere giftige stoffen, zodat de eerste trap alleen via een gel vulling en siliconen membraan of tweede klep in contact met de buitenlucht/water komt hierdoor is bevriezen zo goed als onmogelijk.
Mijn automaat is enige jaren geleden, ondanks gebruik met vuil waterkit door bevriezen wel eens in free flow gegaan, en daar kon ik onder water dan ook niets meer mee dit was een combinatie van zeer lage watertemp (3/4 graden) en hoge luchtconsumptie door grote diepte.
Het veiligst is in dit geval de DIR configuratie, een Y kraan op je flessenset, twee eerste trappen, de ene op je volgelaatsmasker (kraan open) en de andere op een spare automaat (kraan dicht) als er een luchtprobleem onstaat, de 2e kraan open, 1e dicht en je volgelaatsmasker af en mondstuk in (los maskertje meenemen)
Dit kan niet gebruikt worden bij de brandweer, maar het is wel de meest veilige manier. De leidraad zoals nu is nog lang niet alles, maar beter als niets! liever ook alleen de communicatielijn, en dan wel aan de achterzijde van de duiker bevestigd ivm. (helemaal niet volgens de leidraad)maar wel gemakkelijker binnenhalen en evt. aanpikken door de stand-by duiker.
Is het niet veiliger om een bijt te zagen in de vorm van een driehoek?? dan kun je gemakkelijker uit de bijt klimmen omdat je meer houvast hebt.

Verder weet je het he? Divers do it deeper and longer O0
 
 

Het mooste is dat je een bijt in een driehoek zaagt,  echter als je ijspriemen, ice-picks bij je hebt is geen enkele bijt een echt probleem.

Ik ben me nu eens echt verdiepen in DIR duiken en ook mijn persoonlijke configuratie aan te passen aan de DIR configuratie..
Bij mij was een keer een inflator blijven hangen, en ik hing tot ook vlak onder ijsoppervlak.... Dit jaar zit het ijsduiken er voor mij ff niet in.. Tenzij het ijs nog ff blijft liggen..
We hebben inmiddels wel onze oppervlakte ijs redding kunnen trainen.. En we hebben heel veel leuke technieken kunnen uitproberen...  Was erg leuk om te doen.





Als het goed is, heb je met vuilwaterkit weinig problemen, tenzij iets gaat blazen..  En met een DIR configuratie voorkom je dat grotendeels, of heb je altijd nog goede backups..  Ik denk dat de brandweerduikteams hier nog wel eens naar gaan kijken..  Maar de huidige richtlijnen zijn ook niet in 1 dag gemaakt..


brielle

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2009, 20:23:41
Hierbij nog wat leuke plaatjes van de Brielse duikers.