‘Officieren van Dienst Bevolkingszorg’ rukken op

Auteur Topic: ‘Officieren van Dienst Bevolkingszorg’ rukken op  (gelezen 19926 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2012, 08:09:18
http://www.veiligheidsberaad.nl/veiligheidsberaad/publicaties/2011/Kwalificatieprofielen_versie_def_221110.pdf

Blz. 41 ev
De Officier van Dienst - Bevolkingszorg heeft de volgende kerntaken:
1. Deelnemen aan het CoPI
2. Zorgdragen voor de opstart en leiding van de gemeentelijke processen (bevolkingszorg) en de ge-
meentelijke functionarissen in het inzetgebied CoPI
3. Zorgdragen voor overdracht naar de reguliere gemeentelijke organisatie
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2012, 08:37:05
Het voordeel van een OvD-B in het CoPI ligt volgens mij vooral bij GRIP 1 of de start fase van een groot incident. Hij/zij kan het CoPI informatie geven over de omgeving, adviseren over te nemen maatregelen voor de bevolking en zelf al de eerste processen starten. Kleinschalige en kortdurende opvang kunnen ze vaak zelfstandig regelen.
Zijn meer en grootschalige acties nodig wordt er doorgeschaald naar GRIP 2 en verder en zie je ze hier in Kennemerland doorschuiven naar het OT om vanuit de stafsectie het werk voort te zetten.
Het is hier overigens geen vast lid, maar ze worden steeds vaker los gealarmeerd.

Het klopt wel dat er nog verschillen zijn tussen gemeenten, maar dat wordt steeds beter en hier ook steeds meer op regionaal niveau georganiseerd.


Hagie5

  • Bevelvoerder/OvD-Bz
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • Brandweer
Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2012, 10:49:00
Beste lezers,
Onlangs een artikel geschreven over de rol van ARB/OvD-Bz in het informatiemagazine van de brandweer ZHZ.
Het geeft de rol van deze functionaris aardig weer denk ik zo.
Dit inhoud is natuurlijk wel gebaseerd op het werkgebied gemeente Zwijndrecht, Zwijndrechtse Waard en de regio ZHZ.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2012, 12:08:11
Wel handig om er dan ook even een link naartoe te plaatsen  ;)
http://www.brandweer.nl/zuidhollandzuid/actueel/magazine/
Nummer maart 2012 dus, op blz 18


Hagie5

  • Bevelvoerder/OvD-Bz
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
  • Brandweer
Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2012, 15:00:01
Wel handig om er dan ook even een link naartoe te plaatsen  ;)
http://www.brandweer.nl/zuidhollandzuid/actueel/magazine/
Nummer maart 2012 dus, op blz 18

Dat is het zeker!
Had gehoopt het met een bijlage te doen, maar dat is niet gelukt.

Excuses en bedankt voor het plaatsen van de link!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2012, 16:59:18
Even een stomme vraag, maar: wat is de basistaak van een Ovd bevolkingszorg?

Afhankelijk van de gemeente zou het blijkbaar verschillen, maar: ik zie toch de gemeentetaken (waar ze voor aan de lat staan) als primaire taak. Toch? Openbare orde (verkeersbegeleiding, etc) behoort toch niet tot een primaire taak?
http://www.veiligheidsberaad.nl/veiligheidsberaad/publicaties/2011/Kwalificatieprofielen_versie_def_221110.pdf

Blz. 41 ev
De Officier van Dienst - Bevolkingszorg heeft de volgende kerntaken:
1. Deelnemen aan het CoPI
2. Zorgdragen voor de opstart en leiding van de gemeentelijke processen (bevolkingszorg) en de ge-
meentelijke functionarissen in het inzetgebied CoPI
3. Zorgdragen voor overdracht naar de reguliere gemeentelijke organisatie

En dat zijn dan dus deze processen:

Communicatie
waaronder:
- Persvoorlichting (wordt tot GRIP 2 over het algemeen door de operationele diensten verzorgd)
- Publieksvoorlichting (idem)
- Verwanteninformatie

Publieke Zorg en Omgevingzorg
waaronder:
- Verplaatsen van Mens en Dier;
- Opvang;
- Voorzien in Primaire Levensbehoefte;
- Bijzondere uitvaartzorg.
- Milieubeheer;
- Ruimtebeheer;
- Bouwbeheer.

bron: Referentiekader Regionaal Crisisplan 2009, p. 41

Openbare orde (verkeersbegeleiding, etc) behoort toch niet tot een primaire taak?

Dat klopt, openbare orde is een politieproces.
Verkeersbegeleiding (tegenwoordig 'dynamische verkeersgeleiding' geheten) en afzettingen (statische verkeersgeleiding) vallen binnen het proces mobiliteit. Statische verkeersgeleiding is, althans hier in de regio, de eerste 4 uur van het incident voor de politie. Daarna moet de wegbeheerder het overnemen.

Op rijkswegen en provinciale wegen wordt dat in het kader van Incident Management vaak al direct door de wegbeheerder gedaan, maar voor gemeentelijke wegen kan de OvD-Bz hier wat in betekenen (onder de noemer ruimtebeheer denk ik).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2012, 17:11:55
En dat zijn dan dus deze processen:

Communicatie
waaronder:
- Persvoorlichting (wordt tot GRIP 2 over het algemeen door de operationele diensten verzorgd)
- Publieksvoorlichting (idem)
- Verwanteninformatie

Publieke Zorg en Omgevingzorg
waaronder:
- Verplaatsen van Mens en Dier;
- Opvang;
- Voorzien in Primaire Levensbehoefte;
- Bijzondere uitvaartzorg.
- Milieubeheer;
- Ruimtebeheer;
- Bouwbeheer.

bron: Referentiekader Regionaal Crisisplan 2009, p. 41

Ik ken nog nazorg (psychologische schade), CRAS (schaderegistratie) en Bestuurlijke en Juridische Ondersteuning (schadeclaims etc.) ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2012, 17:43:46
CRAS (schaderegistratie) en Bestuurlijke en Juridische Ondersteuning (schadeclaims etc.) ;)

Je hebt helemaal gelijk, ik ben vergeten de processen ondersteuning en informatie te noemen, waarbinnen deze taken zijn ondergebracht. Dat zijn dus geen op zichzelf staande hoofdprocessen meer, zoals we die uit het handboek Voorbereiding Rampenbestrijding kenden. Dus voor de volledigheid nog even (RRCP, p.43):

Informatie
waaronder:
- Interne Communicatie;
- Centraal Registratie- en Informatie Bureau (CRIB);
- Centrale Registratie Afhandeling Schade (CRAS);
- Verslaglegging.

Ondersteuning
waaronder:
- Bestuursondersteuning, waaronder:
  - juridische ondersteuning;
  - financiële controle;
  - protocollaire zaken;
  - adviseurs.
- Preparatie Nafase.


Met de opmerkingen dat de structuur uit dit referentiekader nog lang niet overal de werkelijkheid is (waar wel, zou ik bijna zeggen ;)).

Ik ken nog nazorg (psychologische schade)

Dat is bij mijn weten PSHOR en dat is een proces binnen de geneeskundige zorg.
Materiële schade is wel voor de gemeente.

En in alle gevallen geldt: onder voorbehoud van regionale verschillen... :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2012, 18:58:55
Dat is bij mijn weten PSHOR en dat is een proces binnen de geneeskundige zorg.
Materiële schade is wel voor de gemeente.

En in alle gevallen geldt: onder voorbehoud van regionale verschillen... :)

Ik heb even opgezocht hoe er bij mijn gemeente wordt omgesprongen met dit proces en dat omvat nogal een breed takenpakket:

- Voorkomen vervolgramp (indammen milieurisico's, zorg dragen voor voorlichting bevolking etc.)
- Herstellen normale routine (vuil moet weer opgehaald worden etc.)
- Medische en sociale zorg (voor slachtoffers, betrokkenen en hulpverleners)
- Behandeling schadeclaims
- Wederopbouw

De meeste taken zullen in combinatie met andere processen uitgevoerd worden (voorkomen vervolgramp met AC Milieu en afdeling communicatie; behandeling schadeclaims i.c.m. Bestuurlijke en Juridische Ondersteuning enzovoorts). Voor zover ik weet is dit proces ook meer op de lange termijn gericht, zoals zorgen voor structurele opvang van getraumatiseerde personen bijvoorbeeld. Tijdens of vlak na een ramp of crisis zal de PSHOR i.c.m. slachtofferhulp en allerlei andere partners het 'nazorgdeel' verzorgen; op de langere termijn wordt dat gemeentelijk (alhoewel je je dan af moet vragen of je het dan nog over crisisbeheersing hebt) ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #19 Gepost op: 30 maart 2012, 20:13:48
Is de opmars van OvD-BZ deels te verklaren door de fusie van de meldkamers? Zoals het er nu naar uitziet dreigt MK-Twente naar Apeldoorn te verhuizen, waardoor regionale kennis dreigt te verdwijnen. Vorige week sprak ik een OvD van de MK-Twente die mij wist te vertellen dat ze met een soortgelijk project als de OvD-BZ bezig zijn, maar dan niet gemeentelijk maar regionaal, in dit geval Twente. De regionale aanpak in deze regio kan ik me goed voorstellen, omdat de meeste gemeenten te klein zijn voor een gemeentelijke aanpak.