Wordt de COPI - bak te vol?

Auteur Topic: Wordt de COPI - bak te vol?  (gelezen 14893 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 7 februari 2012, 09:02:47
Citaat
De CoPI-bak wordt steeds voller doordat meer externe partners aanschuiven bij het overleg, zoals vertegenwoordigers van ProRail, waterbeheerders, wegbeheerders en andere vitale organisaties. Maar kennen die partners elkaar wel voldoende en weten zij van elkaar wat zij doen?
Bron: Incident nr.2 2012

Het antwoord op deze vragen lees je in Incident nr.2 2012. Maar wat is jouw reactie op voorhand op deze vragen?




D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2012, 09:47:07
In preciepe hoeft de COPI -bak niet te vol te worden. Als er gewoon van iedere dienst 1 vertegenwoordiger is zoals CVD voor de brandweer. verder vind ik niet dat een waterbeheerder of een electrisiteit beheerder in de COPI hoeven te zijn. maar ook ProRail en de wegbeheerders hebben naar mijn mening daar ook niks te zoeken omdat de bij ProRail bijvoorbeeld de OVD-Rail meer nodig is in "het veld" dan in de COPI.

Verder vind ik ook dat mochten de externe partners toch aanschuiven dan moeten alle partijen meer van elkaar weten zodat de samenwerking goed verloopt. dit kan door oefeningen samen te draaien (dit geld overigens ook voor manschappen) en er zouden procedures opgesteld moeten worden zodat alle partijen weten wat ze van elkaar kunnen verwachten


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2012, 09:51:40
maar ook ProRail en de wegbeheerders hebben naar mijn mening daar ook niks te zoeken omdat de bij ProRail bijvoorbeeld de OVD-Rail meer nodig is in "het veld" dan in de COPI.

Kun je dat wat verder toelichten? Hebben de ovd's rood, wit en blauw niet de kennis en informatie van een ovd-rail broodnodig bij een treinincident?


D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2012, 10:09:11
tuurlijk hebben de OVD's de kennis van de OVD Rail nodig. maar bijvoorbeeld bij mijn brandweer korps loopt de OVD altijd gewoon tussen de manschappen en bevelvoerders en hebben ze  geen COPI nodig voor het overleg met de OVD-Rail en daarom vind ik dus dat de OVD-Rail eigenlijk niks te zoeken heeft in COPI omdat hij ook nodig is bij de manschappen en bevelvoerders


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2012, 10:12:37
Mag ik vragen wat je rang en/of functie bij de brandweer is? Ik krijg het idee dat je nog niet helemaal weet waarover je praat.


D. van Uem

  • All round brandweerman & strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
Reactie #5 Gepost op: 7 februari 2012, 10:28:47
ik ben gewoon manschap en ik ben volgens het oude systeem hoofd brandwacht. en tegenwoordig is dat alround brandweerman. maar wat bedoel jij dan?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 7 februari 2012, 11:20:04
Het antwoord op deze vragen lees je in Incident nr.2 2012. Maar wat is jouw reactie op voorhand op deze vragen?
Ja en nee. Het "nadeel" van een CoPI is dat er heel vaak een min of meer zelfde samenstelling is, omdat er voor veel incidenten geen nut of noodzaak is om extra partners in het CoPI te halen en/of de extra partners zich niet in het CoPI mengen. De aanwezigen kennen elkaar en dan is de CoPI-bak dus niet "te klein". Op het moment dat zich wél een calamiteit voordoet waarbij externe partners hun plek in het CoPI toebedeeld krijgen dan wel opeisen, dan zit je dus met een "gebrek" (beetje oneerbiedig) aan kennis over elkaar (en over elkaars werkwijzen). Ik kan me voorstellen dat dit inderdaad problemen kan opleveren en dat dan de CoPI-bak "te klein" wordt (in de figuurlijke zin van het woord, want als ie fysiek te klein wordt moet je daar iets op verzinnen, nietwaar?).

Zeker bij "nieuwe" ontwikkelingen is dat denk ik wel een aandachtspunt. We hebben het gezien bij de introductie van Incident Management, waar het erg lang heeft geduurd voordat de OvD-RWS ook daadwerkelijk zijn plaats had "veroverd" in het CoPI. We (hebben het ge)zien (het) bij de OvD-Defensie (formeel officier veiligheidsregio), die sinds de ICMS-aanscherping ook onderdeel kan uitmaken van een CoPI maar nog niet in alle regio's ook daadwerkelijk zijn plekje heeft.

En dan zijn er nog de specifieke locatiegebonden externen, denk aan een hoofd-veiligheid bij een chemische fabriek. Dit soort figuren zijn volgens mij door hun specifieke locatiekennis onmisbaar in een CoPI, maar dan moeten de "traditionele" partijen inderdaad wel openstaan voor een bijdrage.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #7 Gepost op: 7 februari 2012, 12:59:34
Een CoPI wordt meestal ingericht als er behoefte is aan gestructureerd multidisciplinair overleg op de plaats van het incident. Naast de OvD's van de drie hulpdiensten, heb je meestal ook iemand van de gemeente, een voorlichter, een plotter/notulist (of van beide één) en niet te vergeten een Leider CoPI in de bak zitten. Daarmee is ie al aardig gevuld. Bij specifieke incidenten kan het handig zijn om meer deskundigheid in het CoPI te hebben. Ik ben zelf blij als er bij een treinincident een OvD-Rail aanwezig is. Er zijn namelijk heel veel zaken die we als hulpdiensten niet alleen kunnen oplossen, maar waarbij we toch echt de deskundigheid van een externe partij nodig hebben.
Wat hierboven ook al is aangegeven, is het dan wel belangrijk om elkaars werkwijze te kennen. Het is dus in mijn ogen ook noodzakelijk dat je in bijvoorbeeld oefeningen of table-top sessies al van elkaar te weten komt hoe men werkt. Dat maakt het samenwerken in de praktijk een stuk prettiger. Volgens mij ligt daar dan ook de grootste uitdaging; weten wie je partners zijn en wat ze doen, maar aan de andere kant ook laten zien hoe de hulpdiensten werken.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 7 februari 2012, 16:24:47
tuurlijk hebben de OVD's de kennis van de OVD Rail nodig. maar bijvoorbeeld bij mijn brandweer korps loopt de OVD altijd gewoon tussen de manschappen en bevelvoerders en hebben ze  geen COPI nodig voor het overleg met de OVD-Rail en daarom vind ik dus dat de OVD-Rail eigenlijk niks te zoeken heeft in COPI omdat hij ook nodig is bij de manschappen en bevelvoerders
Een COPI is bedoeld als overleg mogelijkheid tussen alle hulpverlenende diensten die aanwezig zijn bij een incident, betreft het een railincident en loopt daar een OVD-rail rond te stappen hoort hij zeer zeker thuis in het COPI.
Die beste man kan namelijk exact vertellen hoe de hulpverlening loopt vanuit prorail-ongevalsbestrijdingsdienst, en hoe lang zij nog denken te hebben voor bepaalde zaken. Dus ook die OVD-rail hoort in dat COPI thuis.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #9 Gepost op: 7 februari 2012, 16:52:10
Artikel 2.2.2 van het Besluit veiligheidsregio's (Bvr):

1. Een commando plaats incident bestaat uit:
a. een leider commando plaats incident;
b. een officier van dienst van de brandweer;
c. een officier van dienst geneeskundig;
d. een officier van dienst van de politie of van de Koninklijke marechaussee;
e. een informatiemanager commando plaats incident, en
f. een voorlichtingsfunctionaris commando plaats incident.
2. Een commando plaats incident is belast met de operationele leiding ter plaatse, de afstemming met andere betrokken partijen als bedoeld in artikel 16, tweede lid, van de wet, en het adviseren van het regionaal operationeel team

Er worden dus wel externe adviseurs toegevoegd aan de crisisteams. Het is aan de Leider CoPI, als voorzitter, om te bepalen welke deskundigheid nodig is. Dat is natuurlijk per situatie verschillend. Hij kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om eerst met de "vaste" leden te overleggen, en vervolgens met de externen. Externen kunnen ook aan één van de OvD's gekoppeld worden.
Natuurlijk is het van belang dat de OvD's ook goed leiding kunnen blijven geven aan hun eigen eenheden. Daarom moeten overleggen ook zo kort mogelijk zijn. Er zijn regio's (R-R en ZHZ bijv) die dit ondervangen met een dubbele bezetting; dus 1 OvD in het veld en 1 OvD/liaison van dezelfde kolom in het CoPI. In Kennemerland wordt bij brand het nog wel eens opgelost door een pelotons- of compagniescommandant extra te alarmeren voor in het CoPI zodat de OvD in het veld kan blijven.
Over opleiding en oefening van externen wordt in Kennemerland ook veel geïnvesteerd d.m.v. de virtual reality-trainingen van CoPI's waarbij  externe partners worden betrokken waar we veel mee samenwerken, zoals de OvD-Rail, weginspecteur etc.

En niet te vergeten; onze CoPI-container is verlengd en met 10 zitplaatsen en eigen werkplekken voor de informatiecoördinator en de plotter wat ruimer geworden...



Uploaded with ImageShack.us