Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?

Auteur Topic: Hoe kunnen medeweggebruikers beter bewust worden van voertuigen met OGS?  (gelezen 44716 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kevin R.

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 978
Reactie #60 Gepost op: 29 oktober 2012, 18:08:47
Duidelijke regels moeten ongelukken met ambulances voorkomen
ASSEN - Het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid wil duidelijke regels om ongelukken met ambulances te voorkomen.
Dit geldt ook voor brandweer en politieauto's die met zwaailichten en sirenes naderen. In Emmer-Compascuum gebeurde gisteren een ongeluk met een ambulance en een personenauto. Hierbij raakten in totaal vijf personen gewond.

Duidelijke regels
Volgens de veiligheidsorganisatie heeft Nederland op dit vlak duidelijke regels nodig. Het instituut heeft onderzoek gedaan naar situaties met een gewone auto en hulpverleningsvoertuigen met sirene of zwaailicht. "Van de 2000 chauffeurs van hulpverleningsvoertuigen is 60 procent betrokken geweest bij een botsing of een bijna-botsing," aldus Karin Groenewegen van het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid.

Adviezen
De veiligheidsorganisatie heeft gedragsadviezen opgesteld. Op 18 december is er een congres, waarop deze adviezen mogelijk een vervolgtraject krijgen.

Bron: www.dichtbij.nl  Gepubliceerd:      29 oktober 2012, 16:17 uur
                                 Laatste wijziging: 29 oktober 2012, 16:50 uur


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2012, 22:02:39
De manier waarop automobilisten nu rekening proberen te houden met de zogeheten voorrangsvoertuigen zoals ambulances en brandweerwagens, zorgt regelmatig voor gevaarlijke situaties. Dat stelt Karin Groenewegen, onderzoeker van het NIFV.

De basis is simpel, geeft ook Groenewegen toe. Zodra er een ambulance aan komt, ga je als bestuurder aan de kant.
Maar het wordt lastiger als dat gebeurt op een provinciale weg.
Of bijvoorbeeld als je voor een rood verkeerslicht staat en de ambulance achter je verschijnt. “We zien ook dat mensen dan door rood licht rijden, het kruispunt op en daar vervolgens een aanrijding veroorzaken”, stelt Groenewegen. Het blijft dus lastig.
BNR Automobilisten moeten leren omgaan met ambulances

Ik hoorde een dame en volgens mij deze Karin Groenewegen op Radio Rijnmond zeggen dan wel woorden van gelijke strekking:
"Dat automobilisten niet meer door rood moeten rijden als er een ambulance achter hun komt met OGS omdat daar aanrijdingen door onstaan".

Het 1e wat ik toen dacht hoop dat die Ambu of ander spoedvoertuig niet voor jou of je familie onderweg is want dan
ga je wel anders praten en denken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #62 Gepost op: 29 oktober 2012, 23:31:45
Het toevoegen van een extra hoofdstuk aan de theorie van het rijbewijs, zou in mijn ogen al een grote stap in de goede richting zijn. Iedereen die de weg op wil, zal voor zijn/haar rijbewijs voor de theorie moeten slagen. In het hoofdstuk (of paragraaf) voorrangsvoertuigen zal aandacht moeten worden besteed aan de plaats op de weg wanneer er een voertuig met OGS nadert en wat kan doen om ruimte te maken. Hierin moeten dan zaken aan het licht komen als het uiterst links of rechts houden in de rijstrook bij file of in druk stadsverkeer, op een groot genoege afstand van je voorligger stoppen bij verkeerslichten, nooit zomaar remmen, alleen op plaatsen stoppen waar genoeg ruimte is, etc, etc. Dit zal natuurlijk samen moeten worden gesteld in samenwerking met de verschillende hulpdiensten. Door het op te nemen in de theorie, en er vragen over te stellen op het examen, kan men er van uitgaan dat iedereen die de weg op gaat weet wat hij/zij moet doen. Wat ik namelijk uit meerdere voorgaande reacties van ervaringsdeskundigen opmaak, is dat mensen vooral niet weten hoe zij moeten reageren. Ja ik weet dat iedere situatie in de praktijk anders is, maar het zorgt er in ieder geval voor dat mensen weten wat ze moeten doen.

Daarnaast is er nog iets anders wat mensen bewuster kan maken, en dat is de signalering op de voertuigen zelf. Dit is al in vele andere topics besproken, maar het blijft toch een issue. Met name overdag zijn veel hulpdiensten slecht zichtbaar. Het invoeren van rode signalering aan de voorkant (naast het blauw), zal de zichtbaarheid overdag op grotere afstand verbeteren; net als fluoriserende stickers op de voorzijde. Voorbeeld:



Een andere optie is wellicht om richtingaanwijzers in de vorm van pijlen te gebruiken (zowel voor als achter) hierdoor kunnen weggebruikers beter zien welke richting een voorrangsvoertuig op gaat. De Chevy van Schiphol had ook dergelijke pijlen:




Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #63 Gepost op: 31 oktober 2012, 10:18:46
Ik vind sowieso dat er met de algemene rijopleiding meer aandacht besteed moet worden aan het naderen van een HV voertuig.
Onlangs heb ik gesproken met mensen die nu bezig zijn met het behalen van hun rijbewijs en wat zij vertelde schokte mij.

Zij kregen/krijgen dus niet uitgelegd wat ze moeten. Dit gebeurd pas, nadat zij dit zelf aanhalen. De uitleg was ook te triest voor woorden, nl: "Zo snel mogelijk ruimte maken". Hoe ze dat moesten doen werd niet uitgelegd.

Daarnaast moet men ook gewoon beter leren spiegelen, want i.m.o. gebeurd dat te weinig en is dat een van de reden waarom mensen te laat aan de kant gaan.

En als laatste punt: bij het ontbreken van een vluchtstrook, gaan voertuigen met OGS tussen rijstrook 1 en 2 door. Dit wordt alleen aangegeven door een handje vol borden op de rijkswegen. Hier laat de overheid ook een steek vallen, want dit zou veel meer kenbaar gemaakt moeten worden bij het grote publiek. Denk aan advertentie in lokale bladen, landelijke kranten, internet, radio en tv.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #64 Gepost op: 31 oktober 2012, 12:58:33
Ik vind sowieso dat er met de algemene rijopleiding meer aandacht besteed moet worden aan het naderen van een HV voertuig.
Onlangs heb ik gesproken met mensen die nu bezig zijn met het behalen van hun rijbewijs en wat zij vertelde schokte mij.

Zij kregen/krijgen dus niet uitgelegd wat ze moeten. Dit gebeurd pas, nadat zij dit zelf aanhalen. De uitleg was ook te triest voor woorden, nl: "Zo snel mogelijk ruimte maken". Hoe ze dat moesten doen werd niet uitgelegd.

Daarnaast moet men ook gewoon beter leren spiegelen, want i.m.o. gebeurd dat te weinig en is dat een van de reden waarom mensen te laat aan de kant gaan.
En als laatste punt: bij het ontbreken van een vluchtstrook, gaan voertuigen met OGS tussen rijstrook 1 en 2 door. Dit wordt alleen aangegeven door een handje vol borden op de rijkswegen. Hier laat de overheid ook een steek vallen, want dit zou veel meer kenbaar gemaakt moeten worden bij het grote publiek. Denk aan advertentie in lokale bladen, landelijke kranten, internet, radio en tv.

Bij iedere rijopleiding is spiegelen en word, i.m.o., tot bijna overdreven toe op gehamerd, omdat het een zeer belangrijk punt is, alleen "vergeet" 80 tot 90 % van de mensen het spiegelen na de rijopleiding.
Nog meer op spiegelen hameren tijdens de rijopleiding heeft dan ook totaal geen nut, aangezien dezelfde 80 tot 90 % het nog steeds "vergeet" na de rijopleiding en de andere 10 tot 20% het toch wel zal blijven doen.

Als je wat wilt verbeteren zal het aan de kant van de OGS gebruiker moeten, want de bovengenoemde 80 tot 90 % zal het toch niet leren.
Als OGS gebruiker zul je er steeds meer van moeten uitgaan dat je niet gehoord word door de nog alsmaar verbeterende isolatie van voertuigen en niet gezien omdat mensen niet spiegelen en met van alles bezig zijn behalve het verkeer.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #65 Gepost op: 31 oktober 2012, 13:15:12
Bij iedere rijopleiding is spiegelen en word, i.m.o., tot bijna overdreven toe op gehamerd, omdat het een zeer belangrijk punt is, alleen "vergeet" 80 tot 90 % van de mensen het spiegelen na de rijopleiding.
Nog meer op spiegelen hameren tijdens de rijopleiding heeft dan ook totaal geen nut, aangezien dezelfde 80 tot 90 % het nog steeds "vergeet" na de rijopleiding en de andere 10 tot 20% het toch wel zal blijven doen.

Als je wat wilt verbeteren zal het aan de kant van de OGS gebruiker moeten, want de bovengenoemde 80 tot 90 % zal het toch niet leren.
Als OGS gebruiker zul je er steeds meer van moeten uitgaan dat je niet gehoord word door de nog alsmaar verbeterende isolatie van voertuigen en niet gezien omdat mensen niet spiegelen en met van alles bezig zijn behalve het verkeer.

Daar ga ik ook al vanuit. Maar wees eerlijk, het is toch van de zotte dat wij als bestuurders van een HV voertuig allerlei capriolen moeten uithalen etc, omdat men zoals jij zelf zeg met van alles bezig zijn behalve verkeer.

Wat ook een mooie is. In ieder HV voertuig een camera verwerken welke in werking treedt op het moment dat het OGS aangaat. Bij het niet voorlaten gaan, kunnen de beelden ter beschikking gesteld worden aan de politie/justitie en deze kunnen dan de bestuurder van het betreffende voertuig een herinnering sturen in de vorm van een acceptgiro.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #66 Gepost op: 31 oktober 2012, 17:57:20
Wat ook een mooie is. In ieder HV voertuig een camera verwerken welke in werking treedt op het moment dat het OGS aangaat. Bij het niet voorlaten gaan, kunnen de beelden ter beschikking gesteld worden aan de politie/justitie en deze kunnen dan de bestuurder van het betreffende voertuig een herinnering sturen in de vorm van een acceptgiro.

Dat ben ik geheel niet met je eens Pully. De OGS is tegenwoordig pas te horen als een spoedvoertuig naast je rijd. Van het geluid moet je het dus niet meer hebben. Blijven de optische signalen over en dat gaat goed zolang het spoedvoertuig je tegemoed komt. Achterop rijden blijf je afhankelijk van het spiegelen van de bestuurder voor je. Uit ervaring weet ik (met de ambupost Purmerend om de hoek) dat je wel heel veel moet spiegelen wil je ruim optijd een spoedvoertuig zioen aankomen. Ik kijk zelf met behoorlijke regelmaat in mijn spiegels juist omdat de ambupost zo dicht bij het werk gevestigd is maar toch mis ik met enige regelmaat een Ambu. Kijk ik in de spiegel zit de ambu net achter een vrachtauto. Kijk ik 200 meter verder zit de ambu op mijn trekhaak...Tuurlijk (te) laat gezien maar moet je dan elke 100 meter in de spiegels kijken, dan klap ik op mijn voorganger die remt voor een kat...

Kortom eerst zorgen dat de OGS vooral weer goed waarneembaar is (voor al de geluidsproductie) en wellicht toch meer werken aan een systeem als blauw blauw of filster. Daarbij ook maar eens werk maken van de wijze waarop je als bestuurder het best kunt reageren. Wij (hier op dit forum) kijken daar anders tegenaan dan de gemiddelde NL-er maar wij hebben daar dan ook regelmatig een vorm van discussie over tussen de gebruikers van de OGS en de geintresseerde waardoor vooral de laatste partij zich meer bewust is van en hoe te reageren op. Ik denk dat vooral campagnes zoals onze oosterburen die hebben met voorlichting hoe je te gedragen en hoe ruimte te maken daar in elk geval een stukje in kan helpen
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #67 Gepost op: 1 november 2012, 12:46:42
Daar ga ik ook al vanuit. Maar wees eerlijk, het is toch van de zotte dat wij als bestuurders van een HV voertuig allerlei capriolen moeten uithalen etc, omdat men zoals jij zelf zeg met van alles bezig zijn behalve verkeer.

Wat ook een mooie is. In ieder HV voertuig een camera verwerken welke in werking treedt op het moment dat het OGS aangaat. Bij het niet voorlaten gaan, kunnen de beelden ter beschikking gesteld worden aan de politie/justitie en deze kunnen dan de bestuurder van het betreffende voertuig een herinnering sturen in de vorm van een acceptgiro.

Het is idd van de zotte dat je niet gezien wordt, maar helaas, wel de dagelijkse praktijk.
Dus zullen hulpverleners moeten proberen zoveel mogelijk op dit gegeven te anticiperen.

Dat ben ik geheel niet met je eens Pully. De OGS is tegenwoordig pas te horen als een spoedvoertuig naast je rijd. Van het geluid moet je het dus niet meer hebben. Blijven de optische signalen over en dat gaat goed zolang het spoedvoertuig je tegemoed komt. Achterop rijden blijf je afhankelijk van het spiegelen van de bestuurder voor je. Uit ervaring weet ik (met de ambupost Purmerend om de hoek) dat je wel heel veel moet spiegelen wil je ruim optijd een spoedvoertuig zioen aankomen. Ik kijk zelf met behoorlijke regelmaat in mijn spiegels juist omdat de ambupost zo dicht bij het werk gevestigd is maar toch mis ik met enige regelmaat een Ambu. Kijk ik in de spiegel zit de ambu net achter een vrachtauto. Kijk ik 200 meter verder zit de ambu op mijn trekhaak...Tuurlijk (te) laat gezien maar moet je dan elke 100 meter in de spiegels kijken, dan klap ik op mijn voorganger die remt voor een kat...

Kortom eerst zorgen dat de OGS vooral weer goed waarneembaar is (voor al de geluidsproductie) en wellicht toch meer werken aan een systeem als blauw blauw of filster. Daarbij ook maar eens werk maken van de wijze waarop je als bestuurder het best kunt reageren. Wij (hier op dit forum) kijken daar anders tegenaan dan de gemiddelde NL-er maar wij hebben daar dan ook regelmatig een vorm van discussie over tussen de gebruikers van de OGS en de geintresseerde waardoor vooral de laatste partij zich meer bewust is van en hoe te reageren op. Ik denk dat vooral campagnes zoals onze oosterburen die hebben met voorlichting hoe je te gedragen en hoe ruimte te maken daar in elk geval een stukje in kan helpen
Spiegelen hoor je constant te doen door het spiegelen en kijken van midden>rechts>midden> links >midden is idd erg vermoeiend maar wel zoals het geleerd word.
En omdat mensen dit kijksysteem als vermoeiend ervaren word het na de rijopleiding al snel minder en minder tot nagenoeg niet.
De geluidssignalen zijn bij moderne auto's niet meer te horen op de bestuurdersplaats dus zul je met een syteem moeten komen wat in de auto een visueel (blauw blauw) en/of akoestisch (flister) een signaal gaat geven waarbij een combinatie van beide systemen de voorkeur verdient.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #68 Gepost op: 1 november 2012, 17:43:52
Met alle respect voor hoe men tegenwoordig kennelijk het spiegelen aangeleerd wordt, ik heb het zo dus niet geleerd. Wel met enige regelmaat in spiegelen maar niet als "continuproces" hoewel dat gevoelsmatig bij elke twee honderd meter aardig continu lijkt. Maar dat een stukje terzijde. Ik denk dat het grootste probleem wordt veroorzaakt door het zeer, zo niet te, laat "horen" van een spoedvoertuig (en dat geldt echt niet alleen bij moderne auto's) De overheid zou dus eerst en vooral meer werk moeten maken van het tijdig kunnen signaleren.
Daarna, of gelijktijdig goede voorlichting HOE te reageren, dat hoeft niet in de "normale" reklame blokken maar kan bijvoorbeeld ook direct voor aanvang van het journaal... "de klok wordt mede mogelijk gemaakt door" Postbus 51... hoe reageer jij op OGS... om maar een slinger te geven.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Onderzoeksresultaten project ‘Voorrangsvoertuigen en weggebruikers, elkaar tegemoet komen’ gepubliceerd
Op maandagmorgen 11 maart 2013 presenteert het IFV de onderzoeksresultaten binnen het project ‘Weggebruikers en voorrangsvoertuigen, elkaar tegemoet komen’.

Automobilisten weten onvoldoende wat ze mogen en kunnen doen als ze een voorrangsvoertuig tegenkomen. Er zijn grote verschillen tussen de hulpdiensten in rijopleiding en aangeleerd rijgedrag. Voorlichting en early warning lijken succesvolle oplossingen om de omgang met voorrangsvoertuigen te verbeteren. Dit zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek dat het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) in het afgelopen jaar heeft gedaan naar manieren om het gedrag van weggebruikers en voorrangsvoertuigbestuurders beter op elkaar af te stemmen. Politie, brandweer, ambulance, hun opleiders, de ANWB, het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat waren nauw bij het onderzoek betrokken.

Het IFV heeft onderzoek gedaan door middel van interviews, discussiebijeenkomsten en enquêtes. Daarnaast heeft er een uitgebreid rijsimulatoronderzoek op het hoofdkantoor van de ANWB plaatsgevonden.

 Onderzoeksrapporten inzien
U kunt de onderzoeksrapporten hieronder downloaden.

Rapport_Automobilisten_en_voorrangsvoertuigen.pdf

Rapport_Automobilisten_gewaarschuwd!.pdf

Rapport_Gedragsbeinvloeding_automobilisten.pdf

Rapport_Rijopleidingen_hulpdiensten..pdf

http://www.nifv.nl/web/show/id=193299/contentid=4024