Wordt de COPI - bak te vol?

Auteur Topic: Wordt de COPI - bak te vol?  (gelezen 14894 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Waterrat

  • Crisisbeheersing nat Rijkswaterstaat Noord Holland
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
  • Blub!
Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2012, 11:43:46
De initiele vraag in de posting van deze thread was "weten we wel genoeg van de partners"? Vervolgens kwam de discussie of ze er wel in moesten en wie dat waren.

Wel, gezien de reacties lijkt mij het antwoord "nee".

Per locatie zal het ook verschillen. Wanneer je geen spoor in je achtertuin hebt (is dat nog ergens zo?) heb je weinig met de spoorwegen te maken. Zonder havens zal je niet zoveel doen met een Ovd-haven.

De hoofdvraag was: "wordt de COPI bak te vol"? Hangt af van het aantal stoeltjes en de informatie die je hebben wilt, denk ik zo.  :P


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2015, 15:12:32
Ik kwam deze topic toevallig tegen bij het struinen door andere topics, maar ik vraag mij af of dit nog steeds van toepassing is.
In sommige andere topics lezende denk ik van wel.

Is het ook niet een beetje een geval van onbekend met het onbekende?
Willen sommigen niet teveel vasthouden aan de oude, vertrouwde omgeving, en is er angst voor ineens iemand anders in de bak?
In de trant van: we deden het al jaren zo, is altijd goed gegaan, dus wat kom je doen.....

Let wel, ik zit er zelf niet om te springen om in een Copi te gaan zitten tijdens mijn piketweek, maar als het nodig is, dan is het nodig.
Daar heb ik (hoop ik) genoeg training en opleiding voor achter de rug.

Ook heb ik bij oefeningen en bijeenkomsten al genoeg verkeerde inschattingen gezien van mensen, waaruit blijkt dat een deelnemer aan een Copi vanuit een andere discipline een welkome aanvulling is...


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2015, 09:06:06
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1356345 date=1434460352
Ik kwam deze topic toevallig tegen bij het struinen door andere topics, maar ik vraag mij af of dit nog steeds van toepassing is.
In sommige andere topics lezende denk ik van wel.

Is het ook niet een beetje een geval van onbekend met het onbekende?
Willen sommigen niet teveel vasthouden aan de oude, vertrouwde omgeving, en is er angst voor ineens iemand anders in de bak?
In de trant van: we deden het al jaren zo, is altijd goed gegaan, dus wat kom je doen.....

Let wel, ik zit er zelf niet om te springen om in een Copi te gaan zitten tijdens mijn piketweek, maar als het nodig is, dan is het nodig.
Daar heb ik (hoop ik) genoeg training en opleiding voor achter de rug.

Ook heb ik bij oefeningen en bijeenkomsten al genoeg verkeerde inschattingen gezien van mensen, waaruit blijkt dat een deelnemer aan een Copi vanuit een andere discipline een welkome aanvulling is...

Je gaat er ondertussen wel vanuit dat de deelnemers de nodige kennis van zaken hebben en goed gefundeerde beslissingen snel mogen en kunnen nemen.


Markoio

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2015, 21:05:30
Citaat van: Thor link=msg=1356475 date=1434524766
Je gaat er ondertussen wel vanuit dat de deelnemers de nodige kennis van zaken hebben en goed gefundeerde beslissingen snel mogen en kunnen nemen.

en dat eerste ontbreekt soms nog wel eens....steeds vaker valt mij op dat organisaties dan een leidinggevende sturen die geleerd heeft om zich netjes te gedragen in een COPI-vergadering en een lijstje met telefoonnummers heeft meegekregen om kennis van zaken ergens te gaan halen maar je soms meer hebt aan vakmensen buiten het COPI die snel een gasleiding weten af te sluiten of een hoogspanningsinstallatie kunnen afschakelen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2015, 03:28:43
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1356345 date=1434460352
Ook heb ik bij oefeningen en bijeenkomsten al genoeg verkeerde inschattingen gezien van mensen, waaruit blijkt dat een deelnemer aan een Copi vanuit een andere discipline een welkome aanvulling is...

Zou je daar een voorbeeld van kunnen noemen? (niet aanvallend, ik ben benieuwd in welke situatie wat gewenst is)

Citaat van: Markoio link=msg=1356624 date=1434567930
en dat eerste ontbreekt soms nog wel eens....steeds vaker valt mij op dat organisaties dan een leidinggevende sturen die geleerd heeft om zich netjes te gedragen in een COPI-vergadering en een lijstje met telefoonnummers heeft meegekregen om kennis van zaken ergens te gaan halen maar je soms meer hebt aan vakmensen buiten het COPI die snel een gasleiding weten af te sluiten of een hoogspanningsinstallatie kunnen afschakelen.

veilig*
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2015, 00:00:11
Citaat van: honderd link=msg=1356690 date=1434590923
Zou je daar een voorbeeld van kunnen noemen? (niet aanvallend, ik ben benieuwd in welke situatie wat gewenst is)


Een voorbeeld is een oefening die ik meermaals heb gezien betreffende een aanvaring op de Oosterschelde.
Er werd vervolgens door de deelnemers (OVD-B, centralisten, GHOR, KLPD) een aanlandingsplek gekozen voor het aan wal brengen van de slachtoffers.

Echter, deze plek was, met het getijde op dat moment, niet geschikt om per schip te bereiken, dus dan sta je daar met al je ambu's e050
Ook werd er nog wel eens een andere plek genoemd welke niet heel makkelijk bereikbaar is, omdat er geen drijvende steiger is, en je dus hoogte moet overwinnen.

Dan is dus lokale kennis wel van belang, dat is wellicht iets verder varen, maar wel bereikbaar.

Ook zijn er termen en zaken in de scheepvaart die niet of nauwelijks bekend zijn bij de overige hulpverleners.
Zoals bijvoorbeeld een Kofferdam op een schip.
Een ruimte tussen de ladingstanks en bijvoorbeeld de machinekamer, als OVD-W is dat mijn eerste vraag bij een ladingbrand: zijn ze gevuld, en zo nee, kan dat nog?
Bij bijeenkomsten met de VR Zeeland en de partners zoals wij dat zijn als RWS "spelen" ze vaak het spelletje: "de ballenbak"
Een bak vol met ballen met benamingen van alle organisaties, daar leer je dus ontzettend veel van, en daar zat dus ook de kofferdam bij, die veel brandweerlieden niet kenden.

Uiteraard geen schande, andersom zijn er ook veel die wij dan niet weten, en zo leer je weer van elkaar.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2015, 10:09:03
@Peter-RWS.

Ik neem aan dat je op de post Wemeldinge zit.(Steketee nog in de club?) Waarom heeft RWS tegenwoordig in tegenstelling tot vroeger geen brandblusfaciliteiten meer aan boord. Zowel in Wemeldinge als op de Westerschelde had RWS toch vaartuigen met een redelijk uitgebreide brandbluscapaciteit en pompcapaciteit ( Stuyvesant,Avesant, RWS..... etc.)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 20 juni 2015, 12:03:57
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1357076 date=1434751211
Een voorbeeld is een oefening die ik meermaals heb gezien betreffende een aanvaring op de Oosterschelde.
Er werd vervolgens door de deelnemers (OVD-B, centralisten, GHOR, KLPD) een aanlandingsplek gekozen voor het aan wal brengen van de slachtoffers.

Echter, deze plek was, met het getijde op dat moment, niet geschikt om per schip te bereiken, dus dan sta je daar met al je ambu's e050
Ook werd er nog wel eens een andere plek genoemd welke niet heel makkelijk bereikbaar is, omdat er geen drijvende steiger is, en je dus hoogte moet overwinnen.

Ik neem aan dat de goede aanlandingsplaatsen wel in het IBP-DW staan? En deze dus ook bij de centralisten/OVD bekend bekend konden zijn.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #28 Gepost op: 20 juni 2015, 12:50:41
Citaat van: Doruz link=msg=1357136 date=1434794637
Ik neem aan dat de goede aanlandingsplaatsen wel in het IBP-DW staan? En deze dus ook bij de centralisten/OVD bekend bekend konden zijn.
Dan nog zijn er tijdelijke redenen waarom plaatsen niet bereikbaar zijn, net als op de weg. Hiervan is RWS vaak beter op de hoogte dan welke hulpdienst dan ook. Denk je maar eens aan een doorgerotte stijger, vaak wel opgegeven door RWS maar nog niet verwerkt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #29 Gepost op: 20 juni 2015, 14:26:48
Citaat van: Doruz link=msg=1357136 date=1434794637
Ik neem aan dat de goede aanlandingsplaatsen wel in het IBP-DW staan? En deze dus ook bij de centralisten/OVD bekend bekend konden zijn.

Hoe frequent wordt een IBP-DW in de praktijk bijgesteld ?
Als ik bijvoorbeeld het IBP Waddenzee eens aandachtig doorlees staan er al jaren legio onjuistheden in.
En dan kom ik op het praktische punt van HIT, controle op en aanpassing van.

Overigens controleert RWS te water nmm niet op zaken zoals "wrakkige" steigers, dat is aan de beheerders van die steigers, maar een wrakkige steiger zou natuurlijk niet meer in een IBP-DW moeten worden genoemd voor aanlandingen etc.