‘Officieren van Dienst Bevolkingszorg’ rukken op

Auteur Topic: ‘Officieren van Dienst Bevolkingszorg’ rukken op  (gelezen 19923 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #20 Gepost op: 2 april 2012, 11:30:30
Is de opmars van OvD-BZ deels te verklaren door de fusie van de meldkamers? Zoals het er nu naar uitziet dreigt MK-Twente naar Apeldoorn te verhuizen, waardoor regionale kennis dreigt te verdwijnen. Vorige week sprak ik een OvD van de MK-Twente die mij wist te vertellen dat ze met een soortgelijk project als de OvD-BZ bezig zijn, maar dan niet gemeentelijk maar regionaal, in dit geval Twente. De regionale aanpak in deze regio kan ik me goed voorstellen, omdat de meeste gemeenten te klein zijn voor een gemeentelijke aanpak.

Nee, de OvDBz is met de komst van de Wet op de Veiligheidsregio's eigenlijk geïntroduceerd. Daarin wordt omschreven dat de gemeente een vierde, gelijkwaardige, partner in (CoPI-)overleggen moet zijn (naast brandweer, politie en ambulance). Een OvDBz heeft eigenlijk ook nog weinig andere taken dan de 'oude' AOV/ARB. Met de meldkamers heeft het niets te maken, die 'melden' alleen maar....... ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Vital1ty

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
    • Persoonlijk Domein
Reactie #21 Gepost op: 3 april 2012, 17:26:16
Nee, de OvDBz is met de komst van de Wet op de Veiligheidsregio's eigenlijk geïntroduceerd. Daarin wordt omschreven dat de gemeente een vierde, gelijkwaardige, partner in (CoPI-)overleggen moet zijn (naast brandweer, politie en ambulance). Een OvDBz heeft eigenlijk ook nog weinig andere taken dan de 'oude' AOV/ARB. Met de meldkamers heeft het niets te maken, die 'melden' alleen maar....... ;)

Voor zover bij mij bekend zijn alle OvD's bevolkingszorg ACB/ARB'er? Hun taken zijn in principe hetzelfde, alleen dat zij nu intergemeentelijk oproepbaar zijn.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #22 Gepost op: 3 april 2012, 17:47:47
Voor zover bij mij bekend zijn alle OvD's bevolkingszorg ACB/ARB'er? Hun taken zijn in principe hetzelfde, alleen dat zij nu intergemeentelijk oproepbaar zijn.

Andersom, ze waren ACB/ARB en dat is geworden OVD-BZ.
Overigens hoop ik van ganse harte dat het daar ook bij blijft, de geruchten gaan dat men dat wil uitbreiden met een communicatiemedewerker/hoofd voorlichting/hoofd openbare werken/secretaris/beleidsmedewerker noem maar op.

Straks heb je zoveel officieren (lees piketfuncties) bij de hulpverleningsclubs en gemeentes, dat je bij een incident verkeersregelaars nodig hebt om al die dienstvoertuigen ergens kwijt te kunnen.
Even los wat deze piketregelingen allemaal weer gaan kosten...........

Delta00


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #23 Gepost op: 3 april 2012, 22:25:11
Voor zover bij mij bekend zijn alle OvD's bevolkingszorg ACB/ARB'er? Hun taken zijn in principe hetzelfde, alleen dat zij nu intergemeentelijk oproepbaar zijn.
Dat hoeft niet zo te zijn. Ik ken genoeg regio's waar de OvDBz gewoon de AOV'er van de eigen gemeente is en er niets intergemeentelijks mee gedaan wordt ;)
Andersom, ze waren ACB/ARB en dat is geworden OVD-BZ.
Overigens hoop ik van ganse harte dat het daar ook bij blijft, de geruchten gaan dat men dat wil uitbreiden met een communicatiemedewerker/hoofd voorlichting/hoofd openbare werken/secretaris/beleidsmedewerker noem maar op.

Ik weet niet helemaal wat je bedoelt? In 'mijn' regio (Gelderland-Zuid) is er al jaren een regionale pool voor communicatiemedewerkers. Deze liaison communicatie (LCOMM) kan aan een CoPI of ROT toegevoegd worden.

Voor de rest zijn er voor alle deelprocessen procesverantwoordelijken. Dat worden in de nieuwe regionale crisisbeheersingsorganisatie de hoofden van de taakorganisaties. Ieder gemeentelijk proces valt dus onder één van de taakorganisaties en aan het hoofd van één proces staat een teamleider. Daaronder vallen gewoon de medewerkers die op dit moment ook al belast zijn met taken binnen de processen. Al die functionarissen komen op het gemeentehuis of in ieder geval op de locatie waar actiecentra ingericht kunnen worden op en die zal je dus niet ter plaatse zien. Hooguit een adviseur milieu of uitvoerende medewerkers (opvang en verzorging / ruimtebeheer etc.). De COH blijft dus als het goed is net zo vol als 'ie nu al is ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2012, 08:51:17
Start OvD Bevolkingszorg
Per 1 juli 2012 starten de gemeenten in Hollands Midden met de functie OvD Bevolkingszorg.  Met de invulling van deze functie zetten de gemeenten een flinke stap voorwaarts in de professionalisering van de oranje kolom als vierde hulpverleningskolom binnen de veiligheidsregio. Met de komst van de OvD Bevolkingszorg als deelnemer in het CoPI is de directe betrokkenheid van de gemeenten op alle niveaus binnen de hoofdstructuur van de crisisorganisatie geborgd. Functie en kerntaken
Wat kunt u van de OvD Bevolkingszorg verwachten? De OvD Bevolkingszorg heeft de volgende kerntaken:
•deelnemen aan het CoPI (na telefonisch contact met Leider CoPI);
•zorgdragen voor de opstart en leiding van de gemeentelijke processen (bevolkingszorg) en de gemeentelijke functionarissen in het taakgebied van het CoPI;
•zorgdragen voor overdracht naar de reguliere gemeentelijke organisatie.
De functie OvD Bevolkingszorg wordt ingevuld door de intergemeentelijke piketgroepen van MOV’ers.  Implementatie
Per 1 juli 2012 starten de gemeenten met de invulling van de functie OvD Bevolkingszorg. Hieraan voorafgaand heeft op 20 juni 2012 een bijeenkomst plaats gevonden met de MOV’ers van de gemeenten in Hollands Midden en de Leiders CoPI. Daarnaast zullen alle deelnemers aan de piketpools het aankomende jaar een opleiding voor OvD Bevolkingszorg volgen en zullen zij aansluiten bij de regulier CoPI trainingen. De werkwijze met een OvD Bevolkingszorg geldt in eerste instantie voor een proefperiode van een jaar. Na dit jaar wordt de werkwijze geëvalueerd aan de hand van de ervaringen en zullen eventuele aanpassingen volgen.  
http://www.vrhm.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=270&Itemid=99


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #26 Gepost op: 30 december 2013, 17:33:37
Rode Kruis @RodeKruis
Hoe werkt #bevolkingszorg tijdens een ramp? Een duidelijk filmpje: bit.ly/1fVFtDs

Bevolkingszorg Brabant-Zuidoost


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 5 juli 2014, 13:10:13
Kennispublicatie over bevolkingszorg verschenen

Het onderwerp Bevolkingszorg is een complex en veelzijdig domein en de laatste jaren volop in beweging. De kennispublicatie 'Bevolkingszorg - veelzijdig en volop in beweging' informeert onder andere gemeentesecretarissen, bestuurders, maar ook operationele partners over de processen en ontwikkelingen rondom bevolkingszorg binnen de crisisbeheersingsorganisatie.

De kennispublicatie geeft inzicht in:

    de behoefte van getroffen burgers bij een crisis
    de zorg voor verminderd zelfredzamen én zelfredzamen
    taken, verantwoordelijkheden en functionarissen binnen het proces bevolkingszorg
    de samenwerking met andere partijen
    belangrijke ontwikkelingen binnen dit domein.

Naar de kennispublicatie 'Bevolkingszorg - veelzijdig en volop in beweging'