GRIP 1 Twee auto's te water (zes inzittenden overleden) A35 Re 49,6 - Bornerbroek 05-02-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Twee auto's te water (zes inzittenden overleden) A35 Re 49,6 - Bornerbroek 05-02-2012  (gelezen 30107 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Maar Almelo maakt toch deel uit van ZGT en niet MST

Dat klopt, Almelo maakt deel uit van het ZGT. Toch heeft ook Almelo de beschikking over een MMT. Met name de locatie van Almelo, welke vele malen lokaler is in Twente, geeft hierin de doorslag.


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Ok, bedankt voor de info! maar hoe verplaatsen ze zich dan?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Ik heb een aantal keren met de mensen van het MMT uit Enschede gewerkt, en volgens mij staat er achterop de jassen van het MMT Enschede welke functie ze hebben (bijv. anesthesiemedewerker, anesthesioloog, etc.). Ik zie op de foto's in de links geen tekst achterop de jas, dus wellicht is het inderdaad Almelo.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ok, bedankt voor de info! maar hoe verplaatsen ze zich dan?

In het verleden was er sprake van de Mercedes Vito, maar naar mijn weten gebeurt het tegenwoordig, zoals Robinh al aangaf per ambulance (Mercedes Sprinter)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
De Vito van Enschede wordt overigens nog steeds wel door het MMT gebruikt, maar volgens mij dan niet meer voor oproepdiensten. In oktober vorig jaar heb ik namelijk nog samen met het MMT inzet gedraaid en daar kwamen ze met de Vito.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,541
De Vito van Enschede wordt overigens nog steeds wel door het MMT gebruikt, maar volgens mij dan niet meer voor oproepdiensten. In oktober vorig jaar heb ik namelijk nog samen met het MMT inzet gedraaid en daar kwamen ze met de Vito.

Ik dacht ook dat alle grondgebonden MMT's niet meer uitrukten behalve dan voor GNK-C's.. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Even iets anders. Vanmorgen stond er een stuk over dit ongeval in het regionale dagblad (Twentsche Courant Tubantia) waarin stond dat de slachtoffers aan onderkoeling waren overleden. Op zich niet gek natuurlijk met de huidige (water)temperaturen. Dat lezende moest ik terugdenken aan een case die medeforumlid Rescue een keer heeft aangehaald (ken de details niet precies dus ik kan 'm zo snel niet vinden). In deze case ging het om een situatie in Engeland (of zo?) waarbij een jongeman in stijgend koud water klem zat met zijn voet, en waarbij de stelling was dat hij het overleefd zou hebben als ze hem met wat minder vriendelijkheid hadden behandeld (lees: hadden losgetrokken met eventuele breuken etc. tot gevolg).

Dan terug naar dit ongeval. Ik ken de brandweerprocedures niet, dus ik weet niet wat er aan hulpverlening is toegepast en hoe het anders zou kunnen. Zie het dus ook niet als kritiek. Mijn vraag: wat zou het effect zijn geweest als er direct iets van een takel/ketting/sleepkabel aan de auto's was bevestigd en de wagens met gepast geweld uit het water waren getrokken. Ja, met risico op (extra) letsel bij de slachtoffers, maar ook met een betere bereikbaarheid voor hulpverleners en misschien met betere mogelijkheden om onderkoeling tegen te gaan?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Dan terug naar dit ongeval. Ik ken de brandweerprocedures niet, dus ik weet niet wat er aan hulpverlening is toegepast en hoe het anders zou kunnen. Zie het dus ook niet als kritiek. Mijn vraag: wat zou het effect zijn geweest als er direct iets van een takel/ketting/sleepkabel aan de auto's was bevestigd en de wagens met gepast geweld uit het water waren getrokken. Ja, met risico op (extra) letsel bij de slachtoffers, maar ook met een betere bereikbaarheid voor hulpverleners en misschien met betere mogelijkheden om onderkoeling tegen te gaan?
Kijk maar naar de fotoreportage op een van de vorige pagina's. Bij aankomst zijn de auto's gelijk door de brandweer en een berger op het droge gezet.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Zover ik kan zien heeft de HV kraan meteen een voertuig omhoog getild.. Op het moment dat je daar aan komt is het niet rendabel om met 1 duiker  5 man er uit te halen hoe koud of warm het ook is. Je moet alleen al rekenen dat de slachtoffers al minimaal 5 tot 10 minuten in het ijskoude water liggen voor de eerste hulp ter plaatse is, dat zal vooral in het geval van kinderen al funest zijn.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Kijk maar naar de fotoreportage op een van de vorige pagina's. Bij aankomst zijn de auto's gelijk door de brandweer en een berger op het droge gezet.
Als ik naar de foto's op de site van RTV Oost kijk, dan zie ik twee voertuigen die leeg uit het water getakeld worden. En in andere fotoreportages zie ik brandweermensen met ladders en planken bovenop auto's en het ijs zitten. Mijn constatering zou dus zijn dat de slachtoffers in het water zijn bevrijd en daarna de auto's zijn geborgen. Maar nogmaals, ik ben niet ter plaatse geweest en heb er geen verstand van...  >:D

Wat ik met mijn vraag bedoel is in feite dat de auto's met slachtoffers en al uit het water worden getrokken om daarna pas met hulpverlening of redding te beginnen. En om mijn vraag dan wat te verduidelijken: wat doet dit met slachtoffers? Wat zijn voor-/nadelen voor hulpverleners? Werkt dat makkelijker? Hoe komt men tot zo'n beslissing? Enzovoort.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill