GRIP 1 Twee auto's te water (zes inzittenden overleden) A35 Re 49,6 - Bornerbroek 05-02-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Twee auto's te water (zes inzittenden overleden) A35 Re 49,6 - Bornerbroek 05-02-2012  (gelezen 30326 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Als ik naar de foto's op de site van RTV Oost kijk, dan zie ik twee voertuigen die leeg uit het water getakeld worden. En in andere fotoreportages zie ik brandweermensen met ladders en planken bovenop auto's en het ijs zitten. Mijn constatering zou dus zijn dat de slachtoffers in het water zijn bevrijd en daarna de auto's zijn geborgen. Maar nogmaals, ik ben niet ter plaatse geweest en heb er geen verstand van...  >:D
(...)
Ok, als ik nog eens flink beter kijk kon JackM wel eens gelijk hebben. Bij de auto aan de kraan van de HV kan ik moeilijk zien of deze al of niet al leeg is... maar goed, het gaat niet specifiek om dit incident maar meer in zijn algemeenheid. Hoe wordt zo'n hulpverlening aan de vork gestoken? Want er gaan natuurlijk wel eens vaker auto's de plomp in...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Ik denk, maar dat is dus puur mijn mening, dat je bij een geval als dit een afweging gaat maken nadat je snel gescand hebt. Als de 1e duiker aangeeft dat hij maar liefst 5 koppen telt in 1 voertuig, dan kan ik ze één voor één gaan redden wat tijd kost, of ik kan me enig gepast geweld het voertuig omhoog halen. In geval 1 weet ik vrijwel zeker dat ik mensenlevens kwijt raak, in geval 2 heb ik naar inschatting een grotere kans dat ik ze ga redden.
Het grote probleem is dat deze voertuigen op hun kop lagen, het is vrij lastig om een auto fatsoenlijk weer recht op zijn pootjes te krijgen én te denken aan de slachtoffers. Als het voertuig goed stond is de keuze om te takelen al sneller gemaakt. Écht inschatten kan ik het nu natuurlijk niet, maar ik zou zeker de afweging maken om mijn duikers eerst te laten aanpikken op het voertuig met 5 inzittenden, en dan het voertuig met 2 inzittenden door duikers te laten veiligstellen.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Er waren 2 HV-1's ingezet: Hengelo en Almelo (waarbij opgemerkt dat de HV-1 3174 pas 10 minuten na de eerste melding is geallarmeerd)
Volgens mij is meteen 1 van de voertuigen aan de kant getakeld, waarbij de inzittenden zich ook nog in het voertuig bevonden. De 2e auto is volgens mij pas na aankomst van Almelo opgetakeld (waarbij ik niet weet of dit het voertuig met 5, of 2 personen was), maar het zou ook kunnen dat een andere takelwagen deze heeft opgetild? (misschien iemand die het weet)

Er zijn dus wel degelijk risico's genomen wat betreft het takelen van de voertuigen met personen erin. Toch denk ik dat dit de juiste beslissing is geweest, aangezien er gelukkig 3 personen de nacht en de daaropvolgende dag/nacht zijn doorgekomen.

Dit was denk ik ook een ongeval waar je bijna niet op kunt trainen. 2 Auto's te water bij 1 incident is volgens mij al behoorlijk zeldzaam. Dit was echter van een nog zeldzamere categorie. 2 auto's met 7 inzittenden te water, waarbij de temperatuur -10 is op dat moment en er ook een pak ijs van 7 - 10 cm op het water ligt.


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Er waren 2 HV-1's ingezet: Hengelo en Almelo (waarbij opgemerkt dat de HV-1 3174 pas 10 minuten na de eerste melding is geallarmeerd)
Volgens mij is meteen 1 van de voertuigen aan de kant getakeld, waarbij de inzittenden zich ook nog in het voertuig bevonden. De 2e auto is volgens mij pas na aankomst van Almelo opgetakeld (waarbij ik niet weet of dit het voertuig met 5, of 2 personen was), maar het zou ook kunnen dat een andere takelwagen deze heeft opgetild? (misschien iemand die het weet)

HV -1 (3171) van Almelo is meteen ingezet, maar de HV van Hengelo HV -1 (1171) is pas later ingezet omdat Almelo natuurlijk dichterbij is
Dat de 1171 pas 13 minuten later is gealarmeerd lijkt me omdat de voertuigen toen nog niet ter plaatse waren, en er eerst goed overzicht moest worden gecreërd.


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
HV -1 (3171) van Almelo is meteen ingezet, maar de HV van Hengelo HV -1 (1171) is pas later ingezet omdat Almelo natuurlijk dichterbij is
Dat de 1171 pas 13 minuten later is gealarmeerd lijkt me omdat de voertuigen toen nog niet ter plaatse waren, en er eerst goed overzicht moest worden gecreërd.

sorry, je hebt gelijk (sinds wanneer is het eigenlijk 3171.. was eerder toch 3174?) en dat de 1171 later is geallarmeerd. (had het effe niet allemaal op een rijtje staan.
Maar dit heeft uiteraard met het overzicht te maken. Dat de 1171 13 minuten later is geallarmeerd, heeft dat nog invloed gehad op het verloop van de overledenen?


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Ja je hebt gelijk het was eerst de 3174, waarom dat veranderd is weet ik niet.
Tja, of het invloed heeft gehad? Is erg moeilijk te zeggen..


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Maar dit heeft uiteraard met het overzicht te maken. Dat de 1171 13 minuten later is geallarmeerd, heeft dat nog invloed gehad op het verloop van de overledenen?

Dat is achteraf oordelen. Denk dat de hulpdiensten hebben gedaan wat ze konden...


Piecke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 597
Dat is achteraf oordelen. Denk dat de hulpdiensten hebben gedaan wat ze konden...

Dat ze gedaan hebben wat ze konden is absoluut zeker, daarnaast hebben ze ook nog een verwerkingsproces want ik neem aan dat
dit je niet in de koue kleren gaat zitten.
Maar de vraag was gewoon even waarom hij 13 minuten later was gealarmeerd, wat misschien ook wel bij andere ongevallen gebeurt?


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Dat ze gedaan hebben wat ze konden is absoluut zeker, daarnaast hebben ze ook nog een verwerkingsproces want ik neem aan dat
dit je niet in de koue kleren gaat zitten.
Maar de vraag was gewoon even waarom hij 13 minuten later was gealarmeerd, wat misschien ook wel bij andere ongevallen gebeurt?
Waarschijnljk omdat toen pas duidelijk was dat het niet "zomaar"een WO was. Normaliter heb je 1 voertuig te water met 1 á 2 inzittenden.. Nu heb je ineens 2 auto's met in totaal 7 mensen, incl. aanrijtijd is er zo 10 minuten overheen voor dit duidelijk is.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
@johnvandertol     John van der Tol  ( Werk o.a. voor Omroep West, SBS6, NOS, Alphen Stad FM/TV en als freelance fotograaf )
Het ongeluk op de A35 bij Bornerbroek heeft nog twee levens geëist. De moeder en 21-jarige dochter uit Zoetermeer zijn ook overleden #a35    
8 minuten geleden
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet