Periodiek Preventief Medisch Onderzoek bij de brandweer

Auteur Topic: Periodiek Preventief Medisch Onderzoek bij de brandweer  (gelezen 11523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 7 februari 2012, 15:23:34
Citaat
PPMO is meer dan een fysieke test
Vanaf komende zomer wordt het Periodiek Preventief Medisch Onderzoek (PPMO) landelijk ingevoerd. Het PPMO bestaat onder andere uit een functionele fysieke test waarmee verschillende brandbestrijdingsonderdelen worden getest. Maar ook een lichamelijke keuring, de zogenaamde biometrische testen, en een signaalvragenlijst zijn onderdeel van het onderzoek. Op die manier kunnen de fysieke en mentale gezondheid en belastbaarheid van brandweerlieden worden getest en bij klachten kan vroegtijdig actie worden ondernomen om deze te verbeteren of op te lossen.

Slangen afleggen is één van de functionele fysieke testen van het PPMO. Naast functionele fysieke testen zijn ook een lichamelijke keuring en een signaalvragenlijst onderdeel van dit periodieke onderzoek.
Brand&Brandweer 2012-02, Sdu Uitgevers.




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2012, 16:30:54
Een goed idee dat dit er aan gaat komen, zo worden brandweermensen beoordeelt op hun eigen functioneren en hun eigen lichamelijke gesteldheid. Ook kun je nog beter bekijken of iemand nog door kan na zijn 55ste. O0


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2012, 16:31:49
Bron: http://nvab.artsennet.nl/web/file?uuid=1f8bf417-1cff-42f7-b855-7cced6e2e9da&owner=56486107-3665-4b31-91e4-b4b90e8c1963&contentid=55446

8. Is PMO verplicht?
 
Artikel 18 van de Arbowet legt werkgevers de verplichting op om PMO aan hun werknemers aan te bieden:
 
 
De werkgever stelt de werknemers periodiek in de gelegenheid een onderzoek te ondergaan, dat erop is gericht de risico’s die de arbeid voor de gezondheid van de werknemers met zich brengt zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
 
 
 
De werkgever moet een PMO aanbieden aan de werknemers, en neemt ook de kosten van PMO voor zijn rekening. De ondernemingsraad kan de werkgever wijzen op zijn verplichting om een PMO aan te bieden. Ook individuele werknemers kunnen  om een PMO vragen. Zij kunnen hun verzoek rechtstreeks bij de werkgever neerleggen, of bij een vertrouwenspersoon van het bedrijf.
 
In het Arbobesluit worden enkele specifieke groepen en vormen van arbeid en blootstelling genoemd waarbij een onderzoek moet worden aangeboden vóór de aanvang van de werkzaamheden. Het Arbobesluit geeft nadere bijzonderheden omtrent inhoud en frequentie van het onderzoek. Het betreft:
 
 
Jeugdigen
Nachtarbeid
 
Kankerverwekkende stoffen en processen
Vinylchloride-monomeer
 
Asbeststof
 
Lood en loodwit
Biologische agentia
Beeldschermwerk
 
Geluidsdosisniveau van 80 dB(A) of meer
Duikarbeid, caissonarbeid en overige arbeid onder overdruk
 
 
Volgens het Arbobesluit hoeft aan leerlingen en studenten in onderwijsinrichtingen geen onderzoek te worden aangeboden.
 
Werknemers zijn wettelijk niet verplicht tot deelname aan PMO. Er kan evenwel een verplichting bestaan op grond van de CAO. Dit is het geval in enkele branches met aanzienlijke arbeidsrisico’s, zoals het beroepsgoederenvervoer. Men kan de CAO hanteren als middel om de deelname aan het PMO krachtig te stimuleren. Dat vraagt een gedegen en effectieve voorlichting van de werknemers in de betreffende bedrijfstak.
 
Aan een PMO zijn voor werknemers alleen dan mogelijk rechtspositionele gevolgen verbonden, wanneer ook verplichte periodieke keuringen onderdeel uitmaken van het PMO. Op grond van een aantal wetten bestaat er namelijk verplicht geneeskundig onderzoek voor specifieke groepen werknemers. Enkele voorbeelden: het medisch toezicht bij het werken met radioactieve stoffen en ioniserende straling, zoals vastgelegd in de Besluiten stralenbescherming Kernenergiewet; het geneeskundig onderzoek van bestuurders van voertuigen op grond van de Wet personenvervoer.
 
 
9. Wie beslist of een PMO zal worden uitgevoerd?
 
De directie of Raad van Bestuur van een organisatie neemt de beslissing om over te gaan tot voorbereiding en uitvoering van een PMO. Dit gebeurt na een fase van oriëntatie, waarin een projectgroep informatie verzamelt en consultaties uitvoert, en de werknemersvertegenwoordiging haar standpunt bepaalt.


25. Waar kan ik meer informatie vinden over PMO?
 
NVAB. Leidraad Preventief Medisch Onderzoek. Utrecht: Kwaliteitsbureau NVAB, 2005.
 
Technical and ethical guidelines for workers’ health surveillance. Geneva: ILO, 1998.
 
Arbo-informatieblad AI-1 Den Haag: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, 2003.
 
www.arbo.nl
www.minszw.nl
www.nvab-online.nl
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


owb

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2012, 20:44:27
Wat moet ik me voorstellen bij zo'n signaalvragenlijst? Weet iemand daar meer van?


remco pit

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #4 Gepost op: 8 februari 2012, 11:56:40
het ppmo keuring is naar mijn menig veel realistischer.
hier komen allerlei praktijk voorbeelden aan bod!!


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2012, 16:46:23
Mij is nog niet duidelijk geworden of de PPMO bij de brandweer op vrijwillige basis gebeurd of dat deze verplicht wordt.

Indien deze verplicht is kunnen hier (vervelende) personele concequenties uit voorvloeien.

Ben benieuwd wat de bonden en/of ondernemingsraden hier van vinden.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2012, 16:52:02
Mij is nog niet duidelijk geworden of de PPMO bij de brandweer op vrijwillige basis gebeurd of dat deze verplicht wordt.

Indien deze verplicht is kunnen hier (vervelende) personele concequenties uit voorvloeien.

Ben benieuwd wat de bonden en/of ondernemingsraden hier van vinden.
Wat zou het probleem moeten zijn? Even erg kort door de bocht, als je niet door deze testen heen komt, moet jeje toch gaan afvragen of je dan uberhaupt nog wel op de uitruk hoort. Deze testen zijn gebasseert op de praktijk, wat bij een test niet gaat, gaat dan tijdens een uitruk ook niet.


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2012, 20:53:36
Wat zou het probleem moeten zijn? Even erg kort door de bocht, als je niet door deze testen heen komt, moet jeje toch gaan afvragen of je dan uberhaupt nog wel op de uitruk hoort. Deze testen zijn gebasseert op de praktijk, wat bij een test niet gaat, gaat dan tijdens een uitruk ook niet.

Ik begrijp dat er testen afgenomen moeten worden maar wat als je niet door de test komt?
Is er dan een kantoorbaan of word je ontslagen?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2012, 20:56:18
Wij gaan in het einde van het jaar een keertje snuffelen aan zo'n test.
Vanaf 2013 zal hij bij ons ingevoerd gaan worden Brandweer Steenwijkerland.
Ik ben voor die St@#$%   k*%$$te fietstest is een waardeloze test.
Iemand die als hobby fietsen heeft fluit door zo'n test heen, iemand die aan hardlopen doet zal lager scoren.


Huskyneus

  • Bevelvoerder, (CBRNe)Instructeur, Centralist, Ontsmettingsleider.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
Reactie #9 Gepost op: 25 december 2012, 17:48:18
In amsterdam-Amstelland als pilot uitgevoerd bij nagenoeg het hele korps.
Een andere benadering van een fitheidstest, met oefeningen die de inspanning bij een inzet benaderen.
Best leuk om te doen, in ieder geval boeiender dan de fietstest.
Wel ontbreekt op de in Amsterdam-Amstelland uitgevoerde pilot tijdens de test de medische begeleiding.
Er wordt slechts door een hartslagmeter op de borst een logje van de hartslag gedurende de test gemaakt.
Het e.c.g. dat bij de fietstest gemaakt werd, was hier vervallen.
Afwijkingen in de hartslag worden bij deze manier van testen dus niet opgemerkt.
Er worden 3 parameters bijgehouden gedurende de test, te weten de hartslag, de tijd benodigd om het parcour af te leggen, en het luchtverbruik gedurende het deel van de test dat met ademlucht afgelegd wordt.

Gezien het aantal keren dat een collega bij de oude fietsergonometer test doorverwezen is naar een cardioloog naar aanleiding van het daarbij gemaakte hartfilmpje, denk ik dat we dat onderdeel van de test absoluut niet weg moeten laten.
Denk in oplossingen, niet in problemen !