Wordt de COPI - bak te vol?

Auteur Topic: Wordt de COPI - bak te vol?  (gelezen 14837 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #30 Gepost op: 20 juni 2015, 14:53:53
Citaat van: Thor link=msg=1357163 date=1434803208
Hoe frequent wordt een IBP-DW in de praktijk bijgesteld ?
Als ik bijvoorbeeld het IBP Waddenzee eens aandachtig doorlees staan er al jaren legio onjuistheden in.
En dan kom ik op het praktische punt van HIT, controle op en aanpassing van.

En wat zijn de onjuistheden?


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2015, 17:50:26
Citaat van: Doruz link=msg=1357176 date=1434804833
En wat zijn de onjuistheden?
Bijvoorbeeld het deel van het bericht  welke u niet quote. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #32 Gepost op: 21 juni 2015, 14:24:00
Citaat van: Doruz link=msg=1357176 date=1434804833
En wat zijn de onjuistheden?

Als je bijvoorbeeld naar de aanlandingsplaatsen Bijlage 7 gaat :
Onjuiste categorie B/C ipv A voor 't Horntje, Oudeschild, Vlieland,West Terschelling,Nes,Schiermonninkoog.

Hier worden grote groepen en slachtoffers in een adem genoemd, grote groepen kunnen ook daar makkelijk aangeland worden, echter slachtoffers is beperkt vanwege het eiland karakter, onvoldoende ambulances etc.

Bijlage 3: Beschikbare middelen :

De kolom communicatie is niet ingevuld.

Vwb de KLPD vaartuigen wordt opgegeven 12 geredden, dat is het max. aantal passagiers etc. dat aan boord mag echter in geval van nood kunnen  deze vaartuigen veel meer slachtoffers meenemen.

KNRM : 0nder communicatie worden de snelheden opgegeven etc. vanaf de kolom afmetingen moet alles een kolom naar rechts verschuiven.
Waarom bij Rijkswaterstaat wel roepnamen en bij KLPD en KNRM niet ?

Rijkswaterstaat :bijvoorbeeld Gereddencapaciteit ontbreekt, aan boord aanwezig overige bootjes ontbreken, hijscapaciteit geeft een onjuist beeld, kolom communicatie ontbreekt

etc.


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #33 Gepost op: 21 juni 2015, 15:17:39
Zullen we deze discussie voeren vanuit de 'bedoeling' van het CoPi? Dat zou een hoop onzin en gedoe schelen. Het CoPi moet dus ter plaatse operationeel leiding geven en afstemmen met andere diensten. Het Besluit Veiligheidsregio's beschrijft limitatief de functionarissen die lid zijn van het CoPi, anderen zijn dat dus niet. Dat heeft ermee te maken dat de burgemeester (non artikel 39 operaties) of de voorzitter van de veiligheidsregio (artikel 39 operaties) bij uitsluiting zijn belast met het opperbevel. Alle leden van het CoPi zijn dus aan hem 'onderhorig' en voeren namens hem hun taken uit. Dat houdt ook in dat zij - zonder last en/of ruggespraak - hun taak moeten kunnen uitvoeren. Alle andere functionarissen nemen dus slechts op uitnodiging deel aan het CoPi en dan slechts als adviseur. Afhankelijk van de situatie kan de CoPi-bak dus heel leeg zijn (altijd mijn eigen voorkeur), maar ook gevuld op het moment dat adviezen nodig zijn. Als de status dan inderdaad ook maar duidelijk is: te gast en als adviseur of om af te stemmen..........


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #34 Gepost op: 24 juni 2015, 16:58:08
Citaat van: Thor link=msg=1357118 date=1434787743
@Peter-RWS.

Ik neem aan dat je op de post Wemeldinge zit.(Steketee nog in de club?) Waarom heeft RWS tegenwoordig in tegenstelling tot vroeger geen brandblusfaciliteiten meer aan boord. Zowel in Wemeldinge als op de Westerschelde had RWS toch vaartuigen met een redelijk uitgebreide brandbluscapaciteit en pompcapaciteit ( Stuyvesant,Avesant, RWS..... etc.)

Ja klopt, post Wemeldinge, vroeger ook wel bekend als "het ivoren torentje van de republiek Wemeldinge"  :)
(Omdat we nu eenmaak behoorlijk wat autonomie hebben)

dhr. Steketee is er volgens mij al bijna 10 jaar uit, ik zit er sinds 2007, en toen was hij al met FLO. (ja, 55 is het nog, maar dat gaat veranderen...)

De brandbluscapaciteiten zijn volgens mij niet meer op de vaartuigen omdat RWS van mening was, en misschien nog wel is, dat het geen primaire taak is van ons om aan brandbestrijding te doen.
En dat samen met waarschijnlijk het kostenplaatje....

Wat betreft het IBP-DW, dat is nog niet volledig operationeel, vooral bij de meldkamer zat nog wat werk in het kader van de alarmering.
Wel moet ik zeggen dat het een fijn plan is, meer operationeel toepasbaar dan wat we hadden. (het vervangt meerdere plannen)
Maar inderdaad, alles staat of valt met het goed bijhouden van zaken, maar dat moet in deze tijd van de digitale wereld geen probleem zijn.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #35 Gepost op: 24 juni 2015, 19:40:08
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1357340 date=1434892659
Zullen we deze discussie voeren vanuit de 'bedoeling' van het CoPi? Dat zou een hoop onzin en gedoe schelen. Het CoPi moet dus ter plaatse operationeel leiding geven en afstemmen met andere diensten. Het Besluit Veiligheidsregio's beschrijft limitatief de functionarissen die lid zijn van het CoPi, anderen zijn dat dus niet. Dat heeft ermee te maken dat de burgemeester (non artikel 39 operaties) of de voorzitter van de veiligheidsregio (artikel 39 operaties) bij uitsluiting zijn belast met het opperbevel. Alle leden van het CoPi zijn dus aan hem 'onderhorig' en voeren namens hem hun taken uit. Dat houdt ook in dat zij - zonder last en/of ruggespraak - hun taak moeten kunnen uitvoeren. Alle andere functionarissen nemen dus slechts op uitnodiging deel aan het CoPi en dan slechts als adviseur. Afhankelijk van de situatie kan de CoPi-bak dus heel leeg zijn (altijd mijn eigen voorkeur), maar ook gevuld op het moment dat adviezen nodig zijn. Als de status dan inderdaad ook maar duidelijk is: te gast en als adviseur of om af te stemmen..........

Helemaal mee eens! Het CoPI dreigt steeds vaker een Poolse landdag te worden met allerlei pluimage van diensten, die opeens ook een OvD hebben. Het niveau van de diverse OvD's is erg wisselend, net als het mandaat dat ze hebben.

Veelal zijn de diensten makkelijk te koppelen aan de bestaande rampbestrijdingsprocessen, waar de OvD's van de hulpdiensten met elkaar verantwoordelijk voor zijn. In het geval van RWS valt hun kennis, lokale bekendheid etc goed te koppelen aan de OVD-P en het proces Mobiliteit. Datzelfde geldt meestal ook voor Prorail.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #36 Gepost op: 24 juni 2015, 19:59:19
Citaat van: Fireball link=msg=1357846 date=1435167608
Helemaal mee eens! Het CoPI dreigt steeds vaker een Poolse landdag te worden met allerlei pluimage van diensten, die opeens ook een OvD hebben. Het niveau van de diverse OvD's is erg wisselend, net als het mandaat dat ze hebben.

Veelal zijn de diensten makkelijk te koppelen aan de bestaande rampbestrijdingsprocessen, waar de OvD's van de hulpdiensten met elkaar verantwoordelijk voor zijn. In het geval van RWS valt hun kennis, lokale bekendheid etc goed te koppelen aan de OVD-P en het proces Mobiliteit. Datzelfde geldt meestal ook voor Prorail.

Dat zien we in de praktijk ja.....
Door de invoering van de landelijke politie zijn daar ook de rollen weer verdeeld, en kun je dus te maken krijgen met een politie OVD die dus van Rail is, en niet eens het verschil weet tussen bak of stuurboord...
Wij werken ook met een COTW, handig dan, een OVD die zeeziek wordt bij de eerste de beste golf.

Uw reactie geeft wel gedeeltelijk aan dat er nog veel te winnen is, een "poolse landdag", ja joh, laten we het lekker onder elkaar houden met de ouder garde, er zou eens een frisse wind door die bak waaien met mensen met inhoudelijke kennis.....

Overigens moet een OVD wel aan bepaalde kwalificaties voldoen, maar ja, als je zelfs die buiten de deur wilt houden....


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #37 Gepost op: 24 juni 2015, 22:05:16
Citaat van: Fireball link=msg=1357846 date=1435167608
die opeens ook een OvD hebben.
En de meesten hiervan zijn door de landelijke overheid geëist. Niet in titel OvD, maar wel qua functionaliteit.

Citaat van: Fireball link=msg=1357846 date=1435167608
Veelal zijn de diensten makkelijk te koppelen aan de bestaande rampbestrijdingsprocessen, waar de OvD's van de hulpdiensten met elkaar verantwoordelijk voor zijn. In het geval van RWS valt hun kennis, lokale bekendheid etc goed te koppelen aan de OVD-P en het proces Mobiliteit. Datzelfde geldt meestal ook voor Prorail.
Spijtig genoeg, maar alleen al bij RWS hebben ze nat en droog, en onder die twee zijn er nog andere specialiteiten. Deze mensen zelf erkennen dat ze niet alle kennis in pacht hebben maar wel de wetenschap bij welke personen zijn specifiek moeten zijn. Een OvD-P kan ook de mensen bereiken die specifieke mensen moet bereiken alleen zal de snelheid waarmee een stuk lager liggen, ook dat is maar een mens en kan ook niet alle kennis in het hoofd hebben.
Over Pro-Rail hoop ik dat je een geintje maakt, niet voor niets is dit helemaal tot een eigen HV tak gemaakt.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #38 Gepost op: 24 juni 2015, 22:08:22
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1357862 date=1435168759
Uw reactie geeft wel gedeeltelijk aan dat er nog veel te winnen is, een "poolse landdag", ja joh, laten we het lekker onder elkaar houden met de ouder garde, er zou eens een frisse wind door die bak waaien met mensen met inhoudelijke kennis.....

Overigens moet een OVD wel aan bepaalde kwalificaties voldoen, maar ja, als je zelfs die buiten de deur wilt houden....

U geeft precies aan waar het wringt, namelijk de mensen met inhoudelijke kennis. Erg belangrijk en onmisbaar om in het veld het incident te bestrijden, maar juist niet in de acute fase in de COH! Tijdens het COPI is het van belang op het proces te blijven sturen en niet op de inhoud. Anders verzanden we in details, discussies etc, en dan duurt een CoPI-overleg een half uur i.p.v. 10 minuten. Het is algemeen bekend, hoe meer (inhoudelijke) mensen bij een vergadering, hoe langer deze duurt en tijd is juist schaars bij incidentbestrijding.

Waar zijn de kwalificaties van een OVD-RWS vastgelegd? (Ik ben namelijk vanuit mijn werk wel eens betrokken geweest bij een cursus c.q. opleiding van RWS-mensen, maar vond de kwaliteit ver onder de maat. Misschien lag dat toen meer aan het ingehuurde bureau, dan aan RWS, maar je hebt er dan wel mee te maken.)


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #39 Gepost op: 24 juni 2015, 22:18:46
Citaat van: HIT link=msg=1357917 date=1435176316
En de meesten hiervan zijn door de landelijke overheid geëist. Niet in titel OvD, maar wel qua functionaliteit.

Prima en ze zijn zeker welkom, maar daarmee hebben ze nog geen standaard plekje in de Copi-bak. De copi-bezetting is vastgelegd, de rest is op uitnodiging zoals ook Heijnsbergen aangaf. Ik ben overigens wel benieuwd waar jij die eisen gevonden hebt,

Citaat van: HIT link=msg=1357917 date=1435176316
Spijtig genoeg, maar alleen al bij RWS hebben ze nat en droog, en onder die twee zijn er nog andere specialiteiten. Deze mensen zelf erkennen dat ze niet alle kennis in pacht hebben maar wel de wetenschap bij welke personen zijn specifiek moeten zijn. Een OvD-P kan ook de mensen bereiken die specifieke mensen moet bereiken alleen zal de snelheid waarmee een stuk lager liggen, ook dat is maar een mens en kan ook niet alle kennis in het hoofd hebben.
Over Pro-Rail hoop ik dat je een geintje maakt, niet voor niets is dit helemaal tot een eigen HV tak gemaakt.

Niemand heeft alle kennis, en daarom is het van belang die kennis met elkaar te delen. Maar er is nog steeds een verschil wat er in de bak gebeurt en wat daarbuiten. En het liefste gebeurt er zo min mogelijk in de bak! :)

Nee, over Prorail maak ik geen geintje. Belangrijke mensen, zeker welkom bij treinincidenten, maar in die zin een soort bedrijfsbrandweer en makkelijk te koppelen aan de OVD-B. Hij is tenslotte verantwoordelijk voor de bron- en effectbestrijding, het redden en blussen. Niet Prorail.